Inženieris un konstruktors Andris Dambis: “Tā ir tikai ilūzija, ka dīzelis ir lēts. Ar pieaugošajām vides prasībām tas kļūst arvien dārgāks. Šīs ekonomiskās sviras ir iedarbinātas, un atpakaļgaitas tur vairs nav – arī smagajām automašīnām.”
Inženieris un konstruktors Andris Dambis: “Tā ir tikai ilūzija, ka dīzelis ir lēts. Ar pieaugošajām vides prasībām tas kļūst arvien dārgāks. Šīs ekonomiskās sviras ir iedarbinātas, un atpakaļgaitas tur vairs nav – arī smagajām automašīnām.”
Foto: Valdis Semjonovs

“Tā ir tikai ilūzija, ka dīzelis ir lēts.” Saruna ar inženieri Andri Dambi 21

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

 

Ja jau tagad ES Zaļā kursa ietvaros nebūtu deklarēti 2050. gadā sasniedzamie mērķi transporta nozarē, tad nebūtu arī virzības uz tuvākiem – 2030. gada – mērķiem. Tomēr autosportistu aprindās pazīstamais inženieris Andris Dambis, kurš viens no pirmajiem pasaulē uzbūvēja sporta elektroautomašīnas veiksmīgiem startiem visaugstākā līmeņa sacensībās Dakarā un Paikspīkā, šaubās tikai par to, vai arī visumā turīgajā ES pietiks līdzekļu, lai vienlaicīgi attīstītu vairākus fosilajai degvielai alternatīvus dzinēju darbināšanas veidus.

 

LA
LA.LV
Ziņas
“Braucot uz Lietuvu, telefonu atstājiet mājās.” Iedzīvotāji atklājuši, kā pārkāpt ierobežojumus 45
21 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Neuzsāc šodien strīdus! Horoskopi 29.novembrim 1
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Drosmīgs dekoltē! Latviešu aktrise Maija Doveika svinīgā ceremonijā pārsteidz ar savu kleitu 11
3 dienas

Dambja kungs, mana kolēģe no “Latvijas Biznesa” pie jums bija viesojusies tieši pirms diviem gadiem, un viens no sarunas galvenajiem iemesliem bija elektriskā pilsētas mikroautobusa prototipa izstrāde un sertificēšana, lai ar to varētu startēt ES iepirkumos. Pirmais, kurā plānojāt piedalīties, bija Ventspils pašvaldības izsludinātais elektroautobusu iepirkuma konkurss. Vai tajā veicās?

A. Dambis: Ventspils iepirkums ir noticis.

Šā gada sākumā esam parakstījuši līgumu par 14 autobusu piegādi Ventspilij, un vēl mums ir trīs šādu autobusu piegādes pasūtījums citai pašvaldībai, taču pagaidām to nevaru atklāt.

Kopumā 2021. gada laikā mums ir jāizgatavo 17 mikroautobusi. Patiesībā gribētāju ir daudz vairāk, bet pagaidām nākamā gada laikā mēs spēsim saražot tikai šos pasūtījumus. Gribētāji ir no visas ES, pašreiz tieši pēc šāda veida busiem veidojas ļoti liels pieprasījums. Ja kāds tādu gribētu nopirkt uzreiz, tas nemaz nav iespējams. Gads būtu mazākais, reāli – pusotra divi gadi jāstāv rindā. Tiesa, ASV un Ķīnā ir citādi, bet ES pagaidām ir tieši tā.

 

Kādēļ?

“Mikriņu” segmentā Eiropas tirgum pagaidām ir ļoti maz ražotāju, un vēl mazāk tādu, kuriem jau ir sertificēti gatavie produkti. Mēs savu izgatavojām pirms diviem gadiem un tikai tagad esam izgājuši nepieciešamās sertifikācijas. Kas sāks taisīt – tagad vai nākamgad –, būs tikai testēšanas stadija. Mēs neesam vienīgie ražotāji – tuvākie konkurenti ir Lietuvā. Pagaidām gan viņi ir tikai izstrādes stadijā.

Cik zinu, lietuviešiem ir arī cita pieeja, proti, tās mantas, ko viņi liek iekšā savos produktos, ir lētākas un ne tik kvalitatīvas. Taču arī tā būs prece, kuru kādam vajadzēs. Dzīve parādīs, kādu mantu nākotnē lietotājs gribēs pirkt.

Pašlaik montējam četrus autobusus, februārī tiem jābūt Ventspils ielās. Montāža notiek šeit un Jelgavā. Darbu darām kopā ar Jelgavas firmu “Universāls Ltd”. Viņi ir profesionāļi mikroautobusu pārbūvē. Tas, ko redzam uz ielām Latvijā, vairāk nekā 90% ir Jelgavā pārbūvētie mikroautobusi.

 

Ielēkšana šajā biznesa nišā bija tālredzība vai veiksme?

Dzīvē daudzas lietas notiek secīgi. Elektriskās mašīnas sākām taisīt pirms astoņiem gadiem, uzkrājusies pieredze. Tādēļ pirms četriem gadiem varējām sākt taisīt šos autobusus. Tehnoloģiski jūtamies komfortabli. Zinām pašu labāko, kas šajā jomā šobrīd pieejams, un tieši to arī izmantojam savās automašīnās.

Paši uz savas ādas esam pārbaudījuši, kas ir labs un slikts. Pa šo laiku esam radījuši arī savu izgudrojumu: strāvas invertoru – kontrolieri. Tā ir galvenā lieta, kas komandē elektromotorus un domā par automašīnas gaitu. Protams, arī šis izgudrojums ir mūsu priekšrocība.

Vai tālāk būs franšīze? Kamēr neesam nodevuši ekspluatācijā pirmos 17 e-busus, dokumentāciju franšīzei sagatavot vēl nevaram. Taču pēc tam visdrīzāk tā arī notiks. Tā šo lietu un arī pieejamību paplašināsim, taču tas vēl nav nākamā gada jautājums. Pašiem uz vietas ir plāns ražot kādus simt autobusus gadā.

Elektriskajiem automobiļiem dažādu iemeslu dēļ nopietni esmu pievērsies gandrīz pirms desmit gadiem: Dakaras rallijs, Paikspīka u. c. projekti. Pievēršanās mikroautobusu ražošanai bija loģisks solis, taču es pats vai mans uzņēmums “eO” šo projektu nefinansē. Tie ir vairāki Latvijas uzņēmēji, kuri raduši iespēju piesaistīt finansējumu. No Jelgavas saņemam nokrāsotu karkasu ar sagatavotām stiprinājumu vietām, kur mēs šeit pievienojam elektrodetaļas. Pie mums Ogrē “mikriņš” no ceha jau izbrauc pats. Tāda ir ķēdīte – domāju, ļoti iedvesmojošs piemērs, kā divi Latvijas uzņēmumi spēj sadarboties.

Lai arī izmantojam “Mercedes” virsbūvi, uzreiz varu pateikt, ar šo vācu firmu tai vairāk nekāda sakara nav. Turpmākā pārbūve ir tik liela un pamatīga, ka tas būs jauns, mūsu pašu brends.

Kā jau minēju – pieprasījums ir tik liels, ka šobrīd mums nākas atteikt. Kā par mums uzzina un notiek iepirkumi, īpaši neinteresējos, tam nav laika. Par to uzņēmumā atbild mans dēls un citi speciālisti.

 

Cerams, ka kaut cik laika tomēr paliek, lai sekotu informācijai par ES Zaļā kursa mērķiem. Vai transporta jomā tie ir reāli, sasniedzami? Kas notiks, piemēram, ar smagajām automašīnām?

Notiks process arvien mazāku izmešu virzienā – ar elektrifikāciju vai citu alternatīvu. Manuprāt, kārtība ir ļoti vienkārša. ES priekšniecība jau pasen ir noteikusi datumus, kurā brīdī no autoražotāju rūpnīcām jāizripo auto ar eiro5, eiro6 vai eiro7 standartu. Vienalga: “Mercedes”, “Porche” vai “vW”, viņiem ir jāražo automašīnas ar strikti noteiktu izmešu daudzumu. Ja viņi to neizdara – lielas soda naudas. Kā no soda izvairīties? Daļu izgatavojot kā e-auto, daļu kā hibrīdmašīnas utt. Ražot ideālus dīzeļus, lai izpildītu jaunās prasības, ir nenormāli dārgi. Turklāt vides prasību izpilde dīzeļiem būs dārga ne tikai ražošanā, bet pēc tam arī apkopē.

Tā ir tikai ilūzija, ka dīzelis ir lēts. Ar pieaugošajām vides prasībām tas kļūst arvien dārgāks. Šīs ekonomiskās sviras ir iedarbinātas, un atpakaļgaitas tur vairs nav – arī smagajām automašīnām. Galvenais ir infrastruktūra – kur tās ātri var uzlādēt.

 

Jūs runājat par tuvāko gadu risinājumiem. Bet kā ar 2050. gadu? Vai klimata neitralitāti vispār var sasniegt?

Gan jau varēs. Kā to izdarīt? Domāju, ka to šodien īsti neviens nezina. Piemēram, mēs, inženieri, zinām, ko var izdarīt pēc gada, maksimums – pēc pieciem. Iestrādnes ir cerīgas. Taču kopumā jautājums jau nav tikai par automobiļu izmešiem. Arī kuģi, lokomotīves, lidmašīnas un galu galā – pašas rūpnīcas. Komplekss jautājums.

Citās valstīs e-auto subsidē, pie mums ne. Vai tas ir pareizi?

Mans viedoklis ir, ka savām mašīnām nevaram prasīt finansiālu atbalstu, kamēr nevaram samaksāt ārstiem, skolotājiem un policistiem. Taču es neesmu makroekonomikas speciālists, esmu inženieris. Es saku, ko es no saviem nodokļiem gribētu samaksāt pirmkārt. Ja es tagad gribu e-mašīnu, tā ir mana izvēle.

Saskaitu, ka man tas ir izdevīgi, piemēram, taksītim, koplietošanas vai īres mašīnām, ar kurām dienā jābrauc 100–200 kilometru, un uz priekšu! Niša e-auto flotēm ir. Ja nopērk šobrīd dārgo mašīnu un lieto ikdienā, pēc gadiem pieciem jau sanāk bizness.

 

Saspiestā dabasgāze (CNG), ūdeņradis (H2) – vai ir jēga attīstīt arī šos virzienus?

Domāju, ka visi ekonomiskie enerģijas avoti un arī mašīnas, ko būs izdevīgi pirkt un lietot, paliks. Ja vien kāda inženieru grupa rūpēsies, lai tie motori kļūtu labāki CO2 izmešu samazinājuma ziņā. CNG varētu būt viens no veidiem, kas to palīdz izdarīt. Vienīgās šaubas man ir par to, vai investīcijas gāzei un elektrībai ir vienlaicīgi vajadzīgas. Kādam tomēr būtu skaidri jāpasaka – ko īsti vajag. Varbūt H2? Jā, tā arī ir lieta!

H2 “mikriņa” prototips man jau ir uz galda. Partneri tā izstrādei gatavo dokumentāciju. Iespējams, ka nākamajā gadā kopīgi vienu tādu mikroautobusu arī uzbūvēsim, jo tā ir mūsu niša – vispieprasītākā un vismazāk šobrīd piedāvātā. Lielie H2 autobusi arī jau sen ir. Ar H2 tik liela nav transporta līdzekļu, cik uzpildīšanas infrastruktūras problēma.

Kamēr tā būs tik dārga, tikmēr plašas attīstības nebūs. Alternatīvas ir iezīmētas diezgan skaidri, bet izdevīgumu var novērtēt, tikai salīdzinot ar uzpildes infrastruktūras pieejamību!

 

Kā vērtējat “Rīgas satiksmes” pasaulē pirmo H2 trolejbusu projektu?

Saistītie raksti

Vienmēr esmu cienījis un atbalstījis Žila Verna domāšanas mēroga projektus. Vienmēr ir jābūt kādam, kas domā arī piecdesmit, simt gadus uz priekšu. Ja šodien neviens nedomās par 2050. gada mērķiem, tad nebūs arī virzības uz 2030. gada mērķiem. Neko nekomentēšu par naudām, jo par to nezinu. Tomēr “RS” gadījumā paldies tiem, kas par to samaksāja un uzdrošinājās – lielākajā daļā jau nebija rīdzinieku, bet ES nauda. Šādus projektus jāprot izmantot! Arī mūsu gadījumā H2 autobusam nauda nāks no ES ūdeņraža attīstības programmas. Vienkārši kādam to ir jāsāk darīt!

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
“Braucot uz Lietuvu, telefonu atstājiet mājās.” Iedzīvotāji atklājuši, kā pārkāpt ierobežojumus 45
21 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Neuzsāc šodien strīdus! Horoskopi 29.novembrim 1
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Drosmīgs dekoltē! Latviešu aktrise Maija Doveika svinīgā ceremonijā pārsteidz ar savu kleitu 11
3 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Rakstniece Nora Ikstena vīlusies Latvijas valdībā: es maksāju nodokļus, maksāju tā, ka drīz būšu bez ādas, tāpat kā mēs visi šai valstī 41
2 dienas
LE
LETA
Ziņas
Paziņo, kur reģistrēts vislielākais jauno Covid-19 gadījumu skaits
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Paziņo, kur reģistrēts vislielākais jauno Covid-19 gadījumu skaits
11 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
VID ģenerāldirektore nav mierā ar viņai piemēroto sodu: skaidro, kāpēc saņēmusi rājienu 10
14 stundas
SD
Sandra Dieziņa
Ziņas
“Notiks tirgus pārdale.” Kā “Citro” pārdzīvo pandēmiju un gatavojas “Lidl” ienākšanai 5
12 stundas
EK
Elīna Kondrāte
Veselam
Simptomi mēdz būt ļoti līdzīgi. Covid -19 vai gripa – kā atšķirt? 1
11 stundas
LB
Latvijas Bizness
Ziņas
Latvijā izstrādās zibmaksājumus Maldivu salām
22:26
AL
Anda Līce
Ziņas
Anda Līce: Esam pieraduši, ka korupcijas skandālus paslauka zem attiecīgo partiju paklāja 5
21:38
DM
Dagnija Millere-Balandīna
Praktiski
Mīļās urkšķošās draudzenes – jūrascūciņas. Kā Ingas mājās ienāca mīlīgais Rūdis 1
21:00
LA
LA.LV
Ziņas
“Braucot uz Lietuvu, telefonu atstājiet mājās.” Iedzīvotāji atklājuši, kā pārkāpt ierobežojumus 45
21 stundas
LE
LETA
Ziņas
Blakus līķim bezsamaņā gulēja divu bērnu māte: asiņaina izrēķināšanās Olaines pusē
11 stundas
LB
Latvijas Bizness
Ziņas
Dažu dienu laikā Latvijas uzņēmumos investē miljonus 2
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kļūs vēsāks un snigs. Laika prognoze svētdienai 1
17 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Ir pēdējais laiks ieviest kardinālus ierobežojumus.” Aizsardzības ministrs par Covid-19 krīzi 53
20 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Bārmenis Andris Reizenbergs aizkustina draugus un paziņas: “Iesaki kādu, kam tas ir vairāk vajadzīgs nekā man!” 10
18 stundas
MP
Maija Pastare
Praktiski
Bērns pēkšņi saslimis un jāizņem no dārziņa, bet priekšnieks neļauj atstāt darba vietu. Kā rīkoties? 4
14 stundas
DM
Dagnija Millere-Balandīna
Praktiski
Mīļās urkšķošās draudzenes – jūrascūciņas. Kā Ingas mājās ienāca mīlīgais Rūdis 1
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Rīgā glābējsilītē atstāta četrus mēnešus veca meitenīte 6
21 stundas
ZD
Zigfrīds Dzedulis
Laukos
Ierēdņu kļūdas jālabo zemes īpašniekiem: robežu pārkārtošanā valsts neiejauksies 12
23 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Madara Kiviča pēc attiecībām ar Andri guvusi skarbu pieredzi: “Es par viņu neko nezināju, tāpēc man nebija domas, ka viņš mainīsies…” 11
23 stundas
Kate Šterna
Medības
Ja sunim nav ciltsrakstu, tas ir krancis, bet mednieks, kas to izmanto medībās, – likumpārkāpējs 7
12 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
FOTO: 4 krāsas, kurām jābūt katrā Adventes vainagā 1
22 stundas
AJ
Atis Jansons
Ziņas
Auto tiešām ir visbīstamākais rīks. Trīs drošas braukšanas likumi ziemā
18 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Infektoloģe Baiba Rozentāle “pieķerta” TV ēterā ar kvalitatīvu, nesen veiktu manikīru: sociālo tīklu lietotāji – kā tas iespējams? 38
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Rakstniece Nora Ikstena vīlusies Latvijas valdībā: es maksāju nodokļus, maksāju tā, ka drīz būšu bez ādas, tāpat kā mēs visi šai valstī 41
2 dienas
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
“Latvija izmisīgi lūdzas, gaudo un mēģina iežēlināt!” Krievijas ziņu lentēs sācies īsts viesulis 113
1 diena
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
Pirmo reizi zinātnieki konstatējuši procesu, kas rada galveno enerģijas avotu Visumā 4
1 diena
IA
Ieva Alberte
Veselam
“Mēs neredzam tam beigas.” Infektoloģe pieļauj, ka distancēsimies maskās vēl divus gadus 37
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Nerimst strīdi par troņa mantošanu. Princis Endrjū nokaitināts: “Princis Čārlzs nekad nekļūs par labu karali!” 2
1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Izdosies pat iesācējiem virtuvē: mājās gatavoti čebureki!
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Rita, Vita un Olita
22 stundas
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
Ilzes dēļ pie “Alfas” izdzisa kādas sievietes dzīvība. Tiesas procesā atklājas, kas ir nāvējošā “Lexus” vadītāja 110
3 dienas
LA
LA.LV
Kokteilis
Lai īstenotu nodomāto, apstākļi būs labvēlīgi! Horoskopi no 30. novembra līdz 6. decembrim 1
22 stundas