Ceļu būvdarbi.
Ceļu būvdarbi.
Foto: Latvijas Valsts ceļi

Noskaidrots Ķekavas apvedceļa būvnieks. Esot izvēlēts saimnieciski izdevīgākais piedāvājums 2

VAS “Latvijas valsts ceļi” tiesības slēgt publiskās un privātās partnerības (PPP) līgumu par Ķekavas apvedceļa projektēšanu, būvēšanu un uzturēšanu piešķīrusi personu apvienībai “Kekava ABT”, kuras sastāvā ir Luksemburgā reģistrēts investīciju fonds “Transport Infrastructure Investment Company 2 S.C.A. SICAR” (“TIIC 2 S.C.A., SICAR”), kā arī AS “A.C.B.” un SIA “Binders”, aģentūru LETA informēja “Latvijas valsts ceļu” pārstāve Anna Kononova.

VIDEO. Smieties vai lamāties? Karavāna, kas ved krievu kaujas tehniku uz Ukrainu, pārsteidz garāmbraucējus 14
VIDEO. Krievijas komandieri pavēlējuši izveidot “dzīvās barjeras”, lai aizkavētu paši sava karaspēka atkāpšanos 6
Sašutums: Rīga strauji pārvēršas par Āfriku… Kāpēc nevienā kebabnīcā nerunā latviski?
Lasīt citas ziņas

No diviem pretendentiem, kuri iesniedza galīgos piedāvājumus, “Kekava ABT” izvēlēts kā saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, kam bija arī zemākā cena.

Šo personu apvienību ar 80% no kopējā ieguldījuma kontrolē Luksemburgā reģistrēts investīciju fonds “TIIC 2 S.C.A., SICAR”, kas specializējies liela mēroga transporta un sabiedriskās infrastruktūras projektos Eiropā un citviet pasaulē un kuram ir filiāles Luksemburgā, Portugālē un Francijā. Pa 10% no ieguldījumiem personu apvienībā ir “A.C.B.” un “Binders”.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Latvijas valsts ceļu” pieņemtais lēmums ļauj izvēlētajam pretendentam vērsties finanšu institūcijās, lai pēc padziļinātas finanšu un tehnisko spēju pārbaudes vienotos ar tām par gala nosacījumiem finansējuma saņemšanai.

PPP līgums tiks slēgts tikai pēc tam, kad būs saņemts finanšu institūciju apstiprinājums finansēt projektu sadarbībā ar konkrēto partneri.

Pieejamības maksājums privātajam partnerim būs līdz 13,5 miljoniem eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) gadā. Kononova skaidroja, ka atkarībā no dažādiem apstākļiem, summa var būt arī mazāka, bet noteikti ne lielāka. Pēc aģentūras LETA aprēķiniem, maksimālā summa 20 gadu laikā var sasniegt 270 miljonus eiro bez PVN.

Otrs pretendents, kas bija iesniedzis piedāvājumu, ir “Cointer Concesiones” – Spānijā reģistrēts “Azvi” grupas uzņēmums ar pieredzi infrastruktūras un sabiedrisko pakalpojumu nodrošināšanā Eiropā un citviet pasaulē. Šī pretendenta piedāvājums bija par 11% dārgāks.

Kononova norādīja, ka svarīgākais kritērijs, pēc kura tika vērtēti iesniegtie piedāvājumi, bija cena, veidojot 80% no novērtējuma īpatsvara. Savukārt 20% veidoja atbilstība dažādiem papildu kritērijiem, piemēram, būvdarbu ilgums, satiksmes organizēšana būvdarbu laikā, ikdienas uzturēšanas darbu organizēšana, kvalitātes un risku vadība un citi.

Iepirkuma procedūra tika īstenota kvalifikācijas un atlases kārtās. Kvalifikācijas kārtā tika saņemti pieci piedāvājumi, no kuriem prasībām atbilstoši bija četri. Visi četri atbilstošie pretendenti tika uzaicināti piedalīties atlases kārtā, tas ir, iesniegt sākotnējos tehniskos un finanšu piedāvājumus (tos iesniedza divi pretendenti), piedalīties sarunās, kurās ar katru no pretendentiem tika diskutēts par piedāvājumu precizēšanu, uzlabošanu un iespējamajiem cenu samazinājumiem, un sagatavot labākos un galīgos piedāvājumus.

Publiskais partneris šajā projektā ir valsts Satiksmes ministrijas personā, kuras vārdā projektu īsteno “Latvijas valsts ceļi”.

Kononova atgādināja, ka šonedēļ Ministru kabinets atbalstīja Ķekavas apvedceļa būvniecību kā pirmo nozīmīgo industriālo PPP projektu Baltijā, kas tiks īstenots pēc “projektē-būvē-uzturi-finansē” modeļa.

Ķekavas apvedceļš būs valsts galvenā autoceļa Rīga-Bauska-Lietuvas robeža (Grenctāle) (A7) posms no 7,78. līdz 25.kilometram. Tā joslas kilometru garums būs aptuveni 100 kilometru, tostarp četru joslu ceļš (pa divām joslām katrā braukšanas virzienā) – 12,22 kilometri, divu joslu ceļš ar vienu brauktuvi un vienu joslu katrā braukšanas virzienā – 5,36 kilometri, paralēlie ceļi un satiksmes pārvadi – 20,7 kilometri.

Tāpat projektā paredzēti divi tuneļi, seši tilti un pārvadi, 10 apļveida krustojumi, divi gājēju tilti un tuneļi un 6,5 kilometri prettrokšņu risinājumu.

Ķekavas apvedceļa vienas joslas kilometra būvdarbu izmaksas, ieskaitot inženierbūves (tilti, pārvadi, tuneļi, prettrokšņu sienas, rampas un citas), būs aptuveni 1,23 miljoni eiro bez PVN, kamēr, piemēram, Saulkrastu apvedceļa (A1) viena joslas kilometra, ieskaitot inženierbūves, būvdarbu izmaksas 2007.gadā bija aptuveni 1,25 miljoni eiro.

Ķekavas apvedceļš būs pirmais projekts Baltijā, kas tiks realizēts pēc principa “projektē-būvē-uzturi-finansē”. Privātais partneris nodrošinās gan projektēšanu, gan būvniecību, gan finanšu piesaisti un ceļa uzturēšanu 23 gadu laikā.

Ķekavas apvedceļa gadījumā privātais partneris visu PPP līguma darbības laiku pilnā apmērā atbildēs par pilnīgi visiem uzturēšanas darbiem būvē, tostarp brauktuvju kaisīšanu, tīrīšanu, nodalījuma joslas (ceļmalu) pļaušanu, latvāņu iznīcināšanu, apgaismojumu, elektroenerģiju apgaismojumam un citām satiksmes organizācijas iekārtām, sabiedriskā transporta pieturvietu uzturēšanu, ceļa horizontālā marķējuma atjaunošanu un citiem darbiem.

Tāpat privātais partneris garantēs, ka vēl piecus gadus pēc PPP līguma darbības beigām Ķekavas apvedceļš saglabāsies tādā kvalitātē, lai tam būtu nepieciešami tikai ikdienas uzturēšanas darbi, bet ne kapitālieguldījumi.

Projekta īstenošanai uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā iegādātas 218 zemes vienības 132 hektāru platībā, tostarp, mežu zemes – 56 vienības (26%), lauksaimniecības zemes – 56 vienības (26%), apbūves zemes – 48 vienības (22%), ražošanas teritorijas – 19 vienības (9%), bet zeme zem ceļiem – 39 vienības (18%). Kopējās faktiskās zemju atsavināšanas izmaksas ir 4,6 miljoni eiro.

Projektēšanas un būvniecības laikā valsts nemaksās neko, informēja “Latvijas valsts ceļu” pārstāvji, skaidrojot, ka visus ieguldījumus veiks privātais partneris.

Brīdī, kad būvniecība tiks pilnībā pabeigta, kad darbu kvalitāte būs atzīta par atbilstošu normatīvu prasībām un infrastruktūra būs pieejama sabiedrībai lietošanai, valsts sāks maksāt privātajam partnerim pieejamības maksājumus, pakāpeniski 20 gadu garumā pilnībā norēķinoties par paveikto.

Pieejamības maksājums sedz privātā partnera izdevumus par projektēšanu, būvniecību, ikdienas uzturēšanu un periodisko uzturēšanu 20 gadu periodā pēc būvdarbu pabeigšanas, kā arī izdevumus par aizņemtajiem finanšu līdzekļiem, apdrošināšanu, administrēšanu un citus izdevumus.

PPP līgumā noteiktā pieejamības maksājuma kopsumma ir maksimālā iespējamā summa, kuru var saņemt privātais partneris PPP līguma darbības laikā.

Pieejamības maksājums var tikt samazināts gadījumā, ja Ķekavas apvedceļš vai tā daļa nav pilnībā vai daļēji pieejama satiksmei, tas ir, par katru stundu un katru joslas kilometru, kurā attiecīgais būves posms nav pilnībā pieejams, izņemot gadījumus, kad braukšanas apstākļi ir ietekmēti no trešo personu puses, piemēram, autoavārija.

Kopējais partnerības līguma termiņš ir līdz 23 gadiem. No tiem projektēšanas un būvniecības periods būs ne ilgāks kā trīs gadi.

“Latvijas valsts ceļu” pārstāvji skaidroja, ka Bauskas šosejas (A7) posms Rīga-Ķekava ir viens no noslogotākajiem ceļiem Latvijā, satiksmes intensitātei sasniedzot vidēji ap 17 000 automašīnām diennaktī, atsevišķos ceļa posmos pat 25 278 vienības, turklāt tas šķērso blīvi apdzīvoto Ķekavas ciemu.

Kravas transporta satiksmes intensitāte šajā posmā jau trīs reizes pārsniedz limitu. Bauskas šoseja (A7) ir vienīgais ceļš, kas iebraukšanai un izbraukšanai no Rīgas ir ar vienu braukšanas joslu katrā virzienā.

“Šāda apjoma aizņēmums apgrūtinātu valsts fiskālo telpu, jeb tiesības aizņemties citiem nacionālas nozīmes projektiem, ilgtermiņā nepārkāpjot Eiropas Savienības (ES) nosacījumus par valsts budžeta deficīta robežām. Turklāt PPP ļauj risināt problēmu jau tagad, neradot pārmērīgu slogu uz valsts budžetu vidējā termiņā,” iepriekš skaidroja “Latvijas valsts ceļu” pārstāvji.

Kompānijā arī skaidroja, ka šāds projekts ļauj uzbūvēt ceļu tagad, bet maksāt par to vēlāk, tādā veidā nenoslogojot valsts budžetu un neapgrūtinot fiskālo telpu. Tas ļauj paralēli realizēt arī citus būtiskus valsts projektus, kas nebūtu iespējams, ja visas projekta izmaksas būtu jāsedz uzriez un no valsts budžeta.

Tāpat “Latvijas valsts ceļu” pārstāvji minēja, ka praktiski visus riskus, kas varētu rasties projektēšanas, būvniecības vai uzturēšanas laikā, piemēram, kļūdas projektēšanas un būvniecības procesā, kas rada papildus izmaksas, uzņemsies privātais partneris visu PPP līguma darbības laiku.

SAISTĪTIE RAKSTI

Jebkādi izdevumi, kas varētu rasties līguma darbības laikā papildus par jebkādām kļūdām vai nepilnībām projektēšanas, būvniecības, uzturēšanas vai finanšu piesaistes procesā, būs privātā partnera izdevumi un valsts zaudējumus nesegs. Jebkura riska radīto seku savlaicīga nenovēršana samazinās privātajam partnerim maksājamo summu.

PPP iepirkums tika sākts 2018.gada decembrī.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. Smieties vai lamāties? Karavāna, kas ved krievu kaujas tehniku uz Ukrainu, pārsteidz garāmbraucējus
VIDEO. Krievijas komandieri pavēlējuši izveidot “dzīvās barjeras”, lai aizkavētu paši sava karaspēka atkāpšanos
Sašutums: Rīga strauji pārvēršas par Āfriku… Kāpēc nevienā kebabnīcā nerunā latviski?
FOTO. Pianists Vestards Šimkus ar sievu Elīnu bērniem māca skaitīt lūgšanas un nelaiž bērnudārzā
Paziņojums “Rīgas satiksmes” transportā radījis neizpratni pasažieros: “Stulbs ieteikums!”
Lasīt citas ziņas
Levits ir nomocījies ar savu zemo reitingu. Jo viņš vairāk mokās, jo vairāk krīt atbalsta balsu skaits, tā situāciju raksturo politologs
“Mareks pēdējo cīņu vairs nespēja uzvarēt…” No ievainojumiem miris viens no poļu brīvprātīgajiem, kurš veda humāno kravu uz Ukrainu
Viedie luksofori sāk sodīt pārgalvīgos braucējus – pie sarkanās gaismas braukt nedrīkst
“Cilvēki, mīļie, kāpēc jūs lietojat pretīgos krievu lamuvārdus? Vai tad nevar pateikt – krievu kuģi, ej dillēs!?” intervija ar Leldi Stumbri
Levits ir nomocījies ar savu zemo reitingu. Jo viņš vairāk mokās, jo vairāk krīt atbalsta balsu skaits, tā situāciju raksturo politologs
17:21
Izraēlā nerimstas protesti: ietekmīgi opozīcijas politiķi apgalvo, ka Netanjahu ir “šķērsojis sarkano līniju”
17:02
“Mareks pēdējo cīņu vairs nespēja uzvarēt…” No ievainojumiem miris viens no poļu brīvprātīgajiem, kurš veda humāno kravu uz Ukrainu
16:29
VIDEO. Ukraiņu bērni, kurus okupanti aizveda uz Krimu, atkalapvienojas ar ģimenēm
FOTO. Pianists Vestards Šimkus ar sievu Elīnu bērniem māca skaitīt lūgšanas un nelaiž bērnudārzā
FOTO. Sarkandaugavā un Uzvaras parkā uzziedējusi iespaidīga krokusu “jūra”
Sašutums: Rīga strauji pārvēršas par Āfriku… Kāpēc nevienā kebabnīcā nerunā latviski?
VIDEO. Krievijas komandieri pavēlējuši izveidot “dzīvās barjeras”, lai aizkavētu paši sava karaspēka atkāpšanos
Kurš pelnījis kājas spērienu pa pakaļu? Lato Lapsa nosauc virkni ļoti augstu drošības amatpersonu
Egils Līcītis: Kurš apturēja simtgadīgo tradīciju Saeimas telpās smēķēt?
Kā ātri pagatavot izcilu siera kūku?
VIDEO. Smieties vai lamāties? Karavāna, kas ved krievu kaujas tehniku uz Ukrainu, pārsteidz garāmbraucējus
Vai NATO ir plāns, kā sevi pasargāt bez ASV, ja pie varas nāks Tramps, kurš gribēs draudzēties ar Putinu?
Aktieris Juris Hiršs kļuvis par mednieku: “Daudzi nemaz nesaprot, ko mednieks dara”
Live
TEKSTA TIEŠRAIDE. KARŠ UKRAINĀ. Krievijas armija cieš lielus zaudējumus uzbrukumā Avdijivkai
Izraēlā nerimstas protesti: ietekmīgi opozīcijas politiķi apgalvo, ka Netanjahu ir “šķērsojis sarkano līniju”
FOTO. Skatītāju emociju sprādziens un sajūsma: talantīgi latviešu mūziķi uzstājas ar tautasdziesmu programmu
Trešdien Latvijā būs dzestrs un vējains laiks; Daugavas upē pēdējās diennakts laikā paaugstinājies ūdens līmenis
VIDEO. “Latvijai ir nākotne!” Trīs latviešu puikas pārsteidz ar savu radošumu, izgudrojot unikālu braucamrīku
VIDEO. Vilks alfa – tēviņš noliek pie vietas “jaunuļus”: nofilmēts vilku bars, kas dzīvo Ķemeru Nacionālajā parkā
Mizgrauža bojājumu ierobežošanai egļu mežaudzēs no aprīļa būs ārkārtējā situācija 230 pagastos
Mihaela Šūmahera sieva pēc 10 gadu ilgas cīņas par vīra veselību atklāj savas sajūtas: “Jūtos kā ieslodzītā”
FOTO. Prinča Harija skandalozā grāmata “Spare” būs lasāma arī latviešu valodā
Pētām likumus! Vai pilsētas īpašumu drīkstēs apgādāt ar elektrību, kas saražota lauku īpašumā?
Vidusskolas nomirs dabiskā nāvē?
Paziņojums “Rīgas satiksmes” transportā radījis neizpratni pasažieros: “Stulbs ieteikums!”
FOTO. Dārznieku triki, lai puķzirņi ziedētu visu vasaru