Mobilā versija
-1.1°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
26. marts, 2014
Drukāt

Turku un grieķu jogurts – veselīgāks par krējumu
 (3)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Iegriežoties lielveikalu piena produktu nodaļā, var samulst – te dabūjami ne tikai ierastie jogurti bez piedevām un bagātināti ar ogām, augļiem, kanēli un citām garšvielām, bet arī grieķu un turku jogurti, kā arī mērce, ko dēvē par tzatziki. Kā šie produkti lietojami? Ar ko  tie atšķiras viens no otra?

Pirmais veikals, kurā iegriezos šo jogurtu meklējumos, ir “Prisma”. Tas pārsteidz ar ļoti plašu grieķu un turku jogurtu klāstu. Šā veikala plauktos saskaitu trīspadsmit veidu dažādos uzņēmumos ražotus un atšķirīga izmēra kārbiņās iepildītus grieķu jogurtus. Te nopērkami Vācijā, Anglijā, Polijā un Latvijā gatavoti grieķu jogurti iepakojumos, sākot no 150 g līdz 1 kg. Latvijā ražotos grieķu jogurtus pārstāv “Rīgas piensaimniekā” tapušais “Kārums” (250 g – 0,90 EUR). Bet par viskārdinošākajiem jāatzīst “Tukuma pienā” ar zīmolu “Baltais” tapušie grieķu jogurti ar mellenēm un medu (160 g – 0,68 EUR). “Tukuma pienā” top arī grieķu jogurts bez piedevām, bet tas “Prismā” tobrīd nebija nopērkams. Te atrodu arī piecu veidu turku jogurtus, ražotus Zviedrijā, Somijā un Igaunijā. Iepakojumi, sākot no 200 g līdz 1 kg. Turklāt “Prismā” dabūjama arī Zviedrijā ar zīmolu “Lindahls” ražota tzaziki mērce (500 g – 2.95 EUR) un nekur citur neredzēts krievu jogurts (500 g – 2.23 EUR).

Nākamā pieturvieta, kurā piestāju, lai meklētu šos piena produktus, ir lielveikals “Skay&More”. Man par pārsteigumu, šī plašā veikala plauktos atrodu tikai divu veidu grieķu jogurtus – “Rīgas piensaimniekā” gatavoto “Kārumu” (250 g – 0,95 EUR) un no Grieķijas importēto “Mevgal” (200 g – 1,79 EUR). Bet te nav ne turku jogurta, ne tzatziki mērces.

Kā top grieķu jogurts, vaicāju a/s “Tukuma piens” mārketinga vadītājam Armandam Artihovičam. Viņš stāsta, ka tā ražošanā izmanto īpašu jogurta nosusināšanas metodi, kas ļauj sakoncentrēt olbaltumvielas. Tieši no palielinātā olbaltumvielu daudzuma arī veidojas šā produkta īpašā krēmīgā konsistence. Tauku daudzumu regulē pēc vajadzības. Bezpiedevu jogurtam ogļhidrātus (cukuru) pievieno nedaudz. Zīmola “Baltais” grieķu jogurtā bez piedevām ir trīs reizes augstāks olbaltumvielu saturs (9%) nekā citos jogurtos, savukārt divas reizes mazāks ogļhidrātu daudzums, turklāt šajā jogurtā ir arī labās baktērijas, kas veido pareizu zarnu mikrofloru un uzlabo gremošanu.

Savu vērtējumu šiem produktiem sniedz uztura speciāliste INGA ŠIRINA:

– Grieķu un turku jogurti sastāva un uzturvērtības ziņā ir praktiski vienādi. Atšķirība ir tehnoloģijā, kā šos jogurtus ražo, galvenā atšķirība pastāv baktēriju ieraugā. Grieķu jogurts ir mazliet skābāks, ar stingrāku konsistenci, taču dažādu ražotāju produktiem šīs īpašības var atšķirties. Gan grieķu, gan turku jogurts, kā visi jogurti, ir piena produkti, kas satur labās baktērijas un labvēlīgi ietekmē zarnu trakta mikrofloru. Salīdzinot grieķu un turku jogurtus ar parastajiem jogurtiem bez piedevām, kā galvenā atšķirība jāmin tauku saturs. Grieķu un turku jogurta pamatu veido skābais vai saldais krējums, tādēļ tauku saturs ir diezgan augsts – 10%, savukārt bezpiedevu jogurtos tauku saturs parasti nepārsniedz 5%. Tā kā piena tauki nav veselīgi un nav ieteicami pieaugušu cilvēku uzturā, tad, no šā aspekta vērtējot, bezpiedevu jogurti ir veselīgāki. Tzatziki mērce ir grieķu jogurts ar piedevām. Tā ir Grieķijā populāra mērce.

Neņemot vērā salīdzinoši augsto tauku saturu grieķu un turku jogurtos, ja jāizvēlas starp krējumu un majonēzi, labāk iegādājieties grieķu vai turku jogurtu. Labāk tos lietot auksto mērču pagatavošanai, jo, termiski apstrādājot, šie jogurti zaudē savu biezo krēmīgo konsistenci. Drīz sāksies svaigo dārzeņu laiks, kuru gatavošanai bieži mēdzam izmantot krējumu, bet labāk to aizvietot ar jogurtu. Turku un grieķu jogurtu var izmantot arī desertu gatavošanai. Piemēram, tie lieliski garšo ar medu un greipfrūtu, ar svaigām ogām un augļiem vai ogu mērci.

Jāpatur prātā, ka veikalos nopērkamais grieķu un turku jogurts ar piedevām, tāpat kā jebkurš cits jogurts ar piedevām, satur papildu kalorijas, kas rodas no pievienotā cukura. Pirms iegādājaties šos jogurtus, vienmēr izlasiet, kas rakstīts uz iepakojuma – vai nav pārmērīgi daudz cukura, krāsvielu, konservantu un citu neveselīgu piedevu. Vislabāk izvēlēties jogurtus bez piedevām un pašam pievienot sev tīkamas veselīgas piedevas: augļus, ogas, medu, mājās gatavotu ievārījumu, riekstus, sēkliņas.

Uzziņa


Grieķu jogurta “Bakoma” (Polija) sastāvs: pasterizēts piens, saldais krējums, dzīvās jogurta baktērijas, bifidobaktērijas, L. acidophilus baktērijas.

“Lindahls” (Zviedrija) tzatziki mērces sastāvs: liess biezpiens (29%), jogurts (27%), gurķi (19%), augu eļļa, ūdens, ķiploki (3%), sīpoli, kukurūzas ciete, cukurs, olu dzeltenumi, sāls, etiķis, zaļumi, sinepes, garšvielas, biezinātājs (guāra sveķi un ksantāna sveķi), skābuma regulētājs (citronskābe), konservanti (nātrija benzoāts, kālija sorbāts), pektīns, aromatizators.

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. kaut kadu murgu jus te rakstiet ,arzemes grieku jogurts vai skur ir o,1 vai o,2 procentu līdz 2 procentiem tauku uz 100 gramiem ,tad latvija tas nav ir saskidrinats krejums vai nevar saprast par ko jus te rakstiet.

  2. trekns – 10 %. Tādu Francijā var nopirkt 0% tauku. Ļoti garšīgs! Tādu jāsāk ražot Latvijā! Visa pasaule domā par sabiedrību, mēs – nē ?

  3. Šeit ir teikts, ka Grieķu jogurtā ir vairāk tauku nekā bezpiedevu jogurtā. Es pērku grieķu jogurtu kur ir 0% tauku, bet bezpiedevu jogurtā ir daudz vairāk % tauku. Tad sanāk, ka es nelietoju grieķu jogurtu, kaut arī uz iepakojuma ir rakstīts grieķu jogurts… ?

Draugiem Facebook Twitter Google+