Romāns Meļņiks: Iebraucējiem nospļauties par kārtību Latvijā. Cik ilgi to piecietīsim? 97
Romāns Meļņiks


9.maijs pie kādreizējā Okupācijas pieminekļa
9.maijs pie kādreizējā Okupācijas pieminekļa
Foto: Karīna Miezāja/LA.LV

Valdības nomaiņas ēnā bez pienācīgas uzmanības palikusi ziņa par liegumu no Krievijas iebraukt tur reģistrētām automašīnām. Labi, tas, ka vairs nevar iebraukt, varbūt varēja būt kā vienas dienas aktualitāte, taču tam komplektā ir vesela virkne neatbildētu jautājumu, ko nedrīkstam nolikt tālā plauktā apputēšanai.

Reklāma
Reklāma
“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 124
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas?
Seni un spēcīgi ticējumi: šīs lietas nekad nedrīkst ne aizņemties, ne aizdot 9
Lasīt citas ziņas

Tostarp, ko darīt ar Latvijā jau iepriekš iebraukušām automašīnām, proti, vai ir tiesiski un praktiski mehānismi kā nepieļaut šo automašīnu pārvietošanos Latvijā pēc tiem trim mēnešiem, kas noteikti kā laiks aizbraukšanai? Un kā tas nākas, ka jau pērn bija zināms par Latvijas fotoradaru fiksētiem Krievijā, Baltkrievijā un arī Ukrainā reģistrētu automašīnu ātruma pārkāpumiem, kuru skaits mērāms desmitos tūkstošu, bet nekas netika darīts, lai sodus spētu iekasēt?

Abos gadījumos Iekšlietu, Ārlietu, Tieslietu vai Satiksmes ministrijai jau sen bija jārosina izmaiņas likumos, ļaujot un pat uzdodot ceļu policijai praktiski liegt tādas automašīnas lietošanu, kura mūsu valstī atrodas nelegāli vai par kuru noteiktā laikā nav nomaksāti sodi, – kaut vai noskrūvējot numura zīmes, konfiscējot reģistrācijas dokumentus, uzstādot riteņu bloķētājus vai varbūt pat aizturot auto īpašnieku līdz nomaksā sodu vai tūlīt pat organizējot transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu uz speciālu stāvvietu?

CITI ŠOBRĪD LASA

Kāpēc nekā tāda joprojām nav? Jo kādi normatīvi to nepieļauj? Tad pieņemiet izmaiņas, lai būtu tāda kārtība! Nevairojiet tiesisko nihilismu! Nevairojiet iebraucējos pārliecību, ka te var nesodīti darīt jebko!

Kāpēc valsts vara jautājumā par soda nenovēršamību demonstrē tik totālu mīkstmiesību attiecībā pret iebraucējiem no valstīm, kas ir ārpus Eiropas savienības!? Jo tai primāri rūp iebraucēju no austrumiem labsajūta?…

Kāpēc joprojām tā dēvētajās trešajās valstīs reģistrēto automašīnu vadītāji var nesodīti pārkāpt ātruma ierobežojumus, nemaksāt maksu par stāvvietām vai sodu par auto novietošanu neatļautās vietās? Kāpēc vietējos soda par katru kaut vai sīkāko fiksēto pārkāpumu, bet iebraukušos nē? Vēl vairāk – ja tādas automašīnas ar Krievijas, Baltkrievijas vai Ukrainas numuriem ilgstoši atrodas mūsu valsti, tām, iespējams, ir sen pagājis tehniskās apskates termiņš, tās varētu būt bīstamas satiksmē.

Jā, te pieminu arī Ukrainu – mums var būt īpaša labvēlība pret bēgļiem no šīs kara plosītās valsts, mēs viņus varam maksimāli atbalstīt, taču, ja viņi ir šeit, viņiem jāievēro tās normas, kuras ir mūsu valstī, tostarp attiecībā uz satiksmes drošību. Vienādi likumi, vienādas prasības pret visiem!

Ja prasa amatpersonām skaidrojumu par šo absurdo situāciju, tie, plātot rokas, taisnojas: šie auto un to īpašnieki nav mums pieejamos reģistros, mēs nezinām, kam sūtīt soda kvītis… Bet, piedodiet, vai tiešām kvīšu sūtīšana ir vienīgais, ko valsts var tādā situācijā darīt?!

Reklāma
Reklāma

Jau janvārī toreizējais Satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs, tiekoties ar CSDD vadību, atzina, ka problēma ir steidzami risināma. “Automašīnas ar Krievijas un Baltkrievijas numurzīmēm šobrīd var brīvi pārvietoties Latvijas teritorijā, veikt dažādus pārkāpumus, to skaitā ignorēt ceļu satiksmes noteikumus, stāvvietu apmaksu, vai braukt ar spēkratiem, kuru tehniskais stāvoklis apdraud pārējos satiksmes dalībniekus. Mūsu normatīvie akti šobrīd paredz sodu piemērošanu, bet reāli dzīvē iekasēt tos nav iespējams,” toreiz pauda Vitenbergs.

Tagad ir septembra beigas, ir jau nākamā valdība, ekonomikas ministrs gan mainījies, bet tieslietu ministre palikusi tā pati, taču problēmai risinājuma kā nebija, tā nav. Jā, zināms, ka CSDD sagatavojusi un Tieslietu ministrijā iesniegusi likumu un citu normatīvo aktu grozījumus, bet varam vien minēt cik vēl gadi būs nepieciešami līdz tos skatīs valdībā un pieņems Saeimā…

Nupat par šo tematu diskutējām TV24 Nacionālo interešu klubā. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) valdes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks minēja konkrētus ciparus: fotoradari 2022. gadā reģistrējuši gandrīz 22 000 automobiļu ar Krievijas numurzīmēm veiktus pārkāpumus. Skaidrs, ka tik lielā skaitā Krievijas automašīnas te nebija, tātad runa ir par situāciju, kad nesodamība ir regulāri apzināti ļaunprātīgi izmantota. Un tiešām arī Aksenoka kungs minēja, ka

vienai no šādām automašīnām ātruma pārkāpumi fiksēti 230 reizes. Ir acīmredzami, ka šiem pārkāpējiem ir nospļauties uz mūsu likumiem, mūsu valsti. Nospļauties uz Latvijas sabiedrību, kura pamatā tomēr ievēro kopīgai kārtībai pieņemtās normas.

Tiešām ir jāgaida līdz visi pēdējie pārkāpēji izbrauc un tad problēma izzudīs pati? Nemānīsim sevi! Ja nebūs stingras rīcības un ja pārkāpējiem policija tūlītēji nevarēs piemērot ļoti bargus sodus, iebraucēji no Krievijas nekur neizzudīs! Tāpat kā līdz šim, viņi turpinās ņirgāties par mūsu valstī noteikto kārtību un tāpat kā līdz šim pie varas esošie varēs turpināt mazohistiski noraudzīties uz savas nespējas ko panākt apliecinājumiem. To nedrīkst pieļaut!

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.