Mobilā versija
+3.1°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
5. oktobris, 2016
Drukāt

Skolās esot ap 30 nelojālu pedagogu (48)

Foto - Mārtiņš Plūme/LETAFoto - Mārtiņš Plūme/LETA

Rīgas 40. vidusskolas pedagogs Vladislavs Rafaļskis.

Vakar valdība atbalstīja izglītības un zinātnes ministra Kārļa Šadurska (“Vienotība”) ieteiktās izmaiņas Izglītības likumā, kas liek skolu direktoriem atlaist valstij nelojālus pedagogus un pašvaldībām atlaist skolu direktorus, kuru darbība atzīta par neapmierinošu.

Par izmaiņām likumā gan vēl nāksies lemt Saeimai. K. Šadurska partijas biedre, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja Ilze Viņķele jau izteikusies, ka par šiem likuma grozījumiem Saeimā būs nopietnas diskusijas. I. Viņķele secinājusi, ka pedagogu vai iestādes vadītāju nāktos atlaist par “nepareizas attieksmes veidošanu” un tas esot pretrunā demokrātijas principiem. Jāteic, ka likuma grozījumos gan nekas par “nepareizu attieksmi” nav teikts, taču likumprojekta anotācijā ir rakstīts: “Likumprojekts paredz darba devējam nekavējoties izbeigt darba tiesiskās attiecības ar izglītības iestādes vadītāju vai pedagogu, ja tiek konstatēts, ka persona nav lojāla Latvijas Republikai un tās Satversmei vai arī izglītojamajam mācību procesā tiek veidota nepareiza attieksme pret sevi, citiem, darbu, dabu, kultūru, sabiedrību un valsti.” Anotācija nav likums, taču to var izmantot, lai interpretētu likuma normas.

Pamatojot šo likuma izmaiņu nepieciešamību, K. Šadurskis valdības sēdē atgādināja, ka jau tagad Izglītības likumā noteikts, ka pedagogiem jābūt lojāliem valstij un skolēni jāaudzina kā Latvijas patrioti. Taču nav mehānisma, kā valstij vērsties pret nelojāliem pedagogiem, tāpēc Izglītības likumā līdz šim ietvertās normas ir deklaratīvas. Rīgas 40. vidusskolas pedagogs Vladislavs Rafaļskis pat pēc tam, kad publiski atzinās nelojalitātē Latvijas valstij, turpināja strādāt skolā. Valstij neesot arī iespējams liegt strādāt skolām, kam atņemta akreditācija. Pavasarī rakstīju, ka tā liegta privātskolai “Innova”. Valdības sēdē izskanēja, ka šīs skolas bibliotēkā pat atradušās padomju laiku vēstures grāmatas. Kaut arī skola vairs nav akreditēta, tātad nav tiesīga izsniegt diplomus, pēc K. Šadurska rīcībā esošās informācijas, tā joprojām skolojot bērnus.

Premjers Māris Kučin­skis (ZZS) un kultūras ministre Dace Melbārde (Nacionālā apvienība) gan izteica bažas, vai negodīgi darba devēji neizmantos iecerētās likuma normas, lai patvaļīgi vērstos pret kādu pedagogu vai direktoru, jo jēdzienu “nepareiza attieksme” varot plaši interpretēt.

Arī Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāja Inga Vanaga sacīja, ka par šādām izmaiņām likumā būtu vajadzīga profesionāļu diskusija. “Ir riski, kā šī nepareizā attieksme tiks interpretēta,” norādīja I. Vanaga.

K. Šadurskis atbildēja: “Izglītībā un audzināšanā nav tik viegli atrast precīzus jēdzienus kā matemātikā un fizikā.” Viņš norādīja, ka to, vai pedagogs vai skolas vadītājs rīkojies atbilstoši likumam, izvērtēs Izglītības kvalitātes valsts dienests. Ja nu kāds tikšot aizskarts nepamatoti, viņam būšot iespējams izmantot visus tiesiskos līdzekļus, lai sevi pasargātu. “Šie grozījumi likumā ir minimāls risks pedagogam, bet nesalīdzināmi lielāks risks šobrīd ir skolēniem, jo viens nelojāls skolotājs var sagandēt dzīvi simtiem skolēnu,” pauda ministrs.

Atbalstu partijas biedram pauda pārējie ministri no “Vienotības”. Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis apliecināja: pat ja policija manot skolās “nelojālas aktivitātes”, tā neko daudz nevarot darīt, bet labklājības ministrs Jānis Reirs pauda neizpratni, kāpēc vispār jādiskutē “par dažiem pedagogiem, kuri paši atzīst, ka ir nelojāli”.

Uz I. Vanagas iebildumu, ka pēc šādu grozījumu pieņemšanas pedagogi stundās baidīšoties runāt pat par politisko situāciju valstī, K. Šadurskis atteica, ka gļēvuļiem nav vietas skolā. Viņš gan esot pārliecināts, ka lielākā daļa skolotāju neesot gļēvuļi un esot lojāli. Izmaiņas likumā varētu attiecināt vien aptuveni uz 30 skolotājiem un skolu vadītājiem.

Jāpiebilst, ka grozījumi Izglītības likumā uz Saeimu virzīsies tā sauktajā valsts budžeta paketē, ko parlaments izskata paātrinātā kārtībā. Jautāts, kāds sakars lojalitātei ar valsts budžetu, K. Šadurskis teica, ka pēc grozījumu pieņemšanas ietaupīsies Drošības policijas resursi. M. Kučinskis gan bilda, ka šis iemesls esot “pievilkts aiz matiem”, tomēr uz likumprojekta izņemšanu no budžeta paketes neuzstāja.

Pievienot komentāru

Komentāri (48)

  1. ministrs ir varonis

  2. Kāpēc tie nav atlaisti? Atbildēt

    Jauna valdības nevarības pazīme?

  3. šitam kūdītājam uz purnu paskatoties viss skaidrs..vai rafaļskels vēl nav atlaists un neatrodas apcietinājumā ?

  4. Meklēju lojalitātes mērinstrumentu!

  5. Drosmīgs ministrs Atbildēt

    Gan jau cipars ir stipri vien lielāks ar valstij nelojāliem pedagogiem. Apbrīnoju ministra drosmi šajā nedrosmīgajā valstī paust absolūti normālas lietas gan par sevi neattaisnojošajiem skolas mājas darbiem, gan arī tagad – par valstij nelojāliem pedagogiem, kuriem tiešām nav vietas pedagogu darbā, patiesību sakot tie būtu pat jāsauc pie atbildības likumā noteiktā kārtībā…. bet šeit jau ir Latvija un daudzi, it īpaši priviliģētā viena minoritāte lieliski zina, ka šeit drīkst nesodīti atļauties praktiski jebko… un nekas, klusums.

    • Nešķelt tautu no mazotnes ! Atbildēt

      Būtu vērts ierosināt referendumu, lai palīdzētu Latvijas valstij “iztaisnot muguru” un visu tautību bērnus Latvijā mācītu līdzīgi, pēc vieniem standartiem. Vai iesim palīgā valdībai?

    • Vai tik grūti saprast, ka tā ir nevis drosmes, bet panisku baiļu izpausme, ja jau reiz jābaidās no domām un runām

  6. Kyrš tad to tagad lems , vai noteicējs būs kāds izlaists , hiperaktīvists kuram nepatiks kā skolotāja pasmaida izskatās , vai atzīmes liek?? Atlaidiet ministru, un ielieciet normālu cilvēku vietā ,kurš spēj skatīties tālākā perspektīvē, nevis murgot suņa murgus, degradēt sabiedrību , un pazemot pedagogus!!!!!!!!

  7. Beidzot kaut kas notiek pareizā virzienā!

  8. … Vai visiem jau neliekas. ka ‘grafists’ varetu but viens no tiem 30 !!!???

  9. Lojalitāte nav jāpierāda, to var pavisam vienkārši konstatēt. Vārda “lojalitāte” sakne ir franču vārds “loi” – likums. Lojāls ir tas, kas PILDA likumus, kurus pieņēmusi suverēna vara… (vārdnīcas Larousse skaidrojums).
    Ja mazākumtautību skolās oficiālajāā saziņā, piemēram, direktors un pedagogs, mācību pārzinis un pedagogi, direktors un kolektīvs apspriedēs , sapulcēs (arī vecāku sapulcēs) nelieto valsts valodu, viņš nav lojāls. Nu lai taču vienreiz tā problēma parādās, tas ir vienīgais stimuls, kā iemācīties valsts valodu.
    Atsevišķi būtu jāapspriež, vai tūlītēja atlaišana ir adekvāts, samērīgs sods. Manuprāt Šadurskis pārspīlē skolotāju nelojalitātes sekas.
    Lai pārbaudītu lingvistisko nelojalitāti skolās, pietiek ierasties uz pedagoģisko sēdi un ierakstīt to.
    Bet pats interesantākais ir cits jautājums: vai valsts un pašvaldības iestādē svešvalodā izteiktie rīkojumi, aizrādījumi, piezīmes utt. vispār ir juridiski saistošas, ja nav pienākums tās saprast.

  10. Apzināta populistiska māžošanās!! Atbildēt

    Kā tad to lojalitāti mērīs un kurš nosacīs? To pašu var panākt sodot par ministrijas likumu neievērošanu vai pārkāpšanu un izvairīties no sabiedrības vēl tālākas polarizācijas… Un pēc šīs polarizācijas alkst Krievijas ekstrēmisti Latvijā vairāk nekā mēs paši. Loti riskanta spēle kuru citi būs łoti gatavi izmantot savā labā.

  11. Ceturdaļgadsimts demokrātijā un brīvībā ir stipri par ilgu latvju līkajām muguriņām
    – kā gan lai iztiek bez norādījumiem ko domāt, kā domāt, ko drīkst runāt, ko nedrīkst ne domāt ne runāt …

    • Es gan nebiju domājusi, ka tik ātri atgriezīsimies pie skolotāju lojalitātes pārbaudes pēc politiķu vērtējuma.

  12. Interesanti, kas uz tās bildes ir attēlots?

  13. Matemātikā un fīzikā arī nevienmēr var viegli atrast precīzus jēdzienus, Šadurska kungs. Jocīgi kad tādi aforismi nāk no izglītības ministrijas. Tas liek domāt par rutīnu mūsu izglītības sistēmā. Bet pēc būtības, prasās vēl kāda regūla, kas ļautu “likt vietā” nelojālus “darba dēvējus”. Kādam taču vajag labot demokrātijas brāķi, kas tomēr gadās.

  14. Gods un Slava šiem 30 drosmīgajiem skolotājiem un skolu direktoriem! Viņi iebilst pret bērnu maitāšanu, cenšas sargāt bērnu jūtīgo psihi un, pagaidām vēl godīgo prātu. Kā arī savas tiesības uz cilvēcisku atalgojumu. Viņi cenšas turēties pretī Dallesa Doktrīnai un NWO. ROKAS NOST NO ŠIEM DROSMĪGAJIEM UN GODĪGAJIEM CILVĒKIEM!

    • Iekš tā jau tā problēma arī ir. Ja mums būtu tikai tie 30, tad arī likums nebūtu vajadzīgs. Bet kā redzam, tādu kropļu mums palicis mantojumā vesels lērums.

      • Ja tu saki, ka 40 pedagogi ir kropļi, tad atbildiuz šo: kas tādā gadījuma ir Sadurskis, kas atrodoties savā valstī, valsts amatā esot, mošejā metas rāpus???? Kam viņš lojāls, savai valstij, savai tautai vai tomēr svešai ticībai? Vai tads nav jātlaiž no augstā amata? Ceru, ka vismaz nosarki !

        • Lai kāds viņš tur nebūtu, var droši teikt, ka Šadurskis ir lojāls mūsu valstij. Par to man šaubu nav. Bet lielajā politikā, lai panākt savu nākās vēl ne tā rāpot. Nelien labāk tur, kur tev nav nekādas saprašanas.

      • Dullā priedīšu amara,jau LA ielīdusi.
        Sveiciens tev .dullā. no Valmieras policijas.

    • Latviešiem Latvijā beidzot ir jāuzvar Atbildēt

      LR nodevēji ir ātri atrodami un likumīgi.

  15. Valstsvīri jau nerūpējas par lojalitāti pret valsti,bet gan , lai nerunā pretī viņu ne visai adekvātajām darbībām.

  16. dzimtenes nodevējs ir atgriezies

  17. Skolā sāku iet Staļina ziedu laikos. No kādiem 30 skolotājiem lojāls PSRS bija viens- Eižens Vēveris (skolotājs teicamnieks vārda tiešā nozīmē). Esmu pateicīgs nelojāliem kas iemācīja domāt un mīlēt Latviju, iznēsāt cauri pusi gadsimta ilgas un cerību par brīvu Valsti. Strīdīgs jautājums par lojalitāti kā minēts Likuma anotācijā …ieaudzina nepareizu uzskatu par sevi, darbu… Pēc Viņķeles sanāk, ka zēnam ieaudzina apziņu, ka viņš nav zēns, bet meitene, tad tas ir lojālisms. Ja atmasko zaglīgus varturus, tad tas ir nelojālisms ?

  18. VAR SAGANDĒT 100-TIEM BĒRNU -pirmie 1oo jau to izjūt vēl gadiem ilgi ,nekādi nespēj adekvāti domāt

    • Nu tieši kā naglai uz galviņas! Vispirms lai izstrādā kritērijus, pēc kādiem izvērtēt, un tad lai sāk ar saeimu, ministrijām, deputātiem un visiem viņu padomdevēju padomdevējiem, un tikai tad lai vērtē pedagogus. Un padomju laika grāmatu atrašanās bibliotēkā vēl nenozīmē skolas nelojalitāti, jo katra tāda grāmata jau pati par sevi ir vēsturiska liecība par mūsu pagātni, tātad par vēsturi. Ja Šadurskis to neapjēdz, tad ko šis meklē izglītības ministrijā? Laiks iet mācīties vēsturi!

  19. Labdien!
    Pēc kādiem kritērijiem tiks vērtēta šī nelojālā attieksme? Un ko nozīmē pats jēdziens, kā tas tiks traktēts? Vai vērtējumu izlikšana mācību priekšmetos bez jebkāda izglītojamā pielikta darba (tā audzinātājs ieaudzina savā audzēknī saņemt “atalgojumu” par neko) ir nelojāla attieksme? Nebrīnīties – tā notiek!!!

  20. No kurienes parādās skaitlis “30”? Eksistē saraksts?

  21. Новое издание «Молота ведьм», латвийский вариант.

  22. Kādā ziņā jābūt lojālam? Izskatās pēc PSRS čekas.

    • Latvijā būtu jālikvidē, nevis skolas, bet gan – Providus, Delna, Mozaīkas kantori – šī ir sērga un propaganda mūsu visai sabiedrībai. Mums nav vajadzīgi arī – VID; KNAB un Prokuratūra.

  23. Re kā grafisti uzreiz uztraucas, jo pazudīs vēl vien propagandas kanāls, kā ietekmēt bērnu prātus. 30 ir tikai atklāti nelojālie, bet cik ir tādu, kuri vārdos lojāli, bet darbos sēj neticību vai pat naidu pret šo valsti? Lustrācija taču nav notikusi, bet padomju laikos tika atlasīti komunisma idejām uzticīgi un pārliecināti skolotāji. Vecāka gadagājuma cilvēki labi zina, ko un kā skolās mācīja šie paši skolotāji. Tā ka šie labojumi likumā ir tikai ziediņi, kas stipri novēloti un jau sākuši vīst! Vēl vairāk mani izbrīna dažu NA pārstāvju, kā Melbārdes bažas par šīm izmaiņām. Tad kādās pozīcijās jūs īsti esat un ko jūs īsti aizstāvat? Vai tikai vārdos esat Latvijas patriote? Par cilvēkiem, kuri maina partijas varas dēļ, kā Viņķele, šaubu nav. Ja cilvēks spējīgs mainīt savus uzskatus varas un karjeras dēļ, tad nav ko brīnīties, kā viņi tagad tēlo lielus demokrātus.

    • Ну вы и зомби, Язепс. Да все ваши коммунисты бывшие они же в сейме сидят, у вас на виду, разве нет. Мне вот интересно, какой линейкой вы лояльность измерять будете? Или по форме черепа сортировать станете? А тех, кто не прошёл, может сразу в яму? Чего возиться то в самом деле.

  24. Jāņem piemērs no Turcijas!

  25. Tikai 30, ja neskaita tos simtus, kuri paklusām kā žurkas grauž Latvijas pamatus…

  26. Слова министра надо понимать так, что списки «нелояльных» уже составлены. Осталось дело за малым, принять собственно закон и можно начинать охоту на ведьм. Министерство образование уподобляется «министерству правды».
    Ожидается череда судебных разбирательств. Латвия «прославиться» в очередной раз.

  27. Skolēnu dzīvi bojā pats ministrs,ja nenodrošina Latvijā VISĀS skolās mācības valsts valodā.

    • Tā ieilgusī, nepamatotā valsts finansētā apmācība divās valodās, kur nezin kāpēc valsts īpaši atbalsta tikai vienu priviliģētu minoritāti, apmaksājot tai mācības svešvalodā, tādējādi diskriminējot citas ne mazāk svarīgas šīs valsts minoritātes. Tas ir vairāk kā dīvaini un diskriminējoši citām minoritātēm.

Draugiem Facebook Twitter Google+