Mobilā versija
Brīdinājums +4.3°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
30. novembris, 2012
Drukāt

Latvija savu satelītu orbītā palaidīs pirms lietuviešiem

Foto - LETAFoto - LETA

Latvija savu pirmo satelītu orbītā plāno palaist vēl pirms lietuviešiem, aģentūru LETA informēja Latvijas pirmā satelīta “Venta-1” projekta koordinatore, Saeimas deputāte Dana Reizniece-Ozola (ZZS), komentējot informāciju, ka Lietuva iecerējusi nākamvasar palaist orbītā savu pirmo Zemes mākslīgo pavadoni, šajā ziņā cerot apsteigt Latviju un Igauniju.

“Lietuvieši par saviem plāniem informēja kosmiskās nozares konferencē, kur, protams, katrs vēlas kaut ko labu pateikt par savu valsti. Taču mēs esam pārliecināti, ka savu satelītu palaidīsim orbītā pirmie,” atzina Reizniece-Ozola.

Latvijas satelīts “Venta-1” ir pabeigts, un ir panākta vienošanās, ka tas tiks palaists orbītā nākamā gada sākumā ar Krievijas nesējraķeti.

Konkrēts datums, kad “Venta-1” tiks palaista orbītā, gan vēl nav zināms, taču plānots, ka tas notiks 2013.gada pirmajos mēnešos.

“Lietuviešiem vēl nav konkrētu starta plānu. Viņi vēlas palaist savu satelītu orbītā nākamā gada vasarā, taču jārēķinās ar reālajām iespējām panākt vienošanos par nesējraķetes izmantošanu. Tas tirgus nav liels,” atzina Reizniece-Ozola.

Tiesa, lietuvieši var izmantot tā saukto jūras modeļa raķeti, kuras palaišana notiek no kuģa, taču šis variants ir riskants, jo var nodarīt satelītam bojājumus. “Ja mērķis ir tikai palaist satelītu, tad to var darīt ar jūras raķeti, bet lietuvieši plāno savu satelītu izmantot zinātniskiem eksperimentiem, tādēļ tā riskēt nevajadzētu,” atzina Reizniece-Ozola.

Reiznieces-Ozolas rīcībā esot informācija, ka Igaunija savu mazo satelītu “ESTCube” plāno palaist orbītā ar Eiropas nesējraķeti “Vega”, kurai nākamais lidojums paredzēts 2013.gada pavasarī – tas gan arī vēl nav fiksēts, un iespējamas nobīdes termiņos.

Kā ziņots, Lietuva jau nākamvasar plāno palaist orbītā savu pirmo Zemes mākslīgo pavadoni. Šī iecere prezentēta starptautiskajā kosmiskās nozares konferencē “Kosmosa ekonomika daudzpolārajā pasaulē” (SEMWO – Space Economy in Multipolar World), kas jau trešo rudeni sarīkota Viļņā un pulcinājusi zinātniekus un uzņēmējus no Eiropas Savienības valstīm, ASV, Ķīnas, Japānas un Krievijas.

Lietuvieši neslēpj, ka ar savu pavadoni cer apsteigt latviešus un igauņus. Jau izgatavots satelīta makets, kurā desmit kubikcentimetru tilpumā jāievieto visa nepieciešamā elektronika.

Kā ziņots, pagājušā gada nogalē indiešu “Polar Satellite Launch Vehicle” (PSLV) nesējraķetes starts, ar kuru bija plānota Latvijas pirmā satelīta “Venta-1” un itāliešu satelīta “Maxvalier” palaišana orbītā, tika atcelts uz nenoteiktu laiku. Tādēļ ASV un Krievijā tiek meklēti alternatīvi risinājumi satelīta palaišanai.

Satelīts “Venta-1” paredzēts kuģu satiksmes Automātiskās identifikācijas sistēmas realizācijai ar pavadoņu sistēmu, kuru izstrādājis Vācijas kosmosa tehnoloģiju uzņēmums “OHB-System AG”. Projektā iesaistīta arī Brēmenes universitāte, bet no Latvijas puses piedalās Ventspils augstskola un Ventspils Augsto tehnoloģiju parks.

Brēmenes universitātes pasniedzējs un uzņēmuma “OHB Technology AG” zinātnieks Indulis Kalniņš, kurš līdz 1989.gadam dzīvojis un strādājis Latvijā, informēja, ka satelīta “Venta-1” galvenā krava būs Automātiskās identifikācijas sistēmas uztvērējs. Šī sistēma nodrošina iespēju reālā laikā iegūt informāciju par kuģu satiksmi visā pasaulē.

Atsevišķs modulis uz satelīta “Venta-1” būs zviedru uzņēmumam “Microtec AAT”, kas testēs amerikāņu militāristu vajadzībām izstrādāto tehnoloģiju “Plug-And-Play”, informēja Kalniņš.

Satelītam “Venta-1” būs trīs Zemes stacijas, kas uztvers tā raidītos signālus. Galvenā Zemes stacija būs Ventspils Starptautiskajā radioastronomijas centrā Irbenē, rezerves stacija atradīsies Vācijas pilsētā Brēmenē. Plānots, ka nākotnē būs arī trešā Zemes stacija Itālijā, Dienvidtirolē.

Pievienot komentāru

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Radīts paroļu ģenerators, kuru hakeri nevarēs uzlauzt (2)Firma "Everykey", ko atbalstījis pats antivīrusu kompānijas "McAfee" dibinātājs Džons Makafī, izstrādājusi īpašu maziņu ierīci, kura ģenerē jaunu un drošu paroli ikreiz, kad vēlaties ienākt vienā no saviem interneta vietņu profiliem.
Ja gribi tilpumu. "LA" vērtē "Opel Zafira""Opel Zafira" tika prezentēta 1999. gadā un kopš tā laika ir toņa noteicēja septiņvietīgo kompaktvenu klasē. Pavisam šo gadu laikā saražots vairāk nekā 2,7 miljoni dažādu paaudžu Zafira automobiļu.
Vai Latvijas neceļu nākotne? (1)Par gada auto nominēt pikapu? Uz tādu izlēcienu žūrija nez vai būs spējīga
Draugiem Facebook Twitter Google+