
“Tā bija apzināta rīcība!” ASV amatpersonas nāk klajā ar informāciju, kas vainojams pie traģiskās “Air India” lidmašīnas katastrofas 2
ASV amatpersonas apgalvo, ka kapteinis Sumeets Sabharvals, kurš vadīja traģisko “Air India” reisu, palika mierīgs, kamēr pēc pacelšanās apzināti atslēdza degvielas padevi abiem lidmašīnas dzinējiem.
56 gadus vecais Sabharvals, kurš vadīja Boeing 787 Dreamliner, ieslēdza degvielas padeves slēdžus uz “izslēgts” (“cut-off”) tikai dažas sekundes pēc pacelšanās no Ahmedabadas, Indijas rietumos.
ASV izmeklētāji, kas analizē avārijas sākotnējo pārskatu, laikrakstam “The Wall Street Journal” norādījuši, ka melnās kastes ieraksts atklājis saspringtu apmaiņu starp pilotiem.
Otrs pilots Klīvs Kunders jautājis: “Kāpēc tu izslēdzi?” Kapteinis atbildējis: “Es to nedarīju.”
Lidmašīnai krītot, Sabharvals saglabājis biedējošu mieru. 30 sekundes pēc pacelšanās lidaparāts ietriecās hostelī, nogalinot 260 cilvēkus, tostarp 52 britus.
Vienīgais izdzīvojušais brīnumainā kārtā tika atrasts uz borta pēc 12. jūnija katastrofas.
Melnās kastes ieraksts atklāj iespējamu apzinātu rīcību
Jaunākā informācija no ASV izmeklēšanas, kas tika uzsākta, jo avārijā bija iesaistīts Boeing lidaparāts, bet modeli sertificēja ASV Federālā aviācijas administrācija (FAA), liecina, ka Sabharvals bija tas, kurš pēc pacelšanās aktivizēja degvielas padeves izslēgšanas slēdžus.
ASV avoti norādījuši, ka abi slēdži tika pārslēgti vienas sekundes intervālā, un pēc 10 sekundēm tika atkal ieslēgti. Taču dzinēji jau bija apstājušies, un katastrofa bija neizbēgama.
Mierīgs kapteinis, panikā esošs otrais pilots
Kunders bija tas, kurš faktiski vadīja lidmašīnu, kamēr Sabharvals, kā uzraugošais pilots, iespējams, bija brīvs. Tā ir būtiska atšķirība, norāda ASV eksperti – tieši tas deva viņam iespēju pārslēgt aizsargātos degvielas slēdžus.
Indijas Aviācijas negadījumu izmeklēšanas birojs (AAIB) sākotnējā ziņojumā atzina, ka slēdži bija pārslēgti, bet nenorādīja, kurš to izdarīja vai vai tas bija apzināti.
Taču ASV amatpersonas, kas analizējušas ierakstus, uzskata, ka pierādījumi liecina par Sabharvala rīcību.
Eksperti: “Cilvēka roka” aiz katastrofas
Kapteinis Stīvs Šaibners, pieredzējis pilots un aviācijas eksperts, uzskata, ka “Air India” katastrofa varēja būt cilvēka apzināta darbība.
“Es stingri uzskatu, ka kādam bija jāpieliek roka, lai abi slēdži tiktu pārslēgti uz “cut off”,” viņš sacīja raidījumā “Piers Morgan Uncensored”.
Šie slēdži atrodas starp pilotiem un ir aizsargāti – nejauša pārslēgšana praktiski nav iespējama. Statistiski šāds abiem dzinējiem vienlaicīgs atteikums uzreiz pēc pacelšanās Boeing 787 gadījumā ir “viens pret 2,5 miljardiem”, sacīja Šaibners.
“Nav neviena procedūra komerciālajā aviācijā, kurā būtu jāpārslēdz abi degvielas slēdži uz izslēgts uzreiz pēc pacelšanās,” viņš piebilda.
Arī bijušais pilots Terijs Tozers laikrakstam “The Sun” teica: “Tas nozīmē, ka kāds to izdarīja apzināti. Slēdžiem ir bloķēšanas mehānisms. Neviens pilots bez pamata neliktu rokas to tuvumā.”
Kas bija Sumeets Sabharvals?
Kapteinis Sabharvals nebija iesācējs – vairāk nekā 15 000 lidojuma stundu, no tām 8000 uz Dreamliner.
Kolēģi viņu raksturoja kā klusu, precīzu, atturīgu. Lidojumu skolā viņš ieguva iesauku “Sad Sack” par savu nosvērto raksturu.
Taču pēdējos gados viņš piedzīvoja personīgas grūtības – sēroja par mātes nāvi, rūpējās par novecojošo tēvu un bija tuvu pensijai.
Neoficiāli avoti norādījuši, ka iepriekš viņš bija ņēmis atvaļinājumu garīgās veselības jautājumu dēļ. Lai gan 2024. gada septembrī viņš izturēja medicīnisko pārbaudi, izmeklētāji šobrīd pārskata viņa personisko vēsturi.