Kādas problēmas rodas, ja tiek traucēts GPS signāls un ja tiek signāls viltots? Skaidro eskperts 52

“Ir vairākas navigācijas sistēmas. Šī te uz satelītu balstītā navigācijas sistēma, ko mēs saucam par GPS, tā nav primārā. Pasaule uz to iet vai gāja, lai tā kļūtu par primāro, jo viņa ir daudz efektīvāka un precīzāka,” tā TV24 raidījumā “Uz līnijas” iesāka skaidrot Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs, apspriežot aktuālo tematu par pēdējā laikā konstatētajiem GPS signāla traucējumiem.

Reklāma
Reklāma
Latvijai tuvojas aukstuma vilnis! Sinoptiķi par laiku jaunnedēļ
Kokteilis
15 saderīgākie zodiaka zīmju pāri: viņiem ir pa spēkam radīt ideālu ģimeni 8
Uz gājēju pārejas gandrīz uzbrauc Valsts prezidentam
Lasīt citas ziņas

“Šobrīd tā [GPS] ir viena no dublējošajām vai rezerves sistēmām. Tas, ka viņa atsaka, absolūti nekādas izmaiņas neizraisa, jo ir citas, kas ir primārās navigācijas sistēmas. Problēma ir tā, ka jums ir par vienu rezervētu sistēmu mazāk tajā brīdī, kad viņas darbība tiek traucēta,” skaidroja Māris Gorodcovs.

Turpinot skaidrot GPS sistēmas būtību, eksperts norādīja: “Kas notiek tad, ja atsaka primārā vai varbūt vēl kāda sistēma? Tad jums vienkārši ir mazākas rezervācijas iespējas. Teikt, ka tā galīgi nav problēma un ar to nevajadzētu strādāt, arī nevar.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Turklāt viena lieta ir tā, ja signāls tiek traucēts, bet otra lieta, ja tas tiek viltots.

“Respektīvi, mēs skatāmies, vai cilvēki mēdz sekot lidojumiem “Flightradar24.com” – radarī, tad ir gadījumi, kad tā lidmašīna atrodas pavisam citā vietā, nekā sistēma mums attēlo. Teiksim, tā ir otra problēma, ar ko mēs arī saskaramies. Trešā [problēma] ir, kad arī balss sakaru sistēmas tiek traucētas, bet tur to gadījumu nav daudz,” tā TV24 raidījumā “Uz līnijas” sīkāk par navigācijas sistēmām komentēja Civilās aviācijas aģentūras direktors Gorodcovs.

Jau vēstīts, ka Vācijas drošības iestādes uzmanīgi seko satelītu navigācijas traucējumiem Baltijas jūras reģionā, aģentūrai DPA atzinusi transporta ministrija, ziņoja LETA 4.februarī. Vācijas drošības eksperti, aviācijas speciālisti un armijas pārstāvji uzmanīgi novēro GPS traucējumus, fiksējot konkrētus to avotus, lai gan ziņas par to netiek publiskotas.

“Kopš 2023.gada decembra no Vācijas gaisa telpas ziemeļaustrumiem saņemtas ziņas par sporādiskiem Globālās pozicionēšanās sistēmas (GPS) raidīto signālu traucējumiem,” norādījusi ministrija.

Transporta ministrija par situāciju pastāvīgi informē iestādes, kas atbildīgas par elektromagnētisko signālu aizsardzību Vācijas telpā, kā arī Bundesvēru un gaisa telpas izmantotājus. Par attiecīgu pretpasākumu īstenošanu atbildīga ir Federālā tīklu aģentūra.

Speciālisti atzīst, ka viens no traucējumu avotiem varētu būt Krievija.

Šobrīd Baltijas jūras reģionā vērojami stipri Globālās satelītu navigācijas sistēmas (GNSS) uztveršanas traucējumi.

“Tomēr šis fenomens nav pilnīgi jauns. Traucējumi zināmu laiku tikuši novēroti krīzes reģionos,” norādījis Vācijas Aviācijas un kosmonautikas cents (DLR). Šie traucējumi nerada reālu apdraudējumu pilotiem un kuģu kapteiņiem, kas izmanto šo sistēmu, tomēr radījuši izmaiņas lidojumu grafikos vai izsaukuši pat reisu atcelšanu, atzinis DRL.

DRL Sakaru un navigācijas institūts izstrādā pretpasākumus, tajā skaitā alternatīvu navigācijas sistēmu R-MODE, kas ļaus kuģiem noteikt savu atrašanās vietu, ja nedarbosies GNSS. Šobrīd tā tiek pārbaudīta Baltijas jūrā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.