LTRK padomē arī “Prudentia” partneris Ģirts Rungainis.
LTRK padomē arī “Prudentia” partneris Ģirts Rungainis.
Publicitātes foto

Rungainis: par dzelzceļa elektrifikāciju var nākties maksāt visiem nodokļu maksātājiem 2

Par plānoto dzelzceļa elektrifikācijas projektu, kam paredzēts piesaistīt Eiropas Savienības finansējumu, gala rezultātā var nākties maksāt ne tikai kravu pārvadātājiem, bet arī nodokļu maksātājiem, tomēr no šī projekta nevajadzētu atteikties, jo tā ir iespēja saņemt Eiropas finansējumu Latvijas tautsaimniecībai un ekoloģijai nozīmīga projekta realizācijai. Tā uzskata investīciju baņķieris Ģirts Rungainis.

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā 189
Lasīt citas ziņas

Pēc viņa domām, pastāv ļoti liels risks, ka šī projekta realizācijā piešķirtā un piesaistītā nauda tiks arī izlietota ne pārāk lietderīgi vai, kā mēdz teikt tautā, nozagta. Tādēļ šī projekta realizācijai jāpieiet ar īpašu rūpību un ļoti precīziem un piesardzīgiem aprēķiniem.

Kā jau ziņots, Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija kā nozīmīgs transporta nozares attīstības projekts ir iekļauta Nacionālajā attīstības plānā 2014. līdz 2020.gadam un Transporta attīstības pamatnostādnēs šim pašam periodam. Tās pirmajā posmā paredzēts elektrificēt dzelzceļa tīklu no Daugavpils un Rēzeknes iecirkņiem Rīgas virzienā, veicot elektrifikāciju ar 25 kilovoltu (kV) maiņstrāvas tehnoloģiju, tajā skaitā rekonstruējot esošo elektrificēto dzelzceļa tīklu un aizstājot 3,3 kV sistēmu ar 25 kV sistēmu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Projekta pirmais posms tiks īstenots specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti” ietvaros. Pieejamais Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļu apmērs ir gandrīz 347 miljoni eiro, bet kopējās Rīgas virziena elektrifikācijas izmaksas ir 519 miljoni eiro.

Šo projektu asi kritizē biedrība Baltijas asociācija – transports un loģistika, uzskatot, ka laikā, kad strauji krīt pārvadāto kravu apjomi, tik lielas investīcijas nav pamatotas un var izrādīties pārsteidzīgas, turklāt tā izmaksas, pēc biedrības domām, būs krietni lielākas, jo minētā summa ir tikai par elektrības vadu uzstādīšanu un elektrības pievadīšanu. Arī bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš norāda, ka krītoša kravu apjoma fonā elektrificēt dzelzceļu nav lietderīgi.

Rungainis atgādina, ka kravu apjoma kritums nav ekonomiski vai komerciāli pamatots, bet gan ģeopolitisks jautājums. Pēc viņa ieskatiem, ar aprēķiniem dzelzceļa elektrifikācijas projektā ir jābūt ļoti piesardzīgiem un izmaksas jārēķina pie apstākļiem, kad pārvadāto kravu apjoms turpina kristies. Taču vienlaikus pavisam no tā atteikties arī nevajadzētu, jo ekonomiski Krievijai un Baltkrievijai tranzīta ceļš ir izdevīgs, ne velti gadu desmitiem šo valstu tranzīts ir virzīts caur Latvijas ostām. Tādēļ, pēc viņa domām, brīdī, kad kaimiņvalstis atkal būs gatavas transportēt kravas caur Latviju, mums ir jābūt konkurētspējīgiem.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.