Tiesības lietot, nevis bojāt! 0

Gar mūsu māju iet servitūta ceļš uz kaimiņu mājām. Šo ceļu izbūvējām par saviem līdzekļiem – ielikām caurteku, atvedām daudzas autokravas ar zemi, granti un oļiem. Pie kaimiņiem ciemos brauc radi ar lielajiem treileriem, kuros pārvadā automašīnas. Ceļš kļuvis izdangāts, bet par tā labošanu kaimiņi nedomā.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
“Krievi mūs burtiski aprīs!” Ukraiņu komandieris skaidro iespējamās kara pauzes briesmas 139
Neizmet, turpini izmantot – 10 praktiski pielietojumi ikdienā tavam vecajam viedtālrunim 7
Lasīt citas ziņas

Viņu īpašumam var piebraukt arī no citas puses, tāpēc pa šo ceļu aizliedzām braukt, lai paglābtu to no tālākas sapostīšanas. Nesen kaimiņi iesniedza iesniegumu policijai, un tā tagad grasās rakstīt pārkāpuma protokolu un uzlikt sodu. Vai patiešām kaimiņiem ir tiesības bojāt mūsu ceļu, bet mums tas visu mūžu būs jālabo par savu naudu?
 Daina Inčukalnā

 

Kaimiņiem šajā gadījumā nav taisnība, jo viņiem kā servitūta izmantotājiem arī ir jārūpējas par ceļa remontu. Civillikuma 1151. pantā rakstīts – ja servitūta izlietošanai vajadzīgs uzturēt un izlabot kalpojošo lietu (šajā gadījumā – ceļu), tas jādara servitūta izlietotājam.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ko var darīt? Ja cilvēki nesaprot vienkāršas lietas, vislabākais ietekmēšanas līdzeklis ir ķeršanās pie viņu naudas maka. Uzrakstiet visu izdevumu sarakstu, ko jums ir prasījusi šī ceļa izveidošana un uzturēšana – materiāli, transporta izdevumi, darbs. Cik naudas ceļa būvē ieguldījuši kaimiņi? – Necik! Toties viņi ir ceļu sabojājuši.

Pieaiciniet kādu sertificētu būvinžinieri vai licencētu būvfirmu – lai sastāda ceļa remontam nepieciešamo izdevumu tāmi. Noderēs arī liecinieki, kas apliecinās, ka ceļu bojā tieši kaimiņu smagā tehnika. Pēc tam kaimiņiem nosūtiet ierakstītu vēstuli (ar paziņojumu par saņemšanu) un pieprasiet noteiktā termiņā, piemēram, viena vai divu mēnešu laikā veikt ceļa remontu vai samaksāt remonta izdevumus atbilstoši tāmei. Klāt pievienojiet tāmes kopiju. Vēstulē uzrakstiet – ja pēc šī termiņa beigām viņi nebūs veikuši ceļa remontu vai samaksājuši norādīto naudas summu, jūs sniegsiet prasību tiesā. Varat piebilst, ka tad viņiem būs jāsedz arī tiesāšanās izdevumi, kā arī tiesu izpildītāja izdevumi, ja viņi nodarītos zaudējumus neatlīdzinās labprātīgi. Varat arī uzrakstīt, ka gadījumā, ja viņi brīvprātīgi neatlīdzinās ceļa remonta tēriņus, tiesu izpildītājs varēs vērst piedziņu uz viņu īpašumu, izsolē pārdodot viņu māju un zemi. Šādi argumenti parasti iedarbojas.

Ja policija gribēs sastādīt pārkāpuma protokolu, paskaidrosiet, ka kaimiņi jūsu īpašumam (ceļam) ir nodarījuši zaudējumus, jūs prasāt tos atlīdzināt, un tikmēr kaimiņi var izmantot citu ceļu, jo šāda iespēja ir.

 

Un vēl – visiem apgrūtinājumiem, arī servitūta ceļam, jābūt ierakstītam zemesgrāmatā! Cik saprotams, jūsu zemesgrāmatā tas nav ierakstīts. Prasiet, lai kaimiņi uzrāda dokumentu, kas apliecina servitūta esamību! Ja šāda dokumenta nav, diskusijas par servitūtu ir tukšas runas, un kaimiņi nekādas pretenzijas nevar izvirzīt, drīkst vienīgi lūgt, lai ļaujat braukt pa šo ceļu.

 

Un vēl viena lieta. Šķīdonī ceļi jāsaudzē, tad nevar braukt ar smago tehniku! Piemēram, AS “Latvijas autoceļu uzturētājs” pēc AS “Latvijas Valsts ceļi” pieprasījuma uz valsts autoceļiem uzliek pagaidu ceļu zīmes: Masas ierobežojums – 10 t. Arī pašvaldības uz saviem ceļiem pavasaros uzliek zīmes, kas ierobežo transporta līdzekļu masu līdz 7; 5 un pat 3 tonnām. Arī privāta ceļa īpašnieks savam ceļam, vadoties no tā stāvokļa, var noteikt masas ierobežojumu, uzliekot norādi, kā arī rakstiski informējot servitūta ceļa lietotāju. Šā gada pavasarī “Latvijas autoceļu uzturētājs” ceļa zīmes par masas ierobežojumu sāka izlikt ap 9. martu, un tās bija spēkā vēl maija pirmajā nedēļā.

Reklāma
Reklāma

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.