Mobilā versija
+0.1°C
Antonija, Anta, Dzirkstīte
Trešdiena, 7. decembris, 2016
29. oktobris, 2015
Drukāt

Vai Jelgava pārcentusies ar kreisajiem pagriezieniem? (7)

Foto - Artis DrēziņšFoto - Artis Drēziņš

Lielās ielas un Jāņa Čakstes bulvāra krustojums. Šeit pērn gāja bojā 26 gadus vecs motocikla vadītājs, ietriecoties džipā, kurš griezās pa kreisi.

Jelgavai bieži braucu cauri un atceros to kopš padomju laikiem, kad tā īpaši izcēlās ar bedrainām un grumbuļainām ielām. Tagad Jelgava, šķiet, patiesi attaisno savu moto: pilsēta izaugsmei. Ielas plašas, segums līdzens, luksofori ņirb, transporta līdzekļi traucas, gājēji steidzas. Taču ceļu satiksmes negadījumu eksperts Oskars Irbītis ir pārliecināts, ka šī dunoņa ir bīstamāka nekā varētu būt. Rekonstruējot pilsētas ielas, pašvaldība, viņaprāt, ir pārcentusies. Galvenā kļūda esot daudzie atļautie kreisie pagriezieni pāri divām joslām gan uz centrālajām ielām, gan mazāk svarīgām – gan ar pagriešanās joslām (kabatiņām), gan bez tām, turklāt ar dažādiem luksoforu darbības režīmiem.

O. Irbītis uzskata, ka kreisais pagrieziens pāri divām joslām ir principā nedrošs, jo vadītāja uzmanība sadalās: jāpievēršas ne tikai tiem, kas brauc pretim (turklāt divās joslās braucošie transporta līdzekļi var aizsegt viens otru), bet arī gājējiem un priekšā braucošajiem. Vēl eksperts norāda, ka Jelgavā kabatiņas ir īsas un tajās ietilpst tikai daži auto, tāpēc bieži veidojas astes ārā uz otro joslu, pa kuru var braukt tikai taisni – tad pa to braucošie ir spiesti bremzēt.

Eksperta verdikts: no drošības viedokļa šos kreisos pagriezienus uz intensīvas satiksmes ielām pāri divām joslām vispār vajadzētu aizliegt, liekot vadītājiem pa kreisi nokļūt, trīs reizes griežot pa labi un apbraucot kādu kvartālu.

Jelgavas pilsētas domes Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja Gunita Osīte uzskata, ka kopumā transporta organizācija pilsētā esot optimāla: atbilstoši pieejamajam finansējumam un pilsētas īpatnībām: “Jelgava nav maģistrāle, bet ir pilsēta, un atbilstoši arī jābrauc: nav jājoņo, ir jāskatās spoguļos un jārēķinās ar blakus faktoriem. Tad nekādu problēmu nebūs.” Pilsēta darot visu, lai cilvēkiem būtu ērtāk un labāk. “Arī kreisie pagriezieni ir cilvēku ērtības labad. Ir diskusijas par luksoforu režīmiem, pakāpeniski ieviešam luksoforu viedo vadības sistēmu, to pieregulējam,” stāsta G. Osīte.

Jelgavas domes priekšsēdētāja vietnieks Jurijs Strods Valsts policijā noskaidrojis datus, cik pēdējos piecos gados pilsētā notikuši ceļu satiksmes negadījumi, veicot kreiso pagriezienu pāri divām joslām. Izrādās – 21. “Tad varam parēķināt, ka vidēji tas ir viens gadījums trijos mēnešos. Vai tas ir daudz vai maz, iepretim liekot ieguvumus? Protams, pat viens gadījums var būt dramatisks vai traģisks. Labi, taisīsim vienvirziena ielas, aizliegsim kreisos pagriezienos, braukāsim apkārt kvartāliem, bet prakse rāda, ka uz vienvirziena ielām pazūd pilsētas rosība, cilvēki neapmierināti, ka nevar piekļūt objektiem, lieki jābraukā. Tiem, kas apguvuši braukšanas noteikumus un netrako, tiem ir labi.”

Tomēr O. Irbītis uzskata, ka citās pilsētās tomēr cenšas tikt vaļā no kreisajiem pagriezieniem un ka Jelgava izšķīrusies par eksperimentu, par kura rezultātiem objektīvi varēs spriest pēc kāda laika.

Visu rakstu lasiet 30. oktobra “Latvijas Avīzē” vai “Latvijas Avīzes” e-izdevumā.

Pievienot komentāru

Komentāri (7)

  1. Ielas Jelgavā sāk palikt super, tiešām patīkami pa šo pilsētu pārvietoties un, cerams, ka ar šo viss vēl nebeigsies.
    Bet… satiksmes organizācija ir galīgi garām. Konkrēti, divi krustojumi seviški nāk prātā. Lielās ielas un pasta ielas krustojums, kā arī, Lielās un Mātera ielu krustojumi. Teikšu kā ir, vēl nedrošāku un nervozāku satiksmi vēl jāpapūlas padarīt. Iepriekš Lielajai ielai kustību atļāva atsevišķi- pretimbraucošie stāv, gājējiem sarkanais (griežoties pa kreisi). Vēl drošāku kreiso pagriezienu nav iespējams uztaisīt. Tagad- ārprāts.
    Un vēl… inteliģentie luksofori.. hmmm. motobraucēji sapratīs, ko nozīmē apstāties pie sarkanā un gaidīt zaļo. Tas, ja nezini , kas un kā….

  2. Kad vainīgajiem nāksies izmaksāt 1.000.000,00 eiro par katru bojā gājušo, tikai tad sāks domāt par drošību. Galvenais, lai sods ir neizbēgams.

  3. Tas O. Irbītis ir baigais pārgudrinieks. Droši vien, ka kāds veco laiku āzis savā amatā. Jelgavā ir salikti tik daudz luksafori, ka spēj tikai pie katra apstāties. Kreisie pagriezieni ir ērti braucējiem un samazina stāvēšanu, laiku. Padomājiet, cik tonnām degvielas neizpūtīsies gaisā, cik nenormāli daudz laika patēriņš pieaugs, kad taisot labo+labo+labo pagriezienu (kvartālu apbraucot) un ar to papildus noslogojot satiksmi liekā apbraukšanā. Jau tā cilvēki ir nikni un uzkurinājušies par dažādām satiksmes dīvainībā un kur tad vēl papildus tādu ‘āžu’ lēkāšanu ap kvartāliem. ‘Kabatiņas’ ielas malā – lai citas pilsētas pamācās no tā – cik tas ir ērti, pārskatāmi un pretimnākoši autobraucējiem. Ja kāds nepareizi noparkojas, priekš tā ir ceļu policija, kas pamācīs šo neprašu.
    O. Irbītis labāk būtu padomāt un virzīt ieviešanai latvijas satiksmē priekļikumu par labā pagrieziena atļaušanu pie sarkanās gaismas, kad iela ir satiksmei brīva. Kā tas ir daudzās valstīs. Tad viņam paklapēsim pa plecu un teiksim: “O. Irbīt, malacis, ar to taupi autobraucējiem degvielu, laiku, atslogo ielu citiem braucējiem”.

  4. Apraksts zem fotogrāfijas ir NEDAUDZ nekorekts. Motociklists nositās, jo škērsoja krustojumu pie SARKANĀ luksofora signāla apbraucot DIVĀS joslās stāvošus auto pa labo pusi.
    Džpam dega zaļais un vēl papildsekcija….
    Un inteleģentā vadības sistēma skaisti nodrošina, ka pa nakti braucot nav lieki jāapstājas krustojumos…

    • Jāpapildina, ka motociklists brauca pa labo rindu (tur vispār ir trīs rindas), no kuras drīkst izdarīt tikai labo pagriezienu. Diemžēl tādu “gudrinieku”, kas tik rupji pārkāpj CSN, ir daudz.

  5. Jelgavā ar satiksmi viss ir kārtībā. Ielas ir skaistas.

  6. Jāņonkols no laukiem Atbildēt

    Jelgava lielā mērā ir arī mana pilsēta. Ar auto jūtos drošs, jo satiksme nav tik intensīva kā Rīgā, bet ielas zinu no galvas. Ir patīkami un droši braukt pa Lielo ielu visā garumā. Pie katra lielveikala un tirgus ir stāvvietas. Tikai pašiem auto vadītājiem jābūt uzmanīgiem un jāievēro visi satiksmes noteikumi.

Draugiem Facebook Twitter Google+