Mobilā versija
Brīdinājums +0.5°C
Auseklis, Gaisma
Ceturtdiena, 14. decembris, 2017
3. oktobris, 2017
Drukāt

Ziemas dīzeļdegvielu vasarā aizliegs (10)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Par enerģētikas nozari atbildīgā Ekonomikas ministrija (EM) beidzot secinājusi, ka pašreizējā situācija degvielas tirgū, kas ļauj arī vasarā pārdot arktisko dīzeļdegvielu, ir pretrunā ar mūsu valsts mērķi paaugstināt no atjaunojamiem energoresursiem saražotās enerģijas īpatsvaru transportā un rada situāciju, kurā Latvijā faktiskais patērētās biodegvielas apjoms samazinās. “Latvijas Avīzē” uzmanību šai ačgārnajai situ­ācijai vērsām šā gada 24. marta publikācijā “Šovasar brauks ar arktisko degvielu”, žurnāls “Agrotops” par dīzeļdegvielas ietekmi uz dzinēju kvalitāti vēstīja šā gada jūnija numurā rakstā “Detaļas dilst, sūkņi bojājas. Vai vainīga degviela?”.

Arktiskā jeb ziemas degviela palielina arī siltumnīcefektu radošo gāzu emisijas, dod iespēju papildu pelnīt tirgotājiem un pēc ekspertu pētījumiem – bojā spēkratu detaļas. Pirms divarpus gadiem MK noteikumos atstātais caurums – ļaut arī vasarā izmantot ziemas dīzeļdegvielu (bez 5% biodīzeļa pievienošanas) – radījis situāciju, ka 2016. gadā pavisam pārdotas vien 78 000 tonnas dīzeļdegvielas ar biodegvielas piejaukumu – gandrīz par 80% mazāk nekā 2015. gadā, kad pārdeva 346 000 tonnu dīzeļdegvielas ar biodegvielas piejaukumu. No 2016. gadā Latvijā pārdotās dīzeļdegvielas daudzuma vien 9% bija ar MK noteikumos prasīto biodīzeļa piedevu. Pērn autobraucēji un lauksaimnieki, pērkot ziemas dīzeļdegvielu vasarā un rudenī, pārmaksājuši vismaz septiņus miljonus eiro, secināts Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijā. Izveidojusies jauna situācija, kad, piemēram, lauksaimnieki spēkratos ziemas dīzeļdegvielas ietekmi uz dzinējiem neitralizē ar piedevu. Protams, tie ir vēl papildu naudas izdevumi.

EM vēsta par Ministru kabineta lēmumu par labojumiem vairākos MK noteikumos, lai nodrošinātu, ka no 2018. gada periodā no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim gan mērena klimata, gan arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamu dīzeļdegvielu drīkst pārdot tikai, pievienojot biodegvielu vismaz 4,5 – 5% apjomā.

Jaunā biodegvielas obligātā piejaukuma piemērošanas kārtība attiekšoties tikai uz komersantiem, kuri dīzeļdegvielu laidīs brīvā apgrozībā, nododot to patēriņam no akcīzes preču noliktavām vai realizēs no vairumtirdzniecības noliktavām.

Tātad mazumtirdzniecības tirgotājiem, kam tūlīt pēc ziemas perioda beigām nebūs jāizsūknē arktiskā dīzeļdegviela no degvielas uzpildes staciju degvielas tvertnēm un tiks atļauta šādas dīzeļdegvielas tirdzniecība, līdz tvertnes tiks iztukšotas.

Tāpat noteikumu projekts paredz, ka pārdot varēs ar hidroattīrīšanas paņēmienu iegūtu parafinizētu augu izcelsmes dīzeļdegvielu (sekmējot Eiropas Savienības Pilot lietas Nr. 6948/14/ENER risināšanu). Tas nozīmē, ka par atjaunojamo komponentu dīzeļdegvielai atzīs SIA “Neste Latvija” pārdoto produktu, kura sastāvā 15% īpatsvaru veido hidrogenētā augu eļļa.

Lai samazinātu siltumnīcefekta gāzu emisiju apjomu, ko rada transports, Eiropas Savienības dalībvalstis apņēmušās nodrošināt, ka no atjaunojamiem energoresursiem (AER) ražotas enerģijas īpatsvars transportā 2020. gadā ir vismaz 10% no enerģijas galapatēriņa transporta sektorā (AER 10% mērķis). Kā minēts iepriekš, Latvijā biodegvielu tērē aizvien mazāk, radot risku, ka valsts līdz 2020. gadam nesasniegs AER 10% mērķi. Jaunākie statistikas dati liecina, ka no AER saražotas enerģijas īpatsvars transporta galapatēriņā 2015. gadā bija 3,9% (salīdzinājumam 2014. gadā AER īpatsvars bija 4,08%), no kuriem biodegviela veidoja 2,3%, savukārt elektroenerģija – 1,6% īpatsvaru.

Pievienot komentāru

Komentāri (10)

  1. Interesanti,kā fričlandijā pabrauktu ar 10 % pievienoto rapsi dīzeļdegvielai,kād ārā būtu -20 grādu.Pirms lai ar rapsi piejaukto dīzeli izmēģina ziemas sezonā Saeimas autobāzē,ministriju automašīnās,tad pieņem stulbus likumus.Gan jau izredzētie jāsubsidē .

  2. Cien. speciālisti izlasiet auto pasi untad rakstiet sisādas muļķibas . savulaik es EM nodaļas vadītājai ,kas gatavo MK noteikumus jautāju ar kādu dzinēja auto Jūs brauciet? AR TROLEIBUSU,vai nu ir skaidrs ko atkal gatavo ierēdņi.

  3. Lietojot degvielu ar 5 % bio piedevu traktoriem degvielas patēriņš pieaug līdz pat 10% salīdzīnot ar degvielu bez bio piedevas.Attiecīgi palielinās arī izmešu daudzums.Jā,arktiskā degviela vasarā ir par sausu jo tajā ir mazāks parafīna daudums nekā vasaras degvielā,un lai nodrošinātu dīzeļdzinēja barošanas sistēmas eļlošanu (ko nekādi neveicina bio piedeva) ir jāpievieno kvalitatīva dīzeļdegvielas piedeva.Rezultātā lietojot degvielu bez bio piedevas dīzeļdegvielas patēriņš samazinās,ļidz ar to arī vides piesārņojums mazāks.

  4. Neesmu speciālists,bet cik zinu,tad ziemas dīzelim nav klāt parafīns,bet tas dod jaudu motoram,līdz ar to patēriņš ir lielāks.Savukārt tīrs biodīzelis ir lielisks,es katru vasaru vismaz vienu reizi ieleju mašīnā,lielisks uzrāviens,degvielas ekonomija un iztīra sprauslas,cik zinu tad bio ir lielāks oktānskaitlis.Tikai modernās mašīnas netiek ražotas lai varētu to lietot,bet vecajos mehāniskajos sūkņos var mierīgi.Vācijā biodegvielas piedeva ir 10% un mašīnas skrien uz nebēdu.Ja ir vecā tipa mašīna var vasarā braukt ar transformatoru eļļu jeb tautā saukto spolīšu eļļu,nekāda vaina un izmaksas ir trīs reizes zemākas.Esmu izmēģinājis arī ūdeņraža ģeneratoru,kas papildina gaisu ar ūdeņradi,degvielas ekonomijas nav,bet kodiens gan ir ne pa jokam un dūmu praktiski nav vispār.Tagad ražo sliktas un cimperlīgas mašīnas ar īsu mūžu,pirms 20-30 gadiem ražotajām varēja liet iekšā visu,kas deg un braukt vismaz pusmiljonu km.

  5. Ja jau biodīzeļdegviela ir tik prīmā kā tiek apgalvots, tad kāpēc to neliek lietot 100% tīrā vedā, bet tikai kā smiekīgi mazu 5% piejaukumu pie “sliktās parastās dīzeļdegvielas”?

  6. Pie reizes varēja aizliegt pirkt lēto elektroenerģiju no AS un pirkt tikai Šķēles un Kalvīša saražoto,kaut piecreiz dārgāk.Pierādīts ka biodīzelis pilnībā nesadeg nepielāgotos dzinējos un tā patēriņš lielāks.

  7. maziņš ,lai kautko teiktu Atbildēt

    Līdz šim rakstam viss bija otrādāk – biodegviela bojāja sūkņus un degvielas padeves sistēmu ! Tagd ,pietiks vienam uzrakstīt nepamatotus murgus un atkal varēsim subsidēt rapšu audzētājus .

    • Maziņais – vai tad redzi kaut kur uzrakstu, ka bio piedevai ir jābūt Latvijā ražotai un ka Latvijā vēl esošie 2 biodegvielas ražotāji tagad kļūs bagātāki!? Konkurences padome nosaka vienlīdzīgus tirgus apstākļus šajā jautājumā – tad nu degvielas tirgotāji iepērk, kas viņiem ir lētāk pieejamais produkts. Par kvalitāti lētam produktam spried nu pats. Par DUS pieejamo degvielas kvalitāti rūpējas tirgotājs (varbūt arī zini, ka tur ir sajaukti miljons ingredienti un kvalitatīvs bio noteikti ir mazāk kaitīgais no tiem visiem).
      Bet tirgotāji savu darbu padarījuši -> relīzes medijos palaistas pietiekami, lai visi vainotu bio pie savām ķibelēm, neaizdomājoties, ka tirgotājs miksē pats vai izvēlas (no vairumtirgotāja) kādu degvielu pirkt. Kaut vienu reālu pētījumu, kurā pierādīts, ka bio ir vainīgs pie visām ģibelēm kāds ir redzējis!? – ja, ir – padalieties. Es arī labprāt ar to iepazītos. Tikmēr – turpinām priecāties, ka mums ir vismaz 2 uzņēmumi, kas nodarbina cilvēkus un rūpējas par valsts tautsaimniecības veicināšanu.

Draugiem Facebook Twitter Google+