Mobilā versija
+5.2°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
18. janvāris, 2016
Drukāt

Beigas klasiskajiem taksometriem? Mobilās lietotnes pret dispečeriem (2)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs
Viedoklis

"Rīgas taksometru parka" valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks: "Gads pagājis, bet mani uzskati nav mainījušies – nauda ieguldīta, bet "Taxify" savu uzvaras gājienu nav piedzīvojis. Man žēl, ka viņi tērē laiku nevajadzīgās lietās. Ar savu naudu un idejām varēja nākt iekšā un palīdzēt mums sakārtot taksometru tirgu, atrodot pareizās ausis un politiķus. Vari nākt iekšā ar jebkurām mašīnām, bet cilvēkus interesē, pirmkārt, cena un kvalitāte. Patiesībā "Taxify" nav ne viens, ne otrs. "Panda" ir daudz lētāka, jo tā var atļauties nemaksāt nekādus nodokļus. Kamēr šo visu nenoregulēs, tikmēr taksometru kompānijām nav variantu normāli funkcionēt. Teiciens "tirgus visu saregulēs" ir muļķības. Pat celtniecībā nav 80% ēnu ekonomikas. "Taxify" saka, ka viņiem viss būs kārtībā – nebūs! Te ir 3000 taksometru, bet pieprasījums ir tikai pēc 900. Ideja jau nav slikta, bet tā darbojas lielajos tirgos, kur pietrūkst taksometru un viss ir sakārtots. Šobrīd visa šī darbība ir vērsta, lai noņemtu naudu, jo klientu jau vairāk nekļūs. No "Red Cab" nav informācijas par to, ka kāds piepelnītos ar "Taxify" – neesam atļāvuši, bet neesam arī strikti aizlieguši. Uzskatu, ka vajadzētu ieviest vienotu tarifu. Likumprojekts bija izgājis cauri trim lasījumiem Saeimā, bet beigās to noraka V. Vīķe-Freiberga, jo viņai kāds pačukstēja, ka tomēr nevajadzētu pieņemt. Domājat, ka pie vienāda tarifa kāds izvēlētos "Pandas" taksometrus "Red Cab" vai "BalticTaxi" vietā?"

Nu jau vairāk nekā gadu Latvijas taksometru tirgū ienācis veiksmīgais igauņu “startup” uzņēmums “Taxify”, kas cilvēkiem piedāvā alternatīvu mums visiem ierastajiem klasiskajiem taksometru pārvadātājiem. Vairs nekādu dispečeru, ilgstošu gaidīšanu, sliktu braucamrīku. Vai tā patiešām ir un vai tā ir taksometru pakalpojumu nākotne?

“Taxify” dibinātājs Martins Villigs Latvijā ierodas pāris reižu mēnesī. Latvija šobrīd esot straujāk augošais tirgus valstīs, kurās darbojas “Taxify”. Tādas kopumā ir astoņas – Latvija, Lietuva, Igaunija, Somija, Serbija, Čehija, Nīderlande, Baltkrievija un viens partneris kompānijai ir arī Gruzijā. Tuvākajā nākotnē plānots izplesties arī Zviedrijā, Dānijā un Ukrainā. Tālākās nākotnes plāns – visa Austrumeiropa un Ziemeļeiropa.

Braucēji izvēlas auto

“Pirmkārt, “Taxify”, “Uber” vai jebkurš cits – mēs neesam taksometru kompānija. Mēs cilvēkiem nodrošinām iespēju izvēlēties, ar ko braukt. Tie var būt gan privātie komersanti, gan taksometru kompāniju darbinieki. Galvenā “Taxify” un citu mobilo lietotņu ideja, kuras nodarbojas ar taksometru pārvadājumiem, – cilvēki ļoti ātri var pasūtīt uzticamu taksometru un kvalitatīvu pakalpojumu. Turklāt cilvēki par to var maksāt vairākos veidos – gan skaidrā naudā, gan ar bankas pārskaitījumu. Cilvēkam lietotnē jāreģistrē sava kredītkarte un pēc brauciena e-pastā iekrīt bankas izraksts, kas jāapmaksā,” stāsta M. Villigs.

Ļoti svarīga lietotņu funkcija ir arī dalīšanās ar atsauksmēm pēc braucieniem – cik labs bija braucējs, cik laba bijusi mašīna utt. Tāpat lietotājs var redzēt, kur atrodas visi brīvie taksometri, un izsaukt sev tuvāko. Ja neapmierina, piemēram, “Audi”, varat sameklēt braucēju, kuram pieder “Volvo” vai kāda cita automašīna. Vai varbūt gribat, lai jūs ved sieviete? Var arī tā. Pie katra braucēja norādīta arī viņa “cena”, līdz ar to var izvēlēties arī pašu lētāko. Interesanti, ka “Taxify” lietotnē atrodamās mašīnas vada gan privātie komersanti, gan citu taksometru kompāniju darbinieki.

“Dispečeri bieži ir aizņemti vai pasūta mašīnu, kas ir ļoti tālu, – nākas gaidīt. Īpaši grūti taksometru noķert ir svētkos, bet, izmantojot mobilās lietotnes, no šādas problēmas var izvairīties,” mēģina pārliecināt “Taxify” dibinātājs, kaut gan loģika liek iebilst: ja trūkst mašīnu, lietotne tās nerada.

Pavisam nesen parādījās informācija, ka “Taxify” sākuši izveidot savu autoparku. Jaunās zilā krāsojuma “Škoda Octavia” automašīnas gan nav uzņēmuma iegādātas, bet gan īrētas no SIA “GarantTrans”. Šobrīd tādas ir desmit, bet plānots, ka Rīgas ielās varēs redzēt 50 jaunās “Škoda”. “Tā kā braucēji no taksometru kompānijām īrē mašīnas par bargu naudu, viņi ir ieinteresēti brīvā brīdī strādāt “Taxify” labā, lai nopelnītu vairāk,” stāsta M. Villigs.

Tāds ir arī “Allo Taxi” taksists Timofejs, kurš kļuvis arī par “Taxify” braucēju. “Man ļoti patīk “Taxify” dotā iespēja, jo varu papildus piepelnīties. Kādreiz man bija divi trīs braucieni mēnesī, tagad tik daudz ir dienā. Viss atkarīgs no paša – ja brauksi labi un mašīna būs kārtībā, klienti būs. Ja ne – mani novērtēs slikti un zaudēšu labu piepelnīšanās avotu,” uzsver taksists.

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Tallina si sistema darbojas loti labi,vienigi daudzas taksometru firmas bankrotes.

  2. man izdevīgāk būtu šāda sistēma:
    lietotnē ievadu atrašanās vietu un galamērķi
    (ja ir atkārtotais meklējums – jau piedāvāto cenu);
    lietotnē atsaucas tuvākais(brīvais !) taxi;
    saņemu cik jāmaksā;
    ja neapmierina, meklēju nākošo;
    samaksa ar karti.

Gatis Strads. Mežā neatkarīgāks nekā teātrīSkatoties uz kokiem, redz ainavu, nevis eiro
Pasaulē
INFOGRAFIKA: Budžeta prioritātes - aizsardzība, drošība, veselība2017. gada valsts budžeta prioritārās nozares ir aizsardzība, sabiedriskā drošība un kārtība, veselība, sociālā aizsardzība un izglītība.
Draugiem Facebook Twitter Google+