“Mash Scrambler”. Foto – Artis Drēziņš

Franču ķīnietis latvieša gaumē. “Mash” motociklu tests 1

Vasara ir galā, un laiks pastāstīt par šā gada Latvijas motopasaules absolūto jaunumu – Francijas uzņēmuma “Mash” mazas kubatūras motocikliem. Tas nav viegli, jo tas nav stāsts par novitātēm, kosmosa tehnoloģijām un modernu dizainu. Vairāk par retro un klasisku stilu (kas, starp citu, nāk modē) un cenu (no pusotra līdz pieciem tūkstošiem eiro), kas ir nesalīdzināmi zemāka ne tikai par “Harley–Davidson”, BMW, KTM, “Ducati” u. c., bet arī japāņu firmu ražojumiem. Definējot priekš sevis: ja gribas jaunu motociklu ar garantiju, neieguldot daudz naudas tā iegādē, nav milzīgas ambīcijas pēc tehnoloģijām un jaudas, motocikls jums ir transporta līdzeklis, ar kuru pārvietoties un izbaudīt motobraukšanas burvību, tad “Mash” ir lieliska izvēle. Pēc uzbūves un tehnoloģijām “Mash” ir vienkārši un viegli kopjami, pats galvenais – stils tiek saglabāts un tie izskatās oriģināli.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
“Krievi mūs burtiski aprīs!” Ukraiņu komandieris skaidro iespējamās kara pauzes briesmas 139
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā 55
Lasīt citas ziņas

Uzņēmuma darbība aizsākusies tālajā 1976. gadā, un pašreizējo 125 – 400 kub. cm modeļu sērija tiek ražota Ķīnā. Kā saka “Mash” dīlera Baltijas valstīs SIA “Dude Bikes” pārstāvis Kaspars Komarovs, motociklu dizains un tā prototipi tiek radīti Francijā, uz kuras bāzes Ķīnā tiek sagatavoti pirmie motocikli un nosūtīti atpakaļ uz Franciju. Stingrā franču uzraudzībā motocikliem tiek veikti testi un kvalitātes pārbaudes, tikai pēc tam tiek uzsākts ražošanas process. Motocikli ir sertificēti un atbilstoši visām Eiropas prasībām. Ar kolēģi Guntaru mums bija izdevība nelielos izbraukumos notestēt trīs braucamos. Pa Rīgu, šoseju un piejūru.

Retro mazuļi

“Moto Seventy Five”. Cena svārstās ap diviem tūkstošiem eiro atkarībā no komplektācijas. Lētākais variants ar atlaidi – 1690 eiro. Motocikliem ar 125 kub. cm dzinēju nav nepieciešamas motocikla vadītāja tiesības (pietiek ar B kategorijas autobraucēja apliecību), un tai pašā laikā ar to var attīstīt ātrumu virs 100 km/h. Laika pārbaudīts gaisa dzeses viencilindra četru taktu “Suzuki” dzinējs. Pēc tehniskās sarežģītības atgādina padomju laikā populāro “Minsk” motociklu. Protams, dizaina, kvalitātes un montāžas līmenis nesalīdzināms. Aprises kā 60./70. gadu motocikliem. Pieci ātrumi. Braukšanas komforts – kā jau ar mazas jaudas motociklu, kam sens un neforsēts dzinējs. Bet šādam modelim tas arī piestāv. Ar “Seventy Five” nekur nav jātriecas, bet mierīgi jābrauc, jāiekļaujas satiksmes plūsmā, kas izdodas gan pilsētā, gan ārpus tās. Mocim ir viss, kas mocim standartā pieklājas. Nav nekādu moderno sistēmu, kas atvieglo vai koriģē braukšanu. “Mash” pievērš lielu uzmanību detaļām un to atbilstībai tā laika stila motocikliem. Scrambler tipa (tā iesauca pagājušā gadsimta 60./70. gadu motociklus, ar kuriem viegli braukt gan pa bezceļiem, gan pa pilsētu) pieejami ar trumuļa bremzēm aizmugurē, kas atbilst tā laika vizuālajiem un tehniskajiem risinājumiem, tikai mūsdienu izpildījumā. No nākamā gada visiem 125 kub. cm motocikliem gan degvielas padeve ar karburatoru tiks aizstāta ar elektronisko degvielas iesmidzināšanu un būs arī kombinētā bremzēšanas sistēma.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kaspars domājis, ka šo motociklu vairāk pirks galvaspilsētas jaunieši un hipsteri, bet lielāku interesi par tiem tomēr izrādījuši kungi gados no mazpilsētām un laukiem – sentimentālās jaunības atmiņās par laiku, kas pavadīti ar “Minsk”, “Voshod” un “Jawa” močiem. Kopumā gan pircēji esot dažādi. Starp citu, tieši šie 125 kub. cm braucamie no “Mash” klāsta savā klasē pēdējo divu gadu laikā esot visvairāk pārdotie motocikli Francijā, Spānijā, Portugālē. Eiropas dienvidos kopumā mazie iegūst arvien lielāku popularitāti. Interesanti, ka Ķīnas tirgus gan nav “Mash” virziens – tur daudz un dažādu pašu ķīniešu lētāki un nekvalitatīvāki ražojumi, kas dažādos ceļos nokļuvuši arī līdz Latvijai.

“Moto Mash Scrambler”. Arī retro stils. 400 kub. cm “Hondas” replikas viencilindra gaisa dzeses četrtaktu dzinējs. Tāpēc braucamais apaļīgāks, jaudīgāks un ar ātrākām manevra iespējām. Motocikls arī ieturēts klasisko motociklu stilā ar impozantu numura zīmi priekšgalā, kā jau scramblers, var nobraukt no asfaltēta ceļa un tikpat labi braukt pilsētā. Motocikls arī vienkāršs un lēts apkopes ziņā. Cena – 4990 eiro. Ir pat kurbulis, ja kādam nepatīk strartera poga un gribas stilīgi uzsist.

Šogad, pirmajā gadā, Latvijā jau pārdoti vairāk nekā divdesmit “Mash” motocikli, kas ir vairāk, nekā plānots, šobrīd motociklu serviss un veikals atrodas Rīgā, bet nākamajā gadā plānots atvērt veikala un servisa atbalsta punktu Vid­zemē un Kurzemē.

Klasisks enduro

“Moto Mash Adventure” jau ir kaut kas cits. Kaut arī tas pats vienkāršais “Honda” replikas dzinējs, tomēr moderns dizains. Tādu klasisku ielas enduro līniju zīmējumu ar savām odziņām, piemēram, aizmugures daļu, varētu apskaust viens otrs japānis. Moderns elektronisks spidometrs. Viegli vadāms un viegli sēdēt arī diviem cilvēkiem. Cena 4990 eiro plus 500 eiro, ja gribas alumīnija bagāžas kastes. Man jau gribētos jaudīgāku dzinēju, bet es – lielo enduru motociklu fans – šajā ziņā neesmu rādītājs. Kādam citam jaudas pietiks un vēl paliks pāri, piemēram, kolēģim Guntaram, kas mīl atvaļinājumu pavadīt Dienvidaustrumāzijā, kur braukā ar tur pieejamiem mazmotocikliem. Lūk, eksperts – praktiķis!

Eksperta viedoklis

Konkursa “Latvijas gada motocikls” padomes priekšsēdētājs, eksperts un inženieris Oskars Irbītis: “Prieks par “Mash” atnākšanu – tas dažādo Latvijas motociklu tirgu. Ir un būs savi klienti. Tie, kam nostalģiskas atmiņas par jaunības laikiem: jo “Mash” ir tuvāk pagātnei nekā tagadnei gan dizainiski, gan tehniski. Arī tie, kam principā ir simpātijas par tehniku bez gudrām tehnoloģijām. Laba cena, kas gan varētu būt vēl labāka. Motocikli patiks tiem, kam ir māka un interese pašiem remontēt, – mājas apstākļos var skrūvēt uz nebēdu, kas principā nav iespējams ar lepno motozīmolu tehnoloģiskajiem brīnumiem.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.