Foto: Karīna Miezāja

Latvijas kosmētikas ražotāji atkopjas no Covid-19 un kļūst spēcīgāki. Kā situāciju ietekmēja “Dzintara” atgriešanās? 5

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti un dzērieni, kas veicina grumbu veidošanos un paātrina novecošanos 25
Seni un spēcīgi ticējumi: šīs lietas nekad nedrīkst ne aizņemties, ne aizdot
4 ikdienišķas un efektīvas lietas: tās palīdz tikt vaļā no liekā svara, ja tev nepatīk sportot 7
Lasīt citas ziņas

Neskatoties uz kovida un sankciju gadu satricinājumiem, Latvijas kosmētikas ražotāji veiksmīgi attīstās un audzē muskuļus.

Ražotāji neslēpj – izaicinājumi ir vairāki, to vidū – izejvielu sadārdzinājums un resursu izmaksas. Tomēr izdodas gan noturēt esošos klientus, gan piesaistīt jaunus un ieiet vēl neapgūtos eksporta tirgos. Tā, piemēram, “Madara Cosmetics” valdes loceklis Uldis Iltners 2022. gadu raksturo kā negaidītu pavērsienu un izaicinājumu gadu, kuru ietekmēja karš, energoresursu cenu kāpums, inflācija un vispārēja nākotnes situācijas neskaidrība.

CITI ŠOBRĪD LASA

Neskatoties uz šiem globālā mēroga notikumiem, uzņēmumam izdevies saglabāt klientu un partneru uzticību. “Pierādījām, ka spējam adaptēties, domāt stratēģiski vairākus gājienus uz priekšu, saglabājot fokusu uz vispārcilvēciskām vērtībām. Klienti to novērtēja un turpināja iegādāties mūsu produkciju iepriekšējā apjomā, tādējādi arī apgrozījums saglabājās iepriekšējā gada līmenī un uzņēmums gadu noslēdza ar peļņu. 2022. gada izaicinājumi lika arī veikt vairākas sistēmiskas izmaiņas uzņēmumā, pārgrupēties un nospraust jaunus nākotnes plānus. Esmu pārliecināts, ka mūsu stratēģija drīz nesīs arī augļus un piedzīvosim vēl stabilākus izaugsmes rādītājus,” komentē Uldis Iltners.

Tas ļaujot ar optimismu un pārliecību skatīties uz šo un tuvākajiem gadiem. Noteikti tikšot turpināta izaugsme “Madara Cosmetics” galvenajos tirgos – Latvijā, Francijā, Vācijā un Skandināvijā, tāpat uzņēmums jau esot nopietni sagatavojies startam jaunos un vēl neapgūtos tirgos.

Iltners stāsta, ka pašlaik trīs vadošās tendences kosmētikas nozarē esot klientu vēlme atgriezties pirmspandēmijas normalitātē un atkal iepirkties fiziskos veikalos, fokuss uz ilgtspējīgiem risinājumiem, kā arī intereses pieaugums par dermatoloģiski pārbaudītu un uzticamu dabisko kosmētiku. Uzsverot atkalredzēšanās pieredzi ar saviem klientiem, zīmola “Madara” preces pērn sākts tirgot arī vienā no Eiropas slavenākajiem universālveikaliem – “Galeries Lafayette Paris Haussmann”.

Pieaugoša loma visā industrijā ir ilgtspējas jautājumiem, un “Madara Cosmetics” piedāvā vairākus produktu iepakojumus, kas ir pilnībā izgatavoti no pārstrādātas okeānos atrastās plastmasas. Zīmīgi, ka tieši 2022. gadā “Vogue Scandinavia” eksperti novērtējuši “Madaru” kā vienu no desmit ilgtspējīgākajiem zīmoliem.

Jautāts par nākotnes pro­gnozēm, U. Iltners uzsver, ka ģeopolitiskie satricinājumi turpinās iespaidot tirgus situāciju arī šogad, līdz ar to iedzīvotāji daudz rūpīgāk izvērtēs tēriņu nepieciešamību. Tāpēc uzņēmums pastiprināti sekošot līdzi, lai “Madara Cosmetics” zīmols un kosmētikas produkti būtu multifunkcionāli un pieejami dažādos cenu segmentos. Viņaprāt, šogad nostabilizēsies gan e-komercijas segments, gan arī klātienes mazumtirdzniecība.

Reklāma
Reklāma

Izdzīvo un attīstās

Martā pagāja divi gadi, kopš ražošanu atsāka savulaik lielākais Latvijas kosmētisko līdzekļu uzņēmums “Dzintars”, kas tagad nes vēsturisko “H.A. Brieger” vārdu. Uzņēmuma līdzīpašniece un vadītāja Anastasija Udalova atzīst – vēl par agru runāt par vērā ņemamiem sasniegumiem, jo šis laiks pagājis Covid-19 pandēmijas un Krievijas–Ukrainas kara ēnā, tāpat bija jācīnās ar energokrīzi un būtisku izmaksu pieaugumu.

“Tas, ka mēs turpinām augt un mūsu rezultāti uzlabojas, demonstrē to, ka šis bizness ir dzīvotspējīgs. Esam izdzīvojuši, ieejam jaunos eksporta tirgos, un tas viss noticis, pateicoties darbinieku atdevei,” saka Udalova. Uzņēmuma apgrozījums otrajā darbības gadā dubultojies, pārsniedzot trīs miljonus eiro, saražoti 94 jauni produkti. Uzņēmums atsācis ražot smaržas, ko sākotnēji īpašniece nav vēlējusies darīt. Taču pieprasījums bijis tik liels, ka nācies atgriezties pie smaržu ražošanas. Turklāt Eiropā neesot nemaz tik daudz to rūpnīcu, kurām ir smaržu ražošanas pieredze, arī Baltijā “H.A. Brieger” esot vienīgais, kas ražo smaržas.

Pavisam smaržu ražošanas atjaunošanā ieguldīti aptuveni 100 tūkstoši eiro, bet, veicot turpmāko ražotnes renovāciju, tikšot veidots atsevišķs bloks smaržu ražošanai, lai šo produktu segmentu varētu attīstīt arī turpmāk. Šī produktu kategorija esot augoša, bet ne tik strauji augoša kā dažādi mājas SPA līdzekļi, kas ļoti strauju popularitātes augšupeju piedzīvoja tieši pandēmijas laikā. Pircēji esot iemācījušies sevi palutināt mājās, arī ražotāji sākuši vairāk pievērst uzmanību tam, kādus produktus cilvēki var izmantot mājas apstākļos.

Līdz šī gada beigām “H.A. Brieger” ražoto produktu skaits pārsniegšot simtu un tikšot nosegti gandrīz visi kosmētisko līdzekļu segmenti. Īpašnieki neesot vēl aprēķinājuši kopējos ieguldījumus ražošanas atdzīvināšanā un jaunu produktu izstrādē, bet pašlaik zināms, ka “Dzintara” zīmols neesot nesis zaudējumus ne pirmajā, ne otrajā darbības gadā. Lielākās investīcijas plānotas jaunā ceha rekonstrukcijā, kā arī jaunu iekārtu iepirkšanai.

Pašlaik noslēdzas ceha projektēšanas darbi un gaidāms būvniecības darbu iepirkums, bet tiek gaidīts un cerēts arī uz būvniecības cenu kritumu. Uzņēmums plāno, ka vasaras sākumā notikšot pirmā cenu aptauja, lai varētu saprast, kā rīkoties un plānot darbus turpmāk. Iekārtas varētu izmaksāt līdz diviem miljoniem eiro, kas ļaus palielināt arī uzņēmuma energoefektivitāti. “Pēdējā pusgada laikā redzam, ka, nopērkot jaunas iekārtas, varēsim būtiski samazināt produkcijas pašizmaksu, kā arī palielināt ražošanas jaudas un ātrumu, uzlabot produktu izskatu,” stāsta Udalova. Šo modernizāciju paredzēts pabeigt līdz 2024. gada beigām.

Konkurence kosmētikas nozarē ir sīva, un Udalova neslēpj, ka nav vienkārši iekļūt citu valstu tirgos. Taču nule kā izdevies labs starts Lielbritānijas tirgū. “Neviens mūs tur nepazīst, nevienam nav nostalģijas pēc “Dzintara”, tāpēc mēs uztraucāmies, vai spēsim patērētājus ieinteresēt un noturēt,” neslēpj uzņēmēja. Bet matu līdzeklis “Dižciems” pirmo divu nedēļu laikā parādījis ļoti labus rezultātus pārdošanā, iecerēts paplašināt produktu pārdošanu arī “Amazon” tiešsaistes veikalā.

Lielbritānijā izmēģināta arī jauna pārdošanas stratēģija – izmantojot influencerus sociālajos tīklos, un šāda stratēģija izrādījusies gana sekmīga. Tieši pateicoties sekmēm Lielbritānijā, uzņēmuma produkcija ar interneta veikala starpniecību tagad ceļo uz ASV, Franciju, Vāciju, Austriju un Skandināvijas valstīm. Taču šie eksporta tirgi esot ļoti atšķirīgi un katram jāatrod īstā pārdošanas stratēģija. Piemēram, Gruzijā, kur pastā paciņu var nākties gaidīt pat mēnesi un interneta pārklājums ir neliels, jāizmanto cita stratēģija.

“Gribam iekļūt ar saviem produktiem Eiropā. Mana prioritāte ir tie tirgi, kuros “Dzintars” agrāk nav darbojies, – Austrija, Vācija, Portugāle. Lielbritānijas gadījums pierāda, ka, izvēloties pareizo stratēģiju, “Dzintars” spēj ieiet jebkuras valsts tirgū,” skaidro Udalova. Tagad uzņēmums aktīvi mēģina iekļūt arī Ukrainas tirgū, taču loģistika šajā tirgū patlaban esot ļoti sarežģīta un dārga. Uzņēmums ražo arī privāto preču zīmju produktus, un šī produkcijas daļa pieaugot.

Par būtiskāko pašreizējo problēmu “H.A. Brieger” uzskata lielo preču uzcenojumu veikalu plauktos. Valsts institūcijām šai problēmai būtu jāpievērš lielāka vērība, uzskata A. Udalova.

Izaicinājumu gads

Arī zīmola “Bio2You” īpašnieka SIA “B2Y” valdes locekle Rita Lagzdiņa skaidro, ka 2022. gads uzņēmumam bijis izaicinājumu pilns. “Mūsu Eiropas klienti piedzīvoja pieprasījuma kritumu dabisko dārgo produktu segmentā, un vienlaikus izejvielu piegādātāji būtiski paaugstināja cenas, tāpēc lielākos zaudējumus cieta tieši ražotāji, tostarp arī mēs. Tomēr sakarā ar sortimenta pārstrukturēšanu un jaunu produktu ražošanu 2023. gads solās būt labs,” pauda R. Lagzdiņa. Kā situāciju tirgū ietekmē “Dzintara” atgriešanās tirgū?

“Vietējā tirgū mūsu zīmola produkciju tas nav ietekmējis, jo strādājām dažādās cenu kategorijās,” skaidro “B2Y” valdes locekle, piebilstot, ka tas nav izjūtams arī tādēļ, ka 75% no saražotā apjoma ir citu zīmolu preces, kuras uzņēmums eksportē.

Jāpiebilst, ka kosmētikas ražošana ir relatīvi jauna ķīmiskās rūpniecības apakšnozare. Pagājušajā gadā apmēram 85% no saražotās produkcijas tika eksportēti. Provizoriski pēc ražotāju cenām Latvijā pērn saražota kosmētikas produkcija apmēram 60 miljonu eiro vērtībā. Līdzās nozares līderiem – “Madara Cosmetics”, “Stenders”, “Kinetics Nail Systems” un “Dzintars” – ļoti svarīgi ir mazie uzņēmumi, kuriem ir strauja izaugsme un attīstība.

Kosmētikas ražošana ir viena no nozarēm, kas Eiropas Savienībā aug katru gadu, neskatoties uz izaicinājumiem un kopējo šī brīža krīzi. Šobrīd Latvijā ir vairāk nekā 40 kosmētikas ražotāju, liecina Latvijas Kosmētikas ražotāju asociācijas dati.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.