Foto: LDz

Tranzīta nozare Latvijā piedzīvo kravu apgrozījuma kritumu jau kopš 2018. gada 30

Porche IPO
Meklējot finansējumu, lai padarītu iespējamu pāreju uz elektriskajiem transportlīdzekļiem un investīcijām programmatūrā, Volkswagen kotēs biržā ikonisko sporta automašīnu ražotāju Porsche.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
Lasīt citas ziņas

Paredzēts, ka darījums būs lielākais biržas kotējums Eiropā vairāk nekā desmit gadu laikā ar vērtību no 70 līdz 75 miljardiem eiro, un ieņēmumi no pārdošanas ir no 18,1 līdz 19,5 miljardi eiro. Plānots, ka tirdzniecība Frankfurtes biržā sāksies 29. septembrī.

Vācijas autoražotājs ir saņēmies iegādes apliecinājumus no ievērojamiem investoriem, tostarp Norvēģijas valsts ieguldījumu fonda.

CITI ŠOBRĪD LASA

Procentu likmes ASV
Federālo rezervju sistēma savā 2022. gada jūlija sanāksmē paaugstināja federālo fondu likmes mērķa diapazonu par 75(0,75%), BPS* līdz 2,25–2,5%, kas ir ceturtais likmju paaugstinājums pēc kārtas, un aizņēmumu izmaksas sasniedza augstāko līmeni kopš 2019. gada.

Septembrī Federālā rezervju sistēma rīkos divu dienu sanāksmi, lai noteiktu inflācijas apkarošanas plānu. Ekonomisti kopumā sagaida, ka Federālo rezervju sistēmas politikas veidošanas komiteja divu dienu sanāksmē paaugstinās likmi par 75 punktiem, kam sekos likmes paaugstināšana par 50 bāzes punktiem novembra sanāksmē un par 25 bāzes punktiem decembrī.

*Bāzes punkts, zināms kā BPS, ir zināma mērvienība finanšu procentu likmju izmaiņām.
Viens bāzes punkts ir līdzvērtīgs 0,01%

Nafta
Makroekonomiskie apstākļi ir mainījuši pasaules naftas tirgus perspektīvu ar bažām par pieprasījumu. UBS norāda, ka tūlītējās piegādes cenas ir samazinājušās, nākotnes līgumu līknes ir izlīdzinājušās un rafinēšanas peļņas mārža ir samazinājusies.

ASV, Dienvidkoreja un Japāna pēdējos mēnešos ir samazinājušas Krievijas naftas importu no ~ 1 mb/d līdz praktiski nullei, savukārt Eiropas Savienība turpina importēt nedaudz virs 3 mb/d. UBS uzskata, ka ir apšaubāms, ka Indija, Turcija un Ķīna, kas ir palielinājušas Krievijas naftas importu par nedaudz vairāk nekā 1 mb/d, palielinās piegādes vēl vairāk, kas nozīmē, ka tad, kad ES importa embargo stāsies spēkā, atlikušais Krievijas naftas eksporta tirgus nebūs liels.

Sagaidāms, ka cikliskais pieprasījums bremzēs cenas. UBS pazemināja savas tuvākajā termiņā prognozētās naftas cenas, bet pēc 2023. gada 2. ceturkšņa atkal saskata lielāku tirgu.

Vācija
Vācija mēģina izvairīties no enerģijas tirgus sabrukuma. Šobrīd valdība vēlas pārņemt kontroli pār dažiem vietējiem dalībniekiem, lai nodrošinātu kritiskas piegādes pēc sankciju kara, ko izraisīja Krievijas iebrukums Ukrainā.

Reklāma
Reklāma

Plūsma caur Nord Stream 1 cauruļvadu ir pārtraukta, kā arī neapstrādāts naftas importa aizliegums stāsies spēkā vēlāk šogad, apdraudot spēkstacijas, rūpnīcas un pat māju apkuri.Vācijas valdība jau ir veikusi virkni darbību un izdevusi aizdevumus enerģētikas uzņēmumiem, taču nepieciešamība pēc alternatīvām piegādēm ir radījusi zaudējumus simtiem miljonu eiro apmērā katru dienu.

Transporta un Loģistikas nozare Latvijā
Latvijas transporta un loģistikas nozare ilgi piedzīvo lēnu attīstību kā arī zemu pievienotās vērtības pieaugumu, kas nu jau atgriezusies 2012. gada līmenī. Tranzīta nozare piedzīvo kravu apgrozījuma kritumu jau kopš 2018. gada, turklāt pandēmijas un ģeopolitikas ietekmē nozares nākotne ir neskaidra. Lai arī varētu domāt, ka apstākļi ir ietekmējuši visus vienlīdzīgi ir vērojama izaugsme kaimiņu ostās – gan Klaipēdā, gan Tallinā.

Ņemot vērā transporta nozares būtisko ietekmi citu nozaru veiksmīgā darbībā, ir svarīgi uzsvērt tās nepieciešamo augsto konkurētspēju, kas savukārt ietekmē kopējo tautsaimniecību. Nozare šobrīd veido vairāk kā 2 mljrd. EUR jeb 7,2% no Latvijas kopējās pievienotās vērtības. Latvijas kravu pārvadātājiem šis gads ir iesācies labi, ņemot vērā to, kāda ir ģeopolitiskā situācija.

Pirmajā pusgadā Latvijas ostās pārkrauto kravu apjoms pieauga par aptuveni 15.3%.

Pārvadāto kravu apjoms pa dzelzceļu pieauga par aptuveni 17.6%, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu. Latvijas kravu apgrozījumam atgriežoties 2018. gada apmērā,tas ir, samazinājums par 24,4 milj. tonnām salīdzinot ar 2021. gadu, Latvijas neiegūtie ienākumi tautsaimniecībai ir aptuveni 261,5 milj. EUR.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.