Mobilā versija
+4.1°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
27. septembris, 2016
Drukāt

Sešgadnieks skolas solā: Vienreiz jau bija šis eksperiments, vai tad secinājumi netika izdarīti? (24)

Foto - Ieva Čīka/LETAFoto - Ieva Čīka/LETA

Ilustratīvs attēls

Ne visi bērni var sākt skolas gaitas no sešu gadu vecuma, uzskata Alūksnes novada pirmsskolas izglītības iestādēs.

Kā skaidroja Alūksnes novada Malienas pirmsskolas izglītības iestādes “Mazputniņš” vadītāja Ieviņa Āboltiņa, arī pašlaik ir bērni, kuri sāk mācīties skolā sešu gadu vecumā.

“Domāju, ka tas jāatstāj vecāku ziņā kā brīvas izvēles jautājums. Bet, ja tomēr ar likumu grib uzspiest, ka visiem jāiet skolā no sešu gadu vecuma, tad vismaz būtu jādod vecākiem izvēles iespējas, vai sešgadīgo bērnu apmācību apgūt pirmsskolas iestādē vai skolā, jo skolās lielākoties nav iespējams bērniem nodrošināt dienas gaitu rotaļdarbību vidē, kur zināšanu, prasmju un attieksmju apguves darbs mijas ar organizētu brīvā laika pavadīšanu un atpūtu visas dienas garumā,” bilda Āboltiņa.

Alūksnes pirmsskolas izglītības iestādes “Cālis” vadītāja Agita Pakalniete uzskata, ja skola var nodrošināt bērnudārza dienas režīmu, rotaļnodarbības, atpūtas laiku bērniem, lai nav dzirdams skolas zvans, pieskatīšanu no plkst.7 līdz 18, jo vecāki strādā, ēdināšanu trīs reizes dienā un higiēnas prasību nodrošināšanu (piemēram, iet līdzi uz tualeti), tad bērni var iet skolā no sešu gadu vecuma. Tikai, vai nepieciešams bērnudārzu pārcelt uz skolu, ja jau pašlaik vecāki, kuri vēlas, var sūtīt savus bērnus uz pirmsskolas grupām, kuras ir skolās.

“Vēl būtisks aspekts ir skolotāji – ja skolotājs prot labi mācīt 1.klases skolēnus, tas nenozīmē, ka viņš var un prot rotaļāties kopā ar sešgadnieku, bet nosēdēt un koncentrēties skolas solā sešgadnieks nespēj,” uzskata Pakalniete.

Pirmsskolas izglītības iestāde “Cālis” ir iestāde, kurā mācās bērni ar logopēdiskām un fiziskām problēmām – ir bērni, kuri pat astoņos gados aiziet uz skolu un ne jau tāpēc, ka bērnudārzā slikti strādā, bet gan tāpēc, ka tad viņi ir gatavi sākt skolas gaitas – ir sasnieguši to attīstības līmeni, kad spēj koncentrēties mācību darbam, ir fiziski un garīgi gatavi un viņu dzīves kvalitāte būs laba un ļoti laba.

“Ja šie bērni sāktu skolas gaitas kaut vai septiņu gadu vecumā – viņi būtu nesekmīgie, netiktu līdzi mācībās un, kas to zina, kā viņu dzīve veidotos tālāk,” uzskata Pakalniete. “Vienreiz jau bija šis eksperiments ar sešgadīgajiem bērniem, vai tad secinājumi netika izdarīti? Cik man zināms – viņi nesaka, ka ir priecīgi par to, ka bija jāsāk ātrāk iet uz skolu, bērnība ir tik īsa, darba mūžs tik garš. Vai tiešām nāks atpakaļ tie laiki, kad bērnam bērnības nav nemaz?”

Viņa uzskata, ka sliktākajā gadījumā būtu atbalstāma iecere mācīties bērnudārzā kā pirmajā klasē.

“Ja ir runa par to, ka nevaram atļauties turēt jauniešus skolas solā līdz 19 gadu vecumam, varbūt būtu labāk pārņemt Polijas pieredzi, kur nav tīras vidusskolas izglītības, bet gan katra vidējā izglītība tiek iegūta kopā ar kādu profesiju, ja pēc tam skolēns nevēlas tajā strādāt, var mācīties par ko citu, bet profesija viņam, sasniedzot 19 gadus, jau ir,” bilst Pakalniete.

Arī Alūksnes pirmsskolas izglītības iestādes “Pienenīte” vadītājas vietas izpildītāja Dace Gailāne atzīst, ka ir bijuši gadījumi, kad bērns prot tekoši lasīt, teicami prot rēķināt, bet emocionāli nav gatavs, nogurst no spriedzes, ko rada iekšējais diskomforts un jau drīz vien pazūd motivācija mācīties un apgūt ko jaunu.

“Par šo jautājumu, pašreiz notiek diskusijas, bet vai ministrija ir padomājusi par sekām, kādas varētu būt pāragrai bērna sūtīšanai uz skolu. Kur paliek Maslova teorija? Kur paliek psihologu atzinumi, daudzu gadu izpēte? Tas nozīmē, ka tas, ko mēs esam visi augstskolā apguvuši saistībā ar bērna attīstību, ir aplama teorija?” uztraucas Gailāne.

Viņa uzskata, ka tie kaitējumi, kas var tikt nodarīti, ja bērns vēl nav gatavs skolai, ir uzvedības problēmas, nespēja koncentrēties, sliktas sekmes, nevēlēšanās doties uz skolu, noslēgtība, motivācijas zudums, citu traucēšana mācību stundu laikā, dusmas utt.

“Cits jautājums, ja bērns paliek bērnudārza vidē un sagatavošanas grupas bērniem (sešgadniekiem) jau skaitās kā 1.klase, bet tad arī ir jāpārskata mācību programmas. Manuprāt, vispār netiek domāts par bērniem, bet gan par valsts ienākumiem, lai ātrāk saražotu nodokļu maksātājus. Pēc jaunā modeļa bērns nevar iegūt, bet tikai zaudēt,” uzskata Gailāne.

Jau vēstīts, ka Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) iesniegusi izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Vispārējās izglītības likumā, tajos paredzot obligātās pamatizglītības apguves sākšanu no sešu gadu vecuma, vienlaikus saglabājot tiesiski legālu iespēju pamatotas nepieciešamības gadījumā to sākt arī gadu vēlāk. Minētās izmaiņas spēkā varētu stāties 2018.gada 1.jūlijā.

IZM uzsver, ka plānotais 1.klasē apgūstamais mācību saturs un metodika ir atbilstoši pašreizējās obligātajās pirmsskolas izglītības programmās bērniem sešu gadu vecumā apgūstamajam, un netiek paredzēts, ka sešus gadus vecajiem bērniem būs jāapgūst tas, ko pašlaik mācās septiņus gadus vecie bērni.

IZM skaidro, ka pamatizglītības apguvi bērns sāks sešu gadu vecumā tajā izglītības iestādē (pirmskolā vai skolā), kur apgūta pirmsskolas obligātā izglītība, vai arī skolā, kura piedāvā pirmsskolas izglītības programmas, bet nodrošina vecumposmam atbilstošus apstākļus sešgadīgo bērnu mācībām.

Pievienot komentāru

Komentāri (24)

  1. Kapec bernam tiek liegta berniba, sutot vinu skola no tik agras bernibas?!! Sito es nekad nesapratisu!!!! Dzive ir pietiekami gara, lai to nedaritu! kapec mazie kjipari ir jamoka jau no tik agra vecuma

  2. Varbūt skolā var sākt iet no 5 mēnešu vecuma????????? IDIOTI!!! Ne VISI bērni var uzsākt skolas gaitas 6 gadu vecumā!!! Ne VISI!!? Skola ir nopietna iestāde nevis rotaļu laukums! Zinu ģimeni, kur no 3 bērniem divi to varēja realizēt, bet trešais nekādā gadījumā, jo viņš bija dziļi vēl iekšā savā bezbēdībā un bērnības problēmās!!! Šiem bērniem vecākiem būtu jāsēž skolā blakus solā,lai bērns varētu sekot skolas darbam!? Vecāki tam gatavi???

  3. Wtf…es gāju no 6 gadu vecuma skolā un viss ar mani bija ok. Vnk daudzi vecāki nemāk audzināt savus bērnus jau no pašas mazotnes kā pilnvērtīgas personības un uzskata viņus tikai par bērniem, kuri neko nesaprotot. Vēl jāpiebilst, ka daudzi vecāki nesāk jau no mazotnes mājāa viņus apmācīt nedz skaitīt, nedz lasīt, uzskatot, ka to ir jāmāca tikai PII un skolās.

    • Sesos gados tu esi vel berns!!! Kada var but runa par pilnvertigu personu! Tad laujam sesgadigam ari ar masinu braukt un balsot velesanas utt

  4. Labdien,varbút jápadomá,vai vajadzíga 12 klaśu izglîtíba,pâriet atpakaļ uz 11 klasém,tad nebús 19 gadígi skolnieki vidusskolas klasés.Bet nav arí normáli,ka bérni visu dienu skolâ,párnâkot mâjâs vêlâ pécpusdiená,kaudze ar mâjasdarbiem vêl veicama

  5. aNGLIJA NO 5 GADU VECUMA

    • Jā, no 5 gadu vecuma. Bet nevar salīdzināt slodzi Latvijas skolās un UK skolās. Viņi sāk iet no 5 gadi, bet vēl joprojām viss notiek rotaļu veidā. Un nav kaudze mājas darbu!

  6. Man pašai ir dzīves pieredze ar sešgadīgo sākumklasi skolā. Secinājums – šausmas!. Skolai jāasociējas ar nopietnu darbu (esmu arī par skolas formu ieviešanu), nevis ar ko vieglu, ko te atkal sola – īpašu apstākļu piuelāgošanu!!!???. Nedod dies, ja kā pirmajā eksperimentā bērni skolā rotaļājas un vēl guļ pusdienlaiku. Ko tad var gaidīt no viņiem vēlāk? Tā arī bija – tā eksperimentālā sešgadnieku klase nākamajos gados nevarēja pierast, ka skola ir nopietna lieta, jo asociējās ar rotaļām. Neticu, ka IM strādā gudri psihologi, kas to spēj izvērtēt. Ja paskatos, kādus stagnātus ierēdņus sūta uz TV pārraidēm, tad… šodien negribas lamāties…Es labprāt aizietu uz kādu no šīm ”saeimas komisijām”, kur galvenais – vienai partijai noliegt vai neapstiprināt otras idejas vai likumprojektu labojumus. Ja nav ar ko nodarboties IM, tad uz priekšu… Bet mums pat ministru priekšstāvis nekaunās TV teik par skolotāju algu jauno modeli – ”nu pamēģināsim, redzēs, kas sanāks”. Tagad ar vecāku nerviem un bērnu nākamo attieksmi pret dzīvi eksperimentēsim? Vēl trūkst vienas sadaļas (bet gan ieviesīs) – sods par bērna nesūtīšanu skolā no 6 gadu vecuma, tad būs pilnais Latvijas pārvaldes modelis.

  7. Pirms vairākiem gadiem skolu psihologu uzdevums bija 1. klasēs pārbaudīt bērnu gatavību skolās. Kādi bija rezultāti? Kāpēc par to tiek klusēts?

  8. Jūs domājat,ka b\d 6gadniekam nav jau kā skola?Es strādāju sagatavošanas grupā,un pati labi atceros savu 1.klasi. Šodienas 6gadniekiem mums jau ir jāmāca tas,ko 7gadus atpakaļ manam dēlam mācīja 1.klases skolotājs.

    • Vai jūsu bērnu lasīt māca 1.klases skolotājs?Vai tomēr skolā vajadzīgos pamatus viņš jau ir apguvis b\d?Man ir saskarsme ar 2skolām un abas vēlas jau lasīt un rakstīt protošus bērnus savā 1.klasē.Iesaku painteresēties,kādi mācību līdzekļi ir jūsu b\d un sākumskolā,pirms šeit skaļi kliegt par nozagto bērnību,noslogotiem bērniem.Jūs pat nepamanījāt,cik sen jūsu bērndārznieks ir jau pārvērties par pirmklasnieku!!!

  9. Jā, tiešām, Ministrijā sēž cilvēki , kuri neko nesaprot no psiholoģijas,bērniem atņem bērnību. Murgo, lai mēs domātu, ka viņi strādā, jo neko jau IM nav izdarījusi labu reāli , lai uzlaboti šo sistēmu mūsu valstī.

  10. Mans dēls (viņam tagad 37 g.) sāka skolā iet no 6.gadiem.Tā saucās 0 klase,bet skolā bija nodrošināti līdzīgi apstākļi kā bērnudārzā -rotaļas,ēdienreizes diendusa.Skolā pavadīja līdz četriem pēcpusdienā,tad skolas autobuss atveda mājās. Jāpiebilst,ka tā bija lauku skola. Mācījās gan sēžot skolas solā.Aizejot 1.klasē,viņš tekoši lasīja,rēķināja,bet izraut bērnu no bērnudārza un aizsūtīt skolā un uzsākt mācības kā visiem skolniekiem,nav pareizi.Vajadzētu vispirms pārskatīt mācību programmas.Mazmeitai 4.klasē tik sarežģīta matemātika,ka vecāki nav spējīgi palīdzēt,jāalgo mājskolotājs.

  11. Pati strādāju ar 1-4 kl. bērniem skolā. Bērni, pirmkār,t ir dažādi, bet grūti ir tieši jaunākajiem, ap pusdienlaiku vairs nav koncentrēšanās spēju, vajadzīga diendusa, parādās nervozitāte, raudulība. Valsts skaidru iemeslu dēļ- demogrāfija pēc 15 gadiem, cenšas lāpīt pašas radītos caurumus, kad atbalsts ģimenēm faktiski nebija un dzimstība kritās.
    Bet šis nav risinājums!

    • Vajag metodes mainīt,nevis bērnus visu dienu turēt solā,īpaši tos pašu jaunākos.Man kā pieaugušajam arī pēc 1st. tupēšanas kursos ir jau piegriezies sēdēt.

  12. Lasu un brīnos. Kad skolu sāka mana pirmā meita, sabiedrība diskutēja par septiņgadnieku nespēju koncentrēties. Mums pat tika piedāvāts skolu sākt ar astoņu gadu vecumu. Paskaidrojiet, ar ko sešgadnieks atšķiras ar septiņgadnieku? Teiksiet, ka ar vēlēšanos būt bērnam. Ok. Taču rodas cits jautājums. Kādēļ mēs tik ļoti noslogojam mazos bērnudārzos – vis veida pulciņi, valodu apguve, jo vairāk jo labāk. Ekanomikas dēļ noslogoti vecāki, kuriem pat nav laika pabūt kopā ar mazo un kopā ar viņu ķēmoties, pašiem atceroties to sajūtu, kad biji mazs. Tad kuram īsti pietrūkst bērnības un kurā vecumā?

  13. Tiešām vienreiz jau šis eksperments bija ar sešgadniekiem……Vajaga no kļūdām mācīties,bet ne strēbt karstu….Prātīgāk ir samazināt apmacības gadus uz 11 gadiem un sūtīt bērnus uz skolu no 7 gadiem.
    Nezogied bērniem bērnību un neapgrūtiniet vecākus………

  14. Jāņonkols no laukiem. Atbildēt

    Krievu laikā bija labākais variants sagatavošanas grupiņas. Tās tagad tikai vēl jāpilnveido un lai bērni mācās jau bēnītī.

  15. A varbût uzreiz kã bērns piedzimis uzreiz skolä laist ????
    Muļķi tur sëž!!!

  16. Tas viss,ir pupu mizas.Neviena gudra ministra-Latvija nav.Intresanti,no cik gadiem vini apguva izglitibu.

  17. toties, pensijas vecumu gan droši ceļam visiem, atsaucoties uz ārvalstu pieredzi

  18. Tā laikam sakāpis IM galvā, ka sāks atkārtoti eksperimentēt ar bērniem. Parastitos bioloģiskos eksperimentus izdara ar pelēm, žurkām laboratorijā, bet te? Vai varbut kāda ”izglītibas zinātnes” doktora disertācija pierādāma uz Latvijas cilvēkbērniem.
    Jā savulaik jau tas pasākums izgāzās. Tā jau var aizdomāties līdz tam kā lāči mežā slido – cirkā jau to rāda – jā bet pat es – pilsonis slidot neprot. Ko tas varētu nozīmēt – to pašu ko prezidents ar kundzi grozoties uz modes namu mēles modes demonstrējot.. Ne tur un ne tā un galīgs sviests!!!

Rietumu sabiedrībās populisma sezona, notikušo Itālijā komentē eksperts (1)Pašlaik nevajadzētu pārspīlēt ar prognozēm par Itālijā notikušā referenduma sekām, jo Rietumu sabiedrības ir nonākušas “salīdzinoši lielā populisma sezonā”.
Pārsteigums! Taksometrā atrod "Kinder Surprise" olu ar narkotikāmRīgas Pašvaldības policijas (RPP) darbinieki taksometrā pie taksista un trim pasažieriem atradusi "Kinder Surprise" olu ar narkotikām.
Draugiem Facebook Twitter Google+