Paula Lūcija Lejiņa: “Primāri meklēju mākslā to, kas pornogrāfisko padara par erotisko. To, kas nedzīvo padara dzīvu un ļauj tēliem “iznākt ārā”. Meklēju un tiecos pēc “punctum”.”
Paula Lūcija Lejiņa: “Primāri meklēju mākslā to, kas pornogrāfisko padara par erotisko. To, kas nedzīvo padara dzīvu un ļauj tēliem “iznākt ārā”. Meklēju un tiecos pēc “punctum”.”
Foto no personiskā arhīva

„Es biju silta zeme austrumos.” Intervija ar jauno dzejnieci Paulu Lūciju Lejiņu 2

Jūlija Dibovska, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Putinam draud briesmas, par kurām pagaidām zina tikai nedaudzi 192
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 191
Lasīt citas ziņas

Paula Lūcija Lejiņa ir jaunākās paaudzes dzejniece, kura jau pāris gadus darbojas Latvijas literatūrā.

Aizsākums meklējams Ikšķiles dzejas vakaros pie domātāja skulptūras. Tagad Lūcija organizē un piedalās lasījumos, meistarklasēs, dzejas slamos, kā arī mākslas un literatūras performancēs. Piemēram, viņa piedalījusies Ka­ņepes Kultūras centrā neierastās literatūras piektajā sezonā ar performanci “THE VOID. Mākslīgā nostalģija” šī gada ziemā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Publicējusies dažādos medijos, tostarp LRS laikrakstā “konTEKSTS”, LNMM Jauniešu Kluba zīnē “MMJK X SAMSARA” u. c. Darbojas jauno literātu biedrībā “Karantīna”. Iedvesmo māksla, metafizika un citrusaugļi, kas tiek izvēlēti pēc garastāvokļa un ārējo apstākļu ietekmē. Mīl savu kaķi un rītos pirms brokastīm izdzer glāzi ūdens, lai organisms pamostos.

– Pastāsti par jauno literātu biedrību “Karantīna”!

P. L. Lejiņa: – Kopš pagājušā gada vārds “karantīna” ietver arvien augošu intrigu. Tagad es teiktu, ka man karantīna asociējas ar pauzi, ar laiku domāt. Atskatoties uz 2020. gada pavasari, šķiet, kaut kur apziņā pastāvēja arī vajadzība pēc jaunas vides – telpas, kurā varētu domāt.

Ar domubiedriem nodibinājām biedrību “Karantīna”. Tā darbojas kā brīvas formas rakstnieku kopa, vienojot jaunās paaudzes dzejniekus un prozaiķus. Daļa ir jau atraduši, daļa vēl meklē savu vietu literatūras krastos; savstarpēji vairāk vai mazāk aktīvi dalāmies ar jaunradi, bet nereti kādam gluži vienkārši nerakstās.

No biedrības kā atspēriena virsmas un savstarpējām tikšanās reizēm tālāk izaug pasākumi un jauni projekti (piemēram, “Eksperimentālās dzejas darbnīca Ziemeros” vai Dzejas dienu ietvaros organizētie “ielu dzejnieki”). Var ielūkoties mūsu feisbuka lapā “Karantīna”!

– Vai tev vairāk patīk rīkot pasākumus vai radīt tiem saturu?

– Grūti spriest. Varbūt tā iemesla dēļ, ka reizēm abi nāk vienlīdz grūti, vadoties pēc apstākļiem. Perfekcionists pēc definīcijas cenšas, un tad tas kā (mans) lāsts pavada visu pārējo. Darbojoties ar cilvēkiem, var notikt neparedzamais, kas labākajā gadījumā izvēršas par tīru maģijas brīdi un paver muti, un aizrauj elpu.

Reklāma
Reklāma

Radot tekstus, turpretī tiek pabarots iekšā sēdošais mazais, izsalkušais rakstnieks, kas var panākt līdzīgu efektu gan sev, gan citiem. Uz svaru kausa liekot, abas nodarbes paliktu līdzsvarā vai pat saplūstu vienā, un tas arī būtu manas patikas mērs. Vienlīdz grūti, bet vienlīdz skaisti.

– Kas tev šķiet svarīgākais mākslā un literatūrā? Ko vēlies tajā sajust, kad pati radi un kad palīdzi citiem radīt?

– Semiotiķis un filozofs Rolāns Barts (1915–1980) grāmatā “Camera lucida. Piezīme par fotogrāfiju” raksta par fenomenu mākslas darbā, ko nosauc par “punctum”. Tas ir kā zibsnis, mazs dūriens, caurumiņš, traipiņš, ass žests, būtībā nejaušība, kas tieši man ir trāpījusi, laimes spēle, ko var arī neieraudzīt.

Bieži vien “punctum” var būt detaļa, dažreiz viss darbs. Es esmu meklējusi, kā iztulkot šo pēkšņo “to” latviešu valodā. Mums pierastā “odziņa” šķiet pārāk sīks apzīmējums, turpretī “oriģinalitāte” pārāk vispārīgs un arī tikai daļēji pārklāj teikto. Turklāt fenomenam bieži vien jābūt nejaušam, jo pretējā gadījumā tīša tā radīšana kļūst uzspiesta un paredzama, paskaidrot to gan sev, gan citiem ir visai sarežģīti.

Tas ir ārkārtīgi individuāls process. Tāpēc laikam varētu teikt, ka primāri meklēju mākslā to, kas pornogrāfisko padara par erotisko. To, kas nedzīvo padara dzīvu un ļauj tēliem “iznākt ārā”. Meklēju un tiecos pēc “punctum”.

– Kā tu uzskati – vai augstākā izglītība šobrīd ir svarīga veiksmīgai karjerai vai arī var iztikt bez tās?

– Pati esmu pārmaiņu periodā. Ar rudeni ceru uzsākt studijas filozofijas nozarē. Tomēr jautājums visai slidens. Man ļoti gribas ticēt, ka kopumā uzņēmīgiem cilvēkiem vienmēr atradīsies darbiņš. Protams, apzinos, ka mūsdienās “papīrs” ir augstā vērtē un bez tā – reti kur. Viss arī atšķiras, izvērtējot, ko katrs uzskata par veiksmīgu karjeru. Ja sev uzstādītos mērķus un ambīcijas ir iespējams sa­sniegt (ar vai bez augstākās izglītības), tad taču cilvēkam pēc teorijas jābūt laimīgam, un pārējais kļūst maznozīmīgāks.

DZEJAS ABC

JŪLIJA DIBOVSKA, literatūrkritiķe: “Jutekliskums ir svarīgs jaunajiem dzejniekiem – tā ir viena no mērauklām tam īpašajam un sakrālajam, ko ir vēlme un iedvesma atklāt dzejā. Ar laiku jutekliskais var atklāties ne tikai personiskajos pārdzīvojumos, un tad dzejnieks sper soli klasiķa statusa virzienā.”

“Kultūrzīmju Grāmatplaukta” lasītājiem piedāvājam ieskatīties Paulas Lūcijas Lejiņas jaunākās dzejas kopā.

es iztēlojos ka ar mazajām šķērītēm nogriezts nags pie debesīm – mēness

es iztēlojos kā tavu pirkstu gali maigi pārskrien pār dzīstošo brūci

kā tu paņem manu pāršķelto delnu un glāsti sarkano līniju

pietiekami viegli lai man nesāpētu

bet lai tu ar tausti kā braila rakstu nolasītu tās reljefu

tu to pēti kā dievs

kas zaudējis kontroli pār jaunas kalnu grēdas dzimšanu

atliek tikai noskatīties lielajā plaisā

un tad dodot savu svētību

maigi nospiest lūpas

tieši delnas smailē

es dažreiz iztēlojos to cik labi būtu dzīvot kopā bet citreiz šķiet ka mēs izkustu viens otram cauri vai kāds no mums uzburbis pārplīstu

kad es ieziedu savas krūtis ar mandarīnu eļļu

es biju silta zeme austrumos

un smaržoju

pēc nenosakāmas krāsas naktīm kā putniem

kas murrā magnoliju zaros

naktis biezas kā džungļi

mani mati

un manas krūtis

kā sulīgi augļi atspīd mēnesī

gandrīz kā izmērcēti pielietajā jūrā

kas klusi briest tumsā

un tad tu ēstu mani kā meloni

tā gandrīz pārplīsusi no sulas un salduma

mēs aizmigtu kā nakts viens otrā

tavā elpā cilājas vidusjūra klusi žūžo

bet sauszemē ir pārāk karsti

un aiz kalniem atkal ir uzpampis okeāns

man patīk iztēloties ka mēs abi mirkšķinām sinhroni un mūsu acis dažreiz vienlaicīgi ir ciet

visi mani jutekļi tev pieskaras un tu jūti manu attālumu

lai domātu ir jābūt acīmredzami

lai būtu nemaz nav vajadzīga vieta ārpus mums abiem

bet mēs domājam par piena ezeriem kuros izmērcēt pirkstus

pilnīgi atšķirīgi no ķermeņa tie

aiziet savu ceļu

es gribēju izdurt tev auskaru caurumiņus

man kaut kas šajā groteskā par ausu caurduršanu šķiet erotisks

laikmetīgums citronu smarža džins ar toniku

mūsu tuvība

mana sievišķība ar tavu vīrišķību kā divas marmora lauvas

mutes izkaltas zeltā – beidzot var bāzt galvu rīklē

nebaidoties nedz par manu nedz tavu dzīvību

bet tu lūdz man apgriezt sev matus

visās erogēnajās zonās

un es samierinos

vēl centos domāt ka viss ir aplams

varu iztēloties ka starp mums nekā nav

bet nevaru tavus ceļus bez tava ķermeņa

un atmetu kā pilnīgi aplamu visu

kas kaut nedaudz palika pāri

lai domātu ir jābūt acīmredzami

mūsu jutekļi mūs dažkārt māna

bet beigās

es tāpat tev dzemdēšu mazus iluzionistus ar mazām cepurēm

tirkīza asaras raudošu virvesdejotāju un divpadsmit mīmus

kā jauna laikmeta pienākšanā

mūsu zemeslodi

turēs indijas zilonis

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.