Zemes pārvietošanai starp ierakumiem un uzbērumiem nereti tika izmantots zirgu vilces pagaidu šaursliežu dzelzceļš.
Zemes pārvietošanai starp ierakumiem un uzbērumiem nereti tika izmantots zirgu vilces pagaidu šaursliežu dzelzceļš.
Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājums

FOTO: Liepājas-Glūdas dzelzceļa būvniecība – vēl nebijis izaicinājums un spēku pārbaude 1

“Rail Baltica” projekta kontekstā par kuru pēdējā desmitgadē, un pat vēl pirms tam, lauzts ne mazums šķēpu, interesanti ir atskatīties uz gandrīz 100 gadu seniem vēsturiskiem notikumiem, kā rezultātā četru gadu laikā Latvijā tapa pilnīgi jauna, 156,5 km gara dzelzceļa līnija.

VIDEO. Labi, ka mammas nebija tuvumā… Pārgalvīgi vīri mežā Limbažu pusē atrod lācēnu midzeni un nofilmē mazuļus
VIDEO. Lavrovs dod mājienu, kura valsts varētu kļūt par nākamo Krievijas agresijas upuri 6
FOTO. “Pirmais uzdevums ir tikt vaļā no Z simbola,” Ukrainas tanku mehāniķis Anatolijs pastāsta, kā krievu tanki pārtop par ukraiņu tankiem
Lasīt citas ziņas
Tās svinīgā atklāšana norisinājās tieši pirms 90 gadiem – 1929. gada 25. septembrī.

Kā zināms dzelzceļu būvniecība Latvijas teritorijā aizsākās pirms vairāk kā 160 gadiem, tāpēc rodas jautājums, kas tur gan īpašs – uzbūvēt dzelzceļu? Jāatgādina gan, ka pirmos dzelzceļus Latvijas teritorijā būvēja tobrīd jau pieredzējušo franču un angļu inženieru vadībā.

CITI ŠOBRĪD LASA

19.gadsimta beigās, kad attiecīgu izglītību un pieredzi bija ieguvuši Krievijas inženieri, dzelzceļu būvniecības process tika uzticēts viņiem.

Latviešu izcelsmes inženieru tobrīd vēl faktiski nebija un tikai 20. gadsimta sākumā pirmā mūsu inženieru paaudze sāka absolvēt kā Rīgas Politehnisko institūtu, tā arī Sanktpēterburgas Satiksmes ceļu inženieru institūtu. Viņi pieredzi sāka uzkrāt tikai Pirmā pasaules kara gados.

Un tieši no viņiem 20. gadsimta 20. gados – pēc galīgā lēmuma pieņemšanas par Liepājas-Glūdas dzelzceļa būvi, bija atkarīga tā realizācija. Protams, pastāvēja iespēja izmantot citu valstu speciālistu pakalpojumus, kā to darīja Lietuvā.

Liepājas-Glūdas dzelzceļa būvniecība

Taču tas būtu finansiāli neizdevīgi un nez vai dotu vēlamo rezultātu Latvijai piemērotākās dzelzceļa trases izvēlē.

Proti, jaunbūvētais Glūdas-Ālandas iecirknis no vienas puses nešķiet loģisks, jo galvenais uzstādījums bija apiet pa Lietuvas teritoriju līdz tam izmantoto, 45 km garo Reņģes-Mažeiķu-Vaiņodes iecirkni.

To varēja izdarīt, nospraužot jaunā dzelzceļa trasi gar robežu Latvijas teritorijā aptuveni tādā pašā garumā.

Bet tas nekādā veidā nerisinātu satiksmes problēmas Kurzemes vidienē, kur bez mūsdienīgiem satiksmes ceļiem (par kādu toreiz viennozīmīgi un galvenokārt tika uzskatīts platsliežu dzelzceļš) bija atstātas tādas pilsētas kā Dobele, Skrunda, Saldus un Kuldīga.

Pieņemot galīgo lēmumu par trasi, nedaudz mazāk uzmanības tika veltīts sliežu ceļa profilam, kas, nevar palikt nepamanīts. Vietām arī ģeodēziskie parametri netika pienācīgi izvērtēti.

Zināmu slogu protams projektam radīja nepieciešamība vienoties par dzelzceļa būvniecību ar privāto zemju īpašniekiem. Tas nebija tik sarežģīti kā mūsdienās, tomēr arī ne tik viegli kā dzelzceļu būvniecības pirmsākumos.

Tomēr veiksmīga mūsu dzelzceļa inženieru sadarbība ar vietējiem uzņēmējiem un vienota vēlme visai tautai kopā uzbūvēt savu pirmo dzelzceļa līniju, garantēja panākumus.

Lai arī būvniecība ne visur ritēja gludi, un sliežu ceļš sākumā bija ne visai kvalitatīvs (pirmajos pēckara gados trūka materiālu karā izpostītās dzelzceļa infrastruktūras atjaunošanai, kur nu vēl jauna dzelzceļa būvniecībai), patiesa vēlme uzbūvēt savu dzelzceļu uzvarēja.

Jaunās dzelzceļa līnijas pirmais posms starp Glūdu un Dobeli satiksmei tika atklāts jau divus gadus pēc būvdarbu uzsākšanas – 1927. gada 15. augustā, un jau tā paša gada 8. oktobrī vilcieni sāka kursēt līdz Brocēniem.

Šis 61 km garais iecirknis bija ārkārtīgi svarīgs Rīgas Cementa fabrikai, regulāras dolomīta piegādes nodrošināšanai. Nākamajā gadā ekspluatācijā tika nodoti Saldus un Skrundas posmi.

Jau 1927. gadā tika uzsākta apjomīgo Dobeles un Saldus staciju ēku celtniecība. Tās tika būvētas izmantojot tikai vietējos materiālus pēc arhitektūras dižgara, Latvijas Mākslas akadēmijas profesora Pētera Federa projektiem.

Arī visu tiltu konstrukcijas tika sagatavotas uz vietas Rīgā, importējot tikai atsevišķas metāla daļas, kuras Latvijā izgatavot nebija iespējams.

Tiltu projektus izstrādāja pieredzējušais inženieris, Latvijas Universitātes vecākais docents Pāvils Pāvulāns. Interesanta bija atsevišķu tilta kopņu nogādāšana paredzētajā vietā.

Tā, piemēram, daļēji sakniedētas Skrundas tilta kopnes vispirms pa normālplatuma (1435 mm) dzelzceļu caur Lietuvu tika nogādātas Liepājā, tad pārkrautas vienu metru platā Liepājas-Aizputes šaursliežu dzelzceļa vagonos, bet Aizputē pārkrautas 600 mm platā, bijušā karalauka dzelzceļa vagoniņos, tās galu galā nogādājot līdz Skrundai.
Zemes darbus galvenokārt izpildīja ar rokām, kā arī dažu tvaika ekskavatoru palīdzību.

Lielāka apjoma zemju pārvietošanai izmantoja zirgus un pagaidu šaursliežu dzelzceļu.

Gala rezultātā, kā jau minēts, 156,5 km garā dzelzceļa jaunbūvi, kā arī otrā ceļa būvniecību starp Jelgavas un Glūdas (16 km), kā arī Liepājas un Ālandas (6 km) stacijām pabeidza četru gadu laikā. Ātri vai lēni – spriediet paši.

Toms Altbergs, VAS “Latvijas dzelzceļš” industriālā mantojuma eksperts

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. Labi, ka mammas nebija tuvumā… Pārgalvīgi vīri mežā Limbažu pusē atrod lācēnu midzeni un nofilmē mazuļus
VIDEO. Lavrovs dod mājienu, kura valsts varētu kļūt par nākamo Krievijas agresijas upuri 6
FOTO. “Pirmais uzdevums ir tikt vaļā no Z simbola,” Ukrainas tanku mehāniķis Anatolijs pastāsta, kā krievu tanki pārtop par ukraiņu tankiem
FOTO, VIDEO. Keita Midltone pārsteigusi fanus – kas ir šis izskatīgais, jaunais vīrietis kopā ar viņu?
“Man ir pie kājas, kam tas traucēja!” Bokseris Zutis noparkojas pie invalīdu stāvvietas un nodēvē sabiedrību par slimu
Lasīt citas ziņas
FOTO. “Pirmais uzdevums ir tikt vaļā no Z simbola,” Ukrainas tanku mehāniķis Anatolijs pastāsta, kā krievu tanki pārtop par ukraiņu tankiem
“Man ir pie kājas, kam tas traucēja!” Bokseris Zutis noparkojas pie invalīdu stāvvietas un nodēvē sabiedrību par slimu
Skatītājas zvans: Ēdiens skolā regulāri auksts, negaršīgs un trauki ir netīri. Ko darīt? 18
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Odesa pilnībā palikusi bez elektrības
VIDEO. Jūrascūciņu paradīze! Vīrietis pagalmā ierīkojis mājvietu 80 mājdzīvniekiem
17:22
Piespriež desmit gadus cietumā par sievietes nogalināšanu Talsu novadā
17:07
Šlesers par VID ģenerāldirektores atjaunošanu amatā: “Tas noteikti ir saistīts ar politiskām interesēm”
16:35
FOTO, VIDEO. Keita Midltone pārsteigusi fanus – kas ir šis izskatīgais, jaunais vīrietis kopā ar viņu?
FOTO. “Kažoks bez siļķes,” “20% atlaide alkoholiķiem” – smieklīgi uzraksti, kas izvietoti Latvijas veikalos
Slaidiņš prāto: kāpēc Putins neuzbruka Ukrainai, kad ASV pie varas bija Tramps?
Šlesers par VID ģenerāldirektores atjaunošanu amatā: “Tas noteikti ir saistīts ar politiskām interesēm”
VIDEO. Jūrascūciņu paradīze! Vīrietis pagalmā ierīkojis mājvietu 80 mājdzīvniekiem
FOTO, VIDEO. Kāzas, bēres, dzemdības un ierastās rūpes – kā šobrīd norit ikdiena Ukrainas kara neskartajās teritorijās? 2
Klementjevs: Visi mēģinājumi pateikt, ka “Saskaņa” ir prokremliska, ir muļķības
Perfekta garša un viegla pagatavošana – siera cepumi
VIDEO. Labi, ka mammas nebija tuvumā… Pārgalvīgi vīri mežā Limbažu pusē atrod lācēnu midzeni un nofilmē mazuļus
Ģimenes ārste par medikamentu trūkumu: “Tālākais, no kurienes zāles vestas uz Rīgu, ir Daugavpils rajons”
Piena drudzis rimstas – cenas sāk slīdēt uz leju
Eksprezidents Guntis Ulmanis sasirdzis – veselības problēmu dēļ šobrīd viņš nevar pārvietoties
Kariņa birojā pieņemts darbā galma fotogrāfs: “Turpmāk bez viņa ziņas Kariņu nedrīkstēs fotografēt!” 30
Podoļaks: Krievija neapstāsies, ja nezaudēs
PMLP priekšniece: Savu veco ID karti un pasi obligāti jāņem līdzi uz PMLP!
Masks attaisnots apsūdzībās par “Tesla” investoru maldināšanu
Pastāvīgā žoga būvdarbi uz Latvijas-Baltkrievijas robežas pabeigti 36,1 kilometra garumā 3
Jau svētdien Latvijā sāksies solārais pavasaris 4
Daila, Veronika un Dominiks – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Rīgas ostā būtiski pieaudzis pārkrauto konteinerkravu apjoms 6
Skolotājs: Pagājušajā gadsimtā Latvijā matemātiku mācīja labāk
4. februāris – Pasaules vēža diena – vēzis joprojām ir sarežģīta, dārgi un grūti uzminama mīkla
Aptaujā noskaidrots, cik daudz Latvijas iedzīvotāju atbalsta Putinu un viņa iebrukumu Ukrainā – atbalstītāju skaits sarūk
VIDEO. Balvu novadā notiek bunkura atjaunošanas darbi 5