LETA

Biznesa psihologs: Latvijas uzņēmumos ir ļoti jūtams stress 0

Latvijas uzņēmumos ir ļoti jūtams stress, intervijā biznesa portālam “Nozare.lv” stāsta biznesa psihologs un konsultants Jānis Roze.

Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Saskaņa pēc vārdiem: 5 vārdu pāri, kuriem, pēc mākslīgā intelekta domām, ir vislabākā saderība
Vai kārtējā krāpnieku shēma? “Telefonā uzrādās neatbildēti zvani. Atzvanot uz numuru, adresāts apgalvo, ka nav zvanījis” 67
Vācu ģenerālleitnants prognozē, vai un kad Krievija varētu būt gatava uzbrukt NATO valstīm
Lasīt citas ziņas

Viņš norāda, ka, salīdzinot ar vecās Eiropas valstīm, Latvijā stresa līmenis uzņēmējdarbības vidē ir salīdzinoši augstāks. Tas varētu būt skaidrojams ar to, ka Latvija neatkarību atguva tikai deviņdesmito gadu sākumā un Latvijai, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, nav ilgas uzņēmējdarbības vēstures.

“Līdz ar to arī Latvijai nav ilgas uzņēmējdarbības kultūras vēstures un tradīcijas. Piemēram, Anglijā un Nīderlandē ir sastopami uzņēmumi, kam ir vairāk nekā 300 gadu sena vēsture. Grūti iedomāties kaut ko tādu Latvijā,” atzīmē Roze.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņš arī stāsta, ka stresa klātbūtne kopumā novērojama visos uzņēmumu līmeņos – sākot no vadības līdz pat apsargam. Tas savukārt skaidrojams ar to, ka vadība brīžiem netiek galā ar tiem uzdevumiem un spriedzi, ko tai nosaka un rada no uzņēmuma ārēji apstākļi – nodokļu izmaiņas, brīvā tirgus konkurence, kā arī konkurence starp vietējiem un ārvalstu uzņēmumiem un tamlīdzīgi.

Viena no pazīmēm, kas liecina par to, ka darbinieki ir stresā, un ko var pamanīt uzņēmumos, ir ļoti bieža jokošana, kas ir kā mēģinājums tikt galā ar stresu. “Protams, ne jau visi jokotāji automātiski ir stresā, bet bieža jokošana ir viena no pazīmēm. Stresa laikā cilvēki zaudē daudz enerģijas, tāpēc kļūst “nestabilāki” – var uzkliegt, ir nedraudzīgi, aprunā,” stāsta biznesa psihologs.

Viņš arī atzīmē, ka itin bieži ir nācies konstatēt, ka, piemēram, pēc vairāku semināru novadīšanas uzņēmumos nav nekādu uzlabojumu. Proti, darbinieki, kādi bija iepriekš – noskrējušies, motivēti vai pārdošanas iemaņām -, tādi arī palika.

Tas savukārt ir tāpēc, ka uzņēmumā nav izveidotas sistēmas, ka uzņēmuma stratēģija nav saskaņota ar biznesa modeli, korporatīvo kultūru, personālu (atlasi, motivāciju utt.), mārketingu utt. Būtībā tā ir visu uzņēmumu problēma – gan vietējo, gan ārvalstu.

Jānis Roze ir biznesa psihologs un konsultants ar vairāk nekā 15 gadu akadēmisko (pasniedz “Turībā” un “RISEBA”) un praktisko pieredzi (sadarbojas ar mācību centru “LatConsul”) dažādu biznesa semināru un apmācību vadīšanā, starp tām – ilgtspējīga organizācijas stratēģija, personāla novērtēšana un motivācija, organizācijas kultūras pārveide, kreativitātes un inovāciju veicināšana un ieviešana organizācijā. Viņš strādājis ar vairākiem ārvalstu un vietējiem uzņēmumiem.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.