Andris Kulbergs: Ja nekavējoties nerīkosimies, vilcienu satiksmi Latvijā nāksies slēgt 0
Pasažieriem prieks par jaunajiem ViVi vilcieniem bija neviltots. Taču nesen viens no vilcieniem aizdegās. Aizdegšanās iemesls meklējams nevis pašā vilcienā, bet gan kontakttīklā, kas ir kritiskā stāvoklī. Andris Kulbergs, Saeimas deputāts (AS), Auto asociācijas prezidents, TV24 raidījumā “Ziņu TOP” stāsta, ka nacionālā līmenī dzelzceļa kustība ir apdraudēta.
Ir novecojuši visi vadi – tie “nestāv stīgā”, arī visi balsti nestāv. Uz šādā stāvoklī esoša dzelzceļa uzliekot jaunos ViVi vilcienus, sabiedrība saka, ka slikti ir vilcieni, bet patiesībā ViVi vilcieni pat var nodegt sliktā dzelzceļa stāvokļa dēļ, pauž Kulbergs. Viņš saka, ka, lai to salabotu, nauda jau bija 2019. gadā, bet tā netika “saimnieciski apgūta”.
“Mums bija jādara tas jau sen. Bija iedota nauda, viss bija gatavs. […] Tagad šo naudu novirza “Rail Baltica” betona caurumu aizsegšanai,” pauž deputāts. Viņš uzskata, ka ir labi, ka valsts atrod finansējumu “Rail Baltica”, bet ka nacionālo problēmu tas neatrisina.
“Nacionālais dzelzceļš ir apdraudēts kustēties – tā ir taisnība, ja nebūs investīciju šajā jautājumā. […] Mums ir 19 miljoni pasažieru gadā, kas pārvietojas lokāli. Viņi ir apdraudēti, viņu pārvietošanās ir apdraudēta šobrīd – ar šo situāciju ilgtermiņā,” izsakās Kulbergs.
Ir jāsāk rīkoties uzreiz – soli pa solim, lai labotu situāciju, pauž deputāts.
Jau ziņots, ka VAS “Latvijas dzelzceļš” martā brīdinājis Satiksmes ministriju (SM), ka drošības apsvērumu dēļ, bez kontakttīklu sistēmas pilnīgas pārbūves, piecu līdz desmit gadu laikā elektrovilcienu satiksmi varētu nākties slēgt, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Ziņojumu ministrijai parakstījušas “Latvijas dzelzceļa” un Dzelzceļa valsts tehniskās inspekcijas amatpersonas. Pēc raidījuma vēstītā tas tapis tādēļ, ka kontakttīklu atjaunošanai paredzēto Eiropas fondu naudu paredzēts pārdalīt citiem projektiem, piemēram, “Rail Baltica” savienojumam ar lidostu.
Amatpersonas norādījušas, ka puse no sistēmas konstrukcijām ir avārijas stāvoklī. Vissliktākā situācija ir posmā Rīga–Ogre un Zemitāni–Skulte. Pašlaik notiek vai drīzumā sāksies darbi 200 kilometru modernizēšanā – garākais būs Jelgavas un Slokas virziens, citās līnijās atjaunos nelielus posmus. Savukārt neremontēti paliks 300 kilometri un arī vecie transformatori. Tam visam nepieciešami vairāki simti miljonu eiro, noskaidrojis raidījums.