Kravas kuģis.
Kravas kuģis.
Foto. Scanpix/ Mahmoud KHALED/AFP

Bailēs no hutu pirātiem pārtraukts kravu tranzīts pa Sarkano jūru – tarifi pieaug. Sūtījumi no Āzijas ceļos apkārt Āfrikai 15

Pēc raķešu uzbrukuma un “Maersk” kuģa nolaupīšanas mēģinājuma kuģu kravu pārvadātāji vairs neplāno atsākt tranzītu caur Sarkano jūru, kas ir svarīga artērija Suecas kanāla tirdzniecības ceļam.

Reklāma
Reklāma
“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 124
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas?
Seni un spēcīgi ticējumi: šīs lietas nekad nedrīkst ne aizņemties, ne aizdot 9
Lasīt citas ziņas

Jemenā bāzētie hutu kaujinieki Sarkanajā jūrā kopš novembra uzbrūk kravas kuģiem ar vērtīgāk kravām, tā paužot atbalstu palestīniešu islāmistu grupējumam Hamas, kas cīnās pret Izraēlu Gazā, raksta aģentūra Reuters.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tas tagad ir licis kuģiem mainīt maršrutu un kuģot ap Āfrikas dienvidu galu, palielinot kuģu izmaksas ilgākam braucienam. Tiesa gan rādītāji joprojām ir daudz zemāki par pandēmijas līmeni, kas bija sasniegts 2021. gadā.

Ēģiptes Suecas kanāls savieno Sarkano jūru ar Vidusjūru un ir ātrākais veids, kā no Āzijas un Tuvajiem Austrumiem uz Eiropu nosūtīt degvielu, pārtiku un patēriņa preces.

Šo maršrutu izmanto, lai pārvestu apmēram trešdaļu visas pasaules konteinerkravu, tostarp rotaļlietas, tenisa apavus, mēbeles un saldētu pārtiku u. c.

Uzbrukumi jau aizkavē daudziem uzņēmumiem paredzēto produktu un izejvielu, un izejmateriālu piegādi, jo Suecas maršrutu izmanto tādi uzņēmumi kā IKEA, Walmart (WMT.N) un Amazon (AMZN.O).

Kā raksta Reuters, saskaņā ar starptautisko kravu rezervēšanas un maksājumu platformas Freightos (CRGO.O) datiem, aizvadītajā nedēļā tarifi no Āzijas uz Ziemeļeiropu vairāk nekā divkāršojās un pārsniedza 4000 USD par 12,2 metru konteineru, savukārt Āzijas un Vidusjūras reģiona valstu cenas pieauga līdz 5175 USD. Tas var padarīt daudzu preču cenas vēl augstākas.

Jau simtiem konteinerkuģu un citu kuģu ir mainīti maršruti ap Āfrikas dienvidu Labās cerības ragu, lai izvairītos no uzbrukumiem, pagarinot to reisu par 20 dienām garāku.

Likmes arī Ziemeļamerikas ostām pieaug. Līdz 30% kravu, kas nonāk ASV austrumu piekrastē, ceļo pa Suecas kanālu. Nozare sagaida, ka daļa no šī importa tiks novirzīta uz ASV Rietumkrastu, kas ir tiešs brauciens pāri Klusajam okeānam no Ķīnas un citiem Āzijas.

Likmes sūtījumiem no Āzijas uz Ziemeļamerikas austrumu krastu jau pieaugušas par 55% līdz 3900 USD par 12,2 metru konteineru. Rietumkrasta cenas pieauga par 63% līdz vairāk nekā 2700 USD pirms paredzamās kravas novirzīšanas, lai izvairītos no problēmām Sarkanajā jūrā.

Lai gan izmaksas ir pieaugušas, kā raksta Reuters, tās joprojām ir daudz zemākas par 2021. gada pandēmijas izraisītajiem rekordaugstajiem līmeņiem —

USD 14 000 par konteineru no Āzijas līdz Ziemeļeiropai un Vidusjūrai un USD 22 000 par Āziju līdz Ziemeļamerikas austrumu krastam.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.