Ekonomika
Bizness

No maza biznesa līdz “IKEA” un tālāk. Autopārvadātāja “Kreiss” pieredzes stāsts 0


“Kreiss” komercdirektors Pāvels Solovjovs
“Kreiss” komercdirektors Pāvels Solovjovs
Foto: Karīna Miezāja

Vietējā kapitāla privātā kompānija SIA “Kreiss”, kas ir lielākais auto kravu pārvadātājs Latvijā, patlaban var lepoties ar 1500 kravas mašīnu lielu autoparku un 2500 autovadītāju, kā arī ar pasaules līmeņa klientiem un partneriem.

Tiesa, vēl pirms 12 gadiem uzņēmuma autoparku veidoja vien 45 kravas auto un bizness esot bijis samērā mazs.

Par patlaban esošajiem biznesa mērogiem, kā arī to, kā kompānijai izdevās izaugt līdz šā brīža apmēriem, “Latvijas Biznesam” stāsta “Kreiss” komercdirektors Pāvels Solovjovs.

No maza biznesa līdz “IKEA”

Pirms 12 gadiem uzņēmuma īpašniekiem radušās lielās ieceres par paplašināšanos. Bizness tolaik bija mazs.

“Mēs izbraucām no Latvijas uz Spāniju ar kokmateriāliem, pēc tam paplašināšanās notika no Spānijas uz Krieviju. Tālākais ceļš bija no Latvijas uz Nīderlandi, kur turpinājām meklēt jaunus galamērķus kravām. Tad tikām Zviedrijā, no kurienes jau braucām uz Spāniju, tad atpakaļ uz Latviju. Vienlaikus klientu loka paplašināšanai notika arī autoparka palielināšana,” norāda P. Solovjovs.

Pirms 12 gadiem, kad sākās ekspansija, puse no kravām, ko uzņēmuma transports veda no Latvijas, bija kokmateriāli, bet atpakaļ “Kreiss” devās ar augļiem. Arī šobrīd augļu kravas kopējā apjomā ir ar lielu īpatsvaru. Taču tā vairs neesot lielākā daļa no visām kravām.

Tas izdevies likumsakarīgi, paplašinoties uzņēmuma sadarbības partneru lokam, dažādojās pārvadātās produkcijas kravas. Patlaban lielāko uzņēmumu vidū, kuru kravas pārvadā “Kreiss”, ir “Amazon”, “IKEA”, “Danone” un “Ferrero”.

Starp citu, Zviedrijas mēbeļu gigants “IKEA” ir uzņēmuma “Kreiss” partneris jau astoņus gadus.

“Kreiss” pēdējo gadu novērojumi liecina, ka bizness Latvijā kopumā attīstās. Par to liecina dažāda veida produkcijas eksports no Latvijas, kuru pārvadāšanā piedalās “Kreiss”.

“Piemēram, pirms desmit gadiem no Latvijas eksportā lielākoties gāja kokmateriāli un kūdra. Taču patlaban varam runāt jau par nopietnāku piedāvājumu starptautiskiem tirgiem – “Balticovo” olas, “Valmieras stikla šķiedras” produkcija u. c.,” atklāj P. Solovjovs.

Plašs ģeogrāfiskais tvēriens

Uzņēmuma bizness lielākoties notiek ārpus Latvijas. Pārvadājumu apjoms Latvijā ir niecīgs – vien 5%, kas skaidrojams ar samērā mazu iekšēju tirgu.

“Svarīgākie un prioritārākie mūsu virzieni ir Centrālā un Rietumeiropa, uz ko arī “Kreiss” fokusējas.” Ir bizness arī Eiropas dienvidos un ziemeļos.

Runājot par atsevišķām Eiropas valstīm, P. Solovjovs norāda, ka vairāk bizness patlaban ir pārstāvēts Anglijā, Francija, Nīderlandē, Beļģijā, Luksemburgā, Vācijā un Skandināvijā.

Uzņēmumam ir pieredze ar kravām arī Āfrikas kontinentā, Marokā, taču “Kreiss” savas attīstības perspektīvu redz tieši Rietumeiropā. Vienlaikus uzņēmuma darbības ģeogrāfijā ir arī Kazahstāna, Uzbekistāna, Armēnija, Gruzija, Azerbaidžāna, Turcija, Grieķija un Krievija.

Solovjovs gan atzīst, ka nekādas spožas cerības uz attīstību Krievijā netiek liktas. Tas skaidrojams ar to, ka tur jau tāpat netrūkstot dažādu pārvadātāju. Tomēr vienlaikus uzņēmums ir pārstāvēts arī Eirāzijas kontinenta otrā pusē – Vladivostokā, Krievijā.

Kvalitāte, efektivitāte, ilgtspēja

Pēc P. Solovjova teiktā, kompānijas “Kreiss” panākuma atslēga ir komanda, nekādu citu labvēlīgāku faktoru uzņēmuma veiksmes stāstam neesot. Galvenie nosacījumi ir īpašnieku vēlme augt un attīstīties, bet nopelnīto atstāt uzņēmumā un ieguldīt attīstībā.

Kravas auto pārvadājumu biznesā jāņem vērā, ka autoparka atjaunošana un uzturēšana ir saistīta arī ar klientu prasībām, kurās arvien vairāk iezīmējas ilgtspējīgu risinājumu nodrošināšana. Tāpat jāievēro Eiropas Savienības noteiktie standarti attiecībā uz CO2 izmešiem.

“Tas nozīmē, ka mūsu automašīnām jāatbilst jaunākajām tehnoloģijām, kā arī jāizskatās labi, jo mūsu kravas auto ir mūsu vizītkarte. Tāpēc arī ieguldām autoparkā vairākus miljonus eiro gadā. Ja gribi strādāt Eiropā, tad prasību ievērošana ir obligāta. Tāpat jābūt gatavam un atvērtam dažāda veida pārbaudēm un auditiem.”

Šobrīd nozarē kopējā tendence ir konkurences palielināšanās.

“Lai būtu konkurētspējīgi pasaules līmenī, ir svarīgi uzņēmuma darbībā izmantot iespējas, ko nodrošina tehnoloģijas. Tas nozīmē, ka jādomā ne tikai par autoparka uzturēšanu un atjaunošanu, bet arī par darba un procesu efektivizāciju un automatizāciju,” atzīmē P. Solovjovs, piebilstot, ka uzņēmuma galvenās vērtības ir kvalitāte, efektivitāte un ilgtspēja.

Nozares sāpe – autovadītāju trūkums

Latvijā, līdzīgi kā citur Eiropā, nozares problēma ir autovadītāju trūkums. Daļa no uzņēmuma “Kreiss” autovadītājiem ir no Latvijas, daļa – no Ukrainas un Baltkrievijas. P. Solovjovs stāsta, ka Latvijā kādu izdodas arī atrast, taču darba roku trūkums ir ļoti jūtams.

“Skaidrs, ka autovadītāja darbs ir grūts un ar savu specifiku, tāpēc nodrošinām autovadītāju apmācību, lai viņi būtu iepazīstināti ar mūsu vadlīnijām un standartu. Tas ir būtiski, jo strādājam ar globālas nozīmes kompānijām, kuras sagaida atbilstīgu spēju komunicēt un paveikt darbu.”

Nozarē strādājošo kompāniju aplēses liecina, ka ap 2020. gadu autovadītāju iztrūkums Centrālajā un Rietumeiropā būs mērāms vairākos simtos tūkstošu.

Līdz ar to šobrīd ir izveidojusies situācija, ka, piemēram, Vācijas auto kravu pārvadājumu bizness ir sācis “medīt” darbiniekus no mūsu reģiona, kas, visticamāk, ir skaidrojams ar to, ka līdzšinējās rezerves, kas bija Polija, Ungārija, Bulgārija un Rumānijā, ir izsmeltas.

“Rodas situācija, kad “Kreiss” Latvijā un mūsu konkurenti Lietuvā piesaista autovadītāju, piemēram, no Ukrainas vai Baltkrievijas, apmāca viņu un nolīgst. Tad darbinieks pastrādā gadu vai divus pie mums vai Lietuvas kompānijas un viņu “savāc” kāda Rietumeiropas kompānija. Skaidrs, ka autovadītājam, kurš ir no Baltkrievijas, nav īpaši svarīgi, vai viņš strādā latvietim, lietuvietim vai vācietim,” skaidro P. Solovjovs.

Turklāt Rietumeiropā samērā augstā topā ir autovadītāji, kuri prot krievu valodu.

“Tāpēc viens no mūsu uzņēmuma uzdevumiem ir spēt piedāvāt autovadītājiem tādus apstākļus un atalgojumu, lai viņi negribētu pāriet strādāt pie kāda Rietumeiropas pārvadātāja. Tāpat mēs nodrošinām ļoti jaunas automašīnas – mūsu autoparku veido mašīnas, kas nav vecākas par trīs gadiem, tāpēc ka ir skaidrs, ka autovadītāji novērtēs arī jauno kravas auto modeļu piedāvātās komforta iespējas,” uzsver P. Solovjovs.

Attiecībā uz darbaspēka problemātiku patlaban industrijā jau tiek runāts un domāts par automatizēto kravas vilcēju ieviešanu. Proti, bezpilota vilcēju.

Taču ir skaidrs, ka to nav iespējams vēl ieviest ne uz tuvām, ne tālām distancēm, tāpēc ka ir vēl daudz neatrisinātu jautājumu, kas saistīti gan ar autoceļu tīkliem un ceļu infrastruktūru katrā valstī, gan ar tehnoloģisko risinājumu pusi, kas attiecas uz automašīnas kontroli.

“Piemēram, šobrīd jau ir izstrādāti šādi automatizēti kravas vilcēji, kas var darboties, piemēram, viena loģistikas centra robežās, kur ir iespējams nodrošināt gan tīkla pārklājumu, ar ko veikt šādu auto kontroli, gan brauktuves infrastruktūru. Vienvārdsakot, automatizācija jau ir klāt, tagad atliek vien sekot līdzi tās attīstībai,” pauž P. Solovjovs.

Protekcionisma politika

Latvijā “Kreiss” ir lielākais kravas auto pārvadājumos, taču Eiropas mērogā tam joprojām ir kur augt. Uzņēmums Eiropā ir guvis atpazīstamību un iemantojis labu reputāciju, taču vienlaikus tā daļa patlaban sasniedz labi ja 1% no visas Eiropas tirgus.

Darbu Eiropā apgrūtina “veco” Eiropas valstu protekcionisma politika, skaidro P. Solovjovs. Pēc viņa teiktā, šobrīd Eiropas Savienības valstīs ir izveidojusies īpatnēja situācija.

Situācija kopš Latvijas pievienošanās ES ir mainījusies. “Vecās” Eiropas valstīs jau bija savi transporta uzņēmumi, tirgus bija stabils un sadalīts.

Bet tad sevi Eiropas pārvadājumu tirgū pieteica Baltijas valstis, kurās bija cits dzīves līmenis, kas nozīmēja arī to, ka mūsu uzņēmumiem no Baltijas izmaksas bija zemākas par tā laika Eiropas kravas pārvadātājiem.

Kopš tā laika daudz kas ir mainījies – daļa no Rietumeiropas un Centrāleiropas pārvadātājiem zaudēja savu biznesu. Tāpēc, ka baltieši piedāvāja tādas pārvadājumu cenas, ar ko vecie pārvadātāji, kuri savā reģionā bija strādājuši vairākās paaudzēs, vairs nespēja konkurēt.

Taču šobrīd, piemēram, Vācijā un Francijā ir tāda situācija, ka valsts politika ir vērsta uz vietējā pārvadātāju biznesa pasargāšanu un attīstību, pēc iespējas cenšoties ierobežot citu valstu pārvadātāju rosību.

Piemēram, norvēģi par pārvadājumu veikšanu savā zemē uzliek par pienākumu maksāt autovadītājiem Norvēģijas līmeņa algu, skaidro P. Solovjovs.

Taču “Kreiss” uzskata, ka ES līmenī būtu jāaktualizē diskusijas par “veco” Eiropas valstu protekcionisma politikas mazināšanu, lai Eiropas mērogā strādājošiem uzņēmumiem būtu vienlīdzīgas iespējas konkurēt ar citiem nozares uzņēmumiem.

Galerijas nosaukums

 

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla

SIA “Kreiss” dibināts 1994. gadā. Tas vienādi uz pusēm pieder valdes priekšsēdētājam Andrejam Kuzņecovam un valdes loceklim Sergejam Zaļizko.

Pirms 12 gadiem pieņemts lēmums par uzņēmuma darbības paplašināšanu, atrodot vairākus sadarbības partnerus Eiropā, vienlaikus veicot investīcijas autoparka palielināšanā.

Konkurētspējas stiprināšanas nolūkos iegulda autoparka atjaunošanā un darbinieku apmācībā.

 

Dīgšana

Šogad “Kreiss” plāno noturēt un uzlabot ienesīgumu, strādājot pie cenu pārskatīšanas ar klientiem un palielinot autoparka noslodzi.

Kompānijas autoparks atbilst jaunākajiem Eiropas standartiem.

Uzņēmums nodrošina pilnu loģistikas pakalpojumu klāstu starp jebkuru Eiropas un NVS valsti.

Plānots palielināt apgrozījumu, attīstot ekspedīcijas virzienu 20% apmērā no apgrozījuma.

 

Augļi

85% no visām 1500 automašīnām ir reģistrētas Latvijā, pārējās – Krievijā un Kazahstānā. 90% no visiem auto ir “Volvo”, pārējie ir “Mercedes”. Uzņēmums nodarbina ap 2500 autovadītāju.

Uzņēmuma pamatkapitāls – 2 miljoni eiro. 2017. gada apgrozījums – 173,319 miljoni eiro, peļņa – 1,467 miljoni eiro. Prognoze par 2018. gadu – apgrozījums un peļņa lielāka par 2017. gada sasniegto.

Plāno turpināt strādāt Centrālajā un Rietumeiropā, palielinot tirgus daļu un ietekmi.

 

VĒRTĒJUMS: konkurē Eiropas mērogā

Biedrība “Autopārvadātāju asociācija “Latvijas auto””: “Lielākais nozares uzņēmums Latvijā, kurš pārsvarā darbojas ārpus Latvijas, pamanīts un zināms ES un Austrumu valstīs. Uzņēmuma galvenās priekšrocības ir tā lielais autoparks un spēja pārvadāt milzīgus kravu apjomus, kas, kopā ņemot, ļauj efektivizēt biznesa izmaksas. Raugoties uz Latvijas mērogiem, “Kreiss” autoparks ir ievērojams, taču Baltijas mērogā ir arī lielāki spēlētāji. Līdz ar to var teikt, ka Latvijā lielā mērā kompānijai “Kreiss” konkurentu nav, taču šajā ziņā ir ko darīt Baltijas un Eiropas mērogā.”

LA.lv