Ekonomika
Bizness

“airBaltic” prezidents Martins Gauss: Šī ir vēsturiska krīze ar dramatisku ietekmi0


Martins Gauss
Martins Gauss
Publicitātes foto

Autors: Martins Gauss, “airBaltic” prezidents un izpilddirektors

Godājamie mediju pārstāvji un Latvijas iedzīvotāji!

Drošība vienmēr ir bijusi “airBaltic” galvenā prioritāte. Šobrīd veselība un drošība stāv pāri visam. Tieši pirms trīs nedēļām koronavīrusa dēļ “airBaltic” uz laiku apturēja visus plānotos lidojumus. Šobrīd mēs nezinām, kad varēsim atsākt lidojumus, taču mūsu komanda gatavojas šim brīdim. Ar šo vēstuli vēlos sniegt ieskatu, kā “airBaltic” strādā Covid-19 krīzes laikā.

Aviācijas industrija gan Eiropā, gan citviet pasaulē ir ietekmēta, kā vēl nekad iepriekš. Pasažieru biļešu rezervācijas lidojumiem pasaulē ir ievērojami samazinājušās, tostarp arī Latvijā par teju 100%. Šī brīža situācija maina mūsu dzīves, ietekmējot to, kā esam dzīvojuši, veidojuši personīgās attiecības un strādājuši.

Pirms krīzes “airBaltic” uzrādīja izcilus rezultātus. 2019. gads tika noslēgts, sasniedzot pārvadāto pasažieru skaita rekordu, kā arī nodrošinot lidojumus uz vairāk nekā 80 galamērķiem. Turklāt lidsabiedrības finanšu rādītāji pārspēja mūsu cerības, sasniedzot vairāk nekā 500 miljonu eiro ieņēmumus.

Kā norāda Starptautiskās gaisa transporta asociācijas (IATA) ziņojums, Latvijas aviācijas nozare, kuru virza airBaltic, ir pārsniegusi 3% ietekmi uz Latvijas iekšzemes kopproduktu (IKP), kas ir vairāk nekā viena miljarda eiro liels ieguldījums gadā.

Mēs ne tikai atbalstām uzņēmējdarbību un tūrismu, atgādājot uz Latviju, Igauniju un Lietuvu miljoniem viesu, bet arī nodarbinājām teju 1 800 cilvēku, un esam viens no lielākajiem nodokļu maksātājiem Latvijā. “airBaltic” netiešā veidā nodrošina vairāk nekā 30 000 darbavietu Latvijā.

Pēkšņa “airBaltic” lidojumu pārtraukšanas ietekme ir uzreiz pamanāma. “airBaltic” lidojumu apturēšana radījusi vērtību ķēdes pārrāvumu. Baltijas lidostās nav pasažieru, transporta uzņēmumiem, automašīnu nomām un lidostās esošajiem veikaliem nav ienākumu.

Pasta piegāde un kravu pārvadājumi notiek lēnāk nekā iepriekš, kad “airBaltic” lidojumos pārvadāja kravu, kas mērāma tonnās. Viesnīcas Baltijā ir tukšas, kā arī lielāko daļu no tām šī brīža apstākļos ir jāslēdz. Tāda pati situācija ir arī vietējiem restorāniem.

Šobrīd cieš tūrisma nozare, un, kamēr mēs neveicam lidojumus, tikmēr nav tūristu.

Šī ir vēsturiska krīze, kas dramatiski ietekmē mūsu darbiniekus. Mēs bijām spiesti pieņemt smagu lēmumu un samazināt darbinieku skaitu par 700 cilvēkiem, joprojām saglabājot vairāk nekā 1 000 darbinieku, kamēr neveicam lidojumus.

Darbinieku skaita samazināšanas iemesls ir saistīts ar to, ka uzņēmums nespēs atsākt lidojumus tādā apmērā, kā iepriekš. Katrs darbinieks, kuru tagad zaudējam, ir traģēdija.

Viens no labas ekonomikas izaugsmes pamatprincipiem ir nodarbinātība, tāpēc mums ir jānodrošina, ka līdz ar krīzes beigām “airBaltic” ir spējīgs atsākt darbību.

Mēs esam apsolījuši, ka nodarbināsim savus darbiniekus atkal, tiklīdz tas būs iespējams, taču šobrīd neviens nevar pateikt, kad tas notiks. Tomēr jebkurā gadījumā, pateicoties mūsu spēcīgajai finanšu pozīcijai, mēs līdz maija vidum spējam izmaksāt algas mūsu darbiniekiem un nodrošināt pienācīgu papildu kompensāciju, kamēr negūstam ienākumus no plānotajiem lidojumiem.

Mēs plānojam atsākt savu darbību ar piecām “Airbus A220-300” lidmašīnām, tiklīdz ierobežojumi tiks atcelti. Pēc tam pakāpeniski pievienosim flotei pa vienai lidmašīnai nedēļā, kad pieprasījums atgriezīsies.

Jau iepriekš pieņēmām lēmumu vairs neveikt lidojumus ar “Boeing” un “Bombardier Q400” lidmašīnu floti. Līdz ar jauno realitāti mēs esam priekšplānā izvirzījuši lēmumu vienkāršot savu darbību un veikt lidojumus tikai ar “Airbus A220-300” floti, kas arī būs vienīgās lidmašīnās, ar kurām veiksim lidojumus, atsākot darbību.

“airBaltic” patur tiesības pasūtīt līdz pat 80 A220-300 lidmašīnām, un mēs centīsimies vienoties par optimālu piegādes grafiku, kas atbalstītu mūsu izaugsmi.

Paredzams, ka laika gaitā pieprasījums pēc ceļojumiem atgriezīsies. Tāpēc mēs esam pielāgojuši maršrutu tīklu tā, lai varētu turpināt nodrošināt gaisa aviosatiksmes savienojamību Baltijas valstīm, kā arī laika gaitā izaugt līdz darbības apjomiem iepriekšējā līmenī.

Ir ļoti grūti paredzēt, kas notiks ar aviācijas nozari Eiropā, jo šobrīd vairāki tūkstoši lidmašīnu atrodas dīkstāvē. To atgriešanās gaisā prasīs zināmu laiku, kā arī to ietekmēs tas, cik ātri no šīs krīzes situācijas atgūsies dažādas valstis.

Noteikti Latvijas ekonomikas stimulēšana būs atkarīga arī no “airBaltic” snieguma.

Ļoti iespējams, ka būs vairāki maršruti, kuros šogad neatsāksim lidojumus. Mūsu maršrutu tīkls tuvākajā nākotnē būs ierobežots, tomēr mēs joprojām plānojam turpināt tiešos lidojumus ne tikai no Rīgas, bet arī no Tallinas un Viļņas.

Tikmēr mēs savu lidmašīnu floti uzturam nevainojamā tehniskajā stāvoklī, lai varētu lidot, kad tas atkal būs iespējams. Tādēļ mums jāveic daudz papildu darbu lidmašīnu apkopes jomā. Turklāt mūsu klientu atbalsta nodaļai ir vislielākā darba slodze, cenšoties atbildēt un palīdzēt ikvienam mūsu pasažierim, kuru ietekmējušas ceļojumu izmaiņas.

Es augstu vērtēju mūsu klientu lojalitāti. Lielākā daļa no Jums izvēlas mainīt savu ceļojumu uz vēlāku laiku. Pašreiz uz mūsu lidojumiem tuvākajā nākotnē biļetes ir rezervējuši vairāk nekā pusmiljons pasažieru. Tas mums ir ļoti spēcīgs pamats, lai atsāktu darbību un atkal veidotu mūsu maršrutu tīklu. 

Mēs arī skatāmies uz mūsu turpmāko finansējumu. Potenciāls sākotnējais publiskais piedāvājums (Initial Public Offering — IPO), kas aviosabiedrību ved uz akciju tirgu, joprojām ir iespēja nākotnē. Tas atbalstītu mūsu akcionārus atgriezt daļu no ieguldījumiem, kā arī vienlaikus uzņēmuma turpmāko izaugsmi.

Saistītie raksti

Es vēlos, lai visi mūsu esošie klienti izprastu pašreizējo sarežģīto situāciju un lai mūsu nākamie klienti mūs atbalstītu, vēlreiz izvēloties airBaltic saviem ceļojumiem.

Es vadu šo lidsabiedrību, un es esmu ļoti lepns un pateicīgs mūsu komandai, kas no visas sirds atbalsta airBaltic. Mūsu uzņēmums ir paveicis un arī nākotnē veiks izcilu darbu Latvijai un Baltijai. Kopā mēs darīsim visu iespējamo, lai atgrieztu debesīs mūsu zaļās astes, cik vien ātri iespējams. Mēs atgriezīsimies vēl spēcīgāki nekā iepriekš.

Paldies par Jūsu atbalstu!

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Raivis Šveicars
Ekonomika
Pie durvīm klauvē 6G. Izstrādāts pirmais “Wi-Fi 6” rūteris
1 diena
ZD
Zigfrīds Dzedulis
Ekonomika
Vai Latviju sagaida zemes dzīļu rakšanas drudzis? 2
1 diena
LE
LETA
Ekonomika
Atklāj, cik gada laikā nopelnījis korupcijā apsūdzētais bijušais Latvijas Bankas prezidents Rimšēvičs 1
1 diena

Lasītākie

LA
LA.LV
Ekonomika
Skaļi minējumi, kāpēc rudenī daudzi pametīs Latviju
3 stundas
VB
Valdis Bērziņš
Pasaulē
Tramps turpina šķelt ASV jeb svētki skarbo runu ēnā
5 stundas
LA
LA.LV
Latvijā
Veste varēja izglābt dzīvību. Kā atpūtnieku laivu brauciens pārvērtās ļaunākajā murgā
4 stundas
AK
Aija Kaukule
Kultūra
Sēdvietu plānošana šobrīd atgādina “kuģu šaušanu”! Saruna ar Liepājas teātra direktoru Herbertu Laukšteinu
8 stundas
LE
LETA
Latvijā
Lūdz laiku, lai spētu izvērtēt “Marsa parka” atbilstību Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļa statusam
7 stundas