
Ministrijai radusies jauna ideja, ko darīt ar eksāmenos “caurkritušajiem” 9.klases skolēniem 0
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) saskaņošanai nodevusi vairāku valdības noteikumu grozījumus, lai eksāmenos izkritušie 9.klases skolēni no septembra varētu apgūt tā sauktā “izlīdzinošo gada” programmu – profesionālās ievirzes priekšmetus, vienlaikus gada laikā iegūstot arī pamatizglītības apliecību, liecina informācija tiesību aktu portālā.
Patlaban skolēniem, kuri nav sekmīgi nokārtojuši kādu no valsts pārbaudes darbiem, mācību viela 9.klasē ir jāapgūst atkārtoti. Šajā mācību gadā šādu skolēnu bijis 696.
Atzīstot, ka atstāšana uz otru gadu pati par sevi negarantē skolēnu mācību snieguma uzlabošanos, IZM sākusi virzīt “izlīdzinošā gada” ieviešanu. Tādējādi skolēni, kuri visos mācību priekšmetos saņēmuši gada vērtējumu ne zemāku par četrām ballēm, bet nav sekmīgi nokārtojuši vienu no eksāmeniem, varēs turpināt mācības arodizglītības programmā. Vienlaikus viņi apgūs arī attiecīgo mācību priekšmetu, lai mācību gada beigās atkārtoti kārtotu iepriekš nenokārtoto eksāmenu.
Iepriekš izskanēja, ka nesekmīgos pamatskolas absolventus varētu uzņemt vismaz septiņas profesionālās izglītības skolas, piedāvājot apgūt tādas profesijas kā frizieris, metinātājs, pavāra palīgs un kokapstrādes speciālists.
Savukārt skolēniem, kuri nav pārcelti nākamajā klasē un atkārtoti apgūst to pašu mācību programmu, kā arī tiem, kuri saņēmuši liecību par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi un no jauna apgūst visus stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus, IZM piedāvā noteikt skolām pienākumu izstrādāt individuālu izglītības programmas apguves plānu. Skolotājiem un citām iesaistītajām pusēm būs jāpievērš pastiprināta uzmanība šo skolēnu mācīšanās vajadzībām.
Individualizētu atbalsts skolēniem plānots sniegt ar projekta “Skola – kopiena” finansiālu atbalstu.
Kā vēstīts, nedēļu pirms 9.klašu centralizēto eksāmenu sesijas sākuma valdība nolēma, ka arī šogad pietiks ar vismaz 10% vērtējumu, lai eksāmens tiktu uzskatīts par nokārtotu. Iepriekš bija plānots noteikt minimālo slieksni 15%.
Savulaik, lai nokārtotu centralizēto eksāmenu, pietika pat ar necila 5% vērtējumu, tāpēc tika iecerēts šo slieksni pakāpeniski paaugstināt, līdz 2024./2025.mācību gadam sasniedzot līdz 20%. Tomēr, paceļot minimālo slieksni līdz 10%, būtiski pieauga eksāmenus nenokārtojušo skolnieku skaits. Rezultātā tika nolemts “iesaldēt” snieguma slieksni uz vienu gadu, taču arī 2023./2024.mācību gadā situācija būtiski neuzlabojās.
IZM lēmumu par 9.klašu eksāmenu snieguma sliekšņa “iesaldēšanu” uz vēl vienu mācību gadu skaidroja ar atbalsta mehānismu trūkumu – vairāki no tiem ir tikai ieviešanas stadijā.
Vidējās izglītības posmā 12.klašu centralizēto eksāmenu slieksnis šajā mācību gadā ir 20%, kā tas paredzēts jau iepriekš.