Mobilā versija
+0.2°C
Antonija, Anta, Dzirkstīte
Trešdiena, 7. decembris, 2016
4. februāris, 2014
Drukāt

Jaunais Satversmes ievads ceļā uz Saeimu (18)

satversme

Valdību veidojošo partiju koalīcijas padome vakar izskatīja Satversmes preambulas jauno variantu, vienojoties turpināt diskusiju Saeimas frakcijās.

Kā jau ziņots, jaunais variants nodēvēts par Sa­tversmes ievadu, un tajā vairs neparādās termins “valstsnācija”. Tomēr, kā intervijā “Latvijas Avīzei” iepriekš skaidroja Saeimas Juridiskās komisijas vadītāja Ilma Čepāne: “Lietas būtība paliek tā pati. Lai gan jēdziens “valstsnācija” netiek lietots, ir vairāk atklāts tā saturs. Piemēram, ir skaidrāk uzsvērta latviešu valodas loma, norādīts, ka latviešu tauta neatzīst un nosoda okupācijas režīmus. Mēs nekādā ziņā neesam saturiski atteikušies no valstsnācijas jēdziena, tieši pretēji – tas ir papildināts.” Pēc lasītāju lūguma publicējam jauno Satver­smes ievada projekta tekstu:

“Ievads


1918. gada 18. novembrī proklamētā Latvijas Republika ir izveidota, apvienojot latviešu vēsturiskās zemes, balstoties uz latviešu nācijas negrozāmo valstsgribu un tās neatņemamajām pašnoteikšanās tiesībām, lai garantētu latviešu nācijas, tās valodas un kultūras pastāvēšanu un attīstību cauri gadsimtiem, nodrošinātu ikviena cilvēka un visas tautas brīvību un veicinātu labklājību.

Latvijas tauta izcīnīja savu valsti brīvības cīņās. Brīvi vēlētā Satversmes sapulcē tā nostiprināja konstitucionālo kārtību un nolēma sev Satversmi. Latvijas tauta neatzina okupācijas režīmus, pretojās tiem un uz valsts nepārtrauktības pamata, atjaunojot valstisko neatkarību, atguva savu brīvību. Tā godina savus brīvības cīnītājus, piemin svešo varu upurus, nosoda nacistiskā un padomju okupācijas režīma noziegumus.

Latvija kā demokrātiska, tiesiska, sociāli atbildīga un nacionāla valsts balstās uz cilvēka cieņu un brīvību, ievēro cilvēktiesības, arī mazākumtautību tiesības. Latvijas tauta aizsargā savu suverenitāti, Latvijas valsts neatkarību, teritoriju un demokrātisko valsts iekārtu.

Mūsu identitāti Eiropas kultūrtelpā it sevišķi veidojušas latviešu tautas tradīcijas un dzīvesziņa, latviešu valoda, universālās humānās un kristīgās vērtības. Latviešu valoda ir demokrātiskās līdzdalības un saliedētas sabiedrības pamats. Mūsu sabiedrības galvenās pamatvērtības ir brīvība, godīgums, taisnīgums, solidaritāte, vienlīdzība, ģimene un darbs. Ikkatrs pēc savām spējām rūpējas par sevi, saviem tuviniekiem un sabiedrības kopējo labumu, izturas atbildīgi pret līdzcilvēkiem, valsti, vidi, dabu un nākamajām paaudzēm.

Apzinoties sevi kā līdzvērtīgu starptautiskās kopienas sastāvdaļu, Latvija aizstāv savas intereses un dod pienesumu pasaules un vienotas Eiropas humānai, ilgtspējīgai un demokrātiskai attīstībai.

Dievs, svētī Latviju!”

Pievienot komentāru

Komentāri (18)

  1. Tāda sajūta, ka šo preambulas versiju rakstījis kāds septiņklasnieks priekš pamatskolas skolēnu auditorijas. Pie tam, joprojām figurē “kristīgās” vērtības! Vai tiešām ir tik grūti pamācīties vēsturi un aptvert, ka tieši kristietība ir viens no galvenajiem iemesliem, kas baltu tautas padarīja par verdziskām, iztapīgām kalpu tautām bez savas stājas un goda! Vai tiešām ir tik grūti ieraudzīt, ka tieši kristietība ar savu “nenosodīšanas” iezombējumu, ar savu fanātismu, kategorismu un daudzviet klajo aprobežotību ir blakus iemesls daudzu valstu kolonizācijai un pašreizējam amorfajam sevis drāžšanas ļaušanas stāvoklim! Tā saucamais “nenosodi”! Nenosodi zemiskumu, nelietības, izvirtības, jo pats tapsi sodīts! Pie kā tas šo pasauli ir novedis! Palūkojieties apkārt, un ieraudzīsit!
    Te pat nav ko īsti novērtēt! Tāpēc vairāk par puszvaigznīti nevaru pat gribēdams ielikt.

  2. Kāpēc gan būtu jālieto tik vispārinošs apzīmējums kā „valstsnācija”, ja runa ir par ļoti konkrētu, etniski integrētu latviešu nāciju , kas, karojot ar daudzskaitlīgiem klaidoņiem, parazītiem un okupantiem, ir nodibinājusi savu valsti – Latviju, un kurai ir juridiskas tiesības to pārvaldīt bez okupācijas palieku nosacījumiem.

  3. No Čepānes teiktā sapratu, ka Egils Levits ir piekritis šīm preambulas maiņām, jo viņa priekšā liktais saturs tur faktiski ir palicis nemainīgs, kaut gan valstsnācijas jēdziens ir izņemts, taču tas aprakstīts citiem vārdiem. Ja tā ir, tad piekrītu šim ievadam. Vispār, lasās labi, un domāju, ka viss svarīgākais tur ir iekšā.
    Ja Brigmanis, Seržants un viņu ZZS mēģinās tagad šī ievada tālāko virzību sabotēt, tad skaidrs, ka latvieši par viņiem nebalsos, jo tas būs klajā pretrunā ar latviešu interesēm. Taču Vienotība un Nacionālā apvienība ir par, un cerams, viņiem būs spēka to pieņemt līdz vēlēšanām.
    Un vēl maza piebilde – man ļoti patika ievada noslēgums ar himnas vārdiem – Dievs, svētī Latviju! Tas ir īsi, kodolīgi un emocionāli.

  4. Salīdzinot ar iepriekšējo variantu, šis ir daudz labāk vieglāk uztverams. Labi, ka preambula nosaukta par ievadu.
    Galvenās tajā ir 3 lietas, kas jāievēro valstij: Latvijas nepārtrauktības princips (tas nozīmē, ka vairs nevarēs prasīt pilsonību visiem šeit ieklīdušajiem, kas nevēlas mācities valsts valodu), latviešu nācijas un valodas aizsardzība cauri gadsimtiem (nevarēs rīkot referendumus par otru valsts valodu), komunistu okupācijas fakta nosodīšana. Satversme tomēr ir valsts pamatlikums, salīdzinot ar deklarācijām, kas ir pieņemtas par okupāciju un latviešu valodu.
    Uzteicama ir arī

  5. Latvieši ir nācija,-kāpēc tas jāizņem,ja kādam krievam /totalitārā Staļinisma piekritējam,kurš te grib visu joprojām diktēt/kaut kas nepatīk. layvija ir latvijas valsts-ar nāciju-latviešu nāciju-un ir valstsnācija, nevis krievi,židi,poļi vai tatāri vgai tagad te sadomājušies krieviski runājošie ķīniešu bari vai arābi, vai indusi te saimniekos=visu nosakot, izrīkojot, nosakot,kas šiem nepatīk…!
    Ja te kādam iebraucējam/vuienalga kādos gados/te napatīk,lai dodas turp,kur ir tā, kā šis grib!
    latvijā jābūt tikai valts valodai -latviešu,lai es,kā nelatviete, netoktu diskriminēta,jo man jārunā valsts valodā, bet agresīvi-pretvalstiski noskaņotiem maskavijas krieviem-tiek pielists uz vēdera un…kino krieviski,sarunas par valts pārstāvju un žurnālistu sarunas TV -krieviski-te mani rusificējot, tāpat tiem diskriminācija piekpta pret dāņiem,angļiem,indusiem,poļiem uc..jo šo cilvēku valodā nekas nekur nenotiek/īpaši TV nav ne vācu,ne angļu filmu,bet tikai krieviski,ko spiesti skatīties,-rusificēties/. tas ir tīrais rasisms un diskriminācija-uizceļit krievus, bet diskriminējot latviešus-pamatnāciju un citas nācijas un tautības.

  6. Svarīgākais,ka ievadā minēta latviešu nācija, vienalga, kā to apzmē – par valstsnāciju vai pamatnāciju vai vienkārši par nāciju. Ja kāda partja tagad atklāti vai slepus kavēs jaunā ievada nekavējošu pieņemšanu, tad tā būs zīme latviešu vēlētājam, par kuru partiju nedrīkst balsot!

  7. Teksts ir visumā izdevies. Tas nav pārāk tālu no Egila Levita sākotnējā projekta, kas man tomēr patika labāk, jo tur bija minēta latviešu valstsnācija, bet var arī tā, kā tas pateikts tagad. Galvenais, ka latvieši “redz” sevi Satversmē. Tur skaidri pateikts, ka Latvijas valsti ir dibinājusi latviešu nācija, lai garantētu savu pastāvēšanu. Latvijas tauta iekļauj gan latviešu nāciju, gan mazākumtautības (kas ir pilsoņi), tā ka mazākumtautībām arī nav ko sūdzeties. Taču uzsvērta latviešu valodas vienojošā loma, tas ir labi. Arī mūsu identitātes saknes (ieskaitot latviskās tradīcijas un kristīgās vērtības – tās apstrīdēt var tikai muļķis) ir uzrādītas. Visumā labs teksts, it kā visiem vajadzētu būt apmierinātiem.

    Šis ievads noteikti jāpieņem vēl šīs Saeimas laikā, jo, ja kremlini nākamajās Saeimas vēlēšanās iegūs vēl dažas vietas vairāk, tad tas vairs nebūs iespējams. Taču nostiprināt latviešu nāciju Satversmē ir ļoti nepieciešams – drošs paliek drošs! Un Čepānes kundzei – visu cieņu!

  8. „Latvijas tauta aizsargā savu suverenitāti, Latvijas valsts neatkarību, teritoriju un demokrātisko valsts iekārtu.” – citāts.

    Vajadzētu būt – „Latvijas Satversme, Saeima, tauta aizsargā savu suverenitāti, tās nedalāmo teritoriju un demokrātisko (tautvaldniecisko) valsts iekārtu.”

    No definīcijām redzam, ka „suverenitātes” pretnostatījumam „neatkarībai”, nav pamata. Teritorijas nedalāmība (Latgale, Abrene) un tautvaldība (beidzamais Valdības apvērsums vien nedēļu vecs. Ne tauta, ne Saeima to nekontrolēja), bijusi vienmēr aktuāla rūpe.

    Valsts – politiska organizācija, ar kuru tiek realizēta sabiedrības vispārobligāta vadīšana, pastāvošās iekārtas saglabāšana; zeme, teritorija, kurā pastāv šāda organizācija.

    Neatkarība – „Stāvoklis, kad (tauta, valsts) nav pakļauta kādai citai (augstākai) varai savā teritorijā un starptautiskajās attiecībās.”

    Suverenitāte – (franču: souveraineté — “augstākā vara”) ir abstrakts juridiskais jēdziens, kas apzīmē valsts augstāko varu savās iekšējās lietās, neatkarību no citām valstīm starptautiskajās attiecībās un brīvību no jebkuriem ārējiem spēkiem. Tam ir ne tikai politiska, bet arī sociāla un ekonomiska nozīme.

  9. „… nodrošinātu ikviena cilvēka un visas tautas brīvību un veicinātu labklājību.” – citāts.
    „nodrošinātu ikviena cilvēka” – brīvību. Nebūs taisnība. Pilsoņiem viena, iedzīvotājiem cita, nepilsoņiem cita, „nelegālajiem” cita, „notiesātajiem” cita, Saeimas deputātiem cita, Valsts varas pārstāvjiem un policistiem – katram cita. Citas brīvības bērniem, sievietēm, skolēniem, studentiem, pensionāriem…. nerunājot par tiem, kurus ar likumu Latvijā nelaiž. Un pilnīgi citas brīvības ir Kriminālajām Puzes, Mākoņu, Kājiņu un citu „kermeņa daļu” autoritātēm.

    „… visas tautas brīvību” – Ko jūs piedāvājat Tautai? Brīvību? Ka nebūs Latvijas Valsts? Katrs varēs aizbraukt dzīvot uz Angliju? Par Abrenes anšlusu Krievija, Kalvītis Brīvi varēs dzert tēju ar Putinu, un Abērziņš par Latvijas Valdības apvērsumu varēs Brīvi ēst ar VlaģimirVlaģimiroviču Sočos Olimpiskas vakariņas? Un drīkstēs Kažociņus un Jēkabsonus slaktēt tieši uz ielas?

    „…un veicinātu labklājību”. Ko vēlaties? Ko nozīmē – labklājība? Un „veicināt”? Ko Jūs vēlaties darīt ar to, kā nav? Vai labklājība ir izdzīt pamatiedzīvotājus emigrācijā un saaicināt „krievu oligarhus” investēt brīvi palikušajās – „ūtrupes mājās”. Lai latvieši vēl paaudzēm strādā svešumā, banku parādus atdodot, un bankas var par santīmiem var paņemt „hipotekarās mājas” un par desmitkārtīgu cenu tā tirgot tālāk… UH.
    Un tas tik viens palīgteikums… ??? Sāk smirdēt pēc Kijevas, pēc Maidāna…

  10. „Latvija kā demokrātiska, tiesiska, sociāli atbildīga un nacionāla valsts balstās uz cilvēka cieņu un brīvību, ievēro cilvēktiesības, arī mazākumtautību tiesības.”

    „Latvija kā demokrātiska, tiesiska, sociāli atbildīga un nacionāla valsts balstās uz cilvēka cieņu un brīvību, ievēro iedzīvotāju un pilsoņu cilvēktiesības.” – tā būtu pareizāk.

    Cilvēkus dalīt „ lielākum-mazākum” tautībās neklājas. Krievkomunistu niķis. Un nav garantijas… , ka šodienas proporcijas būs mūžīgas. Latvija nav jāsadala tautībās. Latvijas Nācija = visas tautības. Latvijas nācija būs tā, kur visu „asiņu” cilvēki apvienosies Kulturālā, Garīgā, Teritoriālā, Valstiskā kopībā.
    Dzemdību nami un kapi, beidzamā laikā vienoti. Tad nu arī dzīvi – varam dalīt politiskajās partijās , nevis tautību „geto”. Tad neievēlēs šos atbaidošos monstrus – ušakovus, amerikus, šleserus, rubikus un tie kopīgiem spēkiem „neuzdāvinās Latvijai Abērziņu”.

  11. “Latvija kā demokrātiska, tiesiska, sociāli atbildīga un nacionāla valsts balstās uz cilvēka cieņu un brīvību, ievēro cilvēktiesības, arī mazākumtautību tiesības.”
    Kas domāts Satversmes preambulā ar jēdzienu “mazākumtautības”? Vai arī tie krievruņu okupanti, kolonisti un šo noziedznieku pēcteči, kuri uz latviešu zemes saradās tāpēc, ka krievi no 1940.-1941. un no 1945.-1991.gadam veica Latvijas okupāciju, kolonizāciju un rusifikāciju?

    Un vēl -kāpēc mistiskā Latvijas tauta neatzīst okupācijas režīmus, bet atzīst to, ka okupanti un kolonisti var naturalizēties un kļūt par pilsoņiem? Kāpēc atzīst, ka okupantiem un kolonistiem nav jāaizvācas prom no latviešu zemes Latvijas?
    Gadījumā, ja būs nākošā okupācija – vai atkal latviešiem būs to jāpieņem, jāielaiž okupantus un pēc “brīvības atgūšanas” tos jānaturalizē??

  12. Tāpat kā padomju laikos joprojām baidamies no “latviešiem”, “latviešu tautas” jeb pamatnācijas, joprojām mums cilvēktiesības prevalē pār tautas tiesībām !

  13. „Lai gan jēdziens “valstsnācija” netiek lietots, ir vairāk atklāts tā saturs. Piemēram, ir skaidrāk uzsvērta latviešu valodas loma, norādīts, ka latviešu tauta neatzīst un nosoda okupācijas režīmus. Mēs nekādā ziņā neesam saturiski atteikušies no valstsnācijas jēdziena, tieši pretēji – tas ir papildināts”, savā paskaidrojumā raksta Čepāne.
    Čepāne atzīst, ka Latvijas valsts dibināta uz latviešu vēsturiskajām teritorijām un tai ir bijušas neatņemamas tiesības uz pašnoteikšanos, kuras gan, cik var saprast, latvieši tomēr deleģējuši kaut kādai Latvijas tautai, kura tad arī šo valsti izcīnījusi. Vai arī kāds latvietis šajās cīņās piedalījies, nekļūst skaidrs. Arī okupācijas režīmiem pretojusies jau Latvijas tauta. Par latviešu līdzdalību ziņu nav.
    Taču kaut kā liekas, ka tas gandrīz miljons ieklīdeņu, kas te ienākuši uz mūžīgu palikšanu aiz boļševiku tankiem un katru gadu arvien lielākā skaitā 9. maijā dzīro pie okupantu puļķa Pārdaugavā, pašu briesmīgāko okupācijas režīmu un tā noziegumus cildina, nevis nosoda. Bet arī tos Čepāne uzskata par godināmas un bijājamas Latvijas tautas pārstāvjiem.
    „Latviešu valoda ir demokrātiskās līdzdalības un saliedētas sabiedrības pamats.” Nu labi, ka pagaidām vismaz tik daudz.
    Bet, kāda velna pēc tas jāraksta Satversmē? Viņi paši taču to labi apzinās. Varbūt, lai latvieši zina savu necilo vietu Latvijas tautā, stāv pie ratiem un daudz nelēkā?

  14. Izcils teksts. Pateikts viss, kas vajadzīgs. Īsi un precīzi. No konstitucionālo tiesību viedokļa svarīgi, ka nostiprināta latviešu nācija. Sevišķi nozīmīgi – no Igaunijas konstitūcijas pārņemtais formulējums par valsts mērķi: Kā pirmais mērķis minēts latviešu nācijas, valodas un kultūras saglabāšana un attīstība. Tieši tādēļ arī mums vajadzīga sava nacionāla valsts!

  15. Tas, ka tu esi ateists, vēl nenozīmē, ka Latvijā visi ir tādi. Nejauc kristīgās vērtības ar politiku, ideoloģiju
    un citu zemju iekarošanu.Tev nebūs zagt, nokaut,melot, bet tev būs savu tēvu un māti godāt, mīlēt savu tuvāko kā sevi pašu – tās arī ir šīs “kristīgās vērtības”, pret ko tu uzstājies! Laikam jau dzīvo vēl vakardienas marksisma un sociālisma ietekmē, ka raksti te muļķības.

    • Tas, ka tu esi ateists…….. Esmu jēdzienu dievs, dievības kā filozofiskas kategorijas lietotājs…………. citu zemju iekarošanu.Tev nebūs zagt, nokaut,melot, bet tev būs savu tēvu un māti godāt, mīlēt savu tuvāko kā sevi pašu …. Tieši to darīja soc-komunisti un kristieši ar karogu ” kristīgās vērtības”. Iekaroja citas valstis, zogot to zemes, nokaujot visus, kas pretojās, melojot, ka to dara dieva vārdā, bērnus vardarbīgi pievēršot saviem murgiem pretēji vecāku dzīves ziņai, piespiežot mīlēt okupantu kā sevi pašu!

  16. ………. Latvijas tauta neatzina okupācijas režīmus, pretojās tiem…… Tas ir liekulība. Nedaudz tālāk slavina okupantu…. kristīgās vērtības.. Kristīgā ideoloģija īstenoja latvju tālaika valstiskuma iznīcināšanu ar zobenu, pazemoja tautu, ieviesa verdzību uz 800 gadiem. Pēdējos 250 gadus bija pat dubultokupācija-gan vācu, gan krievu ” kristīgās vērtības”. Ne Igaunija, ne Lietuva, pat ne Polija, nemaz nerunājot par Franciju, neatļaujas tādu mazohismu un neraksta ” kristīgās vērtības” savās preambulās. ES dokumentos Tās ” kristīgās vērtības” gribēja iestumt, neizdevās. Nu liekulīgajiem gudrīšiem latvju priekšstāvjiem niez nagi slavināt savus vergturus!

Draugiem Facebook Twitter Google+