Publicitātes foto

Latvijas parfimērijas un kosmētikas rūpniecības vēsture: no “H.A.Brieger” līdz “Dzintars” un atpakaļ uz pirmsākumiem 0

Padomju laikos Baltijas valstis vienmēr ir bijušas sava veida logs uz Eiropu, un Rīgu bieži salīdzināja ar Parīzi. Šāda analoģija bija saistīta ne tikai ar Latvijas galvaspilsētas arhitektūras izskatu, bet arī ar tās parfimērijas rūpniecību.

Reklāma
Reklāma
“To bezjēdzīgo brīvdienu 1. maijā sen bija laiks izbeigt.” Sociālo tīklu lietotāju viedokļi par 1.maiju kā oficiālu brīvdienu
VIDEO. “Divas mašīnas pašvaldības policijas atbrauca” – Ogrē slēgts bērnu izveidotais dzērienu veikals
Kokteilis
Ja tavas mājas numurā ir kāds no šiem 3 cipariem, tev ir potenciāls sasniegt visu, ko sirds kāro 26
Lasīt citas ziņas

Šogad Rīgas parfimērijas uzņēmumam “Dzintars” aprit 174 gadi. Tā cienījamā vecuma dēļ uzņēmumu ir pieņemts uzskatīt par parfimērijas nozares pamatlicēju Latvijas teritorijā. Tomēr ir vērts atzīmēt, ka parfimērijas ražošana Rīgā nebūt nesākās tikai padomju laikā, bet gan kādus simt gadus agrāk.

Publicitātes foto

Pirmsākumi: “H.A.Brieger”

CITI ŠOBRĪD LASA

Jau 1688. gadā Rīgā pastāvēja korduāna – ādas, kas fermentēta ar tintes riekstu uzlējumu – ražošanas cehs, kas bija apvienots ar ziepju vārīšanas cehu. Tieši ar to sākās parfimērijas nozares vēsture mūsu valsts teritorijā.

1849. gadā iepriekš minētā ādas ražošanas ceha dibinātāja dēls Heinrihs Ādolfs Brīgers, kurš bija ieguvis ziepnieka izglītību, Rīgā atvēra savu uzņēmumu – nelielu ziepju vārīšanas fabriku pilsētas nomalē, mūsdienu Baznīcas un Stabu ielas krustojumā.

Publicitātes foto

Pakāpeniski ražotne auga un paplašinājās, un ar savu dēlu atbalstu Brīgers 1876. gadā atklāja tualetes ziepju un parfimērijas ražotni. Šajā laikā radās arī pazīstamā Brīgera preču zīme: pa kreisi vērsta lauva uz pakaļkājām bultu lokā, kas apzīmēja fabrikas produkciju līdz pat Otrajam pasaules karam.

Ziepes – saimniecības un tualetes, vazelīna un glicerīna – odekoloni, tualetes ūdens ar ziedu aromātu, pūderi, pomādes, zobu pulveri – tas ir tikai neliels ieskats fabrikas produkcijas klāstā.

Par “H.A.Brieger” firmas zīmi kļuva lanolīna jeb vilnas vaska produkcija. Skaidrs, ka visu šo plašo produkcijas sortimentu saražot divās mazās ēkās vairs nebija iespējams, tāpēc 1900. gadā Baznīcas ielā parādījās sešstāvu ēka Klasicisma stilā – īsta fabrika, kas bija aprīkota ar jaunāko tehniku.

Līdz pat Otrajam pasaules karam “H.A.Brieger” fabrika bija nozares vadošais uzņēmums Latvijā. Diemžēl pārdzīvot Otro pasaules karu fabrikai neizdevās, un 1943. gadā nosaukums “H.A.Brieger” jau bija kļuvis par vēsturi.

Publicitātes foto

“Dzintars” pacelšanās un kritums

Pēc Latvijas okupācijas 1940. gadā uzņēmums “H.A.Brieger” tika nacionalizēts un pārdēvēts par “Sarkano Ausmu”. Taču pēc parfimērijas un kosmētikas uzņēmumu reorganizācijas 1951. gadā bijusī sveču fabrika “Mētra” bija pārdēvēta par Rīgas kosmētikas fabriku “Dzintars”, kura 1958. gadā apvienojās ar rūpnīcu “Sarkanā Ausma” un kļuva par parfimērijas un kosmētikas rūpnīcu “Dzintars”.

Reklāma
Reklāma

“Dzintars” rūpnīcā ražoja visu, kas attiecās uz higiēnu, un jo sevišķi tādu produkciju, ko lielākos vai mazākos vairumos patērēja dāmas — pūderi, krēmi, zobu pulveri, dažādas ziepes un, visbeidzot, smaržas, un odekoloni.

Fabrika izgatavoja parfimērijas un kosmētikas ražojumus plašā sortimentā, ko sistemātiski papildināja ar jaunumiem. Fabrikas laboratorija sadarbībā ar zinātniskās pētniecības institūtiem neatlaidīgi strādāja, lai radītu jaunus efektīvus sejas ādas, matu un mutes dobuma kopšanas līdzekļus, ko izmēģināja klīnikās un kosmētiskajos kabinetos.

Fabrikas inženieri pielietoja visjaunākās bioloģiskās sastāvdaļas, kas iedarbojas uz ādas šūnām un matu saknēm. Ražošanā tika izmantoti gan pašmāju, gan ārzemju jaunākie zinātniskie atzinumi.

Publicitātes foto

Dienā “Dzintars” fabrika spēja izgatavot ap 40 tūkstošiem smaržu flakoniņu, 6 tonnu ziepju un 29 tūkstošiem kārbiņu un 30 tūkstošus tūbiņu dažādu kosmētisko krēmu.

1959. gadā “Dzintars” produkti parādījās Tautas saimniecības sasniegumu izstādē Maskavā, kur tie atstāja neaizmirstamu iespaidu arī maskaviešu sirdīs. Turpmākajos gados “Dzintars” ražojumi diezgan regulāri bija eksponēti dažādās nozares izstādēs Maskavā.

Stendi, kur bija izstādīta “Dzintars” produkcija, piesaistīja uzmanību ar izstrādājumu daudzveidību, lielisko iesaiņojumu un teicamo kvalitāti.

Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas 2000. gadu vidū uzņēmuma sortimentā bija ap 350 dažādu preču – parfimērija, smaržas, odekoloni, kosmētiskie līdzekļi matu, ķermeņa, kāju un roku kopšanai un dekoratīvā kosmētika. 2014. gadā uzņēmumā strādāja 430 darbinieki un produktu klāsts bija pieaudzis līdz 1300 vienībām, tam piederēja 46 veikali Latvijā un 81 franšīzes veikals Krievijā, Ukrainā, Baltkrievijā un Lietuvā.

Milzīgā rūpnīcas teritorija Mālu ielā 30, Rīgā atgādināja pilsētu pilsētā, kurā izvietojās visi produkcijas radīšanai nepieciešami departamenti un cehi. Šeit izstrādāja produktu formulas, veica to kvalitātes testēšanu, paši izgatavoja iepakojumu un fasēja gatavo produkciju. Tā firma “Dzintars” kļuvusi par Baltijas valstīs lielāko biokosmētikas un parfimērijas ražotāju un vienu no Latvijas pašiem stabilākajiem uzņēmumiem.

Publicitātes foto

20. gadsimta 70. gados “Dzintars” ražotne aktīvi eksportēja savu produkciju uz tuvākām un tālākām ārzemēm. Tā Latvijas parfimēru ražotās smaržas sekmīgi konkurēja starptautiskajā tirgū ar ārzemju parfimērijas meistaru labākajiem ražojumiem.

“Dzintars” produkcija jau tolaik bija labi pazīstama Čehoslovākija, Bulgārijā, Polijā, Vācijas Demokrātiskajā Republikā, Zviedrijā, Vācijas Federatīvajā Republikā – pavisam 21 valstī.

“Dzintars” galvenā parfimēre Broņislava Švarcmane atminas, ka fabrikas eksporta nodaļā pie sienas bija piekarināta karte ar abām puslodēm. Tajā no Rīgas bija novilktas līnijas uz daudzu pasaules valstu galvaspilsētām. Starp šim valstīm bija arī ASV, Kanāda, Brazīlija, Čīle, Turcija, Grieķija, Zviedrija, Anglija, Austrālija, Apvienotā Arābu Republika un citas.

Publicitātes foto

Šīs samērā nelielās rūpnīcas slava aplidojusi visu pasauli. Ar teicamiem panākumiem tās ražojumi tika eksponēti starptautiskajā izstādē Briselē un Stokholmā. Briseles izstādē par tiem pat saņemta bronzas medaļa. Augsti novērtējumi iegūti arī izstādēs Kanādā, Itālijā, Sīrijā, Irānā, Ķīnā un citur.

Pēc tam tika saņemti II pakāpes un I pakāpes diplomi PSRS Tautas saimniecības sasniegumu izstādē. Arī Leipcigas, Plovdivas, Zagrebas ikgadējo starptautisko gadatirgu apmeklētāji labi pazina “Dzintars” marku.

Tā kā viens no lielākajiem “Dzintars” eksporta tirgiem bija NVS valstis, uzņēmuma apgrozījums piedzīvoja kritumu 1998. gada Krievijas finanšu problēmu radītās krīzes dēļ.

Ekonomikas krituma laikā 2008. gadā tā ieņēmumi kritās par trešdaļu un uzņēmums sāka strādāt ar zaudējumiem, bet 2014. gadā samazinājās tā noieta tirgus Ukrainā un citur, kas vēl vairāk saasināja esošās grūtības.

Tā 2019. gadā AS “Dzintars” tika pasludināts par maksātnespējīgu un visi tā aktīvi tika izsolīti.

“Dzintars” atdzimšana

Par “Dzintars” bankrotēšanu vainoja tā bijušā īpašnieka Iļjas Gerčikova vājo un vecmodīgo mārketinga stratēģiju, pārlieku koncentrēšanos uz bijušās PSRS valstu tirgiem, pārblīvēto produktu portfeli un vāju vadības lēmumu pārraudzību. Taču, kad 2020. gadā leģendāro rūpnīcu iegādājās jaunie īpašnieki, uzņēmumā ieplūda pārmaiņu vēsmas.

Rūpnīcai piedēvēja vēsturisko nosaukumu “H.A.Brieger”, un tajā tika veikta nežēlīga, bet pragmātiska restrukturizācija un resursu optimizācija.

Milzīgas rūpnīcas telpas tika reducētas līdz ražošanai nepieciešamajam minimumam, lieki testēšanas, iepakojuma ražošanas u.c. korpusi tika likvidēti, to vietā noslēdzot izdevīgākas sadarbības ar ārpakalpojumu sniedzējiem.

Populārāko un veiksmīgāko produktu formulas tika atjaunotas un uzlabotas, izmantojot ne mazāk kā 90% dabīgas izcelsmes sastāvdaļu, produktu dizains un mārketinga stratēģija tikai pilnībā mainīti, ņemot vērā laikmeta tendences, bet zīmola veikalu uzturēšanas vietā, izlēma produkciju pārdot caur mazumtirdzniecības ķēdēm.

Publicitātes foto

2021. gada martā pirmie 15 “Dzintars” produkti bija pieejami veikalu plauktos Latvijā, tam sekoja Lietuva un Igaunija, kā arī Gruzija.

Pircējiem atkal kļuva pieejami leģendārie “Dzintars” lūpu balzami, saules aizsarglīdzekļi, dušas želejas un roku ziepes, kā arī savulaik populārais universālais krēms “Niveja”, kas ieguva jaunu nosaukumu “Nīca”, kā visi citi atjaunotā “Dzintars” kosmētikas līdzekļi, kuri tagad lepni nes Latvija piejūras pilsētu un ciematu nosaukumus – “Dzintari”, “Asari”, “Kolka”, “Dubulti” u.c.

Gada laikā jaunajai un entuziasma pilnajai vadībai izdevās attīstīt “Dzintars” preču sortimentu līdz 58 vienībām, sasniegt 2 milj. eiro apgrozījumu, no kuriem 7% veido pārdošanas apjoms eksporta tirgos.

Šobrīd NVS valstu vietā “H.A.Brieger” izskata iespējas realizēt “Dzintars” produkciju Skandināvijas un Rietumeiropas tirgos, turpina attīstīt preču sortimentu, ieviešot tajā arī pavisam jaunas pozīcijas, un negrasās apstāties pie sasniegtā.

Publicitātes foto

Tradīcijas, kas radušās pirms 170 gadiem, ir pārdzīvojušas šos laikus un, pateicoties vairāku cilvēku pūlēm, turpinās Rīgā joprojām.

Fabrikas “H.A.Brieger” un zīmola “Dzintars” produkcija vēl aizvien ir pieprasīta Latvijā un aiz tās robežām, bet skaitlis “1849” atgādina mums par uzņēmīgo aptiekāru Heinrihu Ādolfu Brīgeru, kurš virtuozi turpināja sava tēva darbu, piešķirot tam neatkārtojamu raksturu.