Mobilā versija
+1.7°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
21. janvāris, 2014
Drukāt

Ērts spilvens – labs miegs

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Lai miegs būtu pilnvērtīgs, liela nozīme ir arī spilvenam, uz kura guļam. Izvēloties pagalvi, jāpievērš uzmanība gan pildījuma materiālam, gan spilvena izmēram, gan izstrādājuma kopšanai. Protams, nedrīkst ignorēt arī cilvēka vēlmes, paradumus un veselības stāvokli.

Labai pašsajūtai


“Veselības centra 4” fizioterapeite Inga Grīna-Veinberga par spilvena pildījuma izvēli saka – tas ir gaumes un pašsajūtas jautājums. Viens dod priekšroku cietam un zemam pagalvim, cits radis galvu iegremdēt dūnu mākonī, vēl kādu tracina griķu sēnalu čaukstēšana, kas traucē baudīt naktsmieru. Neatkarīgi no pildījuma materiāla fizioterapeite iesaka pievērst uzmanību tam, lai guļot spilvenu varētu ērti iekārtot zem kakla.

– Pagalvim jābalsta tieši šī ķermeņa daļa, jo tā ir spilvena galvenā funkcija, – skaidro speciāliste. – Ja raugās no ērtuma un ergonomikas viedokļa, ieteicamāki ir taisnstūrveida spilveni, jo, miegā grozoties, tos retāk pazaudē.

Gultas veļas veikala “Miedziņš” vecākā pārdevēja Anita Felcberga stāsta, ka, piemēram, vācieši, kuru ražotā prece šeit ir pārsvarā, iecienījuši liela izmēra (80 x 80 cm) spilvenus. Protams, apritē ir arī mazāka izmēra, taisnstūrveida (40 x 60 cm un 40 x 80 cm) pagalvji.

Uzmanība jāpievērš arī spilvena augstumam. Cilvēkam atrodoties guļus stāvoklī, mugurkaulam un kaklam jāatrodas vienā līnijā. Tiem, kas raduši gulēt uz sāniem, vajadzīgs augstāks pagalvis nekā tiem, kas miegu bauda, guļot uz muguras vai vēdera.

Ja nav pārliecības, vai pagalvja augstums ir piemērots gulētājam, var palūgt kādu mājinieku, lai nofotografē gulošo. Tomēr piemērotāko pagalvi vieglāk noteikt, kādu laiku paguļot uz tā. Var nekautrēties un spilvenu notestēt veikalā, kā arī par tā priekšrocībām pakonsultēties ar pārdevēju. – Parasti nākas izmēģināt trīs līdz piecus spilvenus, līdz atrod īsto. Tas attiecināms gan uz cilvēkiem ar mugurkaula problēmām, gan bez tām. Katram vajadzīgs nedaudz atšķirīgs spilvena augstums, garums un pildījuma blīvums, jo ķermeņa proporcijas ir dažādas.

Pirms pagalvja iegādes svarīgi noskaidrot, kā to kopt – vai drīkst mazgāt vai jātīra tikai ķīmiski, cik bieži tas jādara, kādā temperatūrā u.tml. Turklāt modernās tehnoloģijas ir ienākušas arī spilvenu ražošanas procesā, līdz ar to pieejami pagalvji ar ieaustiem speciāliem diegiem, kas aizkavē putekļu ērcīšu iekļūšanu spilvena pildījumā.

Daži ir raduši guļot iztikt bez pagalvja. Fizioterapeite to neiesaka darīt. – Spilvens noteikti ir vajadzīgs, lai mugurkauls guļus pozīcijā tiktu balstīts, kā arī uzturēta optimāla asinscirkulācija, muskuļu un saišu iestiepums. No tā izriet, ka vēlams gulēt uz sāniem vai uz muguras, jo kakla daļai ir nodrošināts vēlamais atbalsts.

Uz vēdera gulēt nav ieteicams, ja ir kādas problēmas ar sprandu. Guļot uz vēdera, galva parasti tiek pagriezta uz sāniem, līdz ar to veidojas asimetriska poza: vienā pusē plecu un kakla muskuļi ir savilkti, otrā – iestiepti. Tā notiek, arī guļot bez spilvena.

Gan dabisks, gan sintētisks


Tiem, kas kopš bērna dienām raduši lietot ar dūnām pildītu spilventiņu, iespējams, nepatiks poliestera pildījums, savukārt citiem pagalvis ar jaunākās paaudzes sintētisko pildījumu šķiet pats piemērotākais, jo ir lēts un viegli kopjams. Iemet veļas mašīnā – un viss kārtībā! Kādas tad ir spilvenu izplatītāko pildījumu īpašības?

Dūnu un spalvu pildījums. Silts, mīksts un elpojošs dabiskais materiāls. Kaut gan dūnas ir gaisīgākais un maigākais pildījums, tikai tās vien izmanto reti, parasti spilvenos pilda dūnu un spalvu maisījumu dažādās proporcijās. Šo dabisko materiālu apstrādā ar antialergēniem, tomēr tas var izraisīt alerģiju, tādēļ pagalvis nav ieteicams ar alerģiju vai elpošanas ceļu slimībām sirgstošajiem. Vēl viens dūnu pildījuma mīnuss – spilveni agri vai vēlu saplok. Lai pildījums būtu vienmērīgs, daži ražotāji dūnas blīvi pilda spilvena vidū, bet spalvas – visapkārt pa perimetru nostepētā spilvendrānā.

Šie spilveni regulāri jāsakrata un jāvēdina, taču tos nevajadzētu dauzīt kā vecus paklājus vai sūkt ar putekļu sūcēju. Nav ieteicams pašiem mazgāt (būs grūti izžāvēt) – spilveni jānes uz ķīmisko tīrītavu. Bet, ja veļas mašīnai ir jaudīga centrifūga, ar dūnām un spalvām pildīto spilvenu drīkst mazgāt 60 oC temperatūrā.

Aitas vilnas pildījums. Ļoti silts un elpojošs materiāls. Piemīt labas termoregulācijas spējas – aukstā laikā sniedz patīkamu siltumu, bet karstā nesviedrē galvu. Labi uzsūc mitrumu. Guļot visi svīstam – viens vairāk, otrs mazāk. Vilna absorbē ķermeņa izdalīto mitrumu, savukārt vilnas pašattīrīšanās spējas ļauj neitralizēt kaitīgās vielas, ko ķermenis izdala kopā ar sviedriem. Tās ir pozitīvās īpašības, bet mīnuss – aitas vilnai piemīt specifisks aromāts, šis materiāls patīk putekļu ērcītēm, kas gulētājam var izraisīt alerģiju.

Spilvens ar vilnas pildījumu regulāri jāvēdina, bet reizi pāris gados vēlams aiznest uz ķīmisko tīrītavu. Mājas apstākļos nav ieteicams mazgāt. Ja to dara, ūdens temperatūra nedrīkst pārsniegt +40 oC, citādi vilna savelsies.

Poliestera pildījums. Elpojošs un antialerģisks materiāls. Spilveniem ar šo pildījumu nav ilgs mūžs, jo poliestera šķiedra mazgājot saveļas, zaudē apjomu un saplok.

Pildījumam izmanto arī poliestera bumbiņšķiedras, kas nodrošina daudz labāku gaisa caurlaidību nekā vienkāršā poliestera spilveni. Tie ir patīkamāki gulēšanai, jo pildījums ir ļoti čagans un mīksts.

Daudziem šķiet – ja jau sintētika, spilvena lietotājs svīdīs. Taču zinātne un tehnoloģijas iet straujiem soļiem uz priekšu, daudzi jaunie materiāli ir ļoti praktiski un piemēroti mūsdienu alerģiskajai sabiedrībai.

Lateksa jeb dabiskā kaučuka pildījums. Elastīgs, elpojošs un mīksts materiāls. Nezaudē formu un labi pielāgojas konkrētā cilvēka galvas un kakla formai. Speciālie pārvalku audumi aizkavē ērcīšu ieperināšanos šajos spilvenos.

Griķu sēnalu pildījums. Dabisks un elpojošs materiāls. Nodrošina brīvu gaisa cirkulāciju, tādēļ karstā laikā, guļot uz šāda spilvena, nesvīdīs galva. Mikromasāžas efekts – cauri spilvendrānai nedaudz var just griķu sēnalu graudainumu, gulēšanas laikā tās viegli masē un atslābina kakla muskuļus, nodrošinot dziļāku miegu. Pagalvi ieteicams lietot osteohondrozes profilaksei, pret bezmiegu, kakla stīvumu, turklāt tas var mazināt vai novērst krākšanu. Griķu spilvens ieņem gulētāja galvas un kakla aprises, tādējādi vienmērīgu balstot mugurkaula kakla daļu un galvu. Turklāt, ja pagalvis šķiet par cietu vai plānu, sēnalas var nobērt vai papildināt pēc vajadzības. Ik pa laikam pildījumu izber bļodā, ļauj griķu sēnalām izvēdināties vai izsijā caur sietu, lai atdalītu putekļus.

Nešpetnās ērcītes


Mikroskopiskās putekļu ērcītes ir sastopamas gandrīz katrā mājā. Tās mīt visur: paklājos, mīkstajās mēbelēs un rotaļlietās, arī gultās, segās un spilvenos. Daļa cilvēku ar ērcītēm sadzīvo, nemanot to klātbūtni, taču tās var radīt nopietnas raizes alerģiskiem cilvēkiem.

– Alerģiju izraisa putekļu ērcīšu izdalījumi, – skaidro ārste alergoloģe Anta Beķere. Ērcītes dzīvo 3–4 mēnešus, un šajā laikā katra rada gandrīz 200 reižu vairāk izdalījumu, nekā pati sver. Pēc izžūšanas tie sabrūk un sajaucas ar putekļiem. – Putekļu ērcītes iet bojā gan lielā karstumā, gan aukstumā. Lai atbrīvotos no tām, ziemā spilvenu var iznest uz pāris stundām ārā vai vasarā nolikt vēdināties ēnainā vietā. Tiešos saules staros gan ne, jo saule var nelabvēlīgi ietekmēt pildījumu, piemēram, aitas vilnu.

Putekļu ērcītes iespējams apkarot daļēji, vismaz tik daudz, lai netraucētu cilvēka veselībai. Galvenais – radīt nelabvēlīgu vidi to attīstībai. Regulāri vēdināt telpas un katru dienu ar mitru lupatiņu noslaucīt putekļus no vaļējām virsmām – galda, grīdas, plauktiem.

Putekļu ērcītes labprāt uzturas +20…+ 30 oC temperatūrā un 75–80% gaisa mitrumā. Tās iznīkst, ja šis rādītājs ir mazāks par 40–50%.

No mazgāšanas līdzekļiem jāizvēlas tie, kas nesatur naftas produktus un veselībai kaitīgas vielas, nav toksiski un neizraisa alerģiju. Veikalos tādi sastopami ar uzlīmi – Latvijas Astmas un alerģijas biedrība iesaka.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+