Mobilā versija
Brīdinājums -1.2°C
Oļģerts, Aļģirds, Aļģis, Orests
Sestdiena, 20. janvāris, 2018
29. decembris, 2017
Drukāt

Radio: Andris Nelsons var uzturēt klasiskās mūzikas ierakstu industriju viens pats (1)

Foto - LETA/EPAFoto - LETA/EPA

Bostonas radiostacija WBUR, kā ierasts gada nogalē, apkopojusi gada spožākos mirkļus dažādās nozarēs, un mūzikā plašs materiāls veltīts Bostonas Simfoniskā orķestra (BSO) mākslinieciskajam vadītājam Andrim Nelsonam.

“Ja nu gadījumā ierakstu industrija tiešām ir mirusi, kāds to aizmirsis pastāstīt Nelsonam,” pajoko WBUR. Jāatgādina, ka 2017. gada februārī Andra Nelsona vadībā tapušais BSO Šostakoviča 2. simfonijas ieraksts ieguva “Grammy” balvu. Tieši tāpat kā 1. simfonijas ieraksts 2016. gadā. Patlaban zināms, ka “Deutsche Grammophon” ierakstīs visas Šostakoviča simfonijas ar BSO un Andri Nelsonu, visas Bēthovena simfonijas ar Vīnes Filharmoniķiem un Andri Nelsonu. Un visas Bruknera simfonijas ar Gevandhaus orķestri un Andri Nelsonu (februārī Nelsons kļūs arī par šī orķestra galveno diriģentu, bet iepriekšējās Bruknera simfonijas ieraksts izpelnījās Edison Klassik balvu). Runa ir par vairākiem desmitiem ierakstu, jo vienam pašam Šostakovičam pieder 15 simfonijas, Bēthovenam, kā labi zināms, deviņas, un tikpat arī Brukneram…

Jau tagad BSO izdevis koncertierakstus, kuros Nelsons diriģē Brāmsa simfonijas, Štrausa mūzikas albumu, kurā dzirdams Aleksis Ogrinčuks un Karaliskais Concertgebouw orķestris Andra Nelsona vadībā, mūzikas izdevniecībā “Hyperion” nācis klajā albums ar Birmingemas Simfonisko orķestri. “Ja vēl pierēķina klāt Nelsona sievas Kristīnes Opolais Pučīni ierakstu “Orfeo”, Nelsons viens pats var noturēt klasiskās mūzikas ierakstu industriju pie dzīvības,” joko WBUR.

Nelsons šogad aizvedis BSO uz Kārnegīholu, pēc tam uz Kanādu, bet novembrī – uz Japānu. Vīnes Filharmoniķus viņš aizveda īsā Eiropas turnejā un no turienes – uz Ķīnu, nostiprinot sev apbrīnas pilnu klausītāju kopumu arī Tālo austrumu valstīs.

Turklāt Nelsons joka pēc vienā Tanglvudas festivāla brīvdabas koncertā nodeva diriģenta zizli kolēģim, pats izejot uz skatuves ar trompetes solo. Vai tas bija tikpat izcils kā viņa diriģenta prasmes – spriediet paši.

Tiesa, Nelsons neizvairījās arī no kritikas. Līdzīgi otram pasaulslavenajam latviešu diriģentam Marisam Jansonam, kuram nācās atvainoties pēc tam, kad viņš bija pavēstījis, ka neuzskata diriģenta darbu par sieviešu profesiju, Nelsons nejauši iekļuva pašreiz ASV plaši apspriestajā seksa skandālā. Intervijā Bostonas radio Nelsons sacīja, ka viņaprāt “apsūdzības ir mākslīgi uzpūstas” un ka klasiskā mūzika ikvienu var padarīt par labāku cilvēku. Nelsona izteikumi sacēla sašutuma vētru sociālajos tīklos, un īpaši ironiski tie šķita pēc tam, kad nedaudz vēlāk tieši apsūdzību seksuālā uzmācībā dēļ no amata Metropolitēnā nācās atkāpties diriģentam, kuru Nelsons nomainīja BSO mākslinieciskā vadītāja amatā, proti, Džeimsam Levainam. Tomēr klausītāji uz Andri Nelsonu ilgi neturēja ļaunu prātu – BSO atvainojās, savukārt tie, kas diriģentu pazīst labāk, atzina – izteikumu pamatā, visticamāk, bijis viņa ideālistiskais optimisms.

Taču kopumā 2017. gads Andrim Nelsonam bijis spožs, un, nākamgad stājoties Gewandhaus orķestra priekšā, varam gaidīt, ka lielāka daļa viņa spožuma un aizrautības tiks arī Eiropai.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+