Zemes pārvietošanai starp ierakumiem un uzbērumiem nereti tika izmantots zirgu vilces pagaidu šaursliežu dzelzceļš.
Zemes pārvietošanai starp ierakumiem un uzbērumiem nereti tika izmantots zirgu vilces pagaidu šaursliežu dzelzceļš.
Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājums

FOTO: Liepājas-Glūdas dzelzceļa būvniecība – vēl nebijis izaicinājums un spēku pārbaude 1

“Rail Baltica” projekta kontekstā par kuru pēdējā desmitgadē, un pat vēl pirms tam, lauzts ne mazums šķēpu, interesanti ir atskatīties uz gandrīz 100 gadu seniem vēsturiskiem notikumiem, kā rezultātā četru gadu laikā Latvijā tapa pilnīgi jauna, 156,5 km gara dzelzceļa līnija.

LA
LA
Ziņas
“Kādreiz dzērāji bļaustījās uz policiju, bet ne jau Saeimas deputāts,” Vārpiņš uzskata, ka Gobzems “velk” tautu uz anarhiju 206
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielais sals atkāpsies, taču laikapstākļi nelutinās. Sinoptiķu prognoze tuvākajām dienām 6
14 stundas
LA
LA
Ziņas
Igaunijā uz ielām vairs nekaisa sāli. Kāpēc Latvija, taupot auto un dabu, nav spērusi šādu soli? 55
7 stundas
Lasīt citas ziņas
Tās svinīgā atklāšana norisinājās tieši pirms 90 gadiem – 1929. gada 25. septembrī.

Kā zināms dzelzceļu būvniecība Latvijas teritorijā aizsākās pirms vairāk kā 160 gadiem, tāpēc rodas jautājums, kas tur gan īpašs – uzbūvēt dzelzceļu? Jāatgādina gan, ka pirmos dzelzceļus Latvijas teritorijā būvēja tobrīd jau pieredzējušo franču un angļu inženieru vadībā.

CITI ŠOBRĪD LASA

19.gadsimta beigās, kad attiecīgu izglītību un pieredzi bija ieguvuši Krievijas inženieri, dzelzceļu būvniecības process tika uzticēts viņiem.

Latviešu izcelsmes inženieru tobrīd vēl faktiski nebija un tikai 20. gadsimta sākumā pirmā mūsu inženieru paaudze sāka absolvēt kā Rīgas Politehnisko institūtu, tā arī Sanktpēterburgas Satiksmes ceļu inženieru institūtu. Viņi pieredzi sāka uzkrāt tikai Pirmā pasaules kara gados.

Un tieši no viņiem 20. gadsimta 20. gados – pēc galīgā lēmuma pieņemšanas par Liepājas-Glūdas dzelzceļa būvi, bija atkarīga tā realizācija. Protams, pastāvēja iespēja izmantot citu valstu speciālistu pakalpojumus, kā to darīja Lietuvā.

Liepājas-Glūdas dzelzceļa būvniecība

Taču tas būtu finansiāli neizdevīgi un nez vai dotu vēlamo rezultātu Latvijai piemērotākās dzelzceļa trases izvēlē.

Proti, jaunbūvētais Glūdas-Ālandas iecirknis no vienas puses nešķiet loģisks, jo galvenais uzstādījums bija apiet pa Lietuvas teritoriju līdz tam izmantoto, 45 km garo Reņģes-Mažeiķu-Vaiņodes iecirkni.

To varēja izdarīt, nospraužot jaunā dzelzceļa trasi gar robežu Latvijas teritorijā aptuveni tādā pašā garumā.

Bet tas nekādā veidā nerisinātu satiksmes problēmas Kurzemes vidienē, kur bez mūsdienīgiem satiksmes ceļiem (par kādu toreiz viennozīmīgi un galvenokārt tika uzskatīts platsliežu dzelzceļš) bija atstātas tādas pilsētas kā Dobele, Skrunda, Saldus un Kuldīga.

Pieņemot galīgo lēmumu par trasi, nedaudz mazāk uzmanības tika veltīts sliežu ceļa profilam, kas, nevar palikt nepamanīts. Vietām arī ģeodēziskie parametri netika pienācīgi izvērtēti.

Zināmu slogu protams projektam radīja nepieciešamība vienoties par dzelzceļa būvniecību ar privāto zemju īpašniekiem. Tas nebija tik sarežģīti kā mūsdienās, tomēr arī ne tik viegli kā dzelzceļu būvniecības pirmsākumos.

Tomēr veiksmīga mūsu dzelzceļa inženieru sadarbība ar vietējiem uzņēmējiem un vienota vēlme visai tautai kopā uzbūvēt savu pirmo dzelzceļa līniju, garantēja panākumus.

Lai arī būvniecība ne visur ritēja gludi, un sliežu ceļš sākumā bija ne visai kvalitatīvs (pirmajos pēckara gados trūka materiālu karā izpostītās dzelzceļa infrastruktūras atjaunošanai, kur nu vēl jauna dzelzceļa būvniecībai), patiesa vēlme uzbūvēt savu dzelzceļu uzvarēja.

Jaunās dzelzceļa līnijas pirmais posms starp Glūdu un Dobeli satiksmei tika atklāts jau divus gadus pēc būvdarbu uzsākšanas – 1927. gada 15. augustā, un jau tā paša gada 8. oktobrī vilcieni sāka kursēt līdz Brocēniem.

Šis 61 km garais iecirknis bija ārkārtīgi svarīgs Rīgas Cementa fabrikai, regulāras dolomīta piegādes nodrošināšanai. Nākamajā gadā ekspluatācijā tika nodoti Saldus un Skrundas posmi.

Jau 1927. gadā tika uzsākta apjomīgo Dobeles un Saldus staciju ēku celtniecība. Tās tika būvētas izmantojot tikai vietējos materiālus pēc arhitektūras dižgara, Latvijas Mākslas akadēmijas profesora Pētera Federa projektiem.

Arī visu tiltu konstrukcijas tika sagatavotas uz vietas Rīgā, importējot tikai atsevišķas metāla daļas, kuras Latvijā izgatavot nebija iespējams.

Tiltu projektus izstrādāja pieredzējušais inženieris, Latvijas Universitātes vecākais docents Pāvils Pāvulāns. Interesanta bija atsevišķu tilta kopņu nogādāšana paredzētajā vietā.

Tā, piemēram, daļēji sakniedētas Skrundas tilta kopnes vispirms pa normālplatuma (1435 mm) dzelzceļu caur Lietuvu tika nogādātas Liepājā, tad pārkrautas vienu metru platā Liepājas-Aizputes šaursliežu dzelzceļa vagonos, bet Aizputē pārkrautas 600 mm platā, bijušā karalauka dzelzceļa vagoniņos, tās galu galā nogādājot līdz Skrundai.
Zemes darbus galvenokārt izpildīja ar rokām, kā arī dažu tvaika ekskavatoru palīdzību.

Lielāka apjoma zemju pārvietošanai izmantoja zirgus un pagaidu šaursliežu dzelzceļu.

Gala rezultātā, kā jau minēts, 156,5 km garā dzelzceļa jaunbūvi, kā arī otrā ceļa būvniecību starp Jelgavas un Glūdas (16 km), kā arī Liepājas un Ālandas (6 km) stacijām pabeidza četru gadu laikā. Ātri vai lēni – spriediet paši.

Toms Altbergs, VAS “Latvijas dzelzceļš” industriālā mantojuma eksperts

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA
Ziņas
“Kādreiz dzērāji bļaustījās uz policiju, bet ne jau Saeimas deputāts,” Vārpiņš uzskata, ka Gobzems “velk” tautu uz anarhiju 201
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielais sals atkāpsies, taču laikapstākļi nelutinās. Sinoptiķu prognoze tuvākajām dienām 6
14 stundas
LA
LA
Ziņas
Igaunijā uz ielām vairs nekaisa sāli. Kāpēc Latvija, taupot auto un dabu, nav spērusi šādu soli? 54
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tas, kas ir izdarīts ar Rīgas ielām ir noziegums!”: kur braukt avārijas dienestiem un medicīniskajai palīdzībai? 126
11 stundas
RR
Rolands Repša
Ziņas
Rolands Repša: Ja karaspēka koncentrācijas zonā ir izveidoti pārvietojamie morgi, tad lieta ir nopietna 80
1 diena
Lasīt citas ziņas
IR
Ilmārs Randers
Stāsti
“Satiksmes nozare ir visas ekonomikas asinsrites pamats.” Intervija ar satiksmes ministru Tāli Linkaitu 22
3 stundas
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Juris Lorencs: Latvieši zina, ka “aizstājošā migrācija” pastāv – tā ir realitāte, kuras sekas izjūtam joprojām 2
2 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Vai Baidena un Putina sarunas novērsīs Krievijas iebrukumu Ukrainā? 6
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Pētnieks: Novērojama pakāpeniska Latvijas iedzīvotāju attieksmes maiņa pret imigrantiem un imigrāciju 8
1 stunda
GN
Gints Narogs
Ziņas
Mērķtiecības paraugs. Saruna ar titulētāko Latvijas cīkstoni Anastasiju Grigorjevu
21:41
LE
LETA
Ziņas
Rīgas dzelzceļa stacijā atrasta vēl viena potenciāli bīstama šahta
21:34
IE
Ināra Egle
Ziņas
Satversmē teikts, ka Saeimas locekli nevar apcietināt, taču Gobzems bijis tikai īslaicīgi aizturēts
21:23
LA
LA
Ziņas
Vai Latvijā lieto zāles pret Covid-19? Ārste izceļ, kā atšķiras kovida ārstēšana pandēmijas sākumā un tagad 23
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Atklāj, kur Terehovas muitas kontroles punkta amatpersonas slēpušas saņemtos kukuļus 15
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Brīdina par bīstamu laika parādību: piektdien un sestdien varētu veidoties atkala 6
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ruks: Policija ir politiski neitrāla 46
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Cik administratīvo pārkāpumu procesi sākti pret Gobzemu? 47
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Pie cietumniekiem neviens netiek klāt! Kāda jēga vispār sēdēt?” Advokāts atklāj, cik kritiskā situācijā ieslodzītie 20
5 stundas
GR
Guna Roze
Ziņas
Guna Roze: Nav iemesla iedomāties, ka mūsu pēcteči nesaķers galvu par 21. gadsimta ļaužu tumsonību 39
6 stundas
LA
LA
Ziņas
Igaunijā uz ielām vairs nekaisa sāli. Kāpēc Latvija, taupot auto un dabu, nav spērusi šādu soli? 54
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Patēriņa cenas Latvijā gada laikā pieaugušas par 7,5%. Kuras preces kļuvušas dārgākas? 22
8 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Negaidīts ciemiņš! Briedis pieklājīgi ar ragu piezvana pie durvīm 3
6 stundas
LK
Linda Kusiņa-Šulce
Ziņas
Pasaulē audiogrāmatu tirgus šaujas debesīs, bet Latvijā visi mēģinājumi bijuši neveiksmīgi. Kāpēc? 7
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vietām gaisa temperatūra noslīdēs zem -20 grādiem. Laika prognoze ceturtdienai 1
7 stundas
MB
Madara Briede
Praktiski
Vai cilvēks, kurš vakcinējies ar “Sputnik”, var iegūt Covid-19 sertifikātu, kas derīgs Eiropā?
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Atbalsta kriminālvajāšanas sākšanu pret Ādamsonu par spiegošanu un krāpšanu 15
7 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Viss, kas vajadzīgs izciliem svētkiem: Ziemassvētku siera kūka 2
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Neapšaubāmi šāda problēma pastāv.” Ārste par to, cik cilvēku Covid-19 iegūst slimnīcā 16
15 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pret Covid-19 nevakcinētām personām varētu būt grūti uzturēt bezdarbnieka statusu. NVA direktore skaidro, kāpēc 78
14 stundas
IS
Ivars Soikāns
Ziņas
“Iecienītais “PBK” vairāk netiek translēts, par ko daudzi sašutuši!” Ko skatās Baltkrievijas pierobežā dzīvojošie? 30
15 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
PSRS likvidēšana: Mūsdienās pastāv dažādas versijas, kurš tad bijis īstais PSRS likvidēšanas iniciators 21
13 stundas
RR
Rolands Repša
Ziņas
Rolands Repša: Ja karaspēka koncentrācijas zonā ir izveidoti pārvietojamie morgi, tad lieta ir nopietna 80
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Atklāj, cik daudz pedagogu pametuši darbu Covid-19 sertifikāta neesamības dēļ 81
13 stundas
LS
LSM.lv
Ziņas
“Veļu mazgājam naktī, pīķa stundā ejam pastaigāties,” Daudzbērnu ģimenes tētis par elektrības taupīšanu, kad tā dubultdārga 37
11 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
FOTO. Kā šogad uz Ziemassvētkiem izrotāta “lampiņu karaliene” Ogre 7
23 stundas
KA
Kristīne Akmentiņa
Kokteilis
Astroloģiskā prognoze: veiksmīgās un bīstamās dienas decembrī
1 diena