Firmas “Boeing” vadība paziņojusi, ka lidmašīnas “737MAX” labotais modelis jau esot veicis 375 000 pārbaudes stundi un 1300 testa lidojumu un drīz varētu saņemt regulatora atļauju.
Firmas “Boeing” vadība paziņojusi, ka lidmašīnas “737MAX” labotais modelis jau esot veicis 375 000 pārbaudes stundi un 1300 testa lidojumu un drīz varētu saņemt regulatora atļauju.
Foto: Karen Ducey/REUTERS/SCANPIX/LETA

“Boeing” slēptās fatālās kļūdas, kas divās katastrofās prasīja 346 cilvēku dzīvības 0

Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

ASV Kongresa Pārstāvju palātas Transporta lietu komitejas veiktā izmeklēšana par firmas “Boeing” lidmašīnu “Boeing737MAX” dizainā pieļautām fatālām kļūdām, kas izraisīja divas katastrofas 2018. un 2019. gadā ar 346 upuriem, liecina, ka šīs traģēdijas varēja tikt novērstas, ja dizaina kļūdas tiktu laikus labotas.

Firmas vadība piekāpās ražotāju spiedienam

Pēc 18 mēnešus ilgušās izmeklēšanas publiskotajā 239 lapu ziņojumā secināts, ka firmas “Boeing” vadība piekāpās “ražotāju spiedienam, kas noveda pie apdraudējuma lidmašīnu pasažieriem”.

Komitejas ziņojumā kā galvenais iemesls izdevumu samazināšanā lidmašīnu “737MAX” ražošanā minēta asā konkurence ar otru pasaules lielāko aviobūves koncernu “Airbus”, taču šie samazinājumi noveda pie katastrofām un cilvēku upuriem.

“Mūsu ziņojumā atklātas satraucošas detaļas par to, kā “Boeing”, asā konkurencē ar “Airbus” cenšoties gūt peļņu saviem investoriem, izvairījās no Federālās aviācijas administrācijas (FAA) kontroles, nesniedza kritiski svarīgu informāciju pilotiem un rezultātā nosūtīja izmantošanai lidmašīnas, kuru katastrofās gāja bojā 346 nevainīgi cilvēki,” paziņojis Pārstāvju palātas Transporta komitejas priekšsēdētājs Pīters Defazio, demokrāts no Oregonas štata.

“Īpaši saniknojoši ir tas, ka gan “Boeing”, gan Federālā aviācijas administrācija riskēja ar sabiedrības drošību kritiskajā laikposmā starp abām katastrofām,” teica Defazio.

Liecinot Kongresa Transporta lietu komitejas sēdē, firmas “Boeing” galvenais inženieris atzina, ka viņam būtu vajadzējis darīt vairāk, lai uzlabotu modeļa “737MAX” dizainu, par kuru piloti izmēģinātāji brīdināja, ka tas var novest pie katastrofas, atzīmē aģentūra “Reuters”.

Galvenais inženieris savā liecībā atzinis, ka nav apzinājies par sekām, kādas varētu būt viņa apstiprinātajam dizaina uzlabojumam, kas automātiski novirzīja lidmašīnas priekšgalu uz leju zināmos apstākļos. Viņš apstiprināja šo konstruktīvo izmaiņu, lai gan vismaz viens testa pilots bija brīdinājis, ka šīs izmaiņas varētu būt “katastrofālas”.

Traģēdijas notika 2018. gada novembrī Indonēzijā un 2019. gada martā Etiopijā, pēc kurām daudzas pasaules lidsabiedrības pārstāja izmantot vienu no populārākajām pasažieru lidmašīnām “Boeing737MAX”. Izmeklētāji atklājuši, ka abos gadījumos sensora kļūme izraisīja automātisku lidmašīnas priekšgala virzību uz leju.

Piloti centās izlīdzināt lidmašīnas lidojumu, bet automātiskā sistēma nebija atslēdzama. “Abas katastrofas bija šausminoša kulminācija virknei “Boeing” inženieru kļūmīgajiem tehniskajiem risinājumiem, atklātuma trūkumam firmas vadības darbā un lielā mērā nepietiekamai FAA pārraudzībai,” teikts Kongresa komitejas ziņojumā.

Kongresa komiteja arī atvainojusies abās katastrofās bojāgājušo cilvēku tuviniekiem.

Firmu apsūdz datu slēpšanā

Kongresa komitejas ziņojumā firma “Boeing” arī apsūdzēta datu slēpšanā, jo nav sniegusi būtisku informāciju ne FAA, ne firmas klientiem un pat ne “737MAX” testu pilotiem, kuriem būtu vajadzējis apgūt jauno dizaina modeli, ar kuru bija iepazinušies tikai nedaudzi.

Saistītie raksti

Ziņojumā kritizēta arī Federālā aviācijas administrācija, kas pieļāvusi “noklusēšanas kultūru” un devusi “Boeing” tādu rīcības brīvību, ka firma nav ziņojusi par dažiem drošības jautājumiem, un šis interešu konflikts apdraudējis pasažieru drošību.

Dažos gadījumos FAA ierēdņi ir devuši “Boeing” atļauju, pārkāpjot pašu noteiktos drošības noteikumus, lai atvieglotu firmas darbību un neaizkavētu jaunu modeļu izstrādi. Lidmašīnas modeļa “737MAX” izstrādē pieļauta “satraucoša virkne tehnisku neprecizitāšu un pārraudzības kļūdu”. Firmas “Boeing” vadība paziņojusi, ka “ilgāk nekā gadu strādā, labojot modelī “MAX” atrastās kļūdas, un cer drīzumā atsākt lidmašīnas ražošanu”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
IR
Ilmārs Randers
Ziņas
30km/h apdzīvotās vietās glābs dzīvības? Ārvalstu pieredze – diametrāli pretēja 4
6 stundas
Ieva Ēvalde
Laukos
Eiropā aizliegti – pie mums delikatese. Latvija ir teju vienīgā valsts, kur galdā ceļ nēģus 25
17 stundas
PA
Pēteris Apinis
Veselam
“Smēķēšana dubulto risku smagi saslimt ar Covid–19 un nomirt…” Apinis par noklusēto patiesību 12
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vairums svētdien atklāto Covid-19 gadījumu reģistrēti vienuviet
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ceturtdien un piektdien Rīgā slēgs satiksmi Marijas un Čaka ielā
9 stundas
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
Aptauja: Vai jūs baida saslimstības ar Covid-19 pieaugums? 3
11 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Olafs Zvejnieks: Kā ikvienu no mums ietekmēs post-covid kapitālisms
7 stundas
Inita Šteinberga
Dabā
Audzē nātres kā dārzeņus! Kā pētniece Sovilta dārzā ievieš revolūciju 1
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Aizmirsi veikalā uzlikt masku? Re, cik liels varētu būt sods 10
8 stundas
IP
Ilze Pētersone
Ziņas
Jebkuras zāles pārmērīgā daudzumā kļūst par indi un mūsu upes ir pilnas ar tām. Kad pamats celt trauksmi? 5
11 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Princis Harijs atgriezīsies Kensingtonas pilī jau pavisam drīz 9
17 stundas
GN
Gunārs Nāgels
Ziņas
Gunārs Nāgels: Kontrolpunkti – tad un tagad! Kāpēc sanāk, ka brīvā kustība kļūst par draudu?
8 stundas
EK
Elīna Kondrāte
Veselam
Man mājās ir suns – pretparazītu zāles jālieto divreiz gadā vai profilaktiski?
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Par naudu nogalināja savu skolotāju? Francijā aiztur četrus skolēnus
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Rīgas grūstošie tilti: kur notiek būvdarbi, kas tiks darīts un cik tas maksās
9 stundas
Uldis Šmits
Ziņas
Uldis Šmits: Atceroties atvadas no “lielā oktobra”
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Terors jahtu klubā: piesien pie stieņa, slīcina un pazemo, ja mīļotā pametīs 5
9 stundas
GN
Gints Narogs
Stāsti
Dēla dēļ izvēlas Nīderlandi. Saruna ar bijušo valstvienības hokejistu Jāni Spruktu 3
18 stundas
MZ
Māris Zanders
Ziņas
Māris Zanders: Vēl nesen cilvēkus slavēja. Nu pēkšņi izrādās, ka viņi neizturoties atbildīgi 3
13 stundas
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
Uz ASV prezidenta krēslu patiesībā “acis met” 1214 kandidātu
11 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Pēc veikala “Depo” apmeklējuma – uz slimnīcu. Apsardze zvērīgi pārmāca vīrieti bez sejas maskas 82
17 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Pirmais sniegs šoruden! Soctīklotāji dalās ar ziemīgajiem iespaidiem 1
15 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Ballīte beigusies! Policija “šturmē” kādu nelegālu izklaides vietu Rīgā un to slēdz 23
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Aktrise Rēzija Kalniņa veikusi ģenētisko testu: kāpēc viņa to darīja? 12
2 dienas
LA
Laukos.lv
Laukos
Kur jūs bijāt, kad es biju mazs un man bija jāravē garās biešu vagas? Latvijā radīts pirmais robots, kas izravē nezāles 6
1 diena
LA
LA.LV
Stāsti
VIDEO. Baiba saslima jau martā, pēc grūtas cīņas ar Covid-19 viņa izveseļojās: “Plaušas sāp tā, ka tu raudi…” 16
1 diena
ĀR
Ārija Rudlapa
Praktiski
Stāda kokus un krūmus, novāc vēlos sakņaugus. Kas darāms dārzā no 19. līdz 25.oktobrim
19 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Samanta Tīna skarbi nokritizē fitnesa skaistuli Jutu Valdmani: kā tāda kaķu vecene! 8
1 diena
LE
LETA
Veselam
Pētījums: roku dezinfekcijas līdzekļi ar etanolu Covid-19 vīrusu iznīcina 15 sekundēs 4
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Atbildība šodien tev var likties visai smaga nasta… Horoskopi 20.oktobrim
10 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Pieskaņojies dabas ritmam! Veiksmes kalendārs no 19. līdz 25.oktobrim
18 stundas
EK
Elīna Kondrāte
Veselam
Man mājās ir suns – pretparazītu zāles jālieto divreiz gadā vai profilaktiski?
21:43
IR
Ilmārs Randers
Ziņas
30km/h apdzīvotās vietās glābs dzīvības? Ārvalstu pieredze – diametrāli pretēja 4
21:30
Inita Šteinberga
Dabā
Audzē nātres kā dārzeņus! Kā pētniece Sovilta dārzā ievieš revolūciju 1
21:05