Ekonomika
Auto un tehnoloģijas

Valdis Bergs: Kā izbeigt cilvēku “dzenāšanu” no vienas iestādes uz citu0


Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Pixabay

Autors: “Mobilly TX” valdes priekšsēdētājs Valdis Bergs

Par Singapūras valsts sektora digitālo transformāciju atbildīgā aģentūra (“The Government Technology Agency of Singapore”) nesen prezentēja lietotni jaunajām ģimenēm – “Moments of Life”.

Tā ļauj tiešsaistē reģistrēt bērna piedzimšanu, pieteikties pabalstiem, vēlāk tā palīdz atrast ģimenes dzīvesvietai piemērotāko pirmsskolas mācību iestādi, atgādina par bērnam nepieciešamajām medicīniskajām pārbaudēm (tostarp par vakcīnām), tā arī nosūta ieteikumus par ģimenei piemērotiem pasākumiem. Viss, kas nepieciešams bērnam un vecākiem, – vienā digitālajā platformā.

Singapūras “govtech” risinājumu mērķis, vienkārši runājot, ir atvieglot dzīvi iedzīvotājiem, uzņēmējiem un arī valsts pārvaldes darbiniekiem, atslogojot tos no liekas birokrātijas un uzticot daļu no pārvaldes darba datoram.

Visi valsts pakalpojumi pamazām tiek padarīti pieejami un lietojami no mobilā telefona.

Latvijā ir vairāki labi piemēri tam, ka valsts un pašvaldība jau izmanto tehnoloģiju iespējas savu cilvēku labā (“Mobilly TX” risinājumus dažādu subsīdiju uzskaitei un administrēšanai, kā arī pabalstu izmaksai izmanto Jelgavā, Liepājā, Ogrē, šo risinājumu ieviešam Šauļos).

Tomēr visaptveroša pieeja, kas līdzinātos Singapūras piemēram, prasa izmainīt valsts/pašvaldības domāšanu pašos pamatos.

Šobrīd, lai saņemtu nepieciešamo pakalpojumu, cilvēks bieži vien ir spiests iet no vienas iestādes uz citu, lai (a) vispirms saprastu, pie kā viņam jāvēršas; (b) izstāvētu rindas pie atbildīgā ierēdņa; (c) atklātu, ka dokumentos pietrūkst kāda paraksta vai zīmoga; (d) stāvētu jaunās rindās; (e) atgrieztos atpakaļ.

Pareizi digitalizētā valdības un pašvaldību pakalpojumu modelī visi šie procesi daudz ātrāk un precīzāk norit attālināti, jo tehnoloģija pati zina, kur un kādi apstiprinājumi ir vajadzīgi.

Kas būtu jādara, lai arī Latvijā, izmantojot mobilo lietotni, varētu pieteikt bērnu skolā, saņemt atgādinājumu par vizīti pie ārsta, uzzināt par kādu no pašvaldības pabalstiem?

Pirmkārt, ir vajadzīga politiska apņemšanās, ka mēs gribam atvieglot dzīvi cilvēkiem, uzņēmējiem un padarīt efektīvāku valsts/pašvaldību pārvaldes darbu (pēc pabalstu vadības risinājuma ieviešanas Jelgavā tēriņi, piemēram, par skolēnu pusdienām samazinājās par 20%).

Caurredzama un automatizēta sistēma izslēdz krāpšanu un līdzekļu izsaimniekošanu, vienlaikus novēršot datu noplūdi un nodrošinot saņēmēja anonimitāti.

Otrkārt, Latvijā ir bijusi izteikti decentralizēta datubāzu un tehnoloģisko risinājumu veidošanas pieeja.

Informācija par nodokļu maksātājiem glabājas 22 dažādās datubāzēs, katra ministrija vēsturiski ir centusies būvēt savu IT infrastruktūru, kas nelielai valstij nav racionāli.

Būtu nepieciešams centralizēti raudzīties gan uz informācijas uzglabāšanu, gan tehnoloģisko risinājumu ieviešanu.

Treškārt, ir nepieciešams regulējums, kas attiecas uz dažādu valsts un pašvaldību pakalpojumu digitalizēšanu.

“Mobilly TX” kopš 2013. gada strādā pie dažādiem risinājumiem subsīdiju un pabalstu administrēšanas jomā, kā arī pašvaldību pakalpojumu digitalizācijā – mūsu risinājumi jau ieviesti vairākās Latvijas pašvaldībās, kā arī tiks izmantoti Lietuvā, esam aktīvā sarunu procesā ar Vācijas valsts iestādēm.

Tehnoloģiski digitalizēt valsts un pašvaldību pakalpojumus un ieviest šos risinājumus katra lietotāja mobilajā telefonā ir samērā neilgā laikā paveicams uzdevums.

Saistītie raksti

Jautājums paliek – vai mums ir politiskā griba un vēlme cilvēku intereses pacelt augstāk par birokrātijas pašsaglabāšanos un (vai) personisku labumu dažiem lēmumu pieņēmējiem?

LA.lv