AS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Māris Kleinbergs pērn jūnijā prezentēja jaunu pakalpojumu “Zaļā pārmija”. Kad koncerna ieņēmumi samazinājušies par 30% un tas sāka saņemt valsts dotācijas, valdes un padomes locekļu atalgojums pret visiem ieņēmumiem no 0,2% pieaudzis līdz 0,5%.
AS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Māris Kleinbergs pērn jūnijā prezentēja jaunu pakalpojumu “Zaļā pārmija”. Kad koncerna ieņēmumi samazinājušies par 30% un tas sāka saņemt valsts dotācijas, valdes un padomes locekļu atalgojums pret visiem ieņēmumiem no 0,2% pieaudzis līdz 0,5%.
Foto: Zane Bitere/LETA

Jo mazāk kravu, jo vadībai lielākas algas? 32

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

VIDEO. Āgenskalnā pie atkritumu konteineriem klaiņo milzīga izmēra grauzējs
“Viņi izvilka līķus, izņēma visu aprīkojumu.” Krievijas spēki veikuši slepenu operāciju no nogrimušā kreisera “Moskva”
“Ārstiem darba būs daudz…” – prognozē profesors
Lasīt citas ziņas

 

Ieskatoties VAS “Latvijas dzelzceļš” (“LDz”) publicētajos gada pārskatos, pārsteidzošā kārtā atklājas pozīcijas, kur pamatdarbībā sarūkošais koncerns tomēr ir ļoti strauji audzis un naudu nav žēlojis.

CITI ŠOBRĪD LASA

Konkrēti: valdes un padomju locekļu atlīdzība. Ieskatoties oficiāli auditētajās finanšu atskaitēs, redzams, ka pieaugums 2020. gadā pret 2018. gadu šajās pozīcijās sasniedzis 77,5%.

Divu minēto gadu laikā izdevumi šajās pozīcijās koncerna ietvaros pieauguši no 774 000 līdz 1 374 000 eiro. Ir pamats domāt, ka 2021. gadā šo izdevumu pozīcijas būs vēl lielākas, jo tieši aizvadītajā gadā “LDz” pabeidza komplektēt padomes visos meitasuzņēmumos pēc iepriekšējās pārvaldības reformas.

Aizvadītā gada izskaņā medijos visai plaši un uzkrītoši izskanēja ziņas, ka mūsu valstī strauji pieaudzis lielo algu saņēmēju īpatsvars. Zinām, ka valsts pārvaldes augstākās amatpersonas palielināja sev algas, bet tas jau to īpatsvaru, kā mums apgalvo paši lēmumu pieņēmēji, nekā īpaši neietekmējot.

Valsts uzņēmumi? Izlases kārtībā interesējošos jautājumus nosūtīju arī uz “LDz”, bet tur nokaitināja vīzdegunīgā attieksme: informāciju ņem un skaties konsolidētajos gada pārskatos! Labi!

Lai kā gribētos ticēt, ka politiski un ekonomiski iesāktās reformas ir ar efektivitātes uzlabošanas mērķi, sausie skaitļi diemžēl to nerāda.

Laikā no 2018. līdz 2020. gadam, kad koncerna ieņēmumi samazinājušies par 30% un tas sāka saņemt valsts dotācijas infrastruktūras uzturēšanai, valdes un padomes locekļu atalgojums pret visiem ieņēmumiem no 0,2% pieaudzis līdz 0,5%.

Ja uz šiem pašiem faktiem paskatās no ekonomiskās aktivitātes puses, tad pārvaldes izmaksu atdeve nevis kļuvusi efektīvāka, bet tikai par apmēram 2,5 reizēm dārgāka, kamēr pašā koncernā peļņas vietā parādījušies ievērojami zaudējumi.

Kopā ar valstij piederošo “Air Baltic” arī “LDz” jau vairākus gadus ir rindā pie valsts kases. Priekšā pārējiem, un izskatās, ka nevienu tas neuztrauc.

Ja ieskatās citās “LDz” finanšu pārskatu ailēs, redzams, ka pārējiem darbiniekiem gan tik labi tur neiet. Divos gados darba samaksas fonds koncernā samazinājies par 16,9%. Iepriekšējos trīs gados “LDz” strādājošo skaits no vairāk nekā 10 000 samazinājies līdz aptuveni 7000. Pērn atlaisti 684 darbinieki. Taču koncerna ieņēmumi aizvien samazinās kravu krituma dēļ, un šis process droši vien turpināsies.

 

Atlaiž darbiniekus

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits stāsta, ka darbiniekus no uzņēmuma atlaiž, lai padarītu “LDz” efektīvāku. Uzņēmumā esot veikts audits, kas parādījis, ka darbinieku skaits, kas veic tos pašus pienākumus, “Latvijas dzelzceļā” esot lielāks nekā kaimiņvalstīs.

Tas esot bijis pēdējais postpadomju uzņēmums kā iepriekš “Latvenergo” un “Lattelecom”, taču “LDz” līdz viņa nonākšanai ministra postenī neesot veiktas būtiskas pārmaiņas nedz organizatoriskajos, nedz tehniskajos procesos.

Nozares ekspertiem un pašiem darbiniekiem gan ir cits viedoklis: atlaišana bija un ir neizbēgama, jo vienkārši nav kravu, ko pārvadāt. Savukārt kravu nav tādēļ, ka tagadējā valdība nedarīja neko, lai kravu kritumu no Krievijas un Baltkrievijas apturētu.

Papētot dziļāk, redzami arī skaitļi par daudz piesaukto efektivitāti: pirms 2018. gada ieņēmumi uz vienu strādājošo koncernā bijuši 32 500 eiro, bet 2020. gadā, kad bija jau veiktas pirmās masveida atlaišanas, tikai 25 100 eiro jeb iekšējo reformu rezultātā efektivitāte uz vienu strādājošo samazinājusies par 23%.

Parēķinot vēl tālāk, “efektivitāte” iznāk tāda, ka jau daudz pieminētajā 2020. gadā nodokļu samazinājumos, dotācijās un kapitāla palielinājumos “LDz” ietekme uz valsts budžetu bijusi negatīva apmēram 100 miljonu eiro apmērā.

Kamēr nebūs kravu, bez valsts budžeta līdzfinansējuma iztikt nevarēs.

Turklāt ne vien “LDz”, bet visā tranzīta nozarē, kam pēdējā laikā ar valdību iznāk tāda kā aklā un kurlā sarunāšanās. Piemēram, vēl nupat, gada izskaņā, satiksmes ministrs publiski izteicies – ja Eiropas Savienība ieviesīs jaunas sankcijas pret Baltkrieviju, tranzīta nozare tam pielāgosies, nekādas kompensācijas par kārtējiem zaudējumiem paredzētas nav. Vajagot vērtēt savas uzņēmējdarbības riskus.

Taču Latvijas ostās stāv termināļi kravām, kas pa dzelzceļu nāk tieši no Krievijas un Baltkrievijas. Ko valdība nezina un kādi vēl riski jāvērtē – prasa nozare. Ne investīciju, ne attīstības programmas pārveidei nav. Rindā pēc valsts naudas kopā ar “Rail Baltica” un “LDz” stāsies arī jau tā līdz šim panīkušās lielās ostas?

Arī ostās, tāpat “LDz”, pagaidām taču vēl strādā tūkstošiem cilvēku!

SAISTĪTIE RAKSTI
Tas jau nekas – lēmumu pieņēmējiem valdībā, Saeimā un pat “LDz” vadībā galva par to pārāk nesāp.

Jo viņi visi saņem lielas algas neatkarīgi no tā, vai pastāv kāda Latvijas tradicionālā tautsaimniecības nozare vai ne, vai tajā ienākumi samazinās vai ne.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. Āgenskalnā pie atkritumu konteineriem klaiņo milzīga izmēra grauzējs
“Viņi izvilka līķus, izņēma visu aprīkojumu.” Krievijas spēki veikuši slepenu operāciju no nogrimušā kreisera “Moskva”
“Ārstiem darba būs daudz…” – prognozē profesors
“Atgādina padomju sistēmu – bagātiem noņemsim, nabagiem iedosim un beigās visi vienādi nabagi,” Kreituse par pabalstiem
Eiropa piekrīt glābt “Air Baltic”. Cik miljons tā dos šoreiz?
Lasīt citas ziņas
Zelenskis: Jau 23. februāra vakarā mēs saņēmām pirmos ieročus no Latvijas. Paldies, kamēr citi meklēja atrunas, jūs rīkojāties!
Rīgas dome apsver visus padomju armijas pieminekļa nojaukšanas variantus, arī spridzināšanu
Roberts Zīle: Pat pārdodot mazākus apjomus, Krievija tagad nopelna vairāk. Iespējams, ka jau gada beigās viss iesaldētais tiks atgūts
Jana Bunkus: Kariņš un viņa ministri ir augstākās raudzes politiķi, taču sabiedrības sašķeltību rada “twitter ballītes” pēc MK sēdēm
Bruno Javoišs: Ar tiem, kuri šeit izturas kā iekarotāji, kā “krievu pasaules” kungi un noteicēji, integrēšanās nebūs iespējama
16:03
Gints Narogs: Hokejistu parādītais sniegums vairākās spēlēs, maigi sakot, bija ļoti neizteiksmīgs
15:53
Krievijas karaspēks ieņēmis lielāko daļu Limanas
15:46
Rīga un Tampere rīkos 2023.gada pasaules hokeja čempionātu
Attālināto mācību turpināšanu arī pēc ārkārtējās situācijas beigām atzīst par atbilstošu Satversmei
Eiropa piekrīt glābt “Air Baltic”. Cik miljons tā dos šoreiz?
Gints Narogs: Hokejistu parādītais sniegums vairākās spēlēs, maigi sakot, bija ļoti neizteiksmīgs
“Lai ir ekonomiskā aktivitāte!” Kilbloka par to, kāpēc svarīgi samazināt PVN
Kas Latvijā nosaka degvielas cenas? Skaidro eksperts
Labība kā ierocis: “Odesas ostas elevatori ir pilni eksportam sagatavotiem pērnā gada ražas kviešiem”
Zaporižjā raķešu apšaudēs sagrauts 121 nams
“Dažiem tauku saturs kā krējumam!” Uztura speciālistes Lizetes Pugas padomi, izvēloties bezpiedevu jogurtu
“Atgādina padomju sistēmu – bagātiem noņemsim, nabagiem iedosim un beigās visi vienādi nabagi,” Kreituse par pabalstiem
“Jā, tā ir patiesība!” Bergmanis skaidro, kā aizsardzības budžets tērēts stadionu būvniecībai
“Vai tik tas neatgriezīs atpakaļ aplokšņu algas.” Deputāts par minimālās algas celšanu Latvijā
Līdaka: Jaunā paaudze ir krietni imūnāka pret šo “maskavismu” un “rašismu”
ASV domnīca: Krievijas karaspēks gatavo “trešo aizsardzības līniju”
VIDEO. Lielo izmēru pašmāju modele Tatjana Mackeviča: “Man vēl nebija sešpadsmit, kad piedzemdēju savu dēlu”
Dzidra, Dzidris, Gunita un Loreta – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Lauris Reiniks pēc koncerta sarūgtināts: “Bērnus nevajag laist uz skatuves. Tā vienkārši nedrīkst!”
“Ir ziņas, ar ko Mariupolē šobrīd nodarbojas krievu karaspēks,” Rajeva dienas notikumu apskats
“Dieva vārdā, kad mēs stāsimies pretī ieroču lobijam?” Baidens par asinspirti ASV skolā
Vai forsītijas ir piemērotas dzīvžoga veidošanai?
Ļoti gardi! Sparģeļu un zirņu biezzupa
“Slimīgi greizsirdīgs un kontrolējošs”: vēl viena Holivudas aktrise tiesā sniegusi neglaimojošus faktus par kopdzīvi ar Džoniju Depu
“Es esmu lasījis visu, ko viņš smagā reibumā krieviem epastos rakstīja!” Lapsa Adamsonu nosauc par nožēlojamu
Kārlis Šadurskis: LKS ļoti cenšas balansēt krimināllikuma pareizajā pusē, bet es gaidu, kad viņi šo robežšķirtni pārkāps