Mobilā versija
+5.6°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
12. novembris, 2012
Drukāt

Ar vai bez radzēm?

riepa22

Gādājot ziemas riepas, mūsu apstākļos autovadītājs nonāk izvēles priekšā: kādām dot priekšroku – radžotajām vai bezradžu?

 

No l. decembra līdz l. martam automobiļu un autobusu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, kā arī to piekabju riteņiem jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Automobiļus ar radžotām riepām drīkst izmantot no 1. oktobra līdz 1. maijam. Radžot atļauts tikai ziemas apstākļiem piemērotas riepas, savukārt uz transportlīdzekļa vienas ass riteņiem nav atļauts uzstādīt dažādas, proti – vasaras un ziemas riepas. Protektora dziļumam mērīšanas zonā jābūt 4 mm vai lielākam.

Prasības par ziemas riepām nosaka Ceļu satiksmes noteikumi, bet autovadītāju ziņā ir izvēle – ar vai bez radzēm. Saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu kodeksu sods par braukšanu ar ziemas apstākļiem nepiemērotām riepām ir 20 lati.

 

Radžu plusi un mīnusi

Daudzi braucēji mēdz rīkoties taupīgi – var taču iegādāties vienu ziemas vai vissezonas riepu komplektu un lietot to cauru gadu. Pie samērā nelieliem nobraukumiem šis varētu būt diezgan racionāls risinājums, jo atkrīt klapatas ar otra riteņu komplekta iegādi, montāžu un glabāšanu. Šajā gadījumā runājam par bezradžu riepām, turklāt mīkstās, tā dēvētās frikcijas ziemenes vissezonu lietošanai nav piemērotas. Kārtīgiem braucējiem visieteicamāk, protams, izmantot divus riepu komplektus – vasarai un ziemai.

Pēc riepu tirgotāju novērojumiem pieprasītākas ir bezradžu riepas. Tiesa, nagleņu popularitātes pieaugums parasti ir pēc iepriekšējo gadu bargākām ziemām, savukārt pēc maigākām lielāks pieprasījums ir pēc bezradžu modeļiem.

Tiešām, pašas labākās beznaglu ziemas riepas gandrīz neatpaliek no vadošajiem radžoto riepu modeļiem. Taču atbildēt uz jautājumu, kādas ziemas riepas labākas, nav tik vienkārši. Salīdzināt var tikai vienāda līmeņa izstrādājumus. Turklāt svarīgi ir arī ekspluatācijas apstākļi. Vadošo ražotāju ziemas bezradžu riepas var iedalīt divās lielās grupās – Rietumeiropas mīkstajām ziemām paredzētajās un īstai Skandināvijas ziemai piemērotajās.

Mēs atrodamies kaut kur pa vidu, tādēļ arī no plašā piedāvājuma mainīgajā Latvijas ziemā labāko variantu izvēlēties nav tik viegli. Viens no ieteikumiem ir vadīties pēc savas personiskās gaumes un pieredzes. Tiem, kuri regulāri pārvietojas pa mazāk svarīgas nozīmes ceļiem, jau sen ir skaidrs, ka ar naglām ir drošāk.

Pārliecinātus nagleņu piekritējus nespēj ietekmēt nekādas jaunāko bezradžu riepu reklāmas. Turklāt Skandināvijas ziemām piemērotās bezradžu jeb tā sauktās frikcijas riepas mīkstā gumijas sastāva dēļ dilst diezgan ātri un labi kalpo tikai kādas divas ziemas. Tās svarīgi pavasarī laikus nomainīt, jo uz sasiluša asfalta ātri deldējas. Vēl viens frikcijas riepu trūkums, kas arī ir saistīts ar mīksto un lameļoto protektoru, ir to nedaudz ļodzīgā gaita uz plika asfalta.

Kā liecina ziemas riepu salīdzinošie testi, pat pašas labākās bezradžu riepas uz ledus ievērojami zaudē vadošajiem radžotajiem modeļiem. To der ņemt vērā, jo, lai izvairītos no nepatikšanām, ļoti bieži pietrūkst tieši šo pāris noledojušo metru. Ilustrācijai piemērs no neatkarīgajiem riepu testiem: bremzējot pie ātruma 50 km/h uz kaila ledus, labākais radžotais modelis ļauj automobili apturēt pēc 49,4 metriem, kamēr labākais bezradžu modelis uzrāda 56,3 metru bremzēšanas ceļu.

Radžu lietderība vistiešākajā veidā ir atkarīga no klimatiskajiem apstākļiem. Vairākumā Eiropas valstu šīs riepas ir aizliegtas, jo turienes maigajās ziemās no naglām nav nekāda labuma. Tas jāņem vērā, ja ieplānots kāds tālāks ceļojums. Tur galvenais, lai ziemenei būtu augsts ātruma indekss, nevainojama uzvedība uz slapja vai sausa asfalta, kā arī kaut cik normālas saķeres īpašības, ja gadās tāda stihija kā sals un sniegs. Šādām riepām ir arī salīdzinoši augstāka nodilumizturība, un pie mums tās ir ieteicamas tikai lielās pilsētās vai pat vissezonu lietošanai.

Savukārt Skandināvijas valstīs ar to skarbo klimatu ziemā ir iecienītas naglenes. Tātad arī pie mums nopietnai braukšanai kārtīgas ziemas apstākļos nevar būt nekā ieteicamāka par labām naglenēm. Vēl jāpiebilst, ka galvenie radžotajām riepām veltītie pārmetumi neiztur kritiku.

To apliecina Skandināvijā veikti oficiālu iestāžu pētījumi. Pasliktinātā saķere uz plika asfalta attiecas tikai uz pirmo paaudžu radžu riepām. Arī ceļiem naglenes nemaz tik lielu ļaunumu nenodara, kā to nereti nākas dzirdēt. Mūsdienu naglotajām riepām ir ierobežots radžu skaits, noteikta radžu forma, izmērs un svars. Tas viss kopumā ļāvis krietni uzlabot jaunāko radžoto riepu īpašības un samazināt to trūkumus.

Ņemot vērā vairāku pēdējo gadu salīdzinošos riepu testus, var secināt, ka gandrīz katru sezonu parādās arvien jauni riepu modeļi, kas savu īpašību ziņā pārspēj priekšgājējus. Tiesa gan, tas lielākoties panākts uz protektora nodilumizturības rēķina. Brīnumi nenotiek – labākai saķerei nepieciešams mīkstāks gumijas sastāvs. Tas attiecas gan uz jaunākajām bezradžu riepām, gan naglenēm. Tomēr kopumā jaunākie modeļi spēj nodrošināt krietni lielāku braukšanas drošību.

 

Riepu glabāšana

Ar otra riteņu komplekta glabāšanas problēmu sastopas gandrīz ikviens, kam katrai sezonai ir speciālas riepas. Pašlaik ir aktuāls jautājums, kur likt ziemā nevajadzīgās vasaras riepas. Īpaši asa šī problēma ir daudzdzīvokļu namu iemītniekiem, kam nav garāžas.

Tagad vairāki autoservisi par attiecīgu samaksu piedāvā arī konkrētajā sezonā nevajadzīgā riteņu komplekta glabāšanas pakalpojumu.

Tiem, kas riepas glabā savās garāžās vai šķūnīšos, ražotāji iesaka diezgan rūpīgus noteikumus, kurus precīzi gan diezin vai kāds ievēro. Tomēr vispārējai zināšanai tie var noderēt.

Pirmkārt, riepas, kā jau jebkurš gumijas izstrādājums, ar gadiem noveco. Tādēļ tās ļoti ilgstoši glabāt nav ieteicams. Jebkuri nevēlami apstākļi var pasliktināt ripuļu īpašības un saīsināt to kalpošanas laiku. Savukārt atbilstoši visām prasībām riepas var glabāt vairākus gadus.

Riepas vajadzētu turēt vēsā, tumšā, sausā un labi vēdināmā telpā, kurā netiek pārsniegta normāla istabas temperatūra.

Otrkārt, riepām ir kaitīgs liels karstums un tieša saules iedarbība, tās nedrīkst nonākt arī tiešā kontaktā ar dažādām smērvielām, eļļām, degvielām un ķimikālijām.

Treškārt, ja riepas ir uzmontētas uz diskiem, to spiediens ir jāsamazina līdz vienai atmosfērai.

Tās var novietot, kā vien gribas, taču riepas bez diskiem labāk nekraut citu uz citas.

 

Būtiskākās prasības un nosacījumi braukšanai ziemā gan mūsu kaimiņvalstīs, gan valstīs, kas varētu būt Latvijas iedzīvotāju galamērķis ziemā.

Valsts

Ziemas periods,

uz kuru attiecas prasības

Radžu riepas M+S ziemas riepas Citas aktualitātes
Austrija

1. novembris – 15. aprīlis

vai noteikts ar īpašām norādēm,

atkarībā no laika apstākļiem

Atļautas

Maksimālais pieļautais ātrums uz

lielceļiem – 100 km/h, uz citiem ceļiem – 80 km/h

Obligātas (minimālais

protektors – 4 mm)

Ieteicams ziemas logu

šķidrums un ledus skrāpis

Čehija 1. novembris – 31. marts Aizliegtas

Obligātas uz ceļiem ar norādi

“C15a” un uz ceļiem ar sniegu un ledu

(minimālais protektors – 4 mm)

Auto virs 3,5 tonnām visiem

riteņiem jābūt aprīkotiem

ar ziemas riepām

Francija Atkarībā no laika apstākļiem

Atļautas (sestdiena pirms 11. novembra – marta

pēdējā svētdiena; maksi­mālais ātrums – 90 km/h)

Nav obligātas; ieteicamas, ja uz

ceļiem ir sniegs vai ledus

(minimālais protektors – 3 mm)

Ķēdes uz riteņiem var būt

obligātas (atkarībā no laika

apstākļiem un ceļa zīmēm)

Igaunija

1. decembris – 1. marts

(izmaiņas iespējamas atkarībā

no laika apstākļiem)

1. oktobris – 1. maijs

Obligātas

(minimālais protektors – 3 mm)


Īrija

Nav noteikts, jo bargas

ziemas nav raksturīgas

Aizliegtas

Obligātas

(minimālais protektors – 1,6 mm)

Auto nedrīkst būt riepas (aprīkojums),

kas var bojāt ceļu segumu,

ķēdes uz riteņiem ir aizliegtas

Krievija Novembris – marts Atļautas Nav obligātas Obligāts ziemas logu šķidrums
Lielbritānija Nav noteikts konkrēts laiks Atļautas Nav obligātas

Ziemas Lielbritānijā parasti nav

bargas, tādēļ ziemas ekipējums

parasti netiek izmantots

Lietuva
Atļautas (1. novembris – 1. aprīlis) Obligātas, 1. novembris – 1. aprīlis

Riepas ar radzēm jāidentificē

ar uzlīmi auto aizmugurē

(rekomendēts arī ārvalstu auto)

Norvēģija

15. oktobris (ziemeļos) / 1. novembris

(dienvidos) – Lieldienu pirmā svētdiena

Atļautas

Obligātas

(minimālais protektors – 3 mm)

Braukšanas apstākļi var būt

ļoti sarežģīti, īpaši kalnos.

Autovadītājiem ieteicams sekot

līdzi laika ziņām

Polija Atkarībā no laika apstākļiem Aizliegtas Ieteicamas
Slovākija Novembris – marts Aizliegtas

Obligātas privātajiem auto līdz

3,5 tonnām uz ceļiem ar sniegu vai ledu

(minimālais protektors – 3 mm)

Autovadītājam obligāti jānotīra

auto no sniega un ledus pirms

braukšanas uzsākšanas,

lai neapdraudētu aizmugurē braucošos

Slovēnija 15. novembris – 15 .marts Aizliegtas

Obligātas visiem 4 riteņiem

vai vasaras riepas + līdzi jābūt ķēdēm

(minimālais protektors – 3 mm)


Somija 1. decembris – 28. februāris

Atļautas (1. novembris –

Lieldienu pirmdiena)

Obligātas, 1. decembris – 28. februāris

(minimālais protektors – 3 mm)


Vācija Atkarībā no laika apstākļiem Aizliegtas

Obligātas

(minimālais protektors – 1,6 mm,

rekomendētais protektors – 4 mm)

Ieteicams ziemas logu šķidrums.

Sniega ķēdes var būt obligātas atkarībā

no laika apstākļiem un norādēm uz ceļiem

Zviedrija Parasti: oktobris – marts Atļautas (1. decembris – 15. aprīlis)

Obligātas privātajiem auto līdz 3,5 tonnām,

1. decembris – 31. marts,

ja ir ziemas apstākļi

(minimālais protektors – 3 mm)

Obligāts ziemas logu šķidrums un lāpsta.

Ieteicams līdzi vadāt striķi, riteņu nostiprinātājus.

Starptautiskās Automobiļu federācijas informācija

 

Pievienot komentāru

Revolūcija, kas nes attīstību un briesmasTāpat kā cunami vilni, cilvēki digitālās tehnoloģijas sākumā vilni apbrīno, neapzinoties tā spēku un ātrumu
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Draugiem Facebook Twitter Google+