
Ogrē mūzikas skolu audzēkņi muzicēs kopā ar Mūzikas akadēmijas simfonisko orķestri 0
Marta sākumā Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas /JVLMA/ simfoniskais orķestris /mākslinieciskais vadītājs Kaspars Ādamsons/ aicina uz diviem simfoniskās mūzikas koncertiem – 7. martā, pateicoties Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstam, orķestris viesosies Ogres Mūzikas skolā, kur Mūzikas akadēmijas studentiem pievienosies arī Salaspils, Ikšķiles, Ogres un Lielvārdes Mūzikas skolu audzēkņi, savukārt jau nākamajā dienā, 8. martā klausītājus gaidīs JVLMA Lielajā zālē. Programmā Ludviga van Bēthovena mūzika – Pirmā un Otrā romance vijolei un orķestrim, uvertīras “Koriolans” un “Egmonts” un Pirmā simfonija. Pie diriģenta pults stāsies JVLMA Simfoniskā orķestra diriģēšanas katedras studenti – Artūrs Oskara Mitrevics, Raimonds Gulbis, Aivis Greters, Konstantīns Petrenko, Denner Tiene Kenupp Bastos /Brazīlija/ un Adams Adamovičs. Solisti – Andrejs Jegorovs /vijole/ un Ilze Tomaševska /vijole/.
JVLMA simfoniskā orķestra koncertprogrammai izvēlēti klasiski, bet reizē romantisma emociju caurstrāvoti Ludviga van Bēthovena mūzikas paraugi. Jauno diriģentu roku vadīti, jaunieši atskaņos Bēthovena simfoniskās mūzikas daiļradei nozīmīgu mūzikas žanru – uvertīras. “Koriolans” ir pirmais patstāvīgais šī žanra paraugs mūzikas vēsturē. Kā pirmtēls tradīcijai, ko vēlāk turpināja tādi komponisti kā Fēlikss Mendelszons-Bartoldi, Rihards Vāgners, Antonīns Dvoržāks un citi. Muzikāli ekspresīvā uvertīra “Egmonts” tapusi laikā, kad Eiropu pāršalc Napoleona kari un Francijas impērijas uzvaras gājiens. “Egmonts” pauž Bēthovena nostāju pret apkārt notiekošajiem procesiem un cilvēku apspiešanu.
Pirmajā romancē jūtams Bēthovena jaunības maigais lirisms, kas raksturo tobrīd 20 gadus jaunā atskaņotājmākslinieka-virtuoza un komponista pasaules izjūtu. Zīmīgi, ka arī solista partijas izpildītājs Andrejs Jegorovs ir tādā pašā vecumā. Vijolnieks ir JVLMA stīgu katedras students, kurš ikdienā kā solists un atskaņotājmākslinieks simfoniskajos orķestros koncertē uz dažādu valstu mūzikas skatuvēm. Andrejs piedalījies arī Amsterdamas Karaliskā Concertgebouw orķestra projektā “Side by Side”, izmantojot unikālu iespēju spēlēt kopā ar pasaules klases mūzikas profesionāļiem. Otrā romance tapusi laikā, kad Bēthovenam sāk pasliktināties dzirde. Dramatisma piesātinātas epizodes mijas ar dziesmveida melodijām. Smalkā un jauneklīgā solista partija uzticēta JVLMA maģistrantūras studentei Ilzei Tomaševskai. Vijolniece studējusi Erasmus+ apmaiņas programmā Trossingenes Mūzikas augstskolā Vācijā, piedalījusies dažādās meistarklasēs un jauniešu orķestru projektos Vācijā, Dānijā un citviet ārzemēs. Mūziķes ikdiena nav iedomājama bez aktīvas koncertdarbības kā solistei un simfoniskā orķestra mūziķei.
Savu Pirmo simfoniju Bēthovens sarakstījis 25 gadu vecumā, dižgaru Jozefa Haidna un Volfganga Amadeja Mocarta mūzikas iespaidā. Kā stāsta tās diriģents Adams Adamovičs: “Simfonija ir īsti spoža un eleganta!” Pirmatskaņota 1800. gadā, simfonija jau ar pirmajām taktīm ieskandina 19. gadsimta vēsmas. Šajā agrīnās daiļrades kompozīcijā iezīmējas “Bēthoveniskais” skanējums, pareģojot komponista nākotnes centienus savās kompozīcijās nojaukt klasicismam raksturīgos teorijas likumu mūrus.