Mobilā versija
Brīdinājums -2.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
3. aprīlis, 2012
Drukāt

Olu cenu pieaugumu izraisījusi mākslīga ažiotāža

olas1

Līdz šim katru gadu pirms Lieldienām akciju rezultātā olu cenas samazinājušās, tomēr šogad tās palielinājušās pat par 40%. Tā ir mākslīgi radīta ažiotāžu, biznesa portālam “Nozare.lv” sacīja Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe.

“Kaut kādu iemeslu dēļ dažās Eiropas valstīs sākusies ažiotāža jeb panika par iespējamo olu cenu kāpumu,” sacīja Gulbe.

Viņa norādīja, ka ražotāji par cenu kāpuma iemeslu nepamatoti nosauc jaunu Eiropas Savienības (ES) normu stāšanos spēkā no 1.janvāra, kas paredz vistu sprostu nomaiņu uz lielākiem.

“Noteikumi bija tikai ražotāju arguments cenu kāpuma nepieciešamībai. Nav viegli patērētājam paskaidrot cenu kāpuma nepieciešamību, bet šeit to veikli grib novelt uz “riebīgo Eiropu”, kas prasot būrus, un tāpēc jāceļ cenas. Bet īstenībā tas bija zināms jau pirms astoņiem gadiem un ražotāji ir palēnām pārkārtojušies. Neviens decembra beigās neņēma kredītu un nepirka jaunus būrus, par kuriem tagad būtu jāmaksā kredītprocenti,” sacīja Gulbe.

Viņa arī atzina, ka vislielāko ažiotāžu ražotājiem izdevies sacelt Igaunijā.

“Igaunijas veikalos pat tika ieviestas normas, līdzīgi kā padomju laikos, – cik paliktņus ar olām vienam pircējam drīkst pārdot. Tā pirkšanas trakuma atskaņas atnāca arī uz Latviju, un arī šeit sākās pastiprināta olu pirkšana. Tā kā prese par to visu arī vēstīja, pirkšana vēl pastiprinājās. Diemžēl pastiprināts pieprasījums izsauc cenu kāpumu, kas arī ir noticis. Cenas pieaugušas visā reģionā,” sacīja Gulbe.

Vienlaikus viņa atzina, ka nelielu olu cenu kāpumu varētu racionāli izskaidrot ar graudu cenu palielinājumu.

“Nelielam cenu kāpumam varētu būt cits iemesls. Pērn vairāk nekā divkāršojās graudu cenas, bet putnkopībā barība veido lielāko pašizmaksas daļu. Tāpat sadārdzinās degviela, elektrība un citi resursi. Tikmēr olu ražotāju cenas pagājušajā gadā ne tikai nepalielinājās, bet pat nedaudz samazinājās. Ilgstoši tas nevar turpināties un droši vien pienācis laiks palielināt cenu par dažiem procentiem,” sacīja Gulbe.

Patlaban olu cenas Rīgas lielveikalos un tirgos svārstās no 97 santīmiem līdz pat 2,30 latiem par desmit olām, liecina “Nozare.lv” novērojumi.

Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centrs izveidots 1995.gadā kā Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūta struktūrvienība. Centrs vāc, apkopo un sniedz Eiropas Komisijai informāciju par noteiktu lauksaimniecības produktu cenām un apmēriem. Iegūtā informācija tiek izmantota lauksaimniecības produktu ražošanas un tirgus stāvokļa novērtēšanai, intervences pasākumu pamatošanai un noteiktu lauksaimniecības produktu muitas vērtību noteikšanai.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+