
Ikviens vecāks zina, cik izaicinoši grūti reizēm ir iepirkties kopā ar bērniem. Viss vajadzīgs “tagad un tūlīt” – pacietība gaidīt nav stiprā puse, un mazā sirsniņa alkst pēc gardumiem. No vecāku skatpunkta raugoties – labā miera labad, lai jau taisa tos cepumus vaļā. Bet kur novilkt robežu? Cik pieņemami ir ēst veikalā preci, par kuru vēl nav samaksāts? Vai tā ir nevainīga ikdienas situācija vai tomēr ieradums, kas jāvērtē kritiski?
Diāna, kura šobrīd audzina savu trīs gadus jauno meitiņu Esteri, atzīst, ka ir no tām mammām, kas atļauj bērnam veikalā ēst. “Es neliedzu savam bērnam veikalā kaut ko uzkost, ja redzu, ka viņa kļūst nepacietīga. Viņai ir grūti saprast, kāpēc jānogaida līdz izejam no veikala. Es parasti ļauju paņemt kādu cepumu un maksāju par atvērtu paciņu. Neuzskatu, ka tā būtu problēma vai slikts audzināšanas piemērs.”
Uzrunājām pārtikas veikalu ķēdes “top!”, “Maxima” un “Rimi” pārstāvjus, lai noskaidrotu tirgotāju viedokli par šo tēmu. Kāda ir veikalu politika šajā jautājumā? Cik plaši izplatītas šādas situācijas ir Latvijā?
Kā norāda “Maxima Latvija” komunikāciju vadītāja Liene Dupate-Ugule: “Tirdzniecības zālē pieejamie produkti nav paredzēti lietošanai pirms norēķināšanās, izņemot gadījumus, kad notiek īpaši organizētas degustācijas stendos.
“Maxima Latvija” veikalus ik dienu apmeklē vairāki tūkstoši klientu, un mūsu galvenā prioritāte ir nodrošināt gan patīkamu iepirkšanās pieredzi, gan pārtikas produktu kvalitāti un drošību. Tieši tāpēc aicinām klientus būt atbildīgiem un atturēties no pārtikas produktu lietošanas uzturā pirms par tiem veikta samaksa.
Svarīgi, lai arī klienti izturētos atbildīgi pret iegādāto produkciju, gan to pareizi apstrādājot, gan uzglabājot. Īpaši svarīgi tas ir attiecībā uz augļiem un dārzeņiem, kurus pirms lietošanas uzturā vienmēr jānomazgā.”
Jāsecina, ka nav izstrādāts īpašs process, kā regulēt situācijas, kad veikala klienti produktus lieto jau tirdzniecības zālē. Te vieta jautājumam – vai tirgotāji tiešām paļaujas tikai uz cilvēku godaprātu, ka par apēstā banāna mizu un tukšo cepuma paciņu tiks samaksāts?
“Mēs paļaujamies uz klientu godprātību, cerot uz abpusēju cieņu un sapratni,” uzsver “Maxima Latvija” pārstāve. To pašu norāda arī Ilze Priedīte, veikala “top!” Mārketinga direktore un valdes locekle: “Oficiāli šāda politika, kas atļautu vai aizliegtu preču patērēšanu pirms samaksas, nav apstiprināta, bet arī šāda rīcība “top!” veikalos parasti nav novērojama kā ikdienas prakse. Tomēr reizēm gadās situācijas, kad pircējs veikala telpās, vēl pirms apmaksas, padzeras ūdeni vai apēd kādu produktu.
Parasti mūsu pircēji ir apzinīgi un pēc tam godprātīgi norēķinās pie kases. Gadījumos, kad novērojam, ka kāds pircējs veikalā uzreiz sāk patērēt preces, kuras vēl nav nosvērtas un apmaksātas – piemēram, sveramās konfektes, cepumus vai smalkmaizītes –, mēs pieklājīgi uzrunājam personu un lūdzam vispirms norēķināties par preci. Šāda rīcība palīdz uzturēt kārtību un novērst pārpratumus, vienlaikus saglabājot draudzīgu un cieņpilnu komunikāciju ar klientiem.”
“top!” veikala pārstāve norāda, ka katra situācija būtu jāvērtē atsevišķi, taču gadījumiem, kad klienti sāk lietot uzturā preci, par kuru nav samaksāts, nevajadzētu būt normai.
“Esam par to, ka vispirms pircējam būtu jānorēķinās par izvēlēto preci, un tikai pēc tam viņš drīkst to sākt patērēt. Šāda kārtība nodrošina godīgu attieksmi pret veikalu. Vienlaikus saprotam, ka ikdienas situācijas var būt dažādas, tāpēc esam saprātīgi un izvērtējam katru gadījumu, kad tāds rodas.”
Tieši tādu pašu viedokli pārstāv veikals “Rimi”. Everita Bičkova, “Rimi Latvia” ārējās komunikācijas vadītāja, stāsta: “Pircējus aicinām iesākumā norēķināties par preci un tikai tad to lietot uzturā. To, protams, varam neattiecināt uz gadījumiem, kad par preci pēc tās pagaršošanas tiek samaksāts, piemēram, klients padzeras no ūdens pudeles, par kuru pēc tam samaksā.
Šādās situācijās paļaujamies uz mūsu pircēju godaprātu, īpaši domājot par sveramo produkciju kā augļi un dārzeņi, kuri pirms lietošanas uzturā noteikti ir jāmazgā, lai gan nereti saskaramies ar situācijām, kad, piemēram, pircēji vēlas nogaršot vienu vīnogu no ķekara. Uzmanību vairāk pievēršam situācijām, kad tiek bojāts oriģinālais iepakojums. Šādās situācijās veikala un apsardzes darbinieki rīkojas atbilstoši iekšējiem noteikumiem.”
Būtiska nianse – ērtajās pašapkalpošanās kasēs ir svaru kontrole. “Protams, iepērkoties tradicionālajās kasēs, var padzerties no pudeles, kas aprīkota ar korķi. Savukārt pašapkalpošanās kases ir aprīkotas ar svaru kontroli, tāpēc, lai norēķinātos šajās kasēs, precei jāsaglabā oriģinālsvars,” uzsver “Rimi” pārstāve.
Rūpēs par gados jaunākajiem veikala apmeklētājiem “Rimi” veikalos vairāk nekā 20 pilsētās nedēļas nogalēs tiek nodrošināta kāda īpaša iespēja. “2023. gada nogalē vairāk nekā 60 Rimi veikalos visā Latvijā uzsākām augļu un dārzeņu bezmaksas programmu bērniem, kur izdalījām vairāk nekā četras tonnas bezmaksas augļu un dārzeņu. Šīs programmas ietvaros atsevišķos Rimi veikalos vairāk nekā 20 pilsētās un apdzīvotās vietās nedēļas nogalēs piedāvājam saņemt bezmaksas augli vai dārzeni bērniem, kas kopā ar ģimeni ieradušies veikalā,” skaidro Everita Bičkova.
Pamatojoties uz veikalu pārstāvju sniegtajām atbildēm, kļūst skaidrs – stingras normas par produktu lietošanu pirms apmaksas nav, taču kopējā nostāja ir viennozīmīga: precēm jābūt apmaksātām pirms to patērēšanas. Lai arī tirgotāji ir saprotoši un paļaujas uz pircēju godaprātu, šāda rīcība netiek uzskatīta par labu praksi un var radīt pārpratumus, īpaši, ja tiek bojāts iepakojums vai patērēta sveramā produkcija.
Jebkurā gadījumā, iepirkšanās kopā ar bērniem var kļūt ne tikai par ikdienas izaicinājumu, bet arī par vērtīgu iespēju mācīt atbildīgu uzvedību un pacietību.