Latvijā
Politika

Juris Lorencs: Latvijas politikā darbojas princips “pastāvēs, kas pārvērtīsies”0

Juris Lorencs

Indiešu mitoloģijā ir tāds jēdziens kā “avatāra”, kas nozīmē dievības manifestāciju cilvēciskā veidolā, savdabīgu reinkarnāciju, pārdzimšanu. Vienai no svarīgākajām hinduisma panteona dievībām Višnu ir vismaz desmit “avatāras, no kurām nozīmīgākās ir Buda, Krišna un Rāma.

Par seno Indiju atcerējos, raugoties uz 13. Saeimas vēlēšanu rezultātiem. Sociologi vēl ilgi analizēs Artusa Kaimiņa partijas panākumus, zaļzemnieku un Latvijas Krievu savienības neveiksmes.

Tas, kas man šķiet visai uzskatāms un pamācošs – neraugoties uz visām priekšvēlēšanu batālijām un strīdiem, Latvijas politikā saglabājas vairākas konstantes, kas savu izdzīvošanu nodrošina “avatāru” formā.

Vispirms tā ir nacionāli konservatīvā ideja, kas šoreiz manifestējusies ne tikai Nacionālajā apvienībā, bet arī Jaunajā konservatīvajā partijā. 13. Saeimā viņiem kopā ir 29 vietas, kas ir izcils rezultāts.

Vēl viena politiskā strāva – labēji centriska – šoreiz izdzīvojusi “Jaunās Vienotības” un “Attīstībai/Par!” formās.

Kopā – 21 vieta, gandrīz tikpat daudz, cik 12. Saeimā bija “Vienotībai” – 23. Vienkārša aritmētika teic, ka šiem četriem spēkiem jaunajā Saeimā ir 50 balsis. Vai tas ir pamats stabilai valdībai, pāragri spriest.

Tomēr šis skaitlis liecina, ka virsraksti, kas parādījās medijos – “Vēlētāji soda gandrīz piecus gadus valdījušo koalīciju” –, īsti neatbilst patiesībai.

“Attīstībai/Par!” un “Jaunās Vienotības”, kas abas patiesībā ir “Vienotības” reinkarnācijas, kopējie panākumi liecina – Latvijas politikā darbojas princips “pastāvēs, kas pārvērtīsies”.

Ja ne pilnībā pārvērtīsies, tad vismaz izrādīsies citā ārējā formā. Jo “Attīstībai/Par!”, lai kā tā gribētu sevi pozicionēt, tomēr ir nākusi no vecās labās “Vienotības” kodola – gan programmas, gan personāliju ziņā.

Kāpēc indiešu hinduisti tā iecienījuši šīs “avatāras? Jo tās dod iespēju īpaši izcelt, akcentēt kādas dievības īpašības. Piemēram, tie Višnu sekotāji, kam sāk apnikt stabulētājs un govju meitu aplidotājs Krišna, var sākt interesēties par Budu.

Dievu personības mainās, bet Višnu mācība paliek tā pati. Līdzīgi ir ar Latvijas balsotāju. Vēloties saglabāt “ideoloģisko kodolu”, tie tomēr grib redzēt “jaunas sejas”.

Ne velti pasaules mediji, rakstot par mūsu Saeimas vēlēšanām, raksta, ka, lai gan Latvijas parlaments “nomainīts par divām trešdaļām”, kopumā tomēr “viss paliks pa vecam”.

Un vēl kāda mācība – Latvijas vēlētājs neatbalsta tādas avatāras jeb politiskās reinkarnācijas, kas veidojas, saplūstot vairākām dievībām jeb politiskajiem spēkiem.

Spilgtākais piemērs – nu jau piemirstās 10. Saeimas vēlēšanas, kurās “Par labu Latviju” piedzīvoja pilnīgu fiasko, vien astoņas vietas.

Atgādinājumam – šajā partiju apvienībā ietilpa kādreiz tik varenā Tautas partija, LPP/”LC”, kā arī reģionālās partijas “Ogres novadam”, “Vienota Rēzekne” un “Latgales tauta”. Viss it kā skaisti, tomēr summā čiks vien iznāca, politiska nulle.

Un atkal paralēle ar seno Indiju – tās matemātiķi bija pirmie, kuri sāka lietot negatīvos skaitļus un izgudroja skaitli “nulle”, kas var rasties, saskaitot, piemēram, plus divi un mīnus divi.

Šajās dienās jau sākušās pirmās konsultācijas par jaunās valdības aprisēm. Izskatās, ka vismaz pagaidām neviens nevēlas būt kopā ar “Saskaņu”. Līdzīgi kā Indijā ar tās kastu sistēmu, arī Latvijas politikā ir savi “nepieskaramie”.

Varbūt nākamajās vēlēšanās “Saskaņai” palīdzēs kāda avatāra reinkarnācija “Jaunās Saskaņas” veidolā? Taču Indijas pieredze liecina – vienīgā iespēja atstāt “nepieskaramo” kastu ir mainīt reliģiju, no hinduisma pāriet uz kristietību vai islāmu.

Dzīvosim, redzēsim. Bet pagaidām gaidīsim Valsts prezidenta Raimonda Vējoņa aicinājumu jaunajam Ministru prezidentam ķerties pie nākamās valdības veidošanas.

LA.lv