Tirgotāji: piena produktu cenas lēnām pieaug; daži lūdz tās pārskatīt 2

Piena produktu cenas Latvijas veikalos pēdējos mēnešos pakāpeniski pieaug un tirgotāji no dažiem piena pārstrādātājiem jau šobrīd ir saņēmuši pieteikums par cenu izmaiņām plauktos, trešdien Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) sēdē stāstīja Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas (LPTA) valdes priekšsēdētājs Noris Krūzītis.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
ASV izsludina ārkārtas stāvokli pirms Saules aptumsuma – paredz cilvēku masu bojāeju 12
Lasīt citas ziņas

Viņš norādīja, ka, piemēram, “Rimi” veikalos piena produktu cenas sāka samazināties pērn augustā un pērn novembrī sasniedza zemāko līmeni, kad arī bija intensīvākais akciju periods – Latvijas piena produktu pārdošanas apmēri mazumtirdzniecībā attiecīgajā laikā pieauga aptuveni par 12% salīdzinājumā ar gadu iepriekš. “Tagad mēs skatāmies, ka lēnām šī [piena produktu] cena aug. Jā, ir no piena pārstrādātājiem jau šobrīd ļoti nelielā skaitā pieteikums par cenu izmaiņām plauktos,” sacīja LPTA vadītājs.

Tāpat viņš pastāstīja – ja piena pārstrādes uzņēmumi precēm ilgstoši saglabā akcijas cenas, tad tirgotāji var prasīt pārstrādātājam attiecīgo cenu pozicionēt par pastāvīgo cenu. Šobrīd 80% piena produktu, sevišķi sviests, biezpiens un siers, Latvijas veikalos ir nopērkami par akcijas cenām.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pēc Krūzīša teiktā, tirgotāju kopējās izmaksas 2014.gadā, salīdzinot ar gadu iepriekš, palielinājās par 10-21% un turpina kāpt. Tāpat nelielā iedzīvotāju skaita dēļ pierobežas veikalos ir zems apgrozījums, tāpēc būtu jādomā par to, kā veicināt vietējo patēriņu. “Mums veikali strādā ar plašu sortimentu. Ja Rīgā mums viss ir labi, [iedzīvotāji] pērk visas preces, tad pierobežā mums pārsvarā plauktos stāv preces, kuras vispār nekustās, tās ir alkohola preces, cigaretes un visas pārējās – tur šī aina ir savādāka,” atzina asociācijas valdes priekšsēdētājs.

Viņš norādīja, ka piena produktu patēriņu Latvijas veikalos var veicināt, īstenojot “Latvijas Labumam” līdzīgas akcijas. Tāpat no veikalu sortimenta varētu izņemt piena produktu aizstājējus. “Mēs ļoti septiski skatāmies uz piena izstrādājumiem, tie tirgū neveido pārāk lielu procentu, bet kādus padsmit procentus atkarībā no Rīgas vai tālāk no reģioniem. Iespējams, ka jāstrādā tajā virzienā, lai izslēgtu šos piena maldinātājus pēc būtības, jo tie nav produkti no aprites. Tirgotāji šādām lietām nestāsies pretī, jo mēs esam ieinteresēti pārdot kvalitatīvus produktus, un, ja Latvijā tāda lieta tiek aizstāta ar pilnvērtīgiem piena produktiem, tā ir niša, kas varētu papildināt vēl par 10-15% [vietējo piena produktu patēriņu],” klāstīja Krūzītis.

LOSP ir Latvijas lielākā un nozīmīgākā nacionālā līmeņa lauksaimnieku konsultatīvā padome, kas apvieno 59 lauksaimniecības nozaru un daudznozaru valsts līmeņa nevalstiskās organizācijas un kopumā pārstāv vairāk nekā 14 tūkstoši ražojošo lauksaimnieku.