Publicitātes foto

Digitālās prasmes un biznesa attīstības kultūra ir vērtības, ko piedāvā SIA VMF Latvia un SIA Koksnes plūsmas datu centrs 0

Kārlis Vasulis, žurnāls “Baltijas Koks”

Koksnes uzmērīšanas pakalpojumu sniedzējs SIA VMF LATVIA saņēmis Meža nozares gada balvu Zelta čiekurs 2022 nominācijā Par inovatīvu uzņēmējdarbību par pakalpojumu Mobilais FotoWeb.

Reklāma
Reklāma
Mākslīgais intelekts nosauc piecus “neveiksmīgākos” latviešu politiķus 52
Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties
TV24
NATO spēku komandieris Eiropā uzskata, ka karš Ukrainā ir iegājis izšķirošā posmā
Lasīt citas ziņas

Laikā, kad tehnoloģijas burtiski skrien uz priekšu savā attīstībā, uzņēmējiem ir īpaši svarīgi nezaudēt modrību, lai neatpaliktu konkurences cīņā. Vienlaikus arī mežu nozarei, kur nepārtraukti notiek liels darījumu skaits, ir svarīgi darboties precīzi kā pulkstenim – šiem uzstādījumiem, domājams, piekritīs visi. Šo un citu iemeslu dēļ precīza koksnes apjoma uzmērīšana ieņem svarīgu vietu kopējā koksnes aprites sistēmā. Zelta čiekura 2022 laureāti SIA VMF LATVIA sarunā ar žurnālu Baltijas Koks uzsver kvalitātes, uzticamības, ātruma un citu faktoru nozīmību koksnes uzmērīšanā un uzskaitē.

Pārdevējs un pircējs

SIA VMF LATVIA īpašnieki ir SIA Latvijas Kokmateriālu uzmērīšanas un uzskaites vadība (LKUUV), kam savukārt īpašnieki ir divas biedrības – Latvijas Kokmateriālu pārdevēju biedrība un Latvijas Kokmateriālu pircēju biedrība. LKUUV valdes loceklis Jānis Magaznieks, skaidrojot uzņēmuma izveides būtību, norāda, ka pamatā tam bija nozares nepieciešamība pēc neatkarīga uzmērīšanas pakalpojuma pieejamības. «2005. gadā tika radītas abas biedrības – Latvijas kokmateriālu pircēji un Latvijas kokmateriālu pārdevēji, lai izveidotu paritātes principu, proti, lai koksnes uzmērīšana vienlīdzīgi strādātu pircēju un pārdevēju labā. Lai uzmērīšanas pakalpojums tiktu attīstīts un tā izaugsmi pārvaldītu no abām pusēm vienādi. Divas Latvijas biedrības – ar mežu īpašnieku pārstāvniecību vienā un kokrūpnieku pārstāvniecību otrā pusē. Viens no galvenajiem mērķiem joprojām ir veicināt godīgu konkurenci kokmateriālu tirdzniecībā un attīstīt kokmateriālu uzskaites sistēmu, balstoties uz apaļo kokmateriālu uzmērīšanu tai piemērotos apstākļos, izmantojot precīzas ierīces, un tajā brīdī, kad meža produktam ir augsta vērtība un pārstrādei atbilstoša kvalitāte. Mēs neattīstām uzmērīšanu tajā stadijā, kad, piemēram, viens no tirdzniecības modeļiem ir pārdot augošu koku uz celma. Virzāmies tuvāk pārstrādātājiem un esam izvēlējušies ceļu – attīstīt uzskaiti, kad koksne no meža jau ir piegādāta uz pārstrādi atbilstoši nosacījumiem, kādus ir izvēlējušies Latvijas kokmateriālu pircēji un pārdevēji.»

CITI ŠOBRĪD LASA

Taujāju, vai pie uzņēmuma dibināšanas nebija vērojama zināma deķa vilkšana uz vienu vai otru pusi. SIA VMF LATVIA padomes loceklis Mārtiņš Gaigals akcentē, ka pati pakalpojuma dibināšanas būtība neatstāj tam vietu. «Vide mums apkārt liek biznesu veidot tā, ka pircējam un pārdevējam ir tiesības uzzināt preces patieso cenu. Citiem vārdiem sakot, konkurence notiek ar cenu, tirgošanās un piegādes nosacījumiem, bet nekonkurējot ar mērījumu. Šādos darījumos svarīgs ir neatkarīgs trešās puses mērījums. Būtisks apstāklis ir pakalpojuma kvalitāte un tas, ka šo trešās puses neatkarīgo mērījumu kāds vēl papildus uzrauga. Līdz ar to te nav vietas deķīša vilkšanai,» viņš skaidro.

Publicitātes foto

Attīstība ar tehnoloģijām

SIA VMF LATVIA valdes priekšsēdētājs Jānis Buļs uz jautājumu, kā vērtē uzņēmuma izaugsmi gadu laikā, atbild, ka tā bijusi strauja. «Izaugsme bija strauja un svarīga, it īpaši inovatīvajos pakalpojumos, kā, piemēram, Mobilais FotoWeb. Strauja arī tāpēc, ka attīstības process notika vien divos gados, kopš sākām Mobilais FotoWeb pakalpojuma sniegšanu, un klienti to sāk izmantot arvien vairāk. Šobrīd būtisku apjoma daļu no kopējā uzmērītā apjoma uzmērām tieši ar Mobilais FotoWeb. Kokmateriālu uzmērīšanas attīstība tuvākajos gados būs vēl straujāka, ņemot vērā mākslīgā intelekta attīstības iesāktos projektus, piesaistot ES līdzfinansējumu, kas atvieglos kokmateriālu uzmērītāja darbu gan kvalitātes vērtēšanā, gan apjomu uzmērīšanā. Tas ļaus kāpināt produktivitāti, līdz ar to pakalpojuma izmaksas klientiem nepieaugs. Tas ir ļoti svarīgi gan uzņēmumam, gan arī klientiem, jo klienti pakalpojumu vērtē ne tikai pēc kvalitātes, bet arī cenas,» teic uzņēmuma vadītājs Buļs.

Taujāts par konkurenci kokmateriālu uzmērīšanas jomā, Buļs norāda, ka konkurences jautājums vienmēr ir atvērts. «Domāju, ka ir vieta jebkuram spēlētājam ienākt (nozarē) un strādāt. Manuprāt, svarīgākais ir klientiem nodrošināt pakalpojumu kvalitāti, t. sk. efektivitāti, ātrumu un precizitāti. Jāņem vērā, ka akreditācija dod apliecinājumu, ka mūsu uzņēmuma darbībā ir iekļautas starptautisko standartu prasības kvalitātes sistēmas uzturēšanā, ko apliecina kontrolmērījumu un auditu rezultāti, kas uzliek par pienākumu pastāvīgi caurskatīt un uzlabot procesus, lai sniegtu pēc iespējas labāku pakalpojumu,» viņš akcentē.

Reklāma
Reklāma

Gaigals papildina, ka koksnes uzmērīšanas pakalpojumu tirgus apjomu noteikt ir vienkārši – tas ir viss apjoms, kur kokmateriāli tiek pirkti un pārdoti. «Mēs drīzāk konkurējam ar tiem kokmateriālu tirgus dalībniekiem, kuri šo uzmērīšanu veic paši un kaut kādu apstākļu dēļ neizvēlas izmantot trešās puses pakalpojumu. Kā zināms, kokmateriāli tiek pārpirkti daudzkārt, un, lai arī šī tendence iet mazumā, tomēr joprojām ir pietiekami liels skaits darījumu starp augošu mežu un zāģētavu, ostu vai katlumāju. Piekrītu teicienam, ka tehnoloģijas robežas nepazīst, un tirgū ienāk dažādi risinājumi. Gribētu teikt, ka galvenie dzinuļi ir tehnoloģiju un iekārtu ražotāji, nevis kokmateriālu tirdzniecības puses vai uzmērīšanas pakalpojumu sniedzēji. Kopējā tendence ir pēc iespējas vairāk izvairīties no cilvēka iesaistes, jo cilvēks allaž ir subjektīvs un ir galvenais izmaksu kāpinātājs. Mēs konkurējam arī citos tirgos.

Publicitātes foto

Piemēram, Zviedrija ir lielākā papīrmalkas pircēja Latvijā, līdz ar to svarīgs ir jautājums, kā abām pusēm tirgoties. Tādēļ viens no stratēģiskajiem mērķiem ir uzturēt arī viņu apliecinājumu, ka uzmērīšana notiek atbilstoši noteiktiem standartiem. Kokmateriāli tiek Latvijā uzmērīti tik kvalitatīvi, ka ļauj šos datus bez īpašas apstrādes lietot otras puses uzņēmumu informācijas sistēmās. Šajā brīdī mēs spējam izkonkurēt zviedru vai norvēģu uzmērītājus. Esam šeit, lai nodrošinātu neatkarīga pakalpojuma ilgtspējīgu pieejamību Latvijas kokmateriālu tirdzniecības dalībniekiem – gan apaļo kokmateriālu, gan smalcinātās koksnes. Stratēģiskā būtība ir, ka pakalpojumam svarīgākais ir stabilitāte, ka tas ir kvalitatīvs un tāds būs arī nākotnē. Ja saka pavisam vienkārši: galvenais ir mūsu klientu uzticība,» pauž SIA VMF LATVIA padomes loceklis.

Jautāju, vai uzņēmums ir izjutis kara ietekmi, uz ko SIA VMF LATVIA pārstāvji atbild piesardzīgi noliedzoši. «Darba nav kļuvis mazāk. Klientu reakcija ir šāda: ja samazinās piegādes no viena virziena, tas tiek kompensēts, piemēram, ar importu no Ziemeļvalstīm,» teic Buļs. Savukārt Gaigals uzsver, ka nozare daudz lielāku ietekmi izjutīs no energoresursu, galaproduktu cenu svārstībām un zaļā kursa. «Sagaidāmais apjukums, pietiekami strauji krītoties produktu cenām, pie kurām visi ir pieradināti, vai pietiekami būtisku zemes platību izņemšana no mežsaimnieciskās ražošanas Latvijā un Eiropā noteikti ir ar lielāku ietekmi uz nozari, līdz ar to uz visu Latvijas tautsaimniecību un ļaužu labklājību nekā kokmateriālu ārējās tirdzniecības plūsmas,» viņš norāda.

Publicitātes foto

Uzmērīt ar telefonu

Buļs atzīst, ka SIA VMF LATVIA kolektīvam ir liels gandarījums par balvu Zelta čiekurs 2022. «Tas ir ļoti augsts nozares un klientu vērtējums, kuri izmanto Mobilais FotoWeb pakalpojumu. Šādu klientu skaits ir tuvu simtam. Pakalpojums ir balstīts uz tehnoloģisko risinājumu, kuru klients var izmantot pēc vienreizējas apmācības, lejuplādējot telefonā VMF LATVIA aplikāciju Mobilais FotoWeb. Vienkāršība un ātrums ir iemesli, kādēļ to izmanto. Manuprāt, šis pakalpojums turpinās attīstību. Nākamais solis – Mobilais FotoWeb izmantošana smalcinātās koksnes, t. sk. šķeldas, uzmērīšanā,» viņš stāsta.

SIA Koksnes plūsmas datu centrs valdes loceklis Ivars Kalmuks skaidro, ka sākotnēji Mobilais FotoWeb tika paredzēts retām vai tālām kravām, lai izslēgtu cilvēka klātbūtni uz vietas, kur kravas mašīna nokļūst. «Tagad tas ir aizgājis daudz plašāk. Mobilā aplikācija pasaka priekšā, no kādiem leņķiem un no kādiem attālumiem jābildē mašīna. Kalibrs ir mērkoks, kas tiek pielikts pie kokmateriāliem. Tālāk bildes tiek nosūtītas uz serveri, un attiecīgi mērnieks nokalibrē visu mašīnas bildi, ģeometriski nomēra, tāpat kā to būtu darījis dabā, kā arī nosaka kvalitāti. Mākslīgais intelekts ir solis tālāk, lai bildes kalibrāciju un fiziskos izmērus varētu noteikt ar mašīnredzi,» viņš skaidro.

Buļs papildina ar ieguvumiem klientiem: «Klients kravu fotografēšanu veic 24 stundas dienā, katru dienu. Ja pirms tam bija jāizsauc un jāsagaida kokmateriālu uzmērītājs, tagad tas nav nepieciešams. Uzmērīšanas izmaksas ir samazinājušās vairākkārtīgi. Mobilais FotoWeb pakalpojuma cena ir 25 centi par uzmērīto kubikmetru. Kad visus datus iesūta, klients saņem apstiprinājumu, ka krava ir nofiksēta un to var izmantot tālākai apstrādei. Tas nozīmē: ja klientam šī krava domāta zāģēšanai, to var darīt uzreiz. Ja ir vajadzība kokmateriālus novietot koklaukumā, grēdas var veidot augstākas un nav jāliek pa atsevišķām kravas grēdām. Ja klientam ir ierobežota teritorija, tas ir ieguvums. Līdz ar to klients savu koklaukuma kārtību var uzturēt maksimāli efektīvu. Tas ir svarīgi – uzmērīšanas nepārtraukta pieejamība, izmaksu samazinājums un savas darba organizācijas uzlabošana,» uzsver SIA VMF LATVIA valdes priekšsēdētājs.

Uzņēmuma pārstāvji jaunajā gadā aicina komersantus investēt attīstībā, tostarp tehnoloģijās, lai nezaudētu konkurētspēju. «Gribam iesākt gadu ar apņemšanos, ka būsim spējīgi šogad piedāvāt pakalpojumu, kas dos iespēju kokvedējam, izbraucot cauri stacionārai iekārtai ar attiecīgu aprīkojumu, iegūt mērogotus, mērāmus skenētus modeļus, kā arī ievērojami samazināt darbinieku un papīra dokumentu dalību procesos. Domājam, ka lielākās pārstrādes vietās un termināļos šāda investīcija varētu atmaksāties. Digitālās prasmes un biznesa attīstības kultūra ir vērtības, ko abi uzņēmumi (SIA VMF LATVIA un SIA Koksnes plūsmas datu centrs) piedāvā, un aicina pārējos nākt līdzi. Tie, kuri nedraudzējas ar tehnoloģijām, visticamāk, zaudēs konkurētspēju. Mēs uzturam nepieciešamos zināšanu un kokmateriālu plūsmas uzskaites infrastruktūras resursus un piedāvājam atbalstu un padomu. Aicinām investēt un vadīt attīstību, nepārtraukti mainot arī biznesa kultūru un procesus savā uzņēmumā, tostarp attiecībās ar citiem tirgus partneriem. Jo stāvēšana uz vietas ir slīdēšana atpakaļ,» akcentē uzņēmuma padomes loceklis Mārtiņš Gaigals.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.