Mobilā versija
+2.9°C
Anda, Andīna
Pirmdiena, 20. novembris, 2017
12. oktobris, 2017
Drukāt

Lidosta 1,50 eiro ņem nepamatoti? (17)

Foto - Ieva Lūka/LETAFoto - Ieva Lūka/LETA

Autovadītājiem, kuri apstādina savu transportlīdzekli starptautiskās lidostas “Rīga” teritorijā, lai uzņemtu pasažieri un nekavējoties dotos projām, nebūtu jāmaksā par stāvvietu. “Iekasēt naudu no autovadītājiem, kas neveic komercdarbību, kā to dara, piemēram, taksisti, par īslaicīgu apstāšanos lidosta “Rīga” teritorijā lidosta nedrīkst. Tas ir tiesiskās vienlīdzības principa pārkāpums, jo, liedzot brīvu pieeju publiskai lietai, lidostai jāspēj pamatot un pierādīt to, ka šāda rīcība ir objektīvi nepieciešama, kas ir visas sabiedrības interesēs. Taču tas nav izdarīts,” šādu secinājumu izdarījusi Administratīvā apgabaltiesa 3. oktobrī. Lemjot par VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” valdes locekļu lūgumu atbrīvot viņus no piespiedu naudas tā dēvētā lidostas zelta kilometra lietā (tiesa šo lūgumu noraidīja; “Latvijas Avīze” par to rakstīja 6. oktobrī), tiesa uzskatījusi par nepieciešamu obiter dictum (citstarp – no latīņu val.) vērst lidostas uzmanību arī uz situāciju publiskajā autostāvvietā.

“Teritorija, kas nodrošina pieeju lidostai „Rīga”, ir atzīstama par publisku lietu, un tā savu publiskas lietas statusu nezaudē tikai tādēļ, ka teritorija, iekļaujot to VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” pamatkapitālā, ir nodota privāto tiesību subjekta un komersanta (valsts uzņēmuma) īpašumā. Rīkojoties ar publisku lietu, tās pārvaldītājam ir pienākums ievērot sabiedrības intereses. Publisko lietu bez īpašas atļaujas var izmantot neierobežota sabiedrības daļa, izņemot gadījumu, ja pastāv objektīvi apstākļi, kuru dēļ ir nepieciešams kāds ierobežojums, un šim ierobežojumam jābūt pamatotam un samērīgam.”

 

Sods samaksāts, auto apturēt nedrīkst

“Attiecībā uz šo tiesas lēmumā iekļauto atrunu lidosta vēl izvērtē, vai un kādas tiesiskas sekas no tās izriet. Tomēr vēlamies norādīt, ka jau šobrīd lidostā ir nodrošināta iespēja ikvienam izlaist un uzņemt pasažierus lidostas 2. stāvā pie izlidošanas zonas, kas ir bez maksas,” informēja lidostas “Rīga” komunikācijas vienības vadītāja Laura Karnīte.

Precizējot, vai viņas teiktais nozīmē, ka nu lidostas 2. stāvā pie izlidošanas zonas pasažieru uzņemšanai automašīnu var īslaicīgi apturēt, saņemu lidostas pārstāves skaidrojumu: “Apturēt nedrīkst. Var piebraukt, izlaist vai uzņemt un braukt projām.”

Šobrīd ir tā, ka ikvienai personai, kas piebrauc pie lidostas termināļa, no kura pasažieri dodas projām (pēc atlidošanas), ir jāsaņem iebraukšanas talons, bet pie izbraukšanas vietas ir jāveic samaksa par stāvvietas izmantošanu neatkarīgi no tā, vai vēlējusies tur novietot transportlīdzekli stāvēšanai vai apstājusies tikai uz piecām minūtēm.

Lidostas “Rīga” īstermiņa autostāvvietā maksa par katrām 30 minūtēm ir 1,50 eiro, bet par katru nākamo 24 stundu periodu, sākot no pirmās minūtes, tiek pieskaitīti 28,50 eiro.

 

Pārkāpts tiesiskās vienlīdzības princips

Administratīvā apgabaltiesa vērš lidostas uzmanību uz to, ka transportlīdzekļa apstādināšana, lai uzņemtu pasažieri un nekavējoties dotos projām, nav uzskatāma par transportlīdzekļa novietošanu stāvēšanai. Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem apstāšanās ir transportlīdzekļa apturēšana uz laiku, kas nepārsniedz piecas minūtes, ja tā ir nepieciešama pasažieru iekāpšanai transportlīdzeklī vai izkāpšanai no tā, kravas iekraušanai transportlīdzeklī vai izkraušanai no tā. Tādējādi persona, kura neveic komercdarbību, bet vēlas ar transportlīdzekli piekļūt lidostas terminālim, lai apstātos, uzņemtu pasažieri un nekavējoties dotos projām, nav pielīdzināma komersantam, kurš esošo publisko lietu izmanto savas saimnieciskās darbības veikšanai un peļņas gūšanai.

Apgabaltiesa atzīst, ka ir pārkāpts tiesiskās vienlīdzības princips, jo nav nodrošināta pienācīga piekļuve publiskai lietai (“zelta kilometram”). Un pārmet lidostai, ka tā nav sniegusi ne tiesisku, ne objektīvu pamatojumu samaksas iekasēšanai par publiskas lietas izmantošanu no personām, kuras komercdarbību neveic un kuras nenovieto transportlīdzekli stāvēšanai.

 

Uz piecām minūtēm – bez maksas

Ko par tiesas lēmumu saka autoeksperti? Auto nozares ekspertam žurnālistam Atim Jansonam reti nākoties izmantot lidostas “Rīga” pakalpojumus, bet no pilsoņa ērtības viedokļa līdzšinējā kārtība lidostā viņu apmierinot. “Lidostai būtu grūti izkontrolēt to, vai autobraucējs vēlas izmantot stāvvietu uz īsu brīdi vai tomēr ir apstājies uz ilgāku laiku. Bet, iespējams, kontroles ierīces var noregulēt tā, lai tās fiksētu stāvēšanas laiku.”

Taču tiesu eksperts, auto drošības speciālists Oskars Irbītis uzskata, ka lidostai ir jānodrošina, lai autovadītājs bez maksas var apstāties uz īsu brīdi, uzņemt pasažieri un ielikt vai izņemt somas no mašīnas. “Satiksmes noteikumos ir definēts, kas ir stāvēšana un kas apstāšanās. Ir tikai loģiski, ja cilvēks vēlas apstāties uz mazu mirkli, uzņemt vai pavadīt kādu, palīdzot pārvietot čemodānus. Lidostai šāda iespēja ir jānodrošina bez maksas. Arī izkontrolēt to nebūtu sarežģīti. Acīmredzami ir tas, vai ap mašīnu kāds darbojas, vai tā ir aizslēgta un atstāta uz ilgāku laiku, ilgāk par piecām minūtēm.”

Pievienot komentāru

Komentāri (17)

  1. Tepat netālu LT Kauņā šādu problēmu NAV.15 min pie lidostas var stāvēt par brīvu, nezinu kapēc šeit LV tas nav nodrošināts.Laikam jau alkatība 🙁

  2. Lidostā sistēma ir OK. Ja vēlies atstāt mašīnu, tad lejā, ja fiksi izlaist, tad augšā… Stradiņos gan …7 euro, ja nepaspēj iekļauties 30 min apmeklējuma laikā…:((((

  3. Lidostā strādā ļoti rupji un likumus nezinoši policisti.Zinu tāpēc ka lidoju ļoti bieži.

  4. Ja man vajag lidot prom, tad ir ok, ka mani pieved 2. stāvā un izlaiž. Taču kad atlidoju, jābūt tādai pašai iespējai t.s. 1. stāvā-pie atlidošanas zonas-arī ātri ielikt somas, iekāpt un aizbraukt.

  5. Arī Frankfurtes lidostā ( FRA) drīkst 10 min b/m uzturēties ielidošanas/ izlidošanas teritorijā. Tur viss sakārtots bez problēmām.

  6. Administratvās tiesas tiesneši laikam nekad nav lidojuši vai arī nav braukuši no/uz lidostu ar takšiem.
    Līdz spriedumam tur bija KĀRTĪBA. Pēc sprieduma – tur ir BARDAKS.
    Ja agrāk pakalpojumus sniedza tīri ģērbti un solīdi šoferi, tīrās mašīnās, nekrāpjoties, tad tagad pirmie vārdi, ko dzirdēju, kad atlidoju, bija “bl… kuda ļeziš….”. Tie bija veltīti vienam citam taksistam, kas rupekļaprāt bija piebraucis viņam priekšā. Mašīnu gaidīju vairāk kā 1/2 , jo tajā laikā ielidoja maz lidmašīnu. Par šo bardaku ( kad tas beigsies!) vistiešākā nozīmē ir atbildīga tiesa.

    • Ko činksti? Laikam esi lidostas lobijs, gaudo līdzi lidostai, kura zaudējusi labu barokli. Kas traucē izvēlēties taksi, kuru grib – vai tad jākāpj iekšā pirmajā, ko ierauga? Kas traucē braukt ar 22. autobusu? Kas traucē izsaukt vēlamo taksi? Kas traucē paieties uz laukumu aiz 22. autobusa pieturas – tur arī stāv takši.

  7. Administratvās tiesas tiesneši laikam nekad nav lidojuši vai arī nav braukuši no/uz lidostu ar takšiem.
    Līdz spriedumam tur bija KĀRTĪBA. Pēc sprieduma – tur ir BARDAKS.
    Ja agrāk pakalpojumus sniedza tīri ģērbti un solīdi šoferi, tīrās mašīnās, nekrāpjoties, tad tagad pirmie vārdi, ko dzirdēju, kad atlidoju, bija “bl… kuda ļeziš….”. Tie bija veltīti vienam citam taksistam, kas rupekļaprāt bija piebraucis viņam priekšā. Mašīnu gaidīju vairāk kā 1/2 , jo tajā laikā ielidoja maz lidmašīnu. Par šo bardaku ( kad tas beigsies!) vistiešākā nozīmē ir atbildīga tiesa.

  8. Apturēt nedrīkst, bet drīkst uzņemt vai izsēdināt pasažieri….. NEAPTUROT!. Nu labi, pasažieris izlēks, bet ko ar koferi bagāzniekā darīt? Braukt otro riņķi un lai provē paņemt mantiņas kustībā ??? Kas tā par zosi, kas kaut ko tādu var atbildēt

  9. reti jau iznāk, pāris reizes gadā tik, bet nu jā sistema ir veidota naudas slaukšanai. te cīnās par 5 minutem lai atļauj apstāties kad normāli būtu pirmā stunda vez maksas, kas tehniski nav nemaz tik sarežģiti un iespejams pat lētāk izveidot sistemu lidzigi kā pie švedebankas teikim, un skat nevajadzetu pat algot būdiņā sedetāju
    par to stundu tāpec ka lidmašinas ļoti bieži kavē ielidošanu. ja es braucu sagaidit cilvēku tad es nevaru paļauties ka lidmašina kavēs, man jābut uz paredzeto ielidošanas laiku, bet vienreiz 3 stundas gaidiju. parasti gan kavejas tur par pusstundu, un tad tani stundas bezmaksas limitā iekļautos.
    bet kā jau visi saprot sistema speciāli veidota kā naudas slaukšanas iekārta, galu galā kurš labprātigi atteiksies no iespējas lieku naudu paņemt par principā neko

  10. Kāds sviests! Ja īslaicīgi jāizlaiž vai jāuzņem pasažieri, to var izdarīt 2 stāvā bez problēmām. Es diezgan bieži sagaidu un pavadu savus tuviniekus. Jā gribu ilgāk pavadīt – braucu lejā un rēķinos, ka ir jāmaksā.

    • Un nebāzies visos komentāros kā kāds etalons !

      Esmu ievērojis, ka šis personāžs sistemātiski lien par advokātu visām nejēdzībām !
      2.cilvēces ienaidnieks, tūliņ aiz kaķu vecenēm !

    • Un nebāzies visos komentāros kā kāds etalons !

      Esmu ievērojis, ka šis personāžs sistemātiski lien par advokātu visām nejēdzībām !
      2.cilvēces ienaidnieks, tūliņ aiz kaķu vecenēm !

    • Izlaist jau varēja otrajā stāvā,bet lai uzņemtu pasažieri bija uzlikta plāksnīte,ka tikai uzņemt un kad piebrauci uzņemt,kas aizņēma nepilnu minūti apzinīgie [tautas kalpi]uzliek sodu,kā man tas bija

  11. Brauciet pamacities pie Norvegiem ka viss tas notiek !!!

  12. Nedēļu atpakaļ otrā stāvā apturēju auto un palīdzēju ienest somas lidostā, atgriežoties atpakaļ, bija pagājušas 4min, manā acu priekšā man tika rakstīta soda kvīts, kur arkārtīgi nepieklājīgs policists man bez sasveicināšanās, jebkādiem komentāriem, vienkārši klusējot, ka es iesēdos mašīnā pie logu stikla pielika soda kvīti. Tad kad es sāku runāt, ja jau reiz es esmu šeit, un ja mēs neesam kurlmēmi, varbūt, ka sākumā ir pienākums sasveicināties un kaut rokās to kvīti iedot, atskanēja- jūs te stāvēt nedrīkstat un ar savu kolēģi sāka zirgoties. Ko gan citu Tu sagaidīsi no jaunākā inspektora, kas saņem sētnieka algu par izrakstītu soda kvīti.

  13. Izraisa smaidu, kad kāds tiek patriekts no “siles” vai “sile” tiek pamatīgi samazināta!

Draugiem Facebook Twitter Google+