Mobilā versija
Brīdinājums +1.6°C
Antonija, Anta, Dzirkstīte
Trešdiena, 7. decembris, 2016
4. oktobris, 2016
Drukāt

Baltu vienotība mākslā

Foto - Diāna JanceFoto - Diāna Jance

Jāņa Spalviņa darbi liecina par latviešu akvarelista spēcīgo tehniku.

“Katram, kurš strādā akvarelī, gadās ļoti daudz nejaušību – tās ir predestinētas un no tām nevar izvairīties…” teicis gleznotājs akvarelists Kurts Fridrihsons.

Kādreiz dzīvē notiek gluži kā akvarelī. Tieši pirms nedēļas Rīgas autoostā pavisam nejauši satiku ievērojamo akvarelistu Jāni Spalviņu un tajā pašā otrdienā kopā devāmies uz Viļņu – arī uz Spalviņa un lietuviešu punktuālista Antana Visocka kopējās izstādes “Akvareļa gaisma” atklāšanu. Pirms tam Baltu vienotības dienai veltītā izstāde divus mēnešus parādīta Šauļos.

Abu akvarelistu darbos dominē gaismas un jūras tēma. Punktuālista Antana Visocka darbi ir izteikti simboliski un daudzslāņaini. Marīnista Jāņa Spalviņa jūras ainavas uzrunā tiešāk un nepastarpinātāk. Katram akvarelistam ir sava krāsu gamma, noskaņa un neapšaubāmi atšķirīgs rokraksts. Var iedomāties arī līdzīgās gaismas spēles un nejaušības, kas vadījušas radošo procesu. Iedomājos arī par ģeogrāfisko situāciju – Jānim Spalviņam, dzīvojot Jūrmalā, jūras klātbūtne jūtama vai ikdienu, bet Antanam Visockim no Šauļiem līdz jūrai ir aptuveni 150 kilometru. “Jau no pirmajām kopīgajām izstādēm esam domājuši par baltu vienotību, kuru veido ne tikai vēsture, bet arī mūsdienas. Viena no šādām sadarbības formām ir akvarelis – spēcīga pasaules mākslas sastāvdaļa,” “KZ” teica A. Visockis. Jāņa Spalviņa Viļņā izstādītie darbi neapšaubāmi liecina par latviešu akvarelista spēcīgo tehniku, kompozīciju un improvizācijām, taču šoreiz galvenokārt gribu uzsvērt mākslinieka spēcīgo organizatorisko devumu kopīgajā Baltijas māk­slas telpā. Jānis Spalviņš neapšaubāmi ir viens no tiem, kuriem pateicoties izveidojusies tik cieša Baltijas valstu akvarelistu sadarbība – to ik pārgadu apliecina 2006. gadā dibinātā starptautiskā biennāle “Baltic Bridges”, kas norisinās Kauņā. Tāpat, mākslinieka inspirēts, ik pāris gadu notiek arī Baltijas jūras valstu akvarelistu simpozijs “Coast to Coast”.

Reizē ar “Akvareļa gaismu”, pārējās piecās (!) Lietuvas mākslinieku asociācijas “Arka” galerijas zālēs atklāja arī 4. Viļņas keramikas biennāli. Visas zāles bija apmeklētāju pārpilnas, un interesanti – atšķirībā no izstāžu atklāšanām Latvijā, kur ierodas gandrīz tikai lūgti viesi –, Lietuvā izstāžu atklāšanas laiks publicēts pat pilsētā izlīmētās afišās. Izstādei žūrija izvēlējusies vairāk nekā piecdesmit spēcīgākos Lietuvas keramiķu darbus. Ar personālizstādi “Objekti” piedalās keramiķe Danute Jazgevičiūte, 2014. gada Viļņas 3. keramikas biennāles laureāte. Turpinot tradīcijas, blakus pieredzējušu keramiķu veikumam izstādīti arī Viļņas Mākslas akadēmijas studentu un absolventu darbi.

Izstāde “Akvareļa gaisma” Viļņas mākslinieku asociācijas galerijā “Arka” būs atvērta līdz 10. oktobrim. Savukārt 6. Starptautiskā akvarelistu biennāle “Baltic Bridges” no oktobra vidus līdz pat novembra beigām notiks Kauņas M. Čurļoņa Nacionālajā māk­slas muzejā un citās pilsētas galerijās.

Pievienot komentāru

Jaunajā "Oņeginā" nav "fašistu" un "mūsējo". Pilnā saruna ar Rubiķi un Kalniņu (2)Diriģents Ainārs Rubiķis un režisore Rēzija Kalniņa operā "Jevgeņijs Oņegins" aicinās uz "romantikas, ilūziju un realitātes cīņu". Kā viņu redzējums atšķirsies no Andreja Žagara iestudējuma 2010. gadā?
Draugiem Facebook Twitter Google+