Mobilā versija
Brīdinājums -0.9°C
Hilda, Teiksma
Svētdiena, 17. decembris, 2017
23. novembris, 2016
Drukāt

Metālu zagļi iznīcina vēsturiskus karakuģu vrakus (2)

Foto: Wikimedia CommonsFoto: Wikimedia Commons

Nelegālo metāla zagļu darbības dēļ Indonēzijas ūdeņos pēdējo gadu laikā burtiski “izgaisuši” vismaz seši Otrā pasaules kara laika karakuģu vraki, vēsta portāls “LiveScience.com”. Ir runa par trīs holandiešu un diviem britu karakuģiem, kā arī vienu ASV zemūdeni.

No Nīderlandes karaflotes kreiseriem “De Ruyter” un “Java” jūras dibenā palikuši vien nospiedumi, savukārt no iznīcinātāja “Kortenaer” vraka pazudusi lielākā daļa. Tāpat nieks vien atlicis no britu kreisera “Exeter” un iznīcinātāja “Encounter”, kamēr no ASV zemūdenes “Perch” pāris nav palicis nekas. Visi šie kuģi bija liecība par sabiedroto spēku smago sakāvi kaujās pret Japānas aviāciju un floti 1942. gada februārī un martā tā sauktajā Javas jūras kaujā, kad sabiedrotie neveiksmīgi mēģināja aizsargāt Nīderlandes Austrumindiju, tagadējo Indonēziju, pret japāņu uzbrukumu.
Tagad notikušais ir īpaši šokējošs, jo šie karakuģu vraki dēļ 2300 jūrnieku dzīvībām, kuras tie paņēma, nogrimstot, starptautiski skaitījās karavīru kapsētas un kā tādas bija neaizskaramas.

Notikušais atklāts tikai šomēnēs, kad Nīderlandes karaflotes memoriālā biedrība “Karel Doorman Fund” nolēma apsekot vraku stāvokli. Piemēram, 2002. gadā, kad fonda nirēji noteica holandiešu kuģu atrašanās vietu, tie bijuši teju ideālā stāvoklī, taču tagad izrādījās jau iznīcināti, atstājot vien bedres. “Karel Doorman Fund” bija cerējis nofilmēt materiālu, ko pēc tam izmantot dokumentālā filmā, veltītai 75 gadadienai kopš traģiskās Javas jūras kaujas.

Vraku iznīcināšanas skandāls pacelts starptautiskā līmenī un ar tā izmeklēšanu nodarbojas Nīderlandes un Lielbritānijas aizsardzības ministrijas. Indonēzija, kuras ūdeņos vraki atradās, solījusi sniegt nepieciešamo palīdzību. Nīderlandes premjers Marks Rite šajā sakarā trešdien jau ticies ar Indonēzijas prezidentu Džoko Vidodo. Starptautiskajā praksē kuģi, lai arī nogrimuši, joprojām skaitās tās valsts īpašums, kam tie reiz piederējuši. Veikt kādas darbības ar vrakiem, bez attiecīgās valsts atļaujas, ir aizliegts.

Speciālistu ieskatā, zemūdens vandālismu, kas īpaši izplatīts Āzijas un Klusā okeāna reģiona ūdeņos, pēdējos gados noteikušas augstās vērtīgo metālu, piemēram misiņa, cenas, kolekcionāru pieprasījums pēc artefaktiem, kā arī vraku uzraudzības trūkums. Tā par nogrimušā karakuģa dzenskrūvi “metālu pirāti” melnajā tirgū var nopelnīt 2500 dolāru tonnā, bet kuģa dzenskrūve sver līdz 10 tonnām… Vraki parasti tiek sadalīti gabalos, tos saspridzinot un tad izceļot pa daļām. Slikta slava šajā reģionā ir marodieriem no Vjetnamas, taču konkrētajā gadījumu aizdomas krīt uz kādu ar Mongolijas karogu kuģojošu un spēcīgu ceļamkrānu apgādātu transportu, kuru pagājušajā gadā pieķēra, nelikumīgi izceļot vrakus netālu no Singapūras.

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Pat te kaut kāds kretīns ielīdis ar savu krieviju

  2. vajag ielikt sludinājumu, lai šamējie atbrauc iztīrīt Baltijas jūru no Krievijas “suvenīriem”.

Draugiem Facebook Twitter Google+