Latvijā
Sabiedrība

Iekšlietu ministrija steidzami lūdz atrast 10 miljonus eiro glābēju vajadzībām, citādi nāksies aizvērt vairākus depo0


Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) autoparka atjaunošanai steidzami nepieciešami desmit miljoni eiro, bet nākotnē, nerisinot problēmu, Latvijā nāksies aizvērt vairākus depo, norādīts Iekšlietu ministrijas (IeM) sagatavotajā ziņojumā valdībai.

Patlaban ziņojums iesniegts izskatīšanai valsts sekretāru sanāksmē.

IeM rosina valdību atbalstīt papildu finansējuma 10 000 000 eiro apmērā piešķiršanu VUGD, lai nodrošinātu speciālo ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļu un speciālās tehnikas iegādi no 2021.gada un turpmāk ik gadu.

Saskaņā ar IeM ierosinājumu, jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu VUGD transportlīdzekļu un speciālās tehnikas iegādei 2021.gadā un turpmāk ik gadu izskatītu Ministru kabinetā likumprojektos par nākamo gadu budžetiem.

IeM ziņojumā valdībai norāda, ka nodrošinājums ar transportlīdzekļiem, kuri nepieciešami funkciju izpildei, ir nepietiekams. Turklāt, liels skaits speciālo transportlīdzekļu ražoti vairāk nekā pirms 20 gadiem vai arī ir saņemti pēc Latvijas neatkarības iegūšanas pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados kā tehniskā palīdzība no Zviedrijas vai Vācijas.

Novecojušos transportlīdzekļus ir bieži jāremontē un remonti ir ilgstoši, jo šādu transportlīdzekļu rezerves daļas ir grūti atrodamas vai nav pieejamas vispār. Remontā esošos speciālos transportlīdzekļus ir jāaizvieto ar citiem esošiem 20 – 30 gadus veciem transportlīdzekļiem, līdz ar to rodas situācijas, kad atbilstoši notikuma izsaukuma numuram nav pieejams nepieciešamais tehnikas vienību skaits, skaidrots ziņojumā.

Lai novērstu šādas situācijas, tiek piesaistīti transportlīdzekļi no blakus esošajiem ugunsdzēsības depo, kas ievērojami palielina ierašanās laiku notikuma vietā.

VUGD transportlīdzekļus lieto ilgāk, vismaz 20 gadus, ņemot vērā to tehnisko stāvokli, fizisko nolietojumu un to taktiskās iespējas. 2019.gadā VUGD bija 246 speciālie transportlīdzekļi, kuru ekspluatācijas laiks jeb kravas automobiļu lietderīgās lietošanas laiks pārsniedz desmit gadus un 111 kravas automobiļi, kuri ekspluatācijā atrodas mazāk kā desmit gadus.

“Ja tālākā perspektīvā joprojām pastāvēs situācija, ka transportlīdzekli netiks savlaicīgi iegādāti, VUGD būs spiests aizvērt vairākus ugunsdzēsības depo un tas nozīmē, ka faktiskais reaģēšanas laiks uz notikumiem palielināsies četras līdz piecas reizes. Pēc Nodrošinājuma valsts aģentūras sniegtajiem datiem, reģionu daļās nenoliedzami nepieciešams depo ēku grīdu un vārtu remonts un paredzamās izmaksas minētiem darbiem ir 500 000 eiro,” teikts ziņojumā.

No vairāk kā pirms 20 gadiem ražotajiem speciālajiem transportlīdzekļiem 107 speciālie transportlīdzekļi ir ražoti uz ZIL-130 un ZIL-131 šasiju bāzes. Turklāt šie speciālie transportlīdzekļi nespēj attīstīt nepieciešamo paātrinājumu, kā rezultātā no tā paša VUGD depo vienlaikus kopā ar salīdzinoši jaunu mūsdienīgu speciālo transportlīdzekli izbraucis ZIL vai citas markas pirms 25 – 50 gadiem ražots speciālais transportlīdzeklis ar maksimālo ātrumu 70 kilometri stundā notikuma vietā ierodas vēlāk, īpaši gadījumos, ja līdz notikuma vietai ir salīdzinoši liels attālums, skaidro IeM.

Ministrijā uzsver, ka ugunsdzēsēju ierašanās laiks notikuma vietā ir būtisks, lai operatīvi sāktu glābšanas darbus. Turklāt ZIL markas automobiļu nodalījumos to gabarītu dēļ nav iespējams izvietot mūsdienīgu ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbu aprīkojumu, kas īpaši ir nepieciešams ceļu satiksmes negadījumos.

VUGD pastāvīgi katru gadu vajadzīgs finansējums tehnikas iegādei 10 000 000 eiro apmērā tikai pašreizējas kapacitātes saglabāšanai bez attīstības perspektīvām nākotnē, atzīmē IeM. Aprēķini veikti, ņemot vērā 2014. un 2015.gada iepirkumu cenas, bet jāievēro, ka iepirkuma cenas pieaugušas par 10%.

Saistītie raksti

VUGD, saņemot finansējumu tehnikas iegādei, nodrošinās glābšanas spēju saglabāšanu esošā līmenī, lai tas nebūtu spiests samazināt sniegtā pakalpojuma kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem, uzsver ministrijā.

Ja 2020.gadā konceptuāli tiks atbalstīts nepieciešamais finansējums speciālās tehnikas iegādei un tajā pašā gadā tiks veikta iepirkuma procedūra, ņemot vērā to, ka speciālo transportlīdzekļu prototipu izgatavošanas laiks ir deviņi līdz 11 mēneši, tad tehnikas prototipi tiks izgatavoti 2021.gadā un, sākot no 2022.gada, VUGD saņems nepieciešamo tehniku.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.

Lasītākie

LK
Linda Kusiņa-Šulce
Kultūra
“Varu tikai šausmināties par to, kā cilvēki raksta internetā.” Kas visvairāk kaitina filoloģi Ligitu Paegli?
Intervija 1 stunda
IK
Ilze Kalve
Pasaulē
“Ir jābūt gataviem arī mazāk labvēlīgai situācijas attīstībai.” Vēstniece nosauc visbūtiskāko šībrīža aicinājumu Latvijas pilsoņiem, kuri dzīvo Lielbritānijā
7 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Latvijā
Kāpēc Kurzeme nesākas Bolderājā. Kur beidzas vēsturiskā Vidzeme un sākas Latgale? Intervija ar Jāni Turlaju
Intervija 5 stundas
AO
Andris Ozoliņš
Ekonomika
Energoefektivitātes milzis Piņķos: kā Saules ielas 2 iedzīvotāji panāca, ka par siltumenerģiju būs jāmaksā trīs reizes mazāk
1 stunda
AL
Anda Līce
Latvijā
Anda Līce: Viens gan ir jāsaprot – vīrusi neatnāk, lai mūs tikai pabaidītu, tie atnāk uz palikšanu
5 stundas