Ekonomika
Bizness

Vai “Lux Express” reiss Rīga – Daugavpils būs nelegāls?1


Kaut gan licence saņemta, nav skaidri zināms, vai “Lux Express” reisi maršrutā Rīga–Birži–Daugavpils maz drīkstēs kursēt.
Kaut gan licence saņemta, nav skaidri zināms, vai “Lux Express” reisi maršrutā Rīga–Birži–Daugavpils maz drīkstēs kursēt.
Publicitātes foto

Ar negaidītu soli izcēlusies pasažieru pārvadājumu kompānija “Lux Express”, kas nolēmusi ieviest jaunu ekspresreisu maršrutā Rīga–Daugavpils. Un lepojas, ka nodrošinās iekšzemes pārvadājumus, neprasot no valsts dotācijas. Taču Autotransporta direkcijā (ATD) gan domā citādi, norādot, ka attiecīgais pakalpojums nav saskaņots kompetentajā institūcijā, tādēļ ir uzskatāms par nelegālu.

 

Konkurēs ar jauniem autobusiem

“Mūsu aprēķini rāda, ka brīvais tirgus varētu darboties vairāk nekā pusē pašreizējo pārvadājumu starp Rīgu un visām lielajām pilsētām.

Savukārt valstij būtu jādotē nerentablie maršruti, kur pasažieru skaits nav pietiekams.

Tādējādi arī publiskais finansējums tiktu lietots pārskatāmi un efektīvi,” viedokli pauž “Lux Express Latvija” valdes priekšsēdētājs Janno Ritsbergs. Atzīmējot, ka mūsu kaimiņvalstī Igaunijā “Lux Express” iekšzemes pasažieru pārvadājumus brīvajā tirgū nodrošina jau piecus gadus un “nevienu reizi nav bijis pamata apšaubīt šāda modeļa efektivitāti”.

Plānots, ka jaunais ekspresreiss Rīga–Birži–Daugavpils sāks kursēt nākamo trešdien un tā kopējais brauciena laiks būs apmēram trīs ar pusi stundas. Sagaidāms, ka dienā kursēs trīs reisi gan no Rīgas, gan Daugavpils, bet piecpadsmit minūtes šoferis atpūtīsies Lietuvas pilsētā Biržos.

“Mums ir patiess prieks un gandarījums ieviest ērtu un ātru autobusu savienojumu starp Latvijas lielākajām pilsētām.

“Lux Express” pasažieru pārvadājumus nodrošinās ar pilnīgi jauniem autobusiem, tādējādi investējot jaunā maršruta izveidē gandrīz vienu miljonu eiro,” palielās J. Ritsbergs un turpina: “Jaunie autobusi būs aprīkoti atbilstoši mūsdienu standartiem. Tajos būs ērtas, regulējamas sēdvietas; klimata kontrole; labierīcības; bezmaksas karstie dzērieni un “Wi-Fi”. Tāpat jaunākās drošības funkcijas, lai palielinātu pasažieru un citu satiksmes dalībnieku drošību.”

Interesanti, ka uzņēmums “Lux Express” pērn pārvadājis nepilnus trīs miljonus pasažieru un lielāko tirgus daļu sastādījuši tieši Igaunijas iekšzemes pārvadājumi. Tiem sekoja starptautiskie pārvadājumi Baltijas valstīs un starptautiskie pārvadājumi no Krievijas.

 

Licenci tomēr saņem

Paredzams, ka jaunais reiss konkurēs ar uzņēmuma “Daugavpils autobusu parks” piedāvātajiem reisiem. Sazinos ar kompānijas direktoru Sergeju Mihailovu, kurš atklāj jaunas detaļas: “Par konkurenci šobrīd pāragri satraukties, jo nav skaidri zināms, vai “Lux Express” reisi maz drīkstēs kursēt. Uzņēmums nav ieguvis speciālo atļauju jeb licenci, kas ļautu sniegt pakalpojumus. Ja licence tomēr būs un ekspresreiss Rīga–Birži–Daugavpils patiešām kursēs, mums būs jācīnās par klientiem. Konkurenti paliek konkurenti, un viņu izziņotie plāni mūs neiepriecina.”

“Lux Express” valdes priekšsēdētājs apstiprina, uzņēmums kādu laiku licenci pacietīgi gaidījis, jo šis ir starptautisks reiss, kādēļ oficiālajām iestādēm ir jāievēro noteikts laika periods Eiropas Savienības (ES) starptautiskā maršruta licences pieteikuma apstrādei. Taču ceturtdienas pēcpusdienā tā tikusi saņemta, tādēļ jau 19. jūnijā tiks sākti pirmie reisi.

 

Pakalpojumu uzskatīs par nelegālu

Taču par to, ka uzņēmums līdz galam nav atrisinājis visas nepieciešamās lietas, pārliecinos arī Autotransporta direkcijā. Izrādās, ka neviens no “Lux Express” grupas pārvadātājiem nav vērsies Latvijas kompetentajā institūcijā, lai saņemtu atļauju veikt pārvadājumus maršrutā Rīga–Birži–Daugavpils.

“Latvijā sabiedriskā transporta pakalpojumu tirgus ir regulēts. Tieši tādēļ regulārus pasažieru pārvadājumus iekšzemē tiesīgi veikt ir tikai tie pārvadātāji, kuriem ir noslēgts līgums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu konkrētā maršrutu tīkla daļā,” uzsver ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone.

“Saskaņā ar Autopārvadājumu likumu pārvadātājam, kas nodrošina iekšzemes pārvadājumus, arī jāsaņem atļauja sniegt kabotāžas pārvadājumus. Ņemot vērā iepriekš minēto, maršrutā Rīga–Daugavpils regulārus pasažieru pārvadājumus šobrīd tiesīgi veikt tikai divi pārvadātāji – “Nordeka” un “Daugavpils autobusu parks”.

Tāpat pārvadātāji ir tiesīgi veikt pasažieru pārvadājumus starptautiskajos maršrutos ES teritorijā, ja iepriekš ir saņemta atļauja vienā no galapunktu valstīm.

Saistītie raksti
Latvijā kabotāžas pārvadājumi starpvalstu maršrutos nav atļauti, un tas nozīmē, ka ir aizliegta pasažieru apmaiņa pieturvietās vienas valsts ietvaros.

Ņemot vērā, ka “Lux Express” nav saskaņojuma nodrošināt regulāros komercpārvadājumus attiecīgajā maršrutā, šādu pakalpojumu sniegšana uzskatāma par nelegālo pārvadājumu.”

LA.lv
LA
LA.LV
Ekonomika
Liepājas lidostā novērots būtisks pasažieru skaita pieaugums. Ar ko tas skaidrojams?
9 stundas
LA
LA.LV
Ekonomika
“Autobraucēji jau tagad samaksā vairāk, nekā ir nepieciešams ceļiem.” LCB par akcīzes celšanu dīzeļdegvielai 2
10 stundas
LA
LA.LV
Ekonomika
“Maxima” paziņo par jauna pakalpojumu centra izveidi
11 stundas

Lasītākie raksti

Par svarīgo

AD
Artis Drēziņš
Latvijā
Negribēja nogalināt draugu…Jaunietim piespriež astoņus gadus cietumā
40 minūtes
LA
LA.LV
Sports
FOTO: Sevastova Jūrmalas WTA turnīru sāk ar pārliecinošu uzvaru
41 minūtes
LL
LETA, LA.lv
Ekonomika
Reiram būs jālemj par mutisku aizrādījumu VID vadītājai Jaunzemei. Ministrija skaidro iemeslus
5 stundas
LE
LETA/LA.LV
Latvijā
VIDEO. Latvijā pirmo reizi nosēdušies ASV iznīcinātāji “F-35” 1
1 stunda
LE
LETA/LA.LV
Pasaulē
Pēc atteikšanās no cūkgaļas diviem bērnudārziem Vācijā vajadzīga policijas aizsardzība
4 stundas