Foto: TImurs Subhankulovs

Nav vairs tie laiki, kad karburatoru iztīrīt mācēja katrs normāls vecis. Kurp būtu virzījis jaunais likums? 11

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Pēdējās nedēļās visvairāk lasītie un komentētie Latvijas interneta medijos ir vēstījumi par ieviest paredzēto auto pirmās reģistrācijas nodokli. Komentāri žultaini, ironiski, nikni.

LE
LETA
Ziņas
Ielās patrulēs karavīri, par ierobežojumu neievērošanu – kriminālatbildība. Jauni plāni Covid-19 apturēšanai? 75
1 diena
SK
Skaties.lv
Ziņas
Šobrīd tā ir vienīgā koronavīrusa neskartā pašvaldība Latvijā. Kā tur izdevies izvairīties no vīrusa izplatības? 4
12 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Esi šodien ļoti, ļoti uzmanīgs! Horoskopi 2.decembrim
15 stundas

Un laikam jau pelnīti, jo izmaiņu autoriem kārtējo reizi nebija izdevies tautu pārliecināt ne par savu nodomu realitāti, ne mērķu sasniegšanas paņēmienu pareizību.

Ministru kabinets otrdien atbalstīja grozījumus Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, atsakoties no kritizētās idejas ieviest vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli. Bet mērķis bija (citēju MK dokumentu) – novērst vecu un videi nesaudzīgu vieglo automašīnu reģistrēšanu Latvijā. Lielisks mērķis, bet…

Vispirms jāatgādina pamata kontrolskaitļi.

Kopskaits

Mums ir ap 400 auto uz katriem 1000 iedzīvotājiem. Apsteidzam šajā rādītājā tikai vienu Eiropas valsti – Rumāniju. Lietuviešiem ir 470. Igauņiem – 640, kas ir vairāk nekā Eiropas Savienībā vidēji. Kontinenta bagātākie (auto pirkumos izšķērdīgākie?) ir nevis Vācijā (611), bet Luksemburgā, Kiprā, Itālijā un Maltā, kur šis skaitlis pārsniedz 700.

Vidējais vecums. Eiropas “vidējais pasažieru auto” ir noripojis 11 gadus. Mūs šajā tabulā no pēdējās vietas paglābj Lietuva un Polija. Ar kontrolskaitli 16,1 esam trešie no beigām. Vēlreiz blakus rumāņiem. Un gauži tālu no ES līderiem, kuri atkal nav Vācija (9,4), bet Dānija, Beļģija, Īrija un Luksemburga. Igauņi mums priekšā pavisam nedaudz.

Visvairāk mūsu ceļos ir 2007. gadā ražotu auto. No tiem 47 000 ar dīzeļa, 17 000 – ar benzīna motoriem.

Vai rāpjamies augšup?

Nē. Nu nemaz. Drīzāk otrādi. Un ne tikai tāpēc, ka pavisam jaunu auto ikgadējās (arī pērnās) reģistrācijas Latvijā ir tikai ap 10 uz katriem 1000 iedzīvotājiem. Mazāk ir Rumānijai un Bulgārijai. Igaunijai – divas, Eiropai vidēji – trīs, Vācijai – četras reizes vairāk.

Nu nespēj Latvijas iedzīvotāju lielākā daļa maksāt par automobili vairāk nekā 20 000 eiro, ko ražotāji prasa par viņu sapņu marku un modeli. Un nespēj viņi savā izvēlē nolaisties līdz lētākajiem, mazākajiem piedāvājumiem.

Tiesa – pieticības gaismiņa jauno pirkumu pērnajā struktūrā pavīd: jau ap 10% dzinēju darba tilpums ir mazāks par litru, pašmasa mazāka par 1200 kg. Bet par to sīkāk citreiz. Šoreiz pētām lietoto auto importu, kurš mums skaitliski ir gandrīz trīs reizes lielāks. Un vecāks nekā 2018. gadā, vecāks nekā esošā autoparka vidējais vecums. Un velk šo skumjo rādītāju ne jau uz augšu.

Tikai katrs desmitais Latvijā ievestais auto ir jaunāks par pieciem gadiem un puslīdz droši sola jaunajam saimniekam daudzmaz mierīgu dzīvi vismaz nākamajos piecos. Vēl trīs no desmit ir jaunāki par 10 gadiem un noskrējuši mazāk par 200 tūkstošiem km.

58% no dāsnā bagāto valstu importa ir pārkāpuši šo pusmūža robežu un iebrauc mūsu pagalmos ar gluži labi saglabātu markas prestižu, salonu komfortu, jaudas pārpilnību. Bet – vecuma kaites un niķīši jau tuvu. Un nav vairs tie laiki, kad karburatoru iztīrīt mācēja katrs normāls vecis, kad kardāna krustiņus pirkām par nieka naudiņām un paši vietā iedzinām…

Kurp būtu virzījis jaunais likums?

Jaunos un līdz pieciem gadiem vecos neaiztiktu. Pirmās reģistrācijas nodokļa tiem nebūtu bijis. Papildu “bonusu” arī ne. Gandrīz pat otrādi. Pievienotā likumprojekta tabula rāda, ka līdzīgu 6–10 gadus vecu benzīna darbinātu auto reģistrācija būtu paredzēta vien par nepilniem simts eiro dārgāka.

Vai tas ir arguments, ja pirkuma summa vismaz pieci tūkstoši? Arī par 10 gadiem vecāki “benzīnnieki” par prāviem izmešu daudzumiem tiek sodīti diezgan maigi: līdz 200 gramiem CO2 – 268 eiro. Arī nauda. Bet šķērslis nav kritiski augsts.

Uzbrukuma smailīte būtu virzīta uz dīzeļiem. Tik pierastiem, tik iemīļotiem. Patēriņā ekonomiskiem, spēkā (griezes moments) par benzīnniekiem krietni pārākiem, tādēļ labākiem smagos ceļos, labāk sadzīvojošiem ar automātiskām ātrumkārbām.

Nākamgad par šiem paradumiem būtu jāmaksā visai bargi. Tuvu tūkstotim. Pat tam pāri – ja iekārotā dzinēja tilpums lielāks par 2,5 litriem. Ko darīs Matīss no Dundagas vai Pēteris no Aglonas? Pirks “Audi”, “Volvo” un “BMW” dīzeļu vietā mazās klases “Opel” vai “Toyota” benzīnnieku?

Gaidi, kā saka, ar maisu… Ar savu gauži ierobežoto budžetu, bet apkārtējā vidē nu jau dziļi iesakņotajām ambīcijām viņš, protams, paliks pie “dīzeļpremium”. Vien spiests būs meklēt par nodokļa tiesu lētāku auto. Vecāku. Vairāk noskrējušu. Vai to likumprojekta autori gribēja panākt?

Jāatzīst gan, ka iespējams arī mazliet labāks risinājums. Lepnie vecie dīzeļi, no Eiropas lielpilsētām elektriski ārā dzīti, tuvākajos gados kļūs lētāki. Mazliet zaudēs vecais saimnieks “fāterlandē”, letiņš tērēs, ko tērējis, Latvijas valsts savāks vācieša zaudējumus un ieskaitīs autoceļu fondā. Nav jau slikti, bet kur te tā ekoloģija?! Kur autoparka atjaunošana? Kur degvielas ekonomija?

Deklarētais mērķis šādi sasniegts netiktu. Bez papildu pasākumiem, par kuriem pagaidām nedzird – nu “nespīd”. Kā tos dīzeļus “nolikt pie vietas”? Komerctransportā, tālos laukos, kur viņu kvēpi izklīst lauku un mežu plašumos. Tas Dundagas Matīss lai rullē 10 km uz darbu, bodi, pie brūtes vesels.

Talsos vai Ventspilī viņš iebrauks reti, Rīgā – gandrīz nekad. Ja lielpilsētai šāds viesis kaitīgs, vajag iemācīt viņu savu “traktoriņu” atstāt kaut kur Zolitūdē un tur paņemt “Fiqsy” elektromobilīti. Vajag no jaunā nodokļa ieņēmumiem šādas darbības stimulēt.

Perspektīva?

Miglā tīta. Maz ticams, ka bagātākās Eiropas valstis apgrūtinās savu pilsoņu dzīvi, ierobežos viņu brīvību, liedzot par kādu robežu vecākus auto pārdot, liekot tos norakstīt. Un, kamēr trūcīgākajiem būs iespēja pie pārvietošanās līdzekļa tikt daudz lētāk, nekā iespējams jaunas preces dīleru bodēs, – viņi to izmantos.

Ko var Latvijas valsts? Pavisam aizliegt vecu auto importu? Nez vai tik radikāls solis ir iespējams (sadumposies tauta…) un vajadzīgs. Turpināt celt akcīzi degvielai, kuru modernākie auto tomēr patērē mazāk?

Saistītie raksti

Par spīti masu protestiem man joprojām šķiet, ka šis ceļš uz ekonomisku, ekoloģisku satiksmi ir loģiskākais un taisnīgākais. Drīzu līdzpilsoņu izvēles lēcienu jaunāku auto virzienā gan nez vai varam sagaidīt – pārāk iesakņojusies pēdējos gadu desmitos ir mūsu vēlme pēc prestižiem zīmoliem, dinamikas un prāviem izmēriem. Un tos jaunus pirkt tuvākajā nākotnē diemžēl spēs tikai nedaudzi.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ziņas
Ielās patrulēs karavīri, par ierobežojumu neievērošanu – kriminālatbildība. Jauni plāni Covid-19 apturēšanai? 75
1 diena
SK
Skaties.lv
Ziņas
Šobrīd tā ir vienīgā koronavīrusa neskartā pašvaldība Latvijā. Kā tur izdevies izvairīties no vīrusa izplatības? 4
12 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Esi šodien ļoti, ļoti uzmanīgs! Horoskopi 2.decembrim
15 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tas ir ar vienu konkrētu mērķi.” Jaunups norāda, kam bija izdevīgi gāzt Juri Pūci 27
17 stundas
LE
LETA
Ziņas
Sākta pārbaude saistībā ar premjera Kariņa nopludinātajiem attēliem no videonovērošanas ierakstiem 46
14 stundas
ML
Māra Libeka
Ziņas
Ārkārtējās situācijas laikā ārsti tiekas kongresā – mikrofons ceļo no rokas rokā, starpbrīdis bez diviem metriem un sejas maskām 3
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ārkārtējo situāciju pagarina līdz 11.janvārim. Kādi ierobežojumi mūs sagaida? 13
10 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
FOTO. VIDEO. Viena bilde svarīgāka par veselību? Ogrēnieti satrauc iedzīvotāju bezatbildīgā drūzmēšanās
1 stunda
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Reorganizēs mikrouzņēmuma nodokļa režīmu. Kas drīkstēs to izmantot? 1
2 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
“Vācu sirotāju” prasība, kas Latvijā izraisīja lielu sašutumu
09:40
SK
Skaties.lv
Stāsti
FOTO. VIDEO. Viena bilde svarīgāka par veselību? Ogrēnieti satrauc iedzīvotāju bezatbildīgā drūzmēšanās
08:44
LE
LETA
Ziņas
Trešdien Latvijā būs sauss laiks: Austrumos iestājusies meteoroloģiskā ziema
07:47
MA
Māris Antonevičs
Ziņas
Māris Antonevičs: Draugi, nav labi ar valdību. Tātad – ko pateica premjers? 3
2 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Viens trieciens pēc otra: princis Harijs zaudējis tuvu cilvēku 2
3 stundas
GN
Gunārs Nāgels
Ziņas
Gunārs Nāgels: “Drosminieku” tiesības inficēt citus pie Brīvības pieminekļa 2
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Trešdien Latvijā būs sauss laiks: Austrumos iestājusies meteoroloģiskā ziema
1 stunda
LB
Latvijas Bizness
Ziņas
Jaunas tehnoloģijas no atkritumiem? Startējis atkritumu pārstrādes hakatons
3 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO, FOTO. Trīs meitu tētis, talantīgais sportists Mārtiņš Pļaviņš TV šovā paziņo: nedomājot mainītu zelta medaļu pret dēlu
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Nedēļas nogalēs būs aizliegta alkohola tirdzniecība 10
9 stundas
LB
Latvijas Bizness
Ziņas
Latvijas spēļu izstrādātājs izveidojis mobilo spēli sadarbībā ar MMA zvaigzni Makgregoru
3 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
“Vācu sirotāju” prasība, kas Latvijā izraisīja lielu sašutumu
5 minūtes
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
Tramps neatzīst zaudējumu un turpina tiesāšanos
2 stundas
LE
LETA
Veselam
Vakcīna pret Covid-19 iedzīvotājiem tiks nodrošināta bez maksas 9
8 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
“Latvijas valsts meži” iegādāsies 14 nekustamos īpašumus
2 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
Jāpriecājas arī par šo mazumiņu? Atņem naudu, bet atjauno “deputātu kvotas”
2 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
Mežsaimniekiem sadalīs 23 miljonus eiro
2 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Krišjānis Kariņš komentē fotogrāfijas, kurās viņš “pieķerts”, iepērkoties lielveikalā bez maskas 15
21 stundas
LE
LETA
Ziņas
Deputātu stāvvietu karšu “epopeja” turpinās: Krauze un Gobzems vēršas KNAB
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tas ir ar vienu konkrētu mērķi.” Jaunups norāda, kam bija izdevīgi gāzt Juri Pūci 27
17 stundas
PA
Pēteris Apinis
Veselam
Pēteris Apinis: Vakcīnas pret Covid-19. Ko mēs zinām par šo vakcīnu drošību? 38
1 diena
ML
Māra Libeka
Stāsti
Ja statistiku par mirušo skaitu sāktu detalizēti analizēt, aina nebūtu tik dramatiska? Saruna ar infektoloģi Ludmilu Vīksnu 26
22 stundas
MB
Madara Briede
Ziņas
Valmierā no PET pudelēm un zvejas tīkliem top ekoloģiski peldkostīmi 7
1 diena
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Paziņo, cik liela ir vidējā pensija Latvijā un, cik vidēji saņem pensionārs ES 46
20 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Piecgadīgā princese Šarlote nebeidz pārsteigt ar savu uzstājību: pati izlēmusi aprunāties ar karalieni Elizabeti II 7
20 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
FOTO. Uzlidot debesīs ar mirdzošu gaisa balonu! Kā Liepāja gatavojas Ziemassvētkiem 1
18 stundas
LE
LETA
Ziņas
Neskaidrā izglītības nākotne: Gobzems aicina streikot, Dombrovskis pārmet izvairību skolu likvidācijas jautājumā 4
17 stundas