
Ļoti interesanti! Kamēr citur pērk šokolādi un šampanieti, tikmēr Latvijā “uz atlaidēm” pērk… 0
Tāpat kā citur pasaulē arī Latvijā pircēju izvēli primāri nosaka cena, tomēr citur ar akciju atlaidēm cilvēki parasti iegādājas našķus vai preces, ar kurām sevi palutināt – šokolādi, dzirkstošo vīnu, saldētas picas, bet Latvijā bieži tās ir pirmās nepieciešamības lietas, piemēram, veļas pulveris vai piena produkti. Kopumā Latvijā pagājušajā gadā ar akciju atlaidēm pārdoti 36% no kopējā preču apgrozījuma un 80 % Latvijas patērētāju ir “akciju mednieki”. Tiesa, patērētāju izvēli bez cenas nosaka arī citi faktori.
“Mūsu pircēji ir “akciju mednieki”, bet vienlaikus pirkumi ir izvērti un racionāli, kā arī patērētāji zina savas vēlmes un tās realizē iepirkšanās procesos,” konferencē “Baltic Retail Forum”, kuru organizē viedo risinājumu uzņēmums “StrongPoint”, atzina kompānijas “NielsenIQ” pārstāve Anda Daliņa.
Viņa sacīja, ka vidēji mēnesī Latvijas patērētāji apmeklē četrus līdz piecus veikalus, taču lojalitāte konkrētiem zīmoliem ir zema – pircēji, pamanot labu piedāvājumu, nekavējas doties uz citu veikalu. Lai arī cena ir izšķiroša, patērētājiem ir svarīgi arī citi faktori – Latvijas pircējiem nākamais svarīgākais aiz cenas ir zīmols, produkta veselīgums, vai tas ir vietējas izcelsmes, kā arī produkta kvalitāte.
Lai arī globāli ekonomikā joprojām valda nenoteiktība, pirktspēja gan Latvijā, gan pasaulē pamazām stabilizējas. “NielsenIQ” pētījumi liecina, ka tieši veikals ir vieta, kur vislabāk iespējams ietekmēt patērētāja izvēli, tādēļ arī daudzi nākotnes tehnoloģiju risinājumi būs vērsti uz to, lai pircējs, jau esot veikalā, saņemtu konkrētus, viņam piemērotus piedāvājumus un informāciju par atlaidēm.
Eksperti prognozē, ka attīstīsies digitāli un arvien personalizētāki mārketinga un reklāmas risinājumi, kas uzrunās pircējus tieši veikalā. Piemēram, aktuālos piedāvājumus pircēji varētu saņemt iepirkumu ratiņiem piestiprinātās planšetēs, kurās var reģistrēties ar savu lietotāja profilu, kā arī mobilajos telefonos – veikalu lietotnēs.
“Mākslīgais intelekts (MI), analizējot datus, spēs noteikt pircējus, kuri patiešām ir gatavi izdarīt pirkumu. Patlaban viena no tirdzniecības marketinga problēmām ir tā, ka ļoti daudz resursu tiek iztērēts klientiem, kuri patiesībā nav gatavi neko pirkt. Analizējot cilvēku uzvedību, MI arvien labāk iemācīsies atpazīt uzvedības modeļus, kas noved pie pirkuma. Attiecīgi šiem cilvēkiem tiks mērķēti konkrēti piedāvājumi,” konferencē skaidroja uzņēmuma “iToDEV” pārstāvis Linas Dabulskis.
Tāpat sagaidāms, ka reklāma kļūs arvien personalizētāka, jo patlaban patērētāji bieži atsakās no pirkuma arī tādēļ, ka nogurst no pārāk daudzām izvēles iespējām. MI, analizējot konkrētā pircēja profilu, spēs uzreiz sašaurināt izvēles iespējas tieši uz konkrētam pircējam piemērotāko.
“Latvijas patērētāji ļoti uzmanīgi seko līdzi cenām un tirgotājiem šai realitātei strauji jāpielāgojas. Mēs nepārprotami pievēršamies tehnoloģijām, kas ļauj veikaliem reaģēt reāllaikā un nākt klajā ar gudriem un personalizētiem piedāvājumiem tieši tur, kur tiek pieņemts lēmums – veikalā,” saka “StrongPoint” vadītājs Latvijā un Igaunijā Uģis Začs.
“Vienalga vai darbojamies ar MI vai tiešsaistes ierīcēm, mērķis ir viens – padarīt iepirkšanos pircējam atbilstošāku un efektīvāku. Elektroniskie plauktu marķējumi ir piemērs – tie ne tikai samazina roku darba nepieciešamību un kļūdas cenās, bet arī atļauj tirgotājiem nekavējoties atjaunot cenas un strauji reaģēt uz piedāvājumiem vai izmaiņām tirgū,” skaidro “StrongPoint” pārstāvis.