Par savu ienākšanu Latvijā paziņojis 90 gadus senais Nīderlandes mazumtirdzniecības tīkls “Spar”, kas pašlaik darbojas ne tikai Eiropā, bet arī Āzijā, Afrikā un Okeānijā.
Par savu ienākšanu Latvijā paziņojis 90 gadus senais Nīderlandes mazumtirdzniecības tīkls “Spar”, kas pašlaik darbojas ne tikai Eiropā, bet arī Āzijā, Afrikā un Okeānijā.
Foto: Thomasdeco/SHUTTERSTOCK

Eiropā populārais mazumtirdzniecības tīkls “Spar” ienāk Latvijā. Vai konkurence mazinās cenas? 0

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 7
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
SVF: Krievijas ekonomika augs straujāk par visām pasaules attīstītajām ekonomikām
Lasīt citas ziņas

Lai arī pārtikas veikalu pie mums netrūkst un dažkārt šķiet, ka ir pat par daudz, katrs jauns spēcīgs zīmols sniedz cerību uz pircējiem draudzīgākām cenām. Tam vajadzētu būt likumsakarīgam sīvākas konkurences rezultātam.

Starptautiskais mazumtirdzniecības tīkls “Spar” par ienākšanu Latvijas tirgū paziņoja šonedēļ. Pagaidām “Spar” attīstītāji nenosauc pilsētas, kur tiks atvērti pirmie veikali – tas būšot zināms jūnija sākumā. Netiek izpausts arī investīciju apjoms. Pamatā veikalos būs pārtika, nelielu daļu veidos arī saimniecības preces. Sākotnēji ap 20% no veikalu sortimenta veidos “Spar” zīmola produkcija, bet pārējais būs citu ražotāju preces.

CITI ŠOBRĪD LASA

Spriežot pēc pieejamās informācijas tīmeklī, “Spar” Baltijas tirgus apgūšanu sāk ar Latviju, jo Igaunijā un Lietuvā šādi veikali vēl nav pieejami.

Interese Rīgā un reģionos

SIA “Spar Latvija” valdes priekšsēdētājs Andris Vilcmeiers, kurš iepriekš darbojās uzņēmumos “Maxima Latvija” un “Putnu fabrika Ķekava”, atklāj, ka “Spar” veikali darbosies pēc franšīzes principa. Tas nozīmē, ka jaunais tirgus dalībnieks saviem sadarbības partneriem piedāvā zināšanas, tehnoloģijas un inventāru, kā arī pieeju sortimentam un partneru produkcijai. Pircējiem savukārt tas varētu nozīmēt, ka par “Spar” pārsauksies daļa jau pašlaik strādājošo veikalu, kur šādā situācijā vismaz daļēji tiks nomainīts arī sortiments.

A. Vilcmeiers skaidro, ka 80% veikalu sortimenta zīmols atstās pašu tirgotāju ziņā: “Par to varēs izlemt paši veikali, ar kuriem ražotājiem sadarboties.” Interesi par sadarbību ar “Spar” jau tagad izrādot gan Rīgā, gan reģionos strādājoši mazumtirgotāji.

Lielāka izvēle pircējiem

Ko par jaunu konkurentu saka citi tirgotāji? Visu “Latvijas Avīzes” aptaujāto tirdzniecības tīklu pārstāvji norāda uz sīvo konkurenci mazumtirdzniecības segmentā, kas tieši tāda esot jau gadiem.

Mazumtirdzniecības tīkla “CITRO” pārstāvis, SIA “Latvian Retail Management” valdes priekšsēdētājs Imants Kelmers uzsver, ka jauna spēlētāja ienākšana tirgū ir jārespektē, jo mazumtirdzniecības tirgus ir tieši tik liels, cik tas ir. “”Spar” vairāk darbojas kā franšīzes tipa zīmols un sadarbojas ar jau esošiem mazumtirdzniecības veikaliem,” vērtē Kelmers, secinot, ka līdz ar to vismaz pagaidām jaunu tirdzniecības vietu skaits netikšot palielināts, tomēr tiks dažādots piedāvājums. “Ieguvēji būs pircēji, kuriem būs lielākas izvēles iespējas iepirkties dažādu zīmolu veikalos,” vērtē Kelmers.

Reklāma
Reklāma

Tirgus konkurences ap­stākļos “CITRO” rēķinās un respektē jauna spēlētāja ienākšanu mazumtirdzniecības nozarē. Vienlaikus viņš uzsver, ka “CITRO” zīmolam ir stabilas pozīcijas un pozicionējums, ko novērtē pircēji. “Domājot par turpmāku “CITRO” zīmola attīstību, mēs plānojam tīkla paplašināšanu Rīgā un citviet Latvijā, atverot jaunas tirdzniecības vietas – jau šonedēļ atvērsim jaunu veikalu Rīgā, Ziepniekkalnā, bet līdz gada beigām plānoti vēl vairāki jauni veikali,” stāsta Kelmers. “Tāpat turpinām darbu pie jaunu partneru piesaistīšanas un jaunu tirdzniecības vietu atvēršanas arī reģi­onos, kuros “CITRO” zīmols līdz šim nav bijis pārstāvēts.”

“Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šlei­ers norāda, ka konkurence mazumtirdzniecībā patiesībā darbojas pircēju labā, katram tirgus spēlētājam cenšoties uzrunāt pircējus ar viņiem saistošu piedāvājumu. Arī “Maxima Latvija” pārstāve Laura Bagātā sacīja, ka uzņēmums ir gatavs rēķināties ar vēl vienu konkurentu, un uzsver, ka ieguvējs no konkurences ir pircējs. Visbeidzot – ar līdzīgiem argumentiem pozitīvi par “Spar” ienākšanu Latvijas tirgū izsakās arī Konkurences padome, sakot, ka tas patērētājiem veicinās papildu izvēles iespējas, kas var palielināt konkurences spiedienu uz konkrētā tirgus dalībniekiem, tostarp attiecībā uz cenām arī parējos mazumtirdzniecības veikalu tīklos, un piegādātājiem būs papildu vietas, kur pārdot to saražoto produkciju.

Īpaši pozitīvi vērtējams fakts, ka esošajos konkurences apstākļos, kuros vēsturiski būtisku vietu ieņēmuši pāris mazumtirdzniecības tīkli, Latvijā pēdējos gados ir ienākuši jauni vārdi – “Lidl” un “Mere”, un tagad “Spar”.

“Spar” ir pārstāvēts Polijā, Ukrainā, Vācijā, Lielbritānijā un citviet, pavisam ar šo zīmolu darbojas 13 500 veikali 48 valstīs. Uzņēmums uzsāka darbību 1932. gadā ar vienu veikalu Nīderlandē. 2020. gadā tika atvērts 181 jauns “Spar” veikals un sasniegts 39,8 miljardu eiro apgrozījums.

SAISTĪTIE RAKSTI