Mobilā versija
Brīdinājums +17.3°C
Vitālijs, Ralfs, Valgudis
Trešdiena, 23. augusts, 2017
8. decembris, 2016
Drukāt

Rita Našeniece: Kapu tramvaja apturēšana (52)

Foto - Aigars JansonsFoto - Aigars Jansons

Rita Našeniece

Šobrīd Latvijas Republikas Saeimā ir nodots likumprojekts “Grozījums Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumā”. Tas ir pēdējais trauslais mēģinājums pasargāt Lielo kapu teritoriju no Rīgas domes (RD) politiskā vandalisma. Likumprojekts tapa Kultūras ministrijas un Lielo kapu draugu dialoga laikā – pēc ministres iniciatīvas. Likumprojekta būtība ir aizsargāt kultūrvēsturisko objektu kā kopumu, nepieļaujot tur būvniecību. Pret likumprojekta nodošanu Saeimā nikni uzstājās “Saskaņa”. Gaidāms, ka tā caurskatīšanas laikā Saeimā un ārpus tās tiks izdarīts viss, lai šo projektu neitralizētu.

Lielo kapu draugi uzskata, ka Lielo kapu nākotni nodrošinātu tikai to pāriešana valsts rokās, bet šis likumprojekts ir labāk nekā nekas, un tas redzams pēc kapu nedraugu reakcijas. Īpaši būtisks likumprojekts ir tagad, kad, pēc “Delnas” iesaistes Kapu tramvaja uzraudzībā, sabiedrība paudusi bažas, ka organizācija nevis kaut ko uzraudzīs, bet atklāti lobēs projektu. Mērkaķa ātrumā kapi pāriet no Latvijas Evaņģeliski luteriskās baznīcas RD īpašumā, jo tie piepeši domei kļuvuši ļoti nepieciešami.

Novembra beigās pēc Latvijas Zaļās kustības, Vides aizsardzības kluba un Lielo kapu aktīvistu saceltā trokšņa medijos Centrālā finanšu līgumu aģentūra (CFLA) nopublicēja “Rīgas satiksmes” iesniegtā Kohēzijas fonda lielā projekta “Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstība” pieteikumu, lai gan neilgi pirms tam bija to pasludinājusi par komerciālu noslēpumu.Pat daļēji pieejams, projekta pieteikums apgāž Rīgas domes priekšsēdētāja Nila Ušakova un viņa vietnieka Andra Amerika maldināšanu, ka būvniecība kapos nenotiks. Projekta pieteikuma karte ir redzama CFLA mājas lapā, un tajā uzskatāmi uzzīmēts Senču ielas paplašinājums. Uzmērījumā gan ietve, gan tramvaja būves joslas jau iesniedzas kapos. Pēc mērnieka skaidrojuma – aptuveni astoņus metrus dziļumā. Veloceliņi uzmērījumā nav uzrādīti. Ņemot vērā šos datus, tas nozīmē, ka kopumā apdraudētā teritorija ir vismaz 2400 kvadrātmetri.

Visdrīzāk, apdraudētā teritorija ir vēl lielāka. Rīgas domes pēdējās sabiedriskās apspriešanas materiālos ir parādījušās kartes, kur klusu un bez liekas ažiotāžas Lielo kapu teritorijā ir uzzīmētas divas jaunas ielas – Indrānu ielas pagarinājums, kas iziet uz Senču ielu, un arī jauna iela, kas savieno Mazo Klijānu ielu ar visām šobrīd strupceļā esošajām ielām, kas beidzas pie kapiem. Šie plāni apkārtnes ļaudīm uzdzen drebuļus. Zinot, cik katastrofāli RD izpilda pat ielu remontus, var iedomāties, ko viņu darbība radīs ne tikai Lielajos kapos, bet visā maršruta garumā, būvējot cilvēkiem nevajadzīgo un visu laiku dārgāko Latvijas tramvajlīniju.

Šajā laikā svarīgs jebkurš sabiedrības un ekspertu atbalsts Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas likumam neatkarīgi no politiskas vai nepolitiskas piederības. Neskatoties uz apmelojumiem, vienīgā partija, ar ko mēs, Lielo kapu draugi, varētu būt saistīti, ir Lielo kapu partija. Ja izlemtu tādu dibināt, protams. Tad varētu aicināt “Saskaņu” koalīcijā “Pa skuju taku”, un koalīcijas lozungs būtu “Mūsu nākotne ir kapos”.

Amorāliem politikāņiem grūti saprast, ka cilvēkam nevajag ne vēlēšanas, ne partijas, lai aizstāvētu savu kultūru, vēsturi, savus cilvēkus, dzīvus vai aizgājušus. Bet mūsu motivācija ir vienkārša – mēs šeit dzīvojam un neļausim vandaļiem no RD sagraut mūsu apkaimi, kā viņi sagrāva Ādolfa Agtes pieminekli Lielajos kapos savās bēdīgi slavenajās kopšanas talkās.

Pievienot komentāru

Komentāri (52)

  1. Kopsh pashas shiis ieceres saakuma liidz pat shim briidim nevaru saprast, kaapeec izveeleeti Lielie kapi. Kaapeec netiek pat apspriesta iespeeja paredzamo liiniju novirziit uz Pokrova kapiem, kur nav nekaadu veesturisku personu apbediijumu ne arii jelkaadu arhitektuuras veertiibu. Vai tas buutu saistiiys ar meera nacionaalo izcelsmi?

  2. Tviterī šodien viens bija ierakstījis, kas viss RD bars jūtot, ka tuvojas gals, rauš, ko var.

  3. Zinot gliemēžgaitu Saeimas likumprojektiem, tramvajs caur kapem jau brauks.

  4. Kautrs jautājums- vai tramvajlīnijas būvi caur, pardon, suņu pastaigu placi pieprasītu apturēt, ja pie Rīgas stūres būtu, par piemēru, Ārgalis?

    • tradīciju cienītāja Atbildēt

      Ne kautrs, bet reti MUĻĶĪGS jautājums! Kāda nozīme, kuram ŠĪ doma līst kapu teritorijā? Jābūvē tur, kur netiek postītas cilvēciskā attieksme pret aizgājējiem viņā saulē.Nevajag politiku meklēt, kur tās nav!

      • kautrs aizrādījums Atbildēt

        Vai tu, tradīciju cienītāja, zini, kur rīdzinieki apglabāja mirušos, pirms tika ierīkoti Lielie kapi? Gūgles tante gan zin: “Piektā daļa Vecrīgas — senkapi?” …

  5. Skanstes tramvajs ir AB bankas un Fiļa shēma. Banka ir saistīta ar Krievijas interesēm, bet tās savukārt ar tādas politiskas varas stiprināšu, kāda Krievijai ir izdevīga.

    • Varbūt – tam ar politiku ir maz sakara, bet ar milzu mantkārību gan. Kam pieder FM un CFLA, kas gribēja šo sākotnēji noslēpt?

  6. Būs interesanta divkauja. Ne velti jau KM paspārnē būvētajiem objektiem tiek palēnām uzlaistas visas iespējamās tiesas, revīzijas un ekspedīcijas. Acīmredzot, kādam ir bijis iecerēts varens otkats. Daži pēkšņi pamana, ka tur viņu asinsradinieki izved suņus pastaigāties. Bet neskaitāmus citus nolaistus Rīgas kaktus nepamana. Brāļu kapi arī ir pamatīgi nolaisti. Varbūt tur arī kādu tramvaju izlaist?

    • Nu protams ka ir paredzēta “uzvārīšanās”. Jau domes darboņi saplānojuši, kur kabatās bāžamo naudu izmantot. Jo lielāks projekts, jo lielāka kabatas nauda. Saskaņa un GKL tikai smeļ un smeļ un neapstājas…
      Jebkurā projektā, izdevumu grupā varam dažus, pat 5 un vairāk % ietaupīt. Tapēc ir vajadzīgi 100 mio projekti.

    • Uzvārīšanās notiks gan privati, gan partiju kontos.

  7. Paldies, Rita!

  8. Paldies, Rita! Smieklīgi, ka cilvēki domā tikai par politiskiem pasūtījumiem. Ir arī citas vērtības dzīvē un šī – mūsu senču cienīšana – tomēr pieder pie tām. Pietiek, ka barbariski reiz jau tika uzbūvēta Senču iela, pie tam nopostot tikai latviešu/vācu kapu teritoriju un neskarot krievu kapus (tomēr komunisti savējos pasaudzēja), sāpīgi lasīt, kā cilvēki gadiem liek ziedus tuvinieku piemiņas dienā Senču ielas vidū. Nu un, ka tur kapu kopiņas ir nolīdzinājušās laika gaitā līdz ar zemi, kauli jau nekur nav pazuduši… Necieņu izrāda tikai cilvēki bez saknēm un bez sirdsapziņas.
    Un uz Purvciemu, vai arī Rumbulu, vai arī Bolderāju tramvaju vajadzētu nesalīdzināmi vairāk! Pati strādāju Skanstes rajonā. Ja te ko vajag, tad lētu daudzstāvu autostāvvietu, kur varētu iegādāties abonementus te strādājošie. Tiem, kas te dzīvo, tiešām tramvaju nevajag, viņi brauc ar ļoti lepniem auto.

  9. It kā jau Saskaņai te nemaz nevajadzētu būt iebildumiem attiecībā uz šiem grozījumiem, ja jau viņiem kapu vandalēšana nemaz nav plānos

  10. It kā jau Saskaņai te nemaz nevajadzētu būt iebildumiem attiecībā uz šiem grozījumiem, ja jau viņiem kapu vandalēšana nemaz nav plānos.

  11. un ah. Rīgai nevajag tramvaju. Labāk ieliekam kalendārā vēl kādu sēru dienu.

  12. Man jau šis “protests” vairāk izskatās pēc politiska pasūtījuma. Tak, cik sapratu, tajā “suņu pastaigas laukumā”(jo par kapiem tos grūti nosaukt) neviena kopiņa netiks aiztikta. Nez kur šie “kapu aizstāvji” bija visu laiku un kādēļ neuztraucās par nasakoptu teritoriju līdz brīdim kad Rīgas dome kaut ko labu grib darīt pilsētas elektrotransporta attīstībā?

    • šī procesa vērotāja Atbildēt

      Uldi, ja neesiet lietas kursā, tad,lūdzu, labāk paklusējiet. LKD(Lielo kapu draugi jau sen rīko talkas, gan individuāli kopj Lielos kapus tas viens, tie ir maldi, ka Lielie kapi netiks aizskarti (Seņču ielas sarkanās līnijas ieiet vairāk kā 12m kapu zonā). LKD un citi sabiedrotie Ir PRET ielaušanos kapu zonā. Ir PRET Lielo kapu nodošanu RD, jo ir PRET pieminekļu bojāšanu.

  13. Brīžiem patiesi liekas, ka Atbildēt

    Naciķiem nav visi mājās. Tak ļaujiet cilvēkiem strādāt un attīstīt Rīgu! Vai arī gribat to nolaist līdz pārējās Latvijas līmenim, kur lauki praktiski izpostīti?

    • Manuprāt, nu gan tiek pārspīlēts! Vai tad kāds ir pret Rīgas attīstību? Nē,nekādā ziņā! Attīstībai jābūt, bet saprātīgai . Ir PRET ielaušanos kapu zonā. Ir PRET Lielo kapu nodošanu RD, jo ir PRET pieminekļu bojāšanu.

    • Tu esi bijis laukos? Tā ir Rīga, kas ir nolaista, kādam laikam būs jāpaiet, lai sasniegtu lauku līmeni. Un kapu draugi, manuprāt, grib, lai Rīga izaugsmē paliktu tur kur ir.

    • Izskatās ka neviens vien komentētājs nav izlasījis rakstu līdz galam, bet tas tāpat neliedz piešūt ušakova propagandas mašīnas izplatīto mītus par LKD kā politisko pasūtījuma izpildītājiem vai nezkādiem nacīšiem. Biedri, vai tiešām ir tik grūti saprast, ka par mūsu apkārtējo vidi mēs esam visi atbildīgi? Ja jums atbildība par cilvēkiem un vidi beidzas pie mājas sliekšņa, tad arī palieciet tur, tikai nepārmetiet citiem, kas grib un var darīt kaut ko vairāk. Citi piedalās talkās, ziedo trūkumcietējiem, dzied koros, bet jūs – acīmredzot aiz tā visa saskatat politiku.

    • Tovarišč Internacionaļizt, komunizt- tev skaidri pateica, ka kapus kopj un aizstāv draugu kopa, cita starpā arī krievu valodā runājoši. Pats laikam esi GKL (Gatavs Kapos Līst) partijas trollis

  14. Kapu tramvajus jāaptur! Lai top metro!!!

  15. Kartāga ir jāsagrauj! Kapu tramvajs – jāaptur! Rita, ved mūs kaujā par Rīgu!
    Ar dziesmu, soļos marš! “Tā ir pēdējā kauja, kas ar uzvaru nāks…..”

  16. ir lietderīgu tramvaja maršrutu izbūvē tur, kur iedzīvotājiem tas visvairāk vajadzīgs. Nevis 1300 Skanstes mega celtņu un baņķieru izklaides braucieniem kaut kad nākotnē (no kurienes tie attīsītāju iecerētie iedzīvotāji radīsies Skanstē?), bet tur, kur cilvēki brauc uz darbu katru darba dienu mikrorajonā Purvciemā ar 59000 iedzīvotājiem, kā arī uz Rumbulu, un Berģiem. 113 miljonu izlietojums ir sabiedrības apspriešanai nododams, nevis slepenībā attīstāms.

  17. “Mūsu nākotne ir kapos”?! Это шутка такая или это чёрный юмор от автора? Нет, я конечно понимаю, что люди смертны и никто не живёт вечно, но и жить под таким лозунгом как то стрёмно.
    А если говорить серъёзно, то при всём моём уважении к старине и прочему, статья эта смахивает на политический заказ. Мне тоже не всё ясно с проектированием линии, есть вопросы. Но есть вопросы и к защитникам. А какую альтернативу предлагают они? Не строить вообще ничего, не развивать никакого сообщения и ходить пешком? сами организаторы будут ездить на своих машинах, а простые люди что будут делать?

    • Kuru brīdi saklausījāt, ka Lielo kapu aizstāvji ir pret celtniecību vispār? Ir PRET ielaušanos kapu zonā. Ir PRET Lielo kapu nodošanu RD, jo ir PRET pieminekļu bojāšanu.

      • ha, kā ta nav pret – paprasiet pašai ritočkai – ir pret un kā vēl – un neklausās, ka saka, ka viņas kapi, lai paliek suņiem – tramvajs neaiztiks 😉 saka, bet netic – netic, bet baidās – baidās un gaužās visur, kur var pagausties – boba vienvārdsakot

    • grafista kungam ir problēmas ar latviešu valodas saprašanu, ja viņš nesaskata alternatīvu kapu tramvajam. Vai arī viņš dzīvo Skanstes rajonā un viņam nav automašīnas.
      Alternatīva ir satiksmes uzlabošana uz tiem Rīgas rajoniem, kuros JAU TAGAD dzīvo cilvēki, no kuriem ir nepietiekama satiksme visos Rīgas virzienos.
      Lūk, purvciemieši gaidīt gaida tramvaja satiksmi, bet Ušakovam vajag postīt kapus, nevis uzlabot satiksmi Rīgā – viņa un rīdzinieku intereses ir ļoti atšķirīgas.

      • Да нет у меня проблем с пониманием, но я действительно не живу в том районе и машины у меня нет. Я просто разобраться хочу. Ведь дорога через кладбище уже проложена, она существует уже сейчас. Это так или не так? И памятники на кладбище рушил ведь не сам Ушаков? Почему же обвиняют его?

        • Jā, ir jau barbariski ierīkota iela, bet, lai realizētu tramvaja izbūvi, iela jāpaplašina un pamatīgi. Patreizējā Senču iela ir pa šauru. Ielas sarkanās līnijas, kuras apgalvo nepārkāpt ir iestiepušās vismas 12m kapu teritorijā: jānojauc kapliča, jāizzāģē kokus un sliede jāieliek pāri apbēdījuma vietām….

          • nav iela jāpaplašina 😉 izmetīs vienu vai divas autojoslas un iela paliks savās robežās

      • Purvciemieši gaida tramvaju, jo nepatīk braukt ar autobusu un trolejbusu?

  18. UWAKOVA KUNGS JAU BRIDINAJUMU SANEMA, VAI NAV JAPADOMA……….

  19. Jau eksistējoša dzelzceļa iekļaušana Rīgas satiksmē aprobežojas ar biļešu apvienošanu. Nožēlojami. Kaut vai mēģinātu ierīkot liftus pasažieru nokļuvei uz Zemitānu tilta, lai tie ātri varētu piekļūt trolejbusu un autobusu satiksmei. Nevienam nerūp pasažieru problēmas, pavāvuļoja par Park @ ride un viss ar to beidzās. Tā ir ja pie pilsētas stūres khm… ieceitīgi teiksim žurnālists bez vīzijas…

    • Железная дорога думе не принадлежит, забыли.

      • Rīga arī nepieder domei, tā nešķiet? Bat satiksmes organizācija attiecas uz domi. Kaut kādas runas par dzelzceļa izmantošanu bija pirms 10 – 15 gadiem. Biļetes apvienoja vai ? Tālāk nekas…

        • Организация движения – это да. А с другими вашими вопросами – это к «Пассажиеру Вилциненсу», а он принадлежит государству.

      • Однако мостом ведает горисполком.

        • Ну и что? Любое стрительство около ж.д., над ней или под ней, надо в обязательном порядке согласоывать с ж.д. Ведь там коммуникации проложены, контактная сеть и прочее.

  20. Vai Rīgai sen nav laiks izstrādāt nopietnu transporta ceļu attīstības nākotnes plānu? Vai tiešām arī Eiropā nav kvalificētu pilsetplānošanas specialistu, ja jāklausās murgi par mazu šķērsieliņu paplašināšanu, lielāku kā Brīvības iela? Vai kāds pie pilna saprāta esošs var ko tādu iedomāties?

  21. Nenoliedzami labs un izteiksmīgs raksts. Paldies par to un par ironiju jo īpaši. Interesanta ir anarhistiskā nostāja raksta noslēgumā, kas raisa pārdomas, ka varbūt tiešām labākā rīcība pret varas aprobežotību un alkatību ir tās asimetrisks noliegums un organisks, t.i. politiski nekoordinēts protests. Ja vien ļaudis to spēj izturēt.

  22. Sauciet palīgo veterānus auseklīšus – HES un metro apstādinātājus! Vēl tak spēkus kaulos i Īvānam, Ulmem u.c. ar “tautas draugu” kantori Stabu ielā saistītajiem un nesaistītajiem ziņotājiem.

  23. Ja pavēro mūsu prezidentu viņa darbībā,māc bažas par latviski domājošu līdzpilsoņu pozīcijām arvien kosmopolitiskākā Latvijā.Tas jau ir skaidrots ar no laukiem ieplūdušo jaunrīdzinieku pieaugumu,kas ilgi nekavējas kļūt par galvaspilsētas vadošās partijas aizstāvjiem.Saprotams,bez darba arī viņi nebūtu nekas,tāpēc labāk tā ,nekā nekā.

  24. Paldies autorei un visiem, kas kaut ko dara mūsu izdzīvošanai un kultūras saglabāšanā. Ir tāds romāns – tautai uzsūtīja miega slimību, no kura mostoties viņi vairs nezinātu, kas viņi un no kurienes ir.
    Un pieņēmumi, vai baumas (sauc kā gribi), kad pēc izrakņāšanas vairs daudz nebūs ko postīt, nolīdzinātā vietā vietā starp simtgadīgiem kokiem, pacelies kāda svešzemju oligarha pils.

Juris Lorencs: Mazā valsts un lielā bumba (3)Sodot Ziemeļkoreju ar militāru spēku, sekas var būt neprognozējamas un traģiskas, bet arī piekāpšanās šim režīmam var novest pie slikta gala.
Lasītāju aptauja
Ērika Oša zīmējums
Ēriks Ošs. Mani lūdzu uz 2028. gadu, uz Latviju ar 30 apriņķiem!

Pareģojumi

Saglabājoties pašreizējai ekonomiskajai situācijai, uz Latvijas 110. gadadienu 2028.gadā valstī būs 20 – 30 pašvaldības (apriņķi), piektdien Latvijas Pašvaldību savienības kongresā prognozēja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards. Patlaban Latvijā ir 119 pašvaldības.

Kādiem jābūt mēneša ienākumiem, lai justos pārticīgi?
Draugiem Facebook Twitter Google+