Foto – LETA

Uz nedēļu atliek operas audita rezultātu skatīšanu valdībā 0

Valdība otrdien uz nedēļu atlika Kultūras ministrijas (KM) informatīvā ziņojuma par Latvijas Nacionālās operas (LNO) finanšu un juridiskā audita rezultātiem izskatīšanu, aģentūra BNS uzzināja Ministru kabinetā.

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 178
Lasīt citas ziņas

Šādu priekšlikumu bija izteikusi kultūras ministre Dace Melbārde (NA), kura atrodas komandējumā, taču vēlas piedalīties ziņojuma izskatīšanā.

LNO valde, kas tika izveidota 2013. gada rudenī, sākot darbu, nolēma veikt padziļinātās izpētes finanšu un juridisko auditu par LNO 2009.–2013.gada darbību.

CITI ŠOBRĪD LASA

Audita rezultāti norādīja uz nepilnībām operas līdzšinējās vadības procesā kopumā, kas aptver finanšu un operatīvu plānošanu, plānu izpildi, analīzi un kontroli. Nepilnības skar visas LNO auditā apskatītās jomas, līdz ar to nevar identificēt vienu darbības neefektivitātes iemeslu, secināts auditorkompānijas “Deloitte Latvia” LNO padziļinātas izpētes finanšu un juridiskajā auditā, kurā apskatīti gan finanšu un operatīvās vadības, gan juridiskie aspekti un atklāti savstarpēji saistīti nepilnību avoti. Nepilnības klasificētas pēc riska pakāpes, un sniegtas rekomendācijas to novēršanai.

Nepilnības grāmatvedības uzskaitē liedza iespēju pilnvērtīgi sekot saimnieciskai darbībai. Piemēram, veiktā audita laikā konstatēts, ka nepareizi attiecināto izmaksu dēļ peļņas un zaudējumu aprēķina rezultāts par 2012.gadu ir nekorekts. Pēdējos septiņu gadu laikā nav atjaunināta LNO grāmatvedības uzskaites programma, tādēļ tā neļauj operatīvi un skaidri sekot finansiālajai situācijai, jo nesniedz iespēju analizēt būtiskus kvalitatīvos rādītājus, piemēram, sekot līdzi kreditoru un debitoru saistībām.

Līdzšinējā LNO darbībā plānošanu un atbilstību pieejamiem līdzekļiem apgrūtināja nekorekta nākotnes saistību uzņemšanās, jo, piemēram, 2013. gadā tika parakstītas vienošanās par prēmiju izmaksu orķestrim 2014.gada janvārī par 2013. gada jūnijā veiktu darbu. Līdzīgi bez budžeta līdzekļu pieejamības parakstītas vienošanās par slodzes atjaunošanu pilnā apmērā orķestra māksliniekiem, operas solistiem un kora vokālistiem. Lai izpildītu koplīgumos ietverto vienlīdzības principu un atjaunotu visām darbinieku grupām atalgojumu kopā būtu nepieciešami 712 tūkstoši latu.

Audita rezultāti norāda uz riskiem LNO juridiskajā darbībā, sniedzot rekomendācijas LNO vadībai darba tiesisko attiecību, sadarbības, patapinājumu un telpu nomas līgumu pilnveidošanai nākotnē. Piemēram, samazināt risku uzņemties līgumsodu gadījumos, kurus LNO nevar ietekmēt.

Audita ziņojumā sniegtas 37 rekomendācijas LNO finanšu un operatīvās darbības pilnveidošanai un 10 rekomendācijas LNO juridiskās darbības pilnveidošanai. Daļu rekomendāciju LNO pašreizējā valde jau ir ieviesusi, daļai noteikts ieviešanas termiņš.

Reklāma
Reklāma

KM informē, ka ieviestas visas sešas rekomendācijas LNO mērķu un rezultatīvo rādītāju plānošanas, uzskaites, analīzes un kontroles pilnveidošanai, ieviestas visas astoņas rekomendācijas LNO budžeta plānošanas, uzskaites, analīzes un kontroles pilnveidošanai. Tāpat ieviestas 11no 12 rekomendācijām LNO finanšu darbības, uzskaites, analīzes un kontroles pilnveidošanai. Vienas rekomendācijas ieviešanas termiņš ir šā gada 31.decembris. Ieviesta rekomendācija LNO pārvaldības sistēmas un kontroles pilnveidošanai.

Ieviestas visas septiņas rekomendācijas LNO preču un pakalpojumu iepirkumu plānošanas uzskaites, analīzes un kontroles pilnveidošanai. Ieviestas arī divas no trim rekomendācijām LNO darba laika un atalgojuma aprēķina uzskaites, analīzes un kontroles pilnveidošanai. Vienas rekomendācijas ieviešanas termiņš ir 2015. gada 31. decembris. Tāpat ieviestas astoņas no 10 rekomendācijām LNO juridiskās darbības pilnveidošanai, vienas rekomendācijas ieviešanas termiņš ir šā gada 31. decembris, bet rekomendācijas “Nodrošināt vienlīdzīgus vai pamatoti atšķirīgus apstākļus darbiniekiem, kuru attiecības ar darba devēju regulē atšķirīgi koplīgumi” ieviešanas termiņš ir 2017. gada 31. decembris.

Informatīvajā ziņojumā teikts, ka audita ziņojumā nav norādīti un nav identificēti konkrēti iepriekšējās valdes nodarīti zaudējumi LNO, vienlaikus audita ziņojumā ir uzrādīti riski, kuru iestāšanās gadījumā šādi zaudējumi var rasties.

Pašlaik KM rīcībā esošā informācija liecina par LNO finansiālās darbības stabilitāti – 2014. gada neauditētais finanšu pārskats rāda, ka gads ir pabeigts ar peļņu. 2015. gada 9. janvārī starp KM un LNO tika noslēgts līdzdarbības līgums par atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu kultūras jomā, kurā definēti LNO līdz 2017. gada 31.decembrim veicamie uzdevumi kultūras jomā un noteikta pārskatu sniegšanas un darbības kontroles kārtība.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.