Ekonomika
Bizness

VIDEO. Rīgas satiksmes skandālos iesaistītais Brandavs turpmākos 10 gadus saņems 74 miljonus valsts pasūtījumu7


Aleksandrs Brandavs
Aleksandrs Brandavs
Foto: Sintija Zandersone/LETA

Autotransporta direkcija maijā izsludināja rezultātus iepirkumam par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu ar autobusiem Latvija reģionālajā maršrutu tīklā nākamajiem 10 gadiem.

Nozarē tik liels iepirkums nav bijis. Tā vērtība var stipri pārsniegt pusmiljardu eiro. Līdz šim noteikti uzvarētāji 12 maršruta tīkla daļās. Liela tirgus daļa nonāks “Rīgas satiksmes” skandālos ierautā uzņēmēja Aleksandra Brandava biznesa rokās, ziņo TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Brandava veiksmes stāsts

Mūzikas izglītību ieguvušajam Aleksandram Brandavam veiksme biznesā pavērās līdz ar pievienošanos Aināra Šlesera “Latvijas Pirmajai partijai”.

Diriģents sāka nodarboties ar pasažieru pārvadājumu biznesu un 90 gadu beigās kļuva par SIA “B – Bus” īpašnieku un vadītāju.

Kā partijas “Gods kalpot Rīgai” dibinātājam viņam izdevās tikt pie iespaidīgā, bet rīdziniekiem neizdevīgā pasūtījuma par pasažieru pārvadājumiem mikroautobusos galvaspilsētā. Kaut īsi pirms konkursa Brandava vārds no īpašniekiem pazuda, “Nekā personīga” pētītais atklāja, ka labuma guvējs no šī daudzu gadu darījuma bijis tieši viņš.

Brandavs ilgu laiku sēdēja uz trim krēsliem – bija “Rīgas satiksmes” pasūtījuma ņēmējs, vienlaikus pats šī pašvaldības uzņēmuma darbinieks un ” Rīgas kartes” valdes loceklis, kas uztur dārgo e talonu sistēmu. Dažos gados Brandavs kļuvis par miljonāru un viņu īpašumu saraksts ir iespaidīgs.

Jaunbūvi Šampētera ciematā Brandavs iegādājās 2003.gadā. Īpašumam ņemts turpat miljonu liels kredīts, kas nu jau dzēsts.

2011.gadā Brandava firma nopirkusi domājamās daļas šai lepnajā Mežaparka villā, bet trīs gadus vēlāk Brandava īpašumā nonācis šis zemes gabals Rojā Kaltenes pagastā pie jūras, kur jau uzcelts nams.

KNAB redzeslokā

Pagājušā gada martā Brandavu lidostā aizturēja KNAB. Tiesībsargi uzskatīja, ka “B Bus” un Rīgas mikroautobusu satiksmes” patiesā labuma guvējs Brandavs uzņēmējam Mārim Martinsonam devis ikmēneša maksājumu 25 tūkstošus eiro tālākai nodošanai Rīgas amatpersonām, lai tās darbotos Brandava interesēs.

Arī diriģents bijis klāt lietu kārtošanā iecienītajā “Taureņu” pirtī. Tiesībsargi uzskata, ka kukuļa maksāšana notikusi trīs gadus līdz pat 2018.gada beigām. KNAB izmeklēšana turpinās, Brandavam joprojām ir aizdomās turētā statuss.

Tomēr aizdomas kukuļa došanā iespējams pašvaldības iepirkumos nav liegušas “B – bus” piederošajam SIA “Sabiedriskais autobuss” tikt pie 74 miljonu vērta valsts pasūtījuma.

“Sabiedriskais autobuss” pats vai kopā ar kādu citu pārvadātāju Autotransporta direkcijas izsludinātajā konkursā par pasažieru pārvadājumiem visā Latvijā uz turpmākajiem 10 gadiem konkursā vinnējis 4 lotēs.

Autotransporta direkcija Brandava uzņēmumus sodījusi daudzkārt. Pēc “Nekā personīga” atklātā par manipulācijām ar valsts apmaksātajiem invalīdu braucieniem “Rīgas mikroautobusu satiksmē” direkcija informāciju nodeva policijai, kas krimināllietu rosināt atteica.

Regulāri pārkāpumi, tajā skaitā arī naudas iekasēšana par biļetēm, kas netiek pasažieriem izsniegtas, konstatēti arī citos “B-Bus” piederošajos uzņēmumos.

Nav juridiska pamatojuma neļaut piedalīties iepirkumā

Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš norāda, ka “Sabiedrisko autobusu” startē konkursā kā juridiska vienība un nav juridiska pamata varētu šādu uzņēmumu izslēgt.

No konkursa var izslēgt dalībnieku, ja tam atņemta pārvadātāja licence, ir nodokļu parāds valstij. Laba reputācija šajā iespaidīgajā iepirkumā netika iekļauta kā kritērijs.

“Sabiedriskais autobuss” nav Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas biedrs. Ne šī, ne pārējās Brandava kompānijas nav uzņemtas sliktās reputācijas un apšaubāmo darbību dēļ.

Asociācijas prezidents Ivo Ošenieks vērš uzmanību uz konkursa sadaļu Saldus, Kuldīga, kur “Sabiedriskais autobuss” atzīts par uzvarētāju. Noteiktu laiku pēc šī pārvadātāja darbošanās beigām un cita pārvadātāja darba uzsākšanas, tika novērots, ka ievērojami pieauga pasažieru skaits un ieņēmumi no apkalpotajiem maršrutiem būtiski pieauga.

Saistītie raksti

Asociācija vērsās pie ATD ar lūgumu skaidrot situāciju. Ošenieks uzskata, ja šie fakti būtu vērtēti līdz jaunā konkursa nolikuma izsludināšanai un nolikums būtu koriģēts, iespējams, šāda situācija nebūtu notikusi.

Sašutis par šīm aizdomām pusmiljardu eiro vērtajā konkursā ir Ministru prezidents. Krišjānis Kariņš ir pieprasījis Tālim Linkaitam sniegt informāciju par iepirkuma ietekmi uz valsts budžetu un pieļauj arī iespēju, ka valdība var nenobalsot par naudas piešķīrumu šādi organizētam iepirkumam.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ekonomika
Uz Liepāju atkal var aizlidot ar lidmašīnu
1 diena
AJ
Atis Jansons
Ekonomika
Satiksmes sodi – jūlija jaunumi. Vai lielāki maksājumi dos efektu, ja nav nodrošināta soda neizbēgamība? 1
2 dienas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ekonomika
Vērtēs ideju par tīmekļa vietņu slēgšanu
2 dienas

Lasītākie

IK
Ilze Kalve
Pasaulē
Slēgta “latviešu pilsēta” Lestera. Tautieši Anglijā pastāsta, kāda ir situācija uz vietas slēgtajā pilsētā
8 stundas
AD
Artis Drēziņš
Latvijā
Par no zemes izraktu 1938.gada “Iž” bisi četri mēneši cietumā 1
9 stundas
EL
Egils Līcītis
Latvijā
Egils Līcītis: Valsts, mazākais, izturējusies netaktiski, lai neteiktu sadistiski, pret nabadzīgiem cilvēkiem 1
8 stundas
AD
Artis Drēziņš
Latvijā
Filmu cienīgas intrigas Latvijā – par bandītiem, kuri spridzināja cilvēkus, bēga uz Krieviju un meloja policijas labā
21 stundas
LE
LETA
Veselam
Pēdējo divu nedēļu laikā Latvijā reģistrētas 11 ar Covid-19 inficētas personas, kas iebraukušas no Krievijas
7 stundas